| Forfatter |
|
JHA84 Forum Bruger

Bruger siden: 22 December 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 45
|
| Sendt: 04 August 2009 kl. 20:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle sammen
Så kom tiden, hvor jeg fik lyst til at opgradere mine System Audio 1150 til noget bedre. Valget faldt på de meget omtalte SA1280 MK2. De
kostede 6000,- for sættet. Fik dog presset prisen ned i 5000,- for sættet, da det er en demo model jeg har købt.
Jeg kunne TYDELIGT høre forskel fra mine gamle 1150'ere til dem her. Det var som om lyden fra de gamle ikke rigtig kom ud til en, som spillede
de bag et tæppe. Der er meget mere bund i 1280'erne og diskanten er meget klarere og SKARPERE. Det er derfor jeg vil høre jer, om de bliver
ved med at være så øreskærende? Det er selvfølgelig afhængig af hvad for noget musik jeg spiller, men kan eks. nævne at "elsk mig i nat" med
Rocazino er lige så det skærer i ørene! Ved ikke hvor lang tid de har stået i butikken, så er ikke klar over om de er spillet til?!!?
Jeg kører musikken fra min Mac Mini via en Cambridge DacMagic tilsluttet USB. Forstærkeren er en ca. 3 mdr. gammel Thule Spirit IA100.
Mvh Jonas
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 04 August 2009 kl. 20:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal ikke regne med at lyden ændrer sig. Så hvis du ikke kan acceptere lyden som den er nu, bliver det nok ikke bedre. Dog kan der være en vis tilvænning.
|
| Til top |
|
| |
lexus Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1037
|
| Sendt: 04 August 2009 kl. 20:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rocazino skærer altid i ørene....
|
| Til top |
|
| |
Scatcat Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2539
|
| Sendt: 04 August 2009 kl. 21:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har haft 1280 og det med skærende diskant kan jeg ikke genkende. Har dog mistanke om at det kan være Thulen der laver de unoder. 1280 spiller ufarvet og da Thule har en tendens til analytisk kølighed ifm. tror jeg det er der at hunden ligger begravet. Selv brugte jeg Primare og det passede godt perfekt sammen i lydbilledet.
__________________ Mvh Michael
"Det er underordnet hvad du har, bare du er tilfreds og det lyder godt"
|
| Til top |
|
| |
KimHRasmussen Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 756
|
| Sendt: 04 August 2009 kl. 21:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har Primare SPA-21 foran mine SA 1280 og har heller ingen problem med diskanten. Det skal dog siges at de højtalere godt kan lide veldæmpede rum idet mit gamle lytterum gav lidt diskantproblemer. En blød form for dæmpning giver i øvrigt en lidt blødere diskant. Har selv et sæt standard Valhalla fødder under, der er bedre end de kork-bordskånere jeg brugte før. Hvis du ikke allerede har gjort opdagelsen, så er de højtalere en smule placeringskrævende og jeg har oplevet et en centimeter eller to sagtens kunne gøre en del lydmæssig forskel.
__________________ Mit Surround: SA & Primare.
|
| Til top |
|
| |
Bond Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 619
|
| Sendt: 04 August 2009 kl. 21:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej !
Jeg tror der er for mange ubekendte faktorer, for os på sidelinien, der "spiller" ind 
Hverken SA eller Thulen har de "unoder" du beskriver..... så, til en start, hvilken kvalitet er indspilningen af ? osv .....
Det er jo ingen hemmelighed at en opgradering, et´ sted i "kæden" afsløre mulighed for andre forbedringer i systemet.......hermed begynder jagten på, for en selv, det perfekte - Velkommen til HIFI 
Bond 
__________________ Haves : Bond-babe.....
Ønskes: Flere..!!
|
| Til top |
|
| |
Svinefar Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 407
|
| Sendt: 04 August 2009 kl. 21:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder underligt med den diskant. Enten er det din Thule eller kablerne, der er problemet. Eller også selvfølgelig noget tilspilning. Prøv at giv den gas i et par døgn og se, om det ikke ændrer sig.
For 1280 lyder normalt bestemt ikke skarp i lyden. Tværtimod faktisk. Men det er en helt igennem glimrende højttaler, hvor man får meget for pengene. __________________ Classic no 6.6, Audio Analogue Maestro, Vienna Acoustics Beethoven Concert Grand
Setup
|
| Til top |
|
| |
JHA84 Forum Bruger

|
| Sendt: 04 August 2009 kl. 22:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey folks.
Tak for de mange svar
Kan tilføje at mine kabler er Nordost Super Flatline MKII..
Lige en ting: Hvor højt må man spille, før det kan skade højttalerne? Synes de spiller pænt højt, når jeg skruer min Thule op på 55 ud af 79.
Spørger, da jeg læste et sted, at man helst ikke skulle skrue over halv styrke på forstærkeren. Dvs. hvis man skal kunne spille et større rum op,
skal man have en kraftigere forstærker?
Har i øvrigt kigget lidt efter en bedre forstærker.. Hvad kan i anbefale? Jeg vil godt købe brugt, hvis det er i god stand.
|
| Til top |
|
| |
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
| Sendt: 04 August 2009 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nordost kabler er ret lyse i lyden. Kan være der problemer er. Prøv nogle mørkere lydende kabler. Fx. Xindak, TaraLabs mf.
Du skal skrue ned hvis det begynder at forvrænge, eller enheder banker i bund...
Der er ikke rigtig noget generelt om hvor højt forstærkeren kan skrues op.
En Primare skulle være god på SA. En i21 fx. __________________ Mvh Thue
|
| Til top |
|
| |
Hede Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 281
|
| Sendt: 04 August 2009 kl. 22:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja jeg tror også noget Primare kunne være en muglighed.
__________________ Mvh.
Hede
|
| Til top |
|
| |
JHA84 Forum Bruger

|
| Sendt: 04 August 2009 kl. 22:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay, vil kigge lidt efter nye kabler i første omgang :)
Den primare i21, er den kraftig nok? Har kigget lidt på en i30 der er til salg herinde, men synes dog også den er lidt pebret..
|
| Til top |
|
| |
thuekay Forum Bruger

|
| Sendt: 04 August 2009 kl. 22:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
JHA84 skrev:
Okay, vil kigge lidt efter nye kabler i første omgang :)
Den primare i21, er den kraftig nok? Har kigget lidt på en i30 der er til salg herinde, men synes dog også den er lidt pebret.. |
|
|
Ja det vil jeg tro. Primare er meget fornuftigt opbygget. Det er Kval ! Den skal jo ikke styre det vilde membranareal
Hvis du skal prøve nogle mørk-klingende kabler som er til at betale så prøv Xindak SC-01. __________________ Mvh Thue
|
| Til top |
|
| |
JHA84 Forum Bruger

|
| Sendt: 04 August 2009 kl. 22:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay
De var godtnok ikke ret dyre de Xindak. Det må jeg lige kigge lidt på - evt. også lytte til
|
| Til top |
|
| |
Niels_arl Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 446
|
| Sendt: 05 August 2009 kl. 01:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mht., hvor meget der må skrues op på en forstærker.
Det giver ingen mening, at lave generelle regler for hvor meget, der må skrues op på en forstærker, når der alene kigges på volumen knappen.
I sjældne tilfælde, hvor forstærkeren er svært overdimensioneret, kan den smadre enhederne uden at forvrænge. Dette sker ved at tilføre så meget effekt at enhedernes vandring ikke er tilstrækkelig. Derfor skal man specielt på basenheder holde øje med deres vandring.
I 95% af tilfældende smadres enhederne pga. forvrængning. Ved forvrængning bliver der afsat stor effekt i enheden, der bliver ødelagt - som regel pga. varme. Forvrængning kan høres. Når højtalere begynder at spille uklart forvrænger den. Typisk forbinder de fleste forvrængning med noget der spiller højt, derfor er det desværre ikke unormalt, at når der skal spilles højt, så skrues der så meget op, at det forvrænger.
|
| Til top |
|
| |
JHA84 Forum Bruger

|
| Sendt: 05 August 2009 kl. 15:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogen der kan sige mig, hvor meget sand der skal fyldes i kammeret dertil? Hører gerne fra nogen, der selv har haft erfaringer med 1280 mkII.
Og hvad er bedst? Spikes eller gummifødder? Har spikes på lige nu direkte på trægulvet.. Vil det kunne høres, hvis jeg monterer de medfølgende
gummi fødder?
|
| Til top |
|
| |
thuekay Forum Bruger

|
| Sendt: 05 August 2009 kl. 17:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
JHA84 skrev:
Nogen der kan sige mig, hvor meget sand der skal fyldes i kammeret dertil? Hører gerne fra nogen, der selv har haft erfaringer med 1280 mkII.
Og hvad er bedst? Spikes eller gummifødder? Har spikes på lige nu direkte på trægulvet.. Vil det kunne høres, hvis jeg monterer de medfølgende gummi fødder? |
|
|
Til begge dele er der kun at sige: Prøv / Lyt dig frem.
Sand giver lidt strammere bas, og strammer nok det hele lidt op. De spiller nok bedst med fyldte sandkamre.
Spikes vs. gummifødder. Jeg syntes gummifødder er bedre end spikes på mit trægulv da det har en tendens til at spille med, så mine højttalere skal gerne afkobles fra gulvet. Det kan også "bløde" lyden lidt op i forhold til spikes. __________________ Mvh Thue
|
| Til top |
|
| |
full blown Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 337
|
| Sendt: 05 August 2009 kl. 18:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror ogå det nemt kan være dine Nordost Super Flatline MKII, der laver lidt problemer i diskanten. Jeg har selv haft SA1280 og lånte på et tidspunkt nogle blue heaven, som også havde samme tendens i diskanten. Noget den nye kabelserie fra NO slet ikke har efter min mening. Men de er selvfølgelig også en del dyrere .
Mvh F.B __________________
|
| Til top |
|
| |
Scatcat Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2539
|
| Sendt: 06 August 2009 kl. 04:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
JHA84 skrev:
Og hvad er bedst? Spikes eller gummifødder? Har spikes på lige nu direkte på trægulvet.. Vil det kunne høres, hvis jeg monterer de medfølgende gummi fødder? |
|
|
Prøve dig frem. I første omgang fyld den helt op og eksperimenter så med opstilling. Kan altid tappe lidt sand ud igen. (ps. Husk at det skal være tørt som sandet i Sahara og mellem 0,5-1,5 mm, så det kan pakke ordentligt.
Mine gummifødder stiftede jeg ud med Pulsar point (omvendt spikesystem). Gav en hel del ro i lydbilledet. Især i mellemtonen/diskanten
Men som sagt. Der er 100 vis af løsninger og det er som sagt bare at prøve sig frem.
Hvordan står de opstillet? afstand til bagvæg/sidevæg? Og væggens materiale? Højde til loftet? __________________ Mvh Michael
"Det er underordnet hvad du har, bare du er tilfreds og det lyder godt"
|
| Til top |
|
| |
JHA84 Forum Bruger

|
| Sendt: 06 August 2009 kl. 04:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har fyldt dem helt med sand og det strammede bassen en hel del op og gav i det hele taget et roligere lydbillede :) Har også skiftet spikes'ne ud
med gummifødder og det tog da også noget af den skarpe diskant.
Jeg overvejer dog stadig at købe et sæt Tara Labs Helix 8 ht kabler for at få en lidt varmere lyd. Der er mange der siger Thule har en kold og skarp
lyd, men har læst en del, der har Spirit IA100 som mig, som beskriver lyden som detaljeret, dynamisk og varm. Har derfor lidt på fornemmelsen, at
det er de Nordost kabler der giver en skarp diskant.
Min stue er aflang og jeg sidder i den ene ende med et reol system på væggen overfor den sofa jeg sidder i. Højttalerne står så med med ca. 2,5
meter mellem sig og jeg sidder overfor dem ca. 2,5 meter i midten. De står ca. 1/2 meter ud fra væggen. Væggene er lavet i beton. Der er ca. 2,5
meter til loftet. Jeg har trægulv og et tykt stort tæppe under stue bordet. Har også nogle malerier på væggene :)
Håber det var ok beskrevet ;)
|
| Til top |
|
| |
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1263
|
| Sendt: 06 August 2009 kl. 09:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg benytter også SA 1280mk II de spiller fantastisk til prisen. Jeg benytter rør til at drive dem med, så diskanten er lækker blød, men samtidig velopløst, skærende tendenser er der ikke noget af.
Mvh
Torben
|
| Til top |
|
| |