Forfatter |
|
Morten014 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1151
|
Sendt: 11 August 2009 kl. 21:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Jeg k�øbte dags dato en brugt Audio Research VSI55 r�ør forst�ærker. Der sidder Electro-harmonix r�ør i, og s�ælger gav mig et ekstra sæ�t med, de var også� fra Electro-harmonix og af samme type, 6550EH, men der var forskellig tryk på fronten af dem.
Da jeg kom hjem ville jeg lige tjekke ekstra r�ørene, og et af dem var bræ�ndt af (helt hvidt i toppen). Der for blev jeg lidt mistæ�nklig, og tjekkede de rø�r der sad i forstæ�rkeren, og min mistanke var begrundet. Der sad tre rø�r af samme slags som det der var bræ�ndt af, det fjerde rø�r var samme type som de tre ekstra r�ør.
De to rø�r typer er begge 6550EH og fra Electro-harmonix, men skriften på� dem er forskellig. På� den ene type er der Electro-harmonix�s logo, p�å den anden st�år der bare Electro-harmonix.
Mit sp�ørgsmå�l til ekspert panelet gå�r derfor p�å hvilken af f�ølgende l�øsnings modeller jeg skal v�ælge.
1. Jeg erstatter de tre rø�r med Electro-harmonix�s logo på� med de r�ør hvor der blot st�år Electro-harmonix�s navn, og f�år derved 4 ens rø�r i forst�ærkeren.
2. Jeg finder et r�ør af den type med Electro-harmonix�s logo på� og få�r derved også� 4 ens r�ør i forst�ærkeren, og 4 ekstra rø�r der virker istedet for 3.
3. Jeg væ�lger at benytte forskellige rør i samme forstærker.
4. Andet.
Jeg h�åber det var til at forstå�, det blev vidst en kende rodet, men ellers spø�rger i bare.
Mvh. Morten.
|
Til top |
|
|
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
Sendt: 11 August 2009 kl. 21:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
At røret er hvidt i toppen, betyder ikke at det er "brændt af"; men at det er punkteret og at der er kommet luft ind i røret. Så problemet med røret er ikke relateret til dets fabrikat (godt eller dårligt); men til at det fysisk er gået i stykker, måske har det været tabt eller fået et slag, så glasset har fået en revne.
Alt andet lige er man bedst tjent med, at udgangsrør, som kører i push-pull kredsløb, er så ens som muligt. Så skal du have det aller bedste ud af din forstærker, skal du have fat i 2 sæt parrede udgangsrør - altså 4 nye rør, så idéen med at erstatte 1 eller 3 rør er ikke optimal.
|
Til top |
|
|
Morten014 Forum Bruger

|
Sendt: 11 August 2009 kl. 21:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
erlingt skrev:
At røret er hvidt i toppen, betyder ikke at det er "brændt af"; men at det er punkteret og at der er kommet luft ind i røret. Så problemet med røret er ikke relateret til dets fabrikat (godt eller dårligt); men til at det fysisk er gået i stykker, måske har det været tabt eller fået et slag, så glasset har fået en revne.
Alt andet lige er man bedst tjent med, at udgangsrør, som kører i push-pull kredsløb, er så ens som muligt. Så skal du have det aller bedste ud af din forstærker, skal du have fat i 2 sæt parrede udgangsrør - altså 4 nye rør, så idéen med at erstatte 1 eller 3 rør er ikke optimal.
|
|
|
Hej erlingt, Tak for din respons. Hvis jeg skifter de tre rør af samme type som det ene er er gået hul på, vil jeg jo få 4 ens rør, ville det ikke være den mest optimale løsning? Jeg ved ikke om de er parret desvære. Mvh. Morten.
|
Til top |
|
|
Medlem Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 2084
|
Sendt: 11 August 2009 kl. 21:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den er helt klar.
Du kan ikke bruge de rør der sidder i, ej heller erstatte et eller flere med noget andet. Skal forstærkeren yde optimalt/godt, så skal du have fat i to parrede sæt.
Jeg kan på det kraftigste anbefale rør fra RAM Labs, de forhandles af AB Audio.
|
Til top |
|
|
erlingt Forum Bruger

|
Sendt: 11 August 2009 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det er desværre ikke nok, at trykket på rørene er det samme - der kan være stor forskel på de enkelte rør inden for en produktion. Derfor er det nødvendigt at finde rør, som er udmålt til at have samme specifikationer. Så du skal ud og finde 2 sæt som er parrede - det kaldes et "matched pair".
|
Til top |
|
|
Morten014 Forum Bruger

|
Sendt: 11 August 2009 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen, Nå jammen så er der jo ikke andet for en jeg må kassere de gamle Electro-harmonix, og købe nogle andre 6550  . Tak for hjælpen til erlingt og medlem, det var hurtig respons  Mvh. Morten.
|
Til top |
|
|
Tweaker Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1750
|
Sendt: 12 August 2009 kl. 00:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skal det være billigt, så kig på denne kvartet Svetlana Winged C her http://www.pyndtshop.dk/advanced_search_result.php?keywords= 6550&osCsid=73de294cb8f3be9673abb4ec206636d8&x=9& ;y=10
De giver kvalitet for pengene. Vil du have "toppen af poppen" så nup Genalex. En pålidelig kilde hævder at de er bedre end de gamle originale, og så må de være meget gode.
|
Til top |
|
|
plafitracer Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 976
|
Sendt: 12 August 2009 kl. 00:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du fået strøm på dyret og checket bias?
Lad den varme op i en 1/2 til 1/1 time med belastning på højttalerterminalerne (højttalere) - ikke noget i indgangene, altså intet signal.
Fremdrag dit voltmeter og tilslut det i de dertil indrettede plugs bagpå - lad voltmeteret stabilisere (eller rettere rørene)
Du skal, med Electro Harmonix 6550EH rør, måle 65mV på alle 4 rør - nøjes med at måle til at starte med. Skriv målene ned. Nu fremdrager du din bias-justerings-plastic-skruetrækker og stikker ned i hullet ved siden af det rør du måler på og drejer potmeteret lidt den ene vej og så lidt den anden vej indtil voltmeteret viser 55mV - det gør du så med alle 4 rør - så checker du dem i igen og finjusterer om nødvendigt - det skal du muligvis gøre nogle gange.
Kan du ikke justere ind til 55mV, er røret muligvis defekt og bør smides over højre skulder
Vælger du at købe SED 6550 Winged C skal de justeres til 55mV - ARC monteret efter 2007. Vælger du RAM labs fra ABAudio kan Allan uden tvivl være behjælpelig med den korrekte bias værdi.
|
Til top |
|
|
Morten014 Forum Bruger

|
Sendt: 14 August 2009 kl. 23:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
erlingt Forum Bruger

|
Sendt: 15 August 2009 kl. 00:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, du kan sagtens bruge rørene uden at lave de store ødelæggelser - ud over lyden altså  Med mindre bias'en er helt hen i vejret (= for høj), hvilket vil forårsage unødvendigt stort slid på rørene. Så et voltmeter og lidt øvelse i kunsten at stille bias er 2 væsentlige ting, når man har en rørforstærker. Hvis du har mulighed for at måle og stille bias på de enkelte rør, så kan du også herved kompenserer for rørenes forskelligheder og godt leve med rør der ikke er perfekt matchede.
|
Til top |
|
|