| Forfatter |
|
taubal Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 13
|
| Sendt: 26 September 2009 kl. 17:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som overskriften siger....
Prøvede lige at flyttet min Skyline 2000 ovenpå i et lidt større rum. Fandt så ud af at rummet æder lyd for alvor, og at de skyline er svære at få stillet rigtigt.
Når de spiller nede i stuen, har de en dejlig tør bas, rolig mellemtone og diskant, da de blev stillet oven på, var bassen væk, mellemtonen lyder som spiller den i en dåse, og total skinger diskant.
Mon ikke det ender med at jeg bliver nød til at slæbe dem neden under igen.
Syntes bare lige jeg ville dele min oplevelse med jer.
/jan
|
| Til top |
|
| |
taubal Forum Bruger

|
| Sendt: 26 September 2009 kl. 18:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
lige en lille ting mere, nogen ideer tilhvorfor det kan være det sker ?
|
| Til top |
|
| |
taubal Forum Bruger

|
| Sendt: 26 September 2009 kl. 18:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak
Den beskrivelse er nøjagtig den opsætning jeg har lavet både i stuen og i rummet oven på... flytter lidt mere rundt på det, og ser om det giver nogen forbedring.
Det eneste jeg lige kan komme i tanke om, der kan være galt er at vægen bag højttaleren, er skrå på den øverste meter... (hvad indvirkning har det mon)
/jan
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 26 September 2009 kl. 18:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
taubal skrev:
| Det eneste jeg lige kan komme i tanke om, der kan være galt er at vægen bag højttaleren, er skrå på den øverste meter... (hvad indvirkning har det mon) |
|
|
Det har da i al fald den effekt at noget af lyden fra bagsiden af højtaleren reflekteres ned i gulvet foran højttaleren, istedet for lige frem mod lyttepositionen. Det kan formentlig give en del uheldige faseforskydninger, og kan muligvis godt forklare en stor del af de problemer du oplever. Er der skråvæg i begge ender af rummet..? Prøv evt blot for opklaringens skyld at stille højttalerne ved en væg der ikke er skrå (hvis muligt). __________________ Pioneer VSX-859 - Carver 753x - Energy RVS - Technics SL-1210mkII/Denon DL110 - Panasonic BD35 - Toshiba HD-XE1 - Pioneer CLD-D704 - LG 50PS8000 - Panasonic AE500
|
| Til top |
|
| |
taubal Forum Bruger

|
| Sendt: 26 September 2009 kl. 22:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
ahh så blev det alligevel en god aften...var ude og købe en pladesamling...600 plader for 700 kr, godt nok var det "kun" 200 af dem der var noget for mig :)
Det kan jo altid hjælpe lidt på at jeg ikke har fået skylinen til at lyde ordentligt endnu:)
/jan
|
| Til top |
|
| |
taubal Forum Bruger

|
| Sendt: 27 September 2009 kl. 10:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen
Så blev der flyttet rundt, og kan kun sige at når de spiller op af det lodrette væg, spiller de som de skal, så er der bare lige hvor højt de spiller, rummet er 50m2 og stuen er kun 35m2, det kan selfølgelige være derfor at de ikke levere det samme oven på som i stuen....
I skal være velkomne med ideeer til at løse det også
/jan
|
| Til top |
|
| |
Medlem Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 2084
|
| Sendt: 27 September 2009 kl. 10:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
taubal skrev:
|
I skal være velkomne med ideeer til at løse det også
/jan
|
|
|
Så skal du nok starte med at svare på de indlæg der bliver postet, f.eks. det fra RogueAgent 
|
| Til top |
|
| |
taubal Forum Bruger

|
| Sendt: 27 September 2009 kl. 10:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen
Syntes jeg netop at jeg har gjort ved at skrive at jeg har forøgt at stille dem op af den lodrette væg i stede, og det fjernede dåselyden og fik hele lydbilledet til at blive helt igen.
Problemet er nu bare at lydtrykket er enormt lavt nu...
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 27 September 2009 kl. 13:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
taubal skrev:
Hej igen
Syntes jeg netop at jeg har gjort ved at skrive at jeg har forøgt at stille dem op af den lodrette væg i stede, og det fjernede dåselyden og fik hele lydbilledet til at blive helt igen.
Problemet er nu bare at lydtrykket er enormt lavt nu... |
|
|
Hvad er væggene lavet af ovenpå kontra nedenunder..? De nævnte højttalere "lever" jo som bekendt af reflekteret lyd, så hvis væggene er mere absorberende ovenpå (f.eks. gipsplader) end nedenunder (mursten + store vinduer..?), så kan det gøre en pæn forskel for lydtrykket. __________________ Pioneer VSX-859 - Carver 753x - Energy RVS - Technics SL-1210mkII/Denon DL110 - Panasonic BD35 - Toshiba HD-XE1 - Pioneer CLD-D704 - LG 50PS8000 - Panasonic AE500
|
| Til top |
|
| |
TruthSpinner Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 875
|
| Sendt: 27 September 2009 kl. 14:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Derudover har dit store rum givetvis også andre room modes end det lille.
Det kan påvirke lyden mere end man skulle tro var muligt, bl.a. kan den forskel i lydtryk som du føler skyldes enten a) at lyttepositionen i det lille rum oplever konstruktiv interferens som du ikke findes i det store eller b) at lyttepositionen i det store rum oplever destruktiv interferens som du ikke genfinder i det lille rum. Skråvægge mudrer i øvrigt dette billede og gør det generelt svært at forudsige interferensmønstre.
Hvis room modes for det store rum ligger anderledes tæt end for det lille vil interferensmønstre i øvrigt også nemt kunne forklare de ikke lineære effekter som du tidligere kaldte dåselyd. Room modes vil generelt ligge tæt i rum hvor en eller flere dimensioner er (tæt på at være) helt multiplum af en af de andre dimensioner, men også her spiller skråvæggene ind.
Fælles for alle disse påvirkninger vil være at de af mange årsager er mest udtalte ved lave(re) frekvenser.
|
| Til top |
|
| |
taubal Forum Bruger

|
| Sendt: 27 September 2009 kl. 21:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
RogueAgent skrev:
taubal skrev:
|
Hej igen
Problemet er nu bare at lydtrykket er enormt lavt nu...
|
|
|
Hvad er væggene lavet af ovenpå kontra nedenunder..? De nævnte højttalere "lever" jo som bekendt af reflekteret lyd, så hvis væggene er mere absorberende ovenpå (f.eks. gipsplader) end nedenunder (mursten + store vinduer..?), så kan det gøre en pæn forskel for lydtrykket.
|
|
|
Der var nok den store del af forklaringen med hensyn til lydtryk.... ovenpå er rent gips... neden under er træloft og mursten... samt 2 halvstore vinduer... mange tak for hjælpen
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 September 2009 kl. 21:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Igen skal du bemærke at gips vs. sten ikke influerer på diskante frekvenser. Derfor må din opfattelse af højere lydtryk hænge sammen med mellemtone eller bas frekvenser.
I praksis kan bas-frekvenser ikke overdæmpes. Faktisk er det sådan at mange mindre rum, herunder min kælder før en ordentlig omgang akustisk behandling, gengiver bassen subjektivt lavere (i lyttepositionen) pga. destruktiv interferens.
Derfor, hvis du oplever et lavere lydtryk i bassen - på trods af at den spiller direkte mod dig, er der i mine øjne større chance for at du netop har identificeret konstruktiv interferens i din mindre stue end et problem med overdæmpning i det større rum.
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 30 September 2009 kl. 13:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
TruthSpinner skrev:
Det kan påvirke lyden mere end man skulle tro var muligt, bl.a. kan den forskel i lydtryk som du føler skyldes enten a) at lyttepositionen i det lille rum oplever konstruktiv interferens som du ikke findes i det store eller b) at lyttepositionen i det store rum oplever destruktiv interferens som du ikke genfinder i det lille rum. Skråvægge mudrer i øvrigt dette billede og gør det generelt svært at forudsige interferensmønstre.
Hvis room modes for det store rum ligger anderledes tæt end for det lille vil interferensmønstre i øvrigt også nemt kunne forklare de ikke lineære effekter som du tidligere kaldte dåselyd. Room modes vil generelt ligge tæt i rum hvor en eller flere dimensioner er (tæt på at være) helt multiplum af en af de andre dimensioner, men også her spiller skråvæggene ind.
Fælles for alle disse påvirkninger vil være at de af mange årsager er mest udtalte ved lave(re) frekvenser.
|
|
|
konstruktiv interferens
destruktiv interferens
Kan du elaborere?
Mvh. Niels
|
| Til top |
|
| |
golfdane Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 889
|
| Sendt: 30 September 2009 kl. 14:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
TruthSpinner skrev:
|
|
|
konstruktiv interferens
destruktiv interferens
Kan du elaborere?
Mvh. Niels
|
|
|
http://da.wikipedia.org/wiki/Interferens__________________ http://www.martinloganowners.com/~tdacquis/forum/showthread. php?t=9048
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 30 September 2009 kl. 14:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvilken type gulv har du i de to forskellige rum? Hvis du har et trægulv på strøer ovenpå vil det måske æde noget af din bas hvis højttalerne står på spikes. Prøv eventuelt med bløde fødder, eller et par tunge fliser nedenunder, så gulvet ikke absorberer svingningerne så meget.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 September 2009 kl. 15:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wymax skrev:
| Hvilken type gulv har du i de to forskellige rum? Hvis du har et tr�gulv p� str�er ovenp� vil det m�ske �de noget af din bas hvis h�jttalerne st�r p� spikes. Pr�v eventuelt med bl�de f�dder, eller et par tunge fliser nedenunder, s� gulvet ikke absorberer svingningerne s� meget. |
|
|
Dette fænomen findes ikke!!! Din bas forekommer ren og lineær (som dine højttalere nu kan) hvis du kun hører den direkte bølge fra højttalerne. Denne påvirkes selvsagt ikke af trægulv eller andet idet dette kræver mindste een reflektion. Hvis dit trægulv på strøer "æder" din bas skal du kun være lykkelig, den bas der ikke bliver "ædt" er præcis den der volder problemer.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 September 2009 kl. 15:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har muligvis misforstået dit indlæg.
Hvis du mener direkte overførsel af svingninger fra højttalerens kabinet til gulvet, hvilket så skulle dæmpe membranens udsving er jeg tættere på at købe den.
Jeg har dog aldrig set dette problem i praksis.
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 30 September 2009 kl. 15:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
TruthSpinner skrev:
Hvis du mener direkte overførsel af svingninger fra højttalerens kabinet til gulvet, hvilket så skulle dæmpe membranens udsving er jeg tættere på at købe den.
Jeg har dog aldrig set dette problem i praksis. |
|
|
Nu er jeg ikke teoretiker, men det skulle have noget at gøre med at gulvet spiller med og agerer som en slags membran.
Jeg oplevede det da jeg boede i en lejlighed med sådan et gulv (og gipsvægge oveni). Når højttalerne stod på spikes (med en spikefod nedenunder) var bassen ikke nær så kraftig som når de stod på en anordning af gulv->absorberende fødder->flise->spikes->højttaler (eller absorberende mellem flise og højttaler også).
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 September 2009 kl. 20:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo, der er da masser af reflektioner. Reflektionerne er bare ikke lige det vi helst vil høre, der for gør det ikke noget hvis de dæmpes.
Den direkte lydbølge er det vi meget gerne vil høre uden farvninger fra rummet. Den er netop direkte fordi den ikke reflekteres, og dermed påvirkes den altså ikke af trægulvet.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 September 2009 kl. 20:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wymax skrev:
TruthSpinner skrev:
Jeg har dog aldrig set dette problem i praksis. |
|
|
Nu er jeg ikke teoretiker, men det skulle have noget at gøre med at gulvet spiller med og agerer som en slags membran.
Jeg oplevede det da jeg boede i en lejlighed med sådan et gulv (og gipsvægge oveni). Når højttalerne stod på spikes (med en spikefod nedenunder) var bassen ikke nær så kraftig som når de stod på en anordning af gulv->absorberende fødder->flise->spikes->højttaler (eller absorberende mellem flise og højttaler også). |
|
|
Det kan jo undre, for man ville mene at den absorberende anordning skulle have en større indflydelse på lyden (dæmpning) end de påmonterede spikes. Det er klart at et trægulv på strøer kan fungere som en membranabsorbent for de lave frekvenser. Dette er ønkseligt og jeg har selv netop lagt et trægulv på strøer af samme årsag, med det resultat at mine lave frekvenser nu fremstår subjektivt højere og klart mere definerede. Faktisk har jeg efterhånden gjort rigtigt meget for at dæmpe min bass med membran absorbenter af forskellig type. For hvert nyt tiltag har det klokkeklart været et skridt i retning af mere definition og subjektivt højere niveau i de lave frekvenser. Mit rum er ikke særligt stort - ca. 20 m2 og førhen var mine problemer med bassen så store at jeg en dag troede at mit anlæg var i stykker da jeg kom hjem fra en kammerat. Løsningen har som sagt været at dæmpe dæmpe og atter dæmpe de lave frekvenser. Jeg kunne i øvrigt godt tænke mig at spørge trådstarter om bassen er lige lav alle stedet i rummet? Hvad sker der hvis man flytter frem og tilbage langs midterdiagonalen? Hvad sker der ved sideværts bevægelser? Hvad med op og ned?
|
| Til top |
|
| |