Emne: Opgradering fra NAD 3130/7130 ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
dysterland Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 769
|
| Sendt: 03 Oktober 2009 kl. 21:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en NAD 7130 (reciever-udgaven af NAD 3130 forstærker). Den er jeg glad for, og den trækker mine nuværende højttalere fint, men på et tidspunkt (ikke foreløbigt) kunne jeg måske godt tænke mig at skifte mine højttalere ud med nogle mere krævende, og så skal jeg også have en kraftigere forstærker, som selvfølgelig også meget gerne må være bedre lydende.
Jeg er rigtig glad for den lyd, min nuværende forstærker har - derfor skal den heller ikke skiftes ud lige med det samme, tråden her er mere til inspiration for mig, så jeg ved noget om, hvad jeg skal prøve, hvis jeg får mulighed for det. Jeg kan godt lide den rene og dog lidt varme lyd, min NAD 7130 har. Men hvis jeg skulle skifte den ud, hvad ville så være godt, hvis jeg kan lide lyden fra min nuværende?
Skulle jeg gå efter NAD igen? Nogen mener jo, at de nye ikke kan leve op til de gamle i lydkvalitet, har det noget på sig? Skal det være noget andet i stedet, fx Rotel, Atoll, Musical Fidelity, Marantz, Harman Kardon, whatever - helst noget, der giver value-for-money (som NAD)?
|
| Til top |
|
| |
dysterland Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Oktober 2009 kl. 21:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det skal lige siges, at det ikke behøver at være en integreret forstærker - man må gerne komme med et bud på en for- eller effektforstærker. Hvis det bliver på den måde, bliver det nok en forforstærker, jeg køber først - efter sigende har min gamle NAD bedre effektforstærker end forforstærker.
|
| Til top |
|
| |
Poul-erik Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 903
|
| Sendt: 07 Oktober 2009 kl. 09:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Ja det er en sej gammel receiver, jeg har selv 2-stk af dem, og også NAD 3130.
Det er faktisk ret imponerende hvad de kan med de få watt de ligger inde med, og så falder effekten til lige med i 4 ohm i forhold til 8 ohm, så for mig har denne lille forstærker vendt op og ned på meget.
Hvis du godt kan lide den gamle NAD lyd, så findes der jo Receivere fra NAD i ca. samme årgang som er noget kraftigere, der findes NAD 7155 Receiver, den er væsentlig kraftigere end NAD 7130, da jeg selv har sådan en også.
Det kan også være at det er din kontrolforstærkeren i din NAD 7130 der bringer den lyd frem som du kan lide, så prøv at lede efter en NAD 2155 effektforstærker, den NAD 2155 er samme effektdel som sidder i NAD 3155 og NAD 7155, der er noget til salg på de forskellige sider.
Men det er jo ældre forstærkere, men dem jeg har de har fungere under alle mulige forhold.
mvh. PE.
__________________ NAD 7600 2*150 watt, + Højtaler Cerwin Vega AL-1000.
|
| Til top |
|
| |
dysterland Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Oktober 2009 kl. 12:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak - det skal lige siges, at reciever-delen er fuldstændig ligegyldig for mig. Jeg bruger aldrig den indbyggede radio til noget, jeg har DAB-radio tilsluttet i stedet. Det var bare tilfældigt, at det var en reciever, jeg fandt, i stedet for en forstærker.
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
| Sendt: 07 Oktober 2009 kl. 14:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jo vigtigt at finde ud af hvad forstærkeren skal trække. Så hvad havde du tænkt dig af højttalere?
|
| Til top |
|
| |
Poul-erik Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 903
|
| Sendt: 07 Oktober 2009 kl. 16:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du er jo nødt til at finde ud af hvad du skal have af højtalere som ASCARI skriver.
De gamle NADér som jeg skrev om er ret seje til at spille på tunge højtalere, men der er jo andre som er væsentligt kraftigere men så er lyden måske anderledes, og til gengæld kan de så trække endnu mere, feks. er NAD 2100PE opgivet til ca. samme effekt som NAD 2155, men kan du lide lyden fra en NAD 2100PE så er det jo rigtigt fint, og tilmed får du meget mere power end NAD 2155.
For mig som ikke er god til at lytte, selvom jeg har masser af NAD, så mener jeg selv at lyden forandre sig når vi går fra NAD 2140/2150/2155 til NAD 2600PE/2100PE/2400PE.
Men du skal selv prøve det.
Hvad har du af penge til det her.??
__________________ NAD 7600 2*150 watt, + Højtaler Cerwin Vega AL-1000.
|
| Til top |
|
| |
dysterland Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Oktober 2009 kl. 22:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er som sagt ikke noget, jeg skal købe nu og her, for jeg er godt tilfreds med det, jeg har. Jeg søger bare inspiration til, hvad jeg skal holde øje med, så jeg kan begynde at lytte og kigge efter gode tilbud. Det er bare for at vide, hvor det kunne være smart for mig at begynde med at gå på opdagelse  Derfor er der heller ikke noget bestemt budget, jeg har ingen penge lige nu, men når tiden kommer, vil jeg nok højst bruge 5000 på en ny, integreret forstærker eller samlet for- og effektforstærker. Hvis det bliver brugt, er det mindre.
Jeg er voldsomt glad for mine nuværende XTZ 89 Front, så når/hvis de skal skiftes ud, bliver det nok XTZ igen, blot en bedre serie. Hvis jeg skulle skifte lige nu, skulle det være XTZ 99.36: Fyndbörsen
De har godt nok en følsomhed på 90dB, men folk siger alligevel om 99-serien, at den kræver en kraftig forstærker for at folde sig ud - derfor gætter jeg på, at min nuværende 7130's 2x45W er for lidt.
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
| Sendt: 08 Oktober 2009 kl. 13:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja... Hvis det skal være NAD omkring de 5k ville jeg tage et kig på S300, dog går de til omkring 6k brugt. Men folk taler generelt godt om den. Ellers synes jeg du skal tage ud og snuse lidt rundt omkring, der er jo meget spændende i den prisklasse :)
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|