Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 07:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Harman/Kardon 430 og 330B (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 17 Oktober 2009 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige fundet to integrede forstærkere/recievere på genbrug, Harman/Kardon 430 og 330B. Begge virker, selvom de bærer præg af lidt støv og at de nok ikke er blevet brugt længe (de er jo også begge fra 70'erne) - i begyndelsen skrattede de lidt, når man pillede ved volumen, og de har det stadig begge sådan, at man lige skal stille input-vælgeren helt rigtigt, for at der er lyd i begge kanaler.

Men jeg synes faktisk, de spiller rigtig godt - især 430 giver rigtig god lyd, synes jeg. 330B er lidt mere svag i lyden, men den er vist også kun på 2x25W, så jeg skal nok finde nogle meget lidt krævende højttalere til den.

Er det bare mig, der synes, de lyder godt - eller er de virkelig så gode, som jeg også synes? Og bare for nysgerrighedens skyld - er de noget værd?
Til top Vis dysterland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dysterland Besøg dysterland's Websted

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 18 Oktober 2009 kl. 01:16 | IP-adresse registreret  

Jeg synes, at HK fra 70'erne generelt lyder rigtig godt. Står ikke tilbage for så meget andet i klassen.

Jeg tror, at den helt store rensning af potmetre og omskiftere-  og justering af amps vil gøre underværker - så kan du spille på dem i mange år frem med den dejlige lyd, som du bl.a. kan få fra 430'eren. (330'eren kender jeg kun af udseende - men jeg har lyttet en del til 430, da én af mine kammerater på et tidspunkt havde sådan en.)

Jeg har en 730'er - en 930'er og en 800+  til at stå. (samt en citation 16A, men det er jo et sluttrin og ikke direkte sammenligneligt med de før nævnte).

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 November 2009 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

Begge er nu prøvet lidt mere, og de lyder udmærket - men først, når de er varmet op i ca. 20 minutter. Indtil da er lydstyrken meget svag - der skal skrues ret meget op, før man for alvor kan høre noget. Når de så er varme, lyder de ganske fint, og de spiller mindst dobbelt så højt ved samme volumen-indstilling.

Er det normalt for så gamle forstærkere - eller er der noget galt?
Til top Vis dysterland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dysterland Besøg dysterland's Websted

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 November 2009 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

Næ - dét synes jeg bestemt ikke lyder normalt. Når en forstærker koldstartes, så opfatter jeg mere, at lyden virker grovkornet og ikke helt letflydende - stereoperspektivet er ikke faldet helt på plads, men dog med samme volumeformåen.

Der må være noget andet, som er årsag til dine observationer. Har du fået renset potentiomtre og kontakter?

Vh

Freddy

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 November 2009 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Nej, det har jeg ikke - jeg ved heller ikke helt, hvordan man gør Tror du, det kan være derfor?

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 November 2009 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

ja- det tror jeg.

Hvis det var mig, så ville jeg helt klart gå i gang med det samme. Rensning af samtlige potentiometre og div. omskiftere - grundigt!

Det findes talrige steder på nettet, hvor man kan blive guidet - men det kræver, at du tør at gå under hjelmen på receiverne og lokalisere de steder i dem, hvor du skal angribe.

Hvis du er ked at gøre det - er der måske nogle her på forum, som kan gøre det for dig eller du må evt. til et værksted som kan ordne paragrafferne - hvis de altså stadig kan huske hvordan man gør sådan noget!

Hvis du kan komme til Herning med dem, så gør jeg det gladeligt gratis for dig mens du venter - mod at du betaler noget rensevædske.

Se i øvrigt "santashooter's" tråd om hvordan man giver sig i kast med "fransk vask og strygning" af et gammelt apparat. (jeg tror, det er Pioneertråden i Vintageforummet, men jeg er ikke helt sikker)

Vh

Freddy

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 November 2009 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

Næ, jeg er skam ikke bange for at gå i gang selv - jeg har også kun givet en tier stykket, fordi genbrugsbutikken ikke mente, de virkede - så der er ikke så meget at miste

Så må jeg bare have fundet en guide...
Hvilken rensevæske skal jeg bruge - sprit, isopropylalkohol, rensebenzin eller noget fjerde?

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 November 2009 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg købt en dåse kontaktrens - det er i hvert fald det, flere anbefaler...

jeppe-A-M
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2009
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 15 November 2009 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

hej er der nogen af jer der måske kan hjælpe mig med noget opsætning af digital optical signalpå en harman/kardon AVR 4000 1

Til top Vis jeppe-A-M's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jeppe-A-M

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes