| Forfatter |
|
burning777 Branchemedlem

Konsulent ved B&O
Bruger siden: 28 Maj 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1022
|
| Sendt: 13 December 2009 kl. 17:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej - jeg håber der er én her der kan give lidt hjælp.
Jeg har en Vincent S6 CD-afspiller hvori, der sidder et rør i udgangstrinnet. Det er et 12AU7 eller ECC82 rør, der sidder i
CD-afspilleren. Jeg har i
rodebunken fundet nogle TELEFUNKEN ECC81 (12AT7) NOS, som en har fortalt mig er gode - i anden sammenhæng til brug i
en forstærker. Så dem
købte jeg men fik dem aldrig rigtigt brugt.
Nu tænkte jeg at det kunne være sjovt at tweake min CD-afspiller lidt. Så er spørgsmålet så: Kan jeg bruge mine ECC81
(12AT7) et sted hvor der
nu sidder ECC82 (12AU7) ???
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
| Sendt: 13 December 2009 kl. 18:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
| Sendt: 13 December 2009 kl. 18:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rent fysisk og forbindelsesmæssigt, kan du godt erstatte dit ECC82 med et ECC81; men, som det også fremgår af oventstående link, så har 81 røret et noget højere forstærkningsgrad end 82 røret, så hvis røret er udgangstrinnet fra CD afspilleren, så vil du opleve at udgangsniveauet bliver noget højere. Men prøv det
|
| Til top |
|
| |
burning777 Branchemedlem

Konsulent ved B&O
|
| Sendt: 13 December 2009 kl. 18:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok - bare der ikke er noget, der eksploderer eller brænder af så tror jeg da jeg vil prøve.
|
| Til top |
|
| |
ABaudio Branchemedlem

AB Audio
Bruger siden: 10 November 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 284
|
| Sendt: 13 December 2009 kl. 18:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
burning777 skrev:
Hej - jeg håber der er én her der kan give lidt hjælp.
Jeg har en Vincent S6 CD-afspiller hvori, der sidder et rør i udgangstrinnet. Det er et 12AU7 eller ECC82 rør, der sidder i CD-afspilleren. Jeg har i rodebunken fundet nogle TELEFUNKEN ECC81 (12AT7) NOS, som en har fortalt mig er gode - i anden sammenhæng til brug i en forstærker. Så dem købte jeg men fik dem aldrig rigtigt brugt.
Nu tænkte jeg at det kunne være sjovt at tweake min CD-afspiller lidt. Så er spørgsmålet så: Kan jeg bruge mine ECC81 (12AT7) et sted hvor der nu sidder ECC82 (12AU7) ???
|
|
|
Hej.
Rørtrinnet i din CD afspiller er højst sansynligt et buffertrin, og hvis det er det, kan du sagtens bruge dit 12at7 i stedet for dit 12au7...... Du kan prøve at sætte dit 12at7 i afspilleren, og hvis udgangsniveauet bliver større, er det nok ikke en god ide at bruge røret..... Men hvis niveauet ikke ændrer sig, kan det sagtens være en god ide at bruge et nos. 12at7 i stedet for 12au7 i et buffer kredsløb.....
MVH
Allan
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
| Sendt: 13 December 2009 kl. 19:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
burning777 skrev:
| Ok - bare der ikke er noget, der eksploderer eller brænder af så tror jeg da jeg vil prøve. |
|
|
Næh-nej, der er ikke noget der brænder af eller eksploderer  Det største problem kan blive, at udgangsniveauet fra CD afspilleren bliver for højt. Men lad os høre, hvad du kommer frem til.
|
| Til top |
|
| |
burning777 Branchemedlem

Konsulent ved B&O
|
| Sendt: 13 December 2009 kl. 20:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så fik jeg flået toppen af CD-afspilleren for første gang. Det viste sig sørme at der gemmer sig flere rør i den end det
man kan se i "Reperbahn" udstillingsvinduet i fronten.
Bagi i var der to stk. Electro-Harmonix 6922EH og et enkelt Sovtek 12AK7LPS. Jeg har ladet de to Electro-Harmonix
6922EH sidde og udskiftet Sovtek 12AK7LPS og ECC82 (Intet navn - der står blot "12AU7 China" på) med to af de gamle
Telefunken ECC81 rør.
Jeg har ikke bemærket at udgangssignalet er højere. Tværtimod skal jeg skrue en anelse højere op på min
hovedtelefonforstærker. Så med de to ECC81 der iflg. ovenstående link forstærker 60 gange erstatter et rør, der
forstærker 100 gange og et, der forstærker 19 gange.
Jeg ved så ikke hvordan de to rør "arbejder sammen" ? Men jeg kan sige at lyden er blevet forbedret på nogle punkter
men ikke så meget hul igennem som jeg er vant til. Især bassen er blevet meget flottere og lyden mere fyldig og
varmere. Det er som om CD-afspilleren nu lyder af rør. Men nok lidt for mørkt synes jeg...
Jeg satte så lige Sovtek 12AK7LPS tilbage bagi CD-afspilleren igen men lod ECC81 sidde ude foran. OG SÅ skal jeg
ellers lige love for at der kom hul igennem lyden. Den fik ikke meget - men en tand mere volumenmæssigt. Lyden
åbnede sig markant mere op og nu lyder den virkelig flot. Mikrodetaljer og teksturer er super lækre nu - perfekt!
Jeg kan forestille mig at sådan et gammelt Telefunken-rør spiller en del bedre end China-røret som jeg har taget ud. Så
ECC81 bliver siddende i stedet for CHINA udgaven ECC83 - helt sikkert.
|
| Til top |
|
| |
burning777 Branchemedlem

Konsulent ved B&O
|
| Sendt: 13 December 2009 kl. 20:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men så kom jeg til at tænke på de to andre Electro-Harmonix 6922EH som sidder bagi i. Jeg kunne ikke se dem på
oversigten http://thetubestore.com/gainfactor.html - så jeg turde
ikke skifte disse.
Hvilken rolle spiller de mon????
Og kan jeg sætte ECC81 ind i stedet for disse? Jeg har stadig 3 liggende som ligeså godt kunne komme i brug
|
| Til top |
|
| |
burning777 Branchemedlem

Konsulent ved B&O
|
| Sendt: 13 December 2009 kl. 20:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu kan jeg se på Vincent-Audios hjemmeside om CDS6MK som jeg har at der sidder flg. i:
Röhrenbestückung: 3 x 12AX7, 1 x 12AU7, Röhren-Dimmer-Schalter 4-stufig
Men det passer da ingensteder? Electro-Harmonix 6922E er vel ikke 12AX7 ???
|
| Til top |
|
| |
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 23 November 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1571
|
| Sendt: 13 December 2009 kl. 20:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
burning777 skrev:
Så fik jeg flået toppen af CD-afspilleren for første gang. Det viste sig sørme at der gemmer sig flere rør i den end det
man kan se i "Reperbahn" udstillingsvinduet i fronten.
Bagi i var der to stk. Electro-Harmonix 6922EH og et enkelt Sovtek 12AK7LPS. Jeg har ladet de to Electro-Harmonix
6922EH sidde og udskiftet Sovtek 12AK7LPS og ECC82 (Intet navn - der står blot "12AU7 China" på) med to af de gamle
Telefunken ECC81 rør.
Jeg har ikke bemærket at udgangssignalet er højere. Tværtimod skal jeg skrue en anelse højere op på min
hovedtelefonforstærker. Så med de to ECC81 der iflg. ovenstående link forstærker 60 gange erstatter et rør, der
forstærker 100 gange og et, der forstærker 19 gange.
Jeg ved så ikke hvordan de to rør "arbejder sammen" ? Men jeg kan sige at lyden er blevet forbedret på nogle punkter
men ikke så meget hul igennem som jeg er vant til. Især bassen er blevet meget flottere og lyden mere fyldig og
varmere. Det er som om CD-afspilleren nu lyder af rør. Men nok lidt for mørkt synes jeg...
Jeg satte så lige Sovtek 12AK7LPS tilbage bagi CD-afspilleren igen men lod ECC81 sidde ude foran. OG SÅ skal jeg
ellers lige love for at der kom hul igennem lyden. Den fik ikke meget - men en tand mere volumenmæssigt. Lyden
åbnede sig markant mere op og nu lyder den virkelig flot. Mikrodetaljer og teksturer er super lækre nu - perfekt!
Jeg kan forestille mig at sådan et gammelt Telefunken-rør spiller en del bedre end China-røret som jeg har taget ud. Så
ECC81 bliver siddende i stedet for CHINA udgaven ECC83 - helt sikkert. |
|
|
Det burde ikke være nødvendigt at udskifte rørene med "forkerte" typer. Jeg ser på nettet at cd-afspilleren er sådan bestykket: This player uses ... 1-12AX7, 1-6922/6dj8 and 1-12AU7 in the front panel (the 12au7 is strictly for the headphone circuits). Tag og få fat i et 'rigtigt' NOS ECC83/12ax7 rør (Philips for bedre mellemtone, Telefunken for en strammere, mere markant top, men måske også fastere bund). Hvis hovedtelefonforstærkeren skal blive bedre, skal der et lignende ecc82/12au7 NOS rør i. De øvrige rør har jeg ikke forstand på, men findes de NOS til en overkommelig pris, er det til en hver tid mange gange bedre end de rør, der sidder i, og andre nye (selv særligt udvalgte) rør. Læs på netter om "tube rolling" til netop denne CD-afspiller; der er mange hints at finde. PQR Edit: bor du i nærheden af Viborg er du velkommen (rettet!) forbi og prøve med gamle ecc83 og ecc82.
__________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
| Til top |
|
| |
burning777 Branchemedlem

Konsulent ved B&O
|
| Sendt: 13 December 2009 kl. 21:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
pqrannes skrev:
Det burde ikke være nødvendigt at udskifte rørene med "forkerte" typer.Jeg ser på nettet at cd-afspilleren er sådan
bestykket:This player uses ... 1-12AX7, 1-6922/6dj8 and 1-12AU7 in the front panel (the 12au7 is strictly for the headphone circuits).Tag og få
fat i et 'rigtigt' NOS ECC83/12ax7 rør (Philips for bedre mellemtone, Telefunken for en strammere, mere markant top, men måske også fastere
bund).
Hvis hovedtelefonforstærkeren skal blive bedre, skal der et lignende ecc82/12au7 NOS rør i.De øvrige rør har jeg ikke forstand på, men findes de
NOS til en overkommelig pris, er det til en hver tid mange gange bedre end de rør, der sidder i, og andre nye (selv særligt udvalgte) rør.Læs på
netter om "tube rolling" til netop denne CD-afspiller; der er mange hints at finde.PQREdit: bor du i nærheden af Viborg er du velkokken forbi og
prøve med gamle ecc83 og ecc82.
|
|
|
Tak for tilbudet - det vil jeg huske hvis jeg kommer forbi Viborg egnen.
Jeg forstår ikke hvorfor de på hjemmesiden skriver at der er:
Röhrenbestückung: 3 x 12AX7, 1 x 12AU7, Röhren-Dimmer-Schalter 4-stufig
I min sad der: to stk. Electro-Harmonix 6922EH og et enkelt Sovtek 12AK7LPS samt CHINA ECC83.
Jeg har godtnok købt CD-afspilleren brugt så der må være skiftet rør af den tidligere ejer.
|
| Til top |
|
| |
Tweaker Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1750
|
| Sendt: 13 December 2009 kl. 23:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
De to 6922EH er dem der sidder i udgangen. De andre er henholdsvis hovedtelefonforstærkeren og et strømforsyningsrør. Hvilke der er hvad husker jeg ikke lige.
Men de to 6922EH lyder ikke specielt godt. Du kan vælge andre 6922, eller ECC88 eller 6DJ8. Da jeg rodede lidt med rør i den gode Vincent, foretrak jeg Golden Dragon 6DJ8. Vi prøvede også at udskifte 6922EH med dem ovre hos en bekendt fornylig, og forbedringen var meget stor. De fåes her http://www.audio-classic.dk/tilbehoer/index.html
Der er selvfølgelig mange andre muligheder, f,eks Telefunken, der også lyder godt, men er hundedyre og ikke nødvendigvis bedre end GD. Philips 6922 er også en mulighed, til en ok pris.
|
| Til top |
|
| |
burning777 Branchemedlem

Konsulent ved B&O
|
| Sendt: 14 December 2009 kl. 08:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
@pqrannes: Hvor på nettet har du fundet at - jeg tænker at der måske er mere information:
Citér:
Jeg ser på nettet at cd-afspilleren er sådan bestykket:
This player uses ... 1-12AX7, 1-6922/6dj8 and 1-12AU7 in the front panel (the 12au7 is strictly for the headphone
circuits). |
|
|
@Tweaker: Tak for de gode råd. Det må jeg prøve at lege med. Det må være røret i udstillingsvinduet, der hører til
hovedtelefonudgangen. Lyden ud af linieudgangen ændrede sig markant ved udskiftning af det bagerste rør.
|
| Til top |
|
| |
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 23 November 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1571
|
| Sendt: 14 December 2009 kl. 09:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
burning777 skrev:
@pqrannes: Hvor på nettet har du fundet at - jeg tænker at der måske er mere information:
[quote]Jeg ser på nettet at cd-afspilleren er sådan bestykket:
This player uses ... 1-12AX7, 1-6922/6dj8 and 1-12AU7 in the front panel (the 12au7 is strictly for the headphone
circuits). |
|
|
I denne tråd på www.forums.audioholics.com. Om informationerne holder, er jeg ikke klar over. PQR __________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
| Til top |
|
| |
burning777 Branchemedlem

Konsulent ved B&O
|
| Sendt: 14 December 2009 kl. 10:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK takker!
Jeg har 2 stk. 6922 rør men det er vel fordi jeg har den balancerede udgave.
|
| Til top |
|
| |
burning777 Branchemedlem

Konsulent ved B&O
|
| Sendt: 17 December 2009 kl. 09:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg fandt lige 2 stk. Jan-Phillips 6922 til at erstatte Electro-Harmonix 6922EH.
Er der nogen, der har erfaring med CRYO behandlede rør? Lyder de bedre / anderledes?
|
| Til top |
|
| |
Tweaker Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1750
|
| Sendt: 17 December 2009 kl. 17:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
burning777 Branchemedlem

Konsulent ved B&O
|
| Sendt: 17 December 2009 kl. 17:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK tak. Så tror jeg at jeg vil prøve et sæt Jan-Phillips og et sæt Golden Dragon. Så er der lidt at lege med...
|
| Til top |
|
| |