| Forfatter |
|
lille_smed Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2602
|
| Sendt: 05 Februar 2010 kl. 19:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej
er der nogen har inde som har hørt det aktiv filter som high fidelity har haft med i deres deres blad for mange år tilbage
mener det hed the filter
__________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
| Til top |
|
| |
Morse Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 219
|
| Sendt: 05 Februar 2010 kl. 19:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Ja, der har været flere. "The Filter" som jeg husker det, standard "text-book" filter. Dårligt print layout.
Er det noget specielt du ude efter?
Mvh, Morse
|
| Til top |
|
| |
ML_CLS Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2007 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1187
|
| Sendt: 05 Februar 2010 kl. 19:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tænker du på det som var diskret opbygget og som var blev omtalt i artikelerne "Konstruktion: Elektronisk Delefilter" (HF 11/83) & "Elektronisk Delefilter til Stereo" (06/84) ?  __________________ Fort Lauderdale, Florida
|
| Til top |
|
| |
bdef Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 739
|
| Sendt: 05 Februar 2010 kl. 20:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu hygger jeg mig med elektronisk delefilter af egen konstruktion, men lytter lige med her for eventuel inspiration.
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Februar 2010 kl. 22:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
ved ikke helt hvilket jeg er ude efter for var ikke klar over at der vare flere ..jeg er i gang med at bygge effektforstærker samt højtaler .. og vil køre aktivt da jeg har nok forstærker moduler .. lyden frem for alt.
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Februar 2010 kl. 23:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvorfor mener du så at ikke andet kan betale sig ..
er der andre som deler samme mening om
Behringer DCX2496 Ultra Drive Pro
|
| Til top |
|
| |
ML_CLS Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Februar 2010 kl. 23:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
at andet kan ikke betaler sig, er lige vel en påstand.
Det af mig omtalte filter er sonisk klasser bedre end Behringer's filtere,
ting der opbygges på en lignende måde den dag i dag ..,
er stadig noget der skal have etiketten "High End" __________________ Fort Lauderdale, Florida
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
| Sendt: 06 Februar 2010 kl. 00:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
ML_CLS skrev:
|
at andet kan ikke betaler sig, er lige vel en påstand.
|
|
|
Sandt nok.
ML_CLS skrev:
|
Det af mig omtalte filter er sonisk klasser bedre end Behringer's filtere,
|
|
|
Det er ligeledes noget af en påstand. Komponenterne og den analoge del er sikkert i sig selv mere vellydende end Behringerens.
Men at forvente at et filter med en afrulning "efter bogen" skulle passe til en given højttaler er i bedste fald naivt. Et aktivt filter skal trimmes og tilpasses nøjagtigt til de givne enheder og den bestemte konstruktion de skal anvendes i, præcis på samme måde som et passivt.
På den led giver Behingerens fleksibilitet og justeringsmuligheder en langt større mulighed for at ramme en brugbar filterkonfiguration som sikrer korrekt summering, frekvens- og fasegang.
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Februar 2010 kl. 00:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dermed ikke sagt at jeg mener at den er toppen af poppen. Der er en grund til at mange modificerer den. Desuden findes der bedre men også dyrere alternativer.
Men Groundsound har vistnok et godt bud som også er betaleligt.
Jeg vil dog til en hver tid foretrække Behringeren frem for et standardfilter med fast flankestejlhed, Q og delefrekvens.
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Februar 2010 kl. 08:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej efter at have læst alle jeres indlæg må jeg hvis heller fortælle lidt om hvad det er jeg er i gang med
jeg er i gang med at lave nogle dipol højtaler .. og det her jeg arbejdet på noget tid .. det jeg har arbejdet mest med at baflen hvordan den skal være for ikke at give for store problemer
jeg er ikke ude efter et digitalt filter .. for tror ikke helt på at det virker ordenligt.. ud over man skal op i en høj pris for det..har kigget på groundsound .. men at sende signalet ind analog og lave det om til digitalt og filter det og tilbage til anelog .. det tror jeg ikke helt på ikke har nogle påvirkning af lyden..
det er derfor jeg gerne vil have et aktivt filter ..
mit system er 4*15" zomax skal deles ved 100 hz 4* ER124 ( 12" lavmellem tone) ss12 samt r2904/7000 samt viaf xt 25 som skal vende bagud
|
| Til top |
|
| |
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
| Sendt: 06 Februar 2010 kl. 09:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Behringer cx3400 analogt 3-vejs filter, kr 999 hos Aage. Eneste ulempe: XLR stik men det kommer du nok over.
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Februar 2010 kl. 10:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
lille_smed skrev:
jeg er ikke ude efter et digitalt filter .. for tror ikke helt på at det virker ordenligt.. ud over man skal op i en høj pris for det..har kigget på groundsound .. men at sende signalet ind analog og lave det om til digitalt og filter det og tilbage til anelog .. det tror jeg ikke helt på ikke har nogle påvirkning af lyden..
|
|
|
Det kan du nok til en vis grad have ret i. På den anden side vil et analogt filter som bare deler et bestemt sted med en bestemt filterkarakteristik kun passe til teoretisk ideelle enheder uden baffelpåvirkninger og vil dermed i praksis påvirke lyden betydeligt mere end et veljusteret digitalt filter.
Fordelen for mig er at jeg starter med et digitalt signal som jeg holder digitalt så længe som muligt. Eller i hvert fald så al filtrering og justering af fase, tid og eq holdes i det digitale domæne.
Hardcore-digitalister kan hente det digitale signal direkte før Behringerens indbyggede dac og sende det videre tíl til et antal Tact/Lyngdof-forstærkere hvis det skulle ønskes.
Men det er ikke aktuelt for dig, kan jeg godt se. Du kunne jo lægge ud med Behringeren og ret hurtigt få målt og justeret dig frem til hvilken filterkonfiguration der passer til din konstruktion og så derefter få lavet et analogt filter med samme karakteristik. Ellers er der mange timers lodden komponenter ind og ud i vente for dig.
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 06 Februar 2010 kl. 10:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
lille_smed skrev:
hej efter at have læst alle jeres indlæg må jeg hvis heller fortælle lidt om hvad det er jeg er i gang med
jeg er i gang med at lave nogle dipol højtaler .. og det her jeg arbejdet på noget tid .. det jeg har arbejdet mest med at baflen hvordan den skal være for ikke at give for store problemer
mit system er 4*15" zomax skal deles ved 100 hz 4* ER124 ( 12" lavmellem tone) ss12 samt r2904/7000 samt viaf xt 25 som skal vende bagud
|
|
|
Jeg forstår udmærket din tvivl - har selv været der. Men problemet er bare, at man ikke skal TRO man skal VIDE. Jeg har ground sound filteret med bedre IC'er. Kører også med dipoler og i al beskedenhed med noget bedre enheder end dem du nævner. Det omkringliggende udstyr er også absolut high-end, så der var tvivl. Derfor startede jeg med at køre bassen aktiv og passiv på mellemtone og diskant. Så kom det aktive filter også på mellemtonen og til sidst nu også på diskanten. En enkelt god Duelund kondensator på kablet til diskanten var nok til at overbevise mig. Den "farvede" mere end det digitale filter. Som det er i dag kan jeg stadig høre forskelle på forstærkere, kabler og signalkilder - uanset om det er en dyr DAC eller pickupper i samme prisklasse. Med andre ord - glem at det er digitalt og glæde dig over en ny verden, hvor du kan justere de enkelte enheder til at yde deres optimale. Lydmæssigt er det en løsning, der gør at man ikke mere tænker på passive filtre. PS: Husk at med dipoler skal du også have en frekvensmæssig korrektion nedefter i bassen. PPS: Jeg har haft flere analoge filtre og tidligere også et Behringer. Sidstnævnte er OK til bassen, men ikke velegnet opefter. __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Februar 2010 kl. 11:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
I dag vill jeg nok også vælge Groundsound, eller måske gå en rent softwarebaseret vej som Boman.
Behringeren er et billigt sted at starte og den kan modificeres til høj kvalitet. Dens dacs fra AKM er glimrende men der er noget at hente ved at forbedre de analoge udgange, strømforsyningen og den digitale indgang - men så ender man sikkert med at betale mere end et Groundsound koster og tiden går ikke med at lave højttalere 
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Februar 2010 kl. 13:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
lille_smed skrev:
|
|
|
Jeg forstår udmærket din tvivl - har selv været der. Men problemet er bare, at man ikke skal TRO man skal VIDE. Jeg har ground sound filteret med bedre IC'er. Kører også med dipoler og i al beskedenhed med noget bedre enheder end dem du nævner. Det omkringliggende udstyr er også absolut high-end, så der var tvivl.
Derfor startede jeg med at køre bassen aktiv og passiv på mellemtone og diskant. Så kom det aktive filter også på mellemtonen og til sidst nu også på diskanten. En enkelt god Duelund kondensator på kablet til diskanten var nok til at overbevise mig. Den "farvede" mere end det digitale filter.
Som det er i dag kan jeg stadig høre forskelle på forstærkere, kabler og signalkilder - uanset om det er en dyr DAC eller pickupper i samme prisklasse.
Med andre ord - glem at det er digitalt og glæde dig over en ny verden, hvor du kan justere de enkelte enheder til at yde deres optimale. Lydmæssigt er det en løsning, der gør at man ikke mere tænker på passive filtre.
PS: Husk at med dipoler skal du også have en frekvensmæssig korrektion nedefter i bassen.
PPS: Jeg har haft flere analoge filtre og tidligere også et Behringer. Sidstnævnte er OK til bassen, men ikke velegnet opefter.
|
|
|
oki det vil sige at du er meget til freds med groundsound levet den op til det du har forventet . hved har det kostet det filter du har .. med bedre icér.. .. vil du sige at det er det bedre du har haft eller har du haft noget bedre.. er du tilfreds med de forstærke rmoduler du også har fra ground sound __________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
| Til top |
|
| |
ML_CLS Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Februar 2010 kl. 18:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes at folk skulle lade være med at ændre denne tråd til en "køb billigt" Beringher tråd.
En digital processor op-bygget med "lala" strømforsyning & en analogdel baseret på op-amps er sammenlignet med HF's diskret opbygget konstruktion fra 11/83..., slet ikke i samme klasse mht. ydelse ..., al den snak om kompensation tyder på at i skulle ha' købet bedre enheder frem for, at ofre penge på den omtalte "wonderbox" __________________ Fort Lauderdale, Florida
|
| Til top |
|
| |
ML_CLS Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Februar 2010 kl. 18:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du har ikke fattet tråden
Manden spørg om et specifikt! spøgsmål og i "sælger" ham noget helt andet 
Bravooo  __________________ Fort Lauderdale, Florida
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Februar 2010 kl. 18:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
ML_CLS skrev:
|
Du har ikke fattet tråden
Manden spørg om et specifikt! spøgsmål og i "sælger" ham noget helt andet 
Bravooo 
|
|
|
Hvis nogen spørger om jeg kender en gammel hammer som han vil bruge til at slå en skrue i væggen med, bilder jeg mig ind at jeg hjælper ham mere ved at foreslå en skruetrækker end ved blindt at svare på det specifikke spørgsmål.
Vi prøver faktisk at hjælpe med at løse opgaven og ikke svare automatisk. Vi er jo ikke robotter. Desuden uddyber vi jo også hvad problemet er med det filter der spørges til: Det tager ikke højde for enhedernes frekvensgang, deres faseforhold eller kabinettets påvirkning. Så det kræver teoretisk perfekte enheder - men hvis man har det, så kan man jo lige så godt lave et Duelundfilter - aktivt.
|
| Til top |
|
| |
ML_CLS Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Februar 2010 kl. 19:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den vigtigste linie jeg læser i trådstarters indlæg er "Lyden frem for alt"
det er vel grunde til at han spørg vedr. HF's filter ...,
men når vedkommende ikke ønsker at få artiklen,
er han særdeles svær at informere.
Nå .., jeg har ikke tid til at læse indlæg om (for) billige Beringher produkter, hvor "ydelsen" er lige så god som det der presenteres i deres "software" ......., det er en meget fejlagtig opfattelse af hvordan tingene hænger sammen...., fysikken har ikke ændret sig eller er den. __________________ Fort Lauderdale, Florida
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Februar 2010 kl. 20:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej jeg må nok heller sige hvad det er jeg er ude efter inden i bliver for sure på hinanden .. gør intet at i kommer ind over andre filter end det jeg spørger efter .. for meget betyder det ikke noget om det hedder det eller det andet bare lyden er i orden.
jeg er meget åben over for alle muligheder jeg vil lige så godt købe noget der dur fra starten og give det mere for det i steder for at købe noget billigt noget der ikke et til at holde ud at høre på ..
og i så mener at de filter jeg spurgte efter ikke vil virke til det jeg vil .. så er jeg meget åben for andre muligheder
|
| Til top |
|
| |