Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 08:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Effektforstærker?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sneugle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 August 2009
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 12 Februar 2010 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

Hej

Er det eneste formål med at koble en effektforstærker til en forstærker, at få anlægget til at spille højere, eller kan man få bedre lyd ud af det??

Til top Vis sneugle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sneugle

kennethjensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Branchemedlem Audioheaven

Bruger siden: 10 Oktober 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 12 Februar 2010 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

hehe sikke et sjovt spørgsmål

Glæder mig til at se folks svar

sneugle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 August 2009
Sendt: 12 Februar 2010 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

Vil det sige, at hvis man har en 150 watts forstærker og kobler en 100 watts effektforstærker (samme mærke) til, så spiller anlægget kun med 100 watt?? Troede de blev lagt sammen....

Til top Vis sneugle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sneugle

plafitracer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 13 Februar 2010 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

Jeg har endnu ikke fattet spørgsmålet - hvad er forskellen mellem en effektforstærker og en forstærker - farven?
Til top Vis plafitracer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af plafitracer

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Sendt: 13 Februar 2010 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

Jeg tror det vil hjælpe en del hvis en venlige sjæl, helt fra bunden, vil forklarer sneuge hvordan en forforstærker og en effektforstærker virker, og bagefter påpeger at når man sætter dem i samme kasse har man en integreret forstærker.

spped six
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 13 Februar 2010 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

sneugle skrev:

Hej

Er det eneste formål med at koble en effektforstærker til en forstærker, at få anlægget til at spille højere, eller kan man få bedre lyd ud af det??

Dit spørgsmål kan godt misforstås, så for god ordens skyld, beskriver jeg lige, hvordan jeg forstår dit spørgsmål.

Hvis man har en 100W integreret forstærker (dvs. en forstærker, der består af både for- og effekt-del), og kobler en helt anden effektforstærker (fx 200W) til denne, får man så en forstærker, der spiller med 300W?

Nej, det gør man ikke. Man får en forstærker, der spiller med 200W. Den integrerede forstærker bruger alene forforstærkerdeln. Effektdelen varetages, at den nye effektforstærker.

Årsagen til at koble en effektforstærker til en integreret forstærker kan være flere. Man kan ønske en anden lyd, mere effekt, eller noget helt tredje.

/Henrik

Til top Vis spped six's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af spped six

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 13 Februar 2010 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

kennethjensen skrev:

hehe sikke et sjovt spørgsmål

Glæder mig til at se folks svar

Det er lige guf for Poul fra Jylland..! 

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 13 Februar 2010 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:
Jeg tror det vil hjælpe en del hvis en venlige sjæl, helt fra bunden, vil forklarer sneuge hvordan en forforstærker og en effektforstærker virker, og bagefter påpeger at når man sætter dem i samme kasse har man en integreret forstærker.

God ide, vi glæder os til din forklaring. Hvis du begynder at tegne og skrive, tror jeg at du skal tage en receiver med i forklaringen. Der er nemlig stor sansynlighed for at han i virkeligheden mener en (surround)receiver når han skriver forstærker, da den "fejl" er meget udbredt.

Det kan dog hurtigt blive en lang forklaring hvis man også tænker på at der er forskellige måder at sætte dem sammen på (biamping, brokobling eller bare som afløser for den indbyggede effektforstærker).

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Sendt: 13 Februar 2010 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

jeg er ikke kendt for mine pædagogiske evner, men jeg prøver:

forforstrærker: forstærker signal fra cd/dvd/radio, og sender det til effektforstærker. forforstærker kan både være stereo (2 kanaler) og surround/multikanal (mere end 2 kanaler.

effektforstærker: får signal fra forforstærker, forstærker dette signal endnu mere op, og sender strøm til højttalerne. effektforstærere kan være både stereo (to kanaler) enkelt kanal (mono) eller multikanal/surround (typisk 5-7 kanaler, kan dog være op til 16 kanaler).

integreret forstærker: forforstærker og effektforstærker i samme kasse.

reciverer: integreret forstærker og radio i samme kasse.

surround recirver: multinakal forforstærker, multikanal effektforstærker og radio i samme kasse.

man kan i nogle tilfælde (hvis der er tilslutninger til det), bruge kombinationerne på kryds og tværs (ikke strengt taget, men sådan kraftigt simplificeret), eks kan man bruge effektforstærkerdelen i en integret forstærker sammen med en separat forforstærker, eller man kan sætte en effektforstærker til forforstærkeren fra en surroundreciever.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes