| Forfatter |
|
sneugle Forum Bruger

Bruger siden: 29 August 2009 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 22
|
| Sendt: 12 Februar 2010 kl. 18:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Er det eneste formål med at koble en effektforstærker til en forstærker, at få anlægget til at spille højere, eller kan man få bedre lyd ud af det??
|
| Til top |
|
| |
kennethjensen Udelukket fra forum

Branchemedlem Audioheaven
Bruger siden: 10 Oktober 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2146
|
| Sendt: 12 Februar 2010 kl. 18:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
hehe sikke et sjovt spørgsmål 
Glæder mig til at se folks svar  __________________ Kenneth
|
| Til top |
|
| |
sneugle Forum Bruger

Bruger siden: 29 August 2009 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 22
|
| Sendt: 12 Februar 2010 kl. 18:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil det sige, at hvis man har en 150 watts forstærker og kobler en 100 watts effektforstærker (samme mærke) til, så spiller anlægget kun med 100 watt?? Troede de blev lagt sammen....
|
| Til top |
|
| |
plafitracer Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 976
|
| Sendt: 13 Februar 2010 kl. 16:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har endnu ikke fattet spørgsmålet - hvad er forskellen mellem en effektforstærker og en forstærker - farven?
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 13 Februar 2010 kl. 17:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror det vil hjælpe en del hvis en venlige sjæl, helt fra bunden, vil forklarer sneuge hvordan en forforstærker og en effektforstærker virker, og bagefter påpeger at når man sætter dem i samme kasse har man en integreret forstærker.
__________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
spped six Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 781
|
| Sendt: 13 Februar 2010 kl. 17:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
sneugle skrev:
|
Hej
Er det eneste formål med at koble en effektforstærker til en forstærker, at få anlægget til at spille højere, eller kan man få bedre lyd ud af det??
|
|
|
Dit spørgsmål kan godt misforstås, så for god ordens skyld, beskriver jeg lige, hvordan jeg forstår dit spørgsmål.
Hvis man har en 100W integreret forstærker (dvs. en forstærker, der består af både for- og effekt-del), og kobler en helt anden effektforstærker (fx 200W) til denne, får man så en forstærker, der spiller med 300W?
Nej, det gør man ikke. Man får en forstærker, der spiller med 200W. Den integrerede forstærker bruger alene forforstærkerdeln. Effektdelen varetages, at den nye effektforstærker.
Årsagen til at koble en effektforstærker til en integreret forstærker kan være flere. Man kan ønske en anden lyd, mere effekt, eller noget helt tredje.
/Henrik
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 13 Februar 2010 kl. 19:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
kennethjensen skrev:
hehe sikke et sjovt spørgsmål 
Glæder mig til at se folks svar  |
|
|
Det er lige guf for Poul fra Jylland..!  Mvh. Niels
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 13 Februar 2010 kl. 19:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
kim olsen skrev:
| Jeg tror det vil hjælpe en del hvis en venlige sjæl, helt fra bunden, vil forklarer sneuge hvordan en forforstærker og en effektforstærker virker, og bagefter påpeger at når man sætter dem i samme kasse har man en integreret forstærker. |
|
|
God ide, vi glæder os til din forklaring. Hvis du begynder at tegne og skrive, tror jeg at du skal tage en receiver med i forklaringen. Der er nemlig stor sansynlighed for at han i virkeligheden mener en (surround)receiver når han skriver forstærker, da den "fejl" er meget udbredt. 
Det kan dog hurtigt blive en lang forklaring hvis man også tænker på at der er forskellige måder at sætte dem sammen på (biamping, brokobling eller bare som afløser for den indbyggede effektforstærker).
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 13 Februar 2010 kl. 19:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg er ikke kendt for mine pædagogiske evner, men jeg prøver:
forforstrærker: forstærker signal fra cd/dvd/radio, og sender det til effektforstærker. forforstærker kan både være stereo (2 kanaler) og surround/multikanal (mere end 2 kanaler.
effektforstærker: får signal fra forforstærker, forstærker dette signal endnu mere op, og sender strøm til højttalerne. effektforstærere kan være både stereo (to kanaler) enkelt kanal (mono) eller multikanal/surround (typisk 5-7 kanaler, kan dog være op til 16 kanaler).
integreret forstærker: forforstærker og effektforstærker i samme kasse.
reciverer: integreret forstærker og radio i samme kasse.
surround recirver: multinakal forforstærker, multikanal effektforstærker og radio i samme kasse.
man kan i nogle tilfælde (hvis der er tilslutninger til det), bruge kombinationerne på kryds og tværs (ikke strengt taget, men sådan kraftigt simplificeret), eks kan man bruge effektforstærkerdelen i en integret forstærker sammen med en separat forforstærker, eller man kan sætte en effektforstærker til forforstærkeren fra en surroundreciever. __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |