| Forfatter |
|
Bonde1985 Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2009 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 420
|
| Sendt: 26 Februar 2010 kl. 18:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
håber i kan hjælpe mig lidt med mit spørgsmål. er godt klar over at når vi snakker kabler vil der komme mange holdninger på bordet. (erfaring
fra tidligere tråde) dog ønsker jeg ikke nogen heftig debat, men kun svar der har med min problemstilling at gøre.
på forhånd tak
jeg har netop bestilt noget utermineret kabel og ønsker selv at lave et endeligt HT kabel.
jeg vil gerne have det smidt ind i en flexstrømpe og så nogle spader eller bananer i enderne. har oplevet at mange af de "professionelle" HT
kabler jeg har haft på prøve for nyligt har snoet deres minus og plus leder. hvad er grunden her til, og er det virkelig nødvendigt. jeg synes det
ser super fedt ud, men hvad har det af lydmæssige konsekvenser. og er det nogle forbehold man skal tage sig? havde tænkt mig at snog
kablerne sammen og så derefter smide en strømpe uden på og afslutte med krympeflex, eller skal jeg holde hver kabel (plus og minus) i hver sin
strømpe for så derefter at flette dem?
håber på nogle konstruktive forslag
mvh
Bonde
|
| Til top |
|
| |
Munken Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 209
|
| Sendt: 26 Februar 2010 kl. 18:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg prøver at svare, i håb om ikke at starte den store kabel-debat.
Et kabel der er snoet, vil være mindre følsom overfor indstrålende støj, men også midste dynamik og åbenhed.
Et kabel der ligger side by side vil være åbent og dynamisk, men følsomt overfor støj.
Jeg vil foreslå at sno dem lidt, ca to-tre halve omgange per meter....
__________________ www.headgear.dk
Et rent høretelefon-site
|
| Til top |
|
| |
StefanR Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 511
|
| Sendt: 26 Februar 2010 kl. 18:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Bonde.
Som du skriver, så er der MANGE meninger omk emnet. Derfor kan det være jeg også for hug for det jeg skriver. Men sådan er dét bare. Jeg skriver alene ud fra egne erfaringer og meninger 
Når man ser på hvor mange kaber der ikke er flettet eller snoet på kunsteristisk vis, så kan det ikke være tilfældet at det er nødvendigt at gøre sådan. Der kan dog være en fordel i det.
Hvis du kigger på Kimber (f.eks. 8TC) eller de nye fra Dynaudio, så bliver fletningen brugt som en del af af afskærmningen (for at undgå signalstøj). Du vil faktisk se det samme hvis du skærer et almindeligt netværkskabel op på langs. Dette har altså et formål. Hvorvidt det så gør en forskal på højttalerkablerne, det må ørene afgøre. Jeg er dog sikker på at det kan have noget at sige. Jeg tror ikke dette i sig selv ændrer på karakteren af lyden, men da det kan ændre på kablets følsomhed for støj, så kan det selvfølgelig have noget at sige.
Hvad angår strømper og krympeflex, så mener jeg nu det "kun" har til formål at gøre kablet pænere/lettere at håndtere. Krympeflex eller en klat lim ved enderne, kan vel også hjælpe til at forhindre oxydering op i kablet (alt efter kvaliteten af isloeringen).
/Stefan
|
| Til top |
|
| |
Bonde1985 Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Februar 2010 kl. 18:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
super med nogle fornuftige svar
regner nu heller ikke med at man ved at "twiste" kablerne opnår nogen guddommeligt. men som sagt, det med afskærmning virker faktisk ret
fornuftigt. og det er vel også noget man bør overveje da kablerne som regel render forbi en masse andre apparater - i hvert fald i mit system
 (kabel rod længe leve)
strømpen og krympeflex er også kun ment som pynt. ikke andet. vil bare lige inden jeg pakker kablerne alt for meget ind, høre hvorfor man
twister;)
men tror jeg vil prøve at lytte til begge dele og se om jeg kan høre nogen effekt ved enten at twiste eller ikke.
so long
Bonde
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3923
|
| Sendt: 26 Februar 2010 kl. 19:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Munken skrev:
Jeg prøver at svare, i håb om ikke at starte den store kabel-debat.
Et kabel der er snoet, vil være mindre følsom overfor indstrålende støj, men også midste dynamik og åbenhed. Et kabel der ligger side by side vil være åbent og dynamisk, men følsomt overfor støj.
Jeg vil foreslå at sno dem lidt, ca to-tre halve omgange per meter.... |
|
|
VDH anbefaler 4-5 twist pr. 1m på nogle af deres enkelt ledet ht kabler  __________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |
Pierre Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3547
|
| Sendt: 26 Februar 2010 kl. 19:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skal imorgen til at lave mit HTkabel færdig (isamarbejde med Dan A.).
Der snor vi kablet ca. 4-5 gange pr meter, ind i en bomuldssok og så trækker vi det igennem en akvarieslange og tilsidst kommer der en flexstrømpe ud over og enderne bliver lukket med krympeflex.
Jeg kan smide lidt billeder op af projektet, når vi er færdige.  __________________ Vin & Vinyl
|
| Til top |
|
| |
Bonde1985 Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Februar 2010 kl. 19:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
det ville være super:) hvis, ikke for at være besværlig, at du (Pierre) muligvis kunne smide lidt billeder op af selve processen? bare sådan at jeg
lige kan se
hvordan i gør
tror jeg holder mig til at twiste kablet. nogen gange skal man bare følge strømmen
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Februar 2010 kl. 19:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bonde1985 skrev:
det ville være super:) hvis, ikke for at være besværlig, at du (Pierre) muligvis kunne smide lidt billeder op af selve processen? bare sådan at jeg lige kan se hvordan i gør
tror jeg holder mig til at twiste kablet. nogen gange skal man bare følge strømmen  |
|
|
Vi skal nok lave en lille vejledning, smider den nok i mundorf silver/gold tråden
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=81415&P N=1 __________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |
KomAnton Forum Bruger

Bruger siden: 27 Marts 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 57
|
| Sendt: 26 Februar 2010 kl. 21:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Bonde.
Fedt at du tager sagen i egen hånd og forsøger dig med et kabel. Der er mange meninger om hvordan et højtalerkabel skal
strikkes sammen og jeg vil anbefale dig at bruge en lang aften i selskab med noget god musik i ørerne - og så bruge øjnene
til at støvsuge det store internet for andres erfaringer.
Jeg har endnu ikke lavet mit eget HT-kabel, men er rigtig glad for mit DIY RCA-kabel som er inspireret af
http://svalander.se/teknik/kablar/kablar.htm
Svalander er tilhænger af flettede kabler og beskrivelse af snoede kabler er også til at finde
http://diyaudioprojects.com/Power/Low-Inductance-DIY-Speaker -Cables/
Hvad er det for noget utermineret kabel du har bestilt?
...nu har du bestilt kabel, ellers kunne Busk måske inspirere dig?
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=80467&KW=bu sk+
Ser frem til en beskrivelse af dit projekt, nogle billeder og ikke mindst en vurdering af resultatet.
Og til Pierre og dan a. - det går for langsomt...vi vil se det nu!
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Februar 2010 kl. 21:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
KomAnton skrev:
Hej Bonde.
Fedt at du tager sagen i egen hånd og forsøger dig med et kabel. Der er mange meninger om hvordan et højtalerkabel skal strikkes sammen og jeg vil anbefale dig at bruge en lang aften i selskab med noget god musik i ørerne - og så bruge øjnene til at støvsuge det store internet for andres erfaringer.
Jeg har endnu ikke lavet mit eget HT-kabel, men er rigtig glad for mit DIY RCA-kabel som er inspireret af http://svalander.se/teknik/kablar/kablar.htm Svalander er tilhænger af flettede kabler og beskrivelse af snoede kabler er også til at finde http://diyaudioprojects.com/Power/Low-Inductance-DIY-Speaker -Cables/
Hvad er det for noget utermineret kabel du har bestilt? ...nu har du bestilt kabel, ellers kunne Busk måske inspirere dig? http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=80467&K W=bu sk+
Ser frem til en beskrivelse af dit projekt, nogle billeder og ikke mindst en vurdering af resultatet.
 |
|
|
Hehe, det skulle også ha været i dag, men pierre's mave er sat i bakgear. __________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |
Bonde1985 Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Februar 2010 kl. 21:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej KomAnton
det kabel jeg har bestilt, er det såkaldte "anticables". google navnet og der kommer super mange positive anmeldelser. nogen siger at det endda
kan måle sig med langt dyre kabler. og taget prisen i betragtning. 400 kr for 6m. det bliver jeg nødt til at prøve... kablet er egentlig færdig. dog vil
jeg prøve at smide lidt strømper på plus lodde lidt bananstik i hver sin ende. sådan lidt basic know-how stuff :)
jeg har fulgt rigtig meget med i Busks tråd, og det er faktisk ham der har inspireret mig til at gå igang med lidt DIY af kabler. og det projekt jeg har
i tankerne pt passer rigtig fint til mine begynder behov. hehe. men skal nok poste lidt billeder når jeg får de sidste stumper bestilt hjem
|
| Til top |
|
| |
Bonde1985 Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Februar 2010 kl. 21:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
dan a. skrev:
KomAnton skrev:
Hej Bonde. Fedt at du tager sagen i egen hånd og forsøger dig med et kabel. Der er mange meninger om
hvordan et højtalerkabel skal strikkes sammen og jeg vil anbefale dig at bruge en lang aften i selskab med noget god musik i ørerne - og så bruge
øjnene til at støvsuge det store internet for andres erfaringer. Jeg har endnu ikke lavet mit eget HT-kabel, men er rigtig glad for mit DIY RCA-kabel
som er inspireret af http://svalander.se/teknik/kablar/kablar.htm Svalander er tilhænger af flettede kabler og beskrivelse af snoede kabler er også
til at finde http://diyaudioprojects.com/Power/Low-Inductance-DIY-Speaker -Cables/ Hvad er det for noget utermineret kabel du har bestilt? ...nu
har du bestilt kabel, ellers kunne Busk måske inspirere dig? http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=80467&K W=bu sk+ Ser frem til en
beskrivelse af dit projekt, nogle billeder og ikke mindst en vurdering af resultatet. Og til Pierre og dan a. - det går for langsomt...vi vil se det nu!
 |
|
|
Hehe, det skulle også ha været i dag, men pierre's mave er sat i bakgear. |
|
|
så må vi håbe at hans mave kommer i et fremadrettet gear i løbet af natten
|
| Til top |
|
| |
KomAnton Forum Bruger

Bruger siden: 27 Marts 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 57
|
| Sendt: 26 Februar 2010 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Bonde.
Hvis du kun får 6 meter kan jeg nok ikke forvente at blive beriget med et stort forsøg med henholdsvis 'out of the box', snoet
og flettet. Det kunne bare være sjovt at høre om forskellen.
Men held og lykke med projektet og fedt af se at du prøver selv, forhåbentlig får du et super resultat i forhold til prisen
Jeg har hørt om anlæg i stuen, køkkenet og soveværelset, men mon ikke Pierre kunne bruge et på toilettet?
|
| Til top |
|
| |
Pierre Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3547
|
| Sendt: 27 Februar 2010 kl. 08:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bonde1985 skrev:
dan a. skrev:
KomAnton skrev:
Hej Bonde. Fedt at du tager sagen i egen hånd og forsøger dig med et kabel. Der er mange meninger om hvordan et højtalerkabel skal strikkes sammen og jeg vil anbefale dig at bruge en lang aften i selskab med noget god musik i ørerne - og så bruge øjnene til at støvsuge det store internet for andres erfaringer. Jeg har endnu ikke lavet mit eget HT-kabel, men er rigtig glad for mit DIY RCA-kabel som er inspireret af http://svalander.se/teknik/kablar/kablar.htm Svalander er tilhænger af flettede kabler og beskrivelse af snoede kabler er også til at finde http://diyaudioprojects.com/Power/Low-Inductance-DIY-Speaker -Cables/ Hvad er det for noget utermineret kabel du har bestilt? ...nu har du bestilt kabel, ellers kunne Busk måske inspirere dig? http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=80467&K W=bu sk+ Ser frem til en beskrivelse af dit projekt, nogle billeder og ikke mindst en vurdering af resultatet. Og til Pierre og dan a. - det går for langsomt...vi vil se det nu!
 |
|
|
Hehe, det skulle også ha været i dag, men pierre's mave er sat i bakgear. |
|
|
så må vi håbe at hans mave kommer i et fremadrettet gear i løbet af natten  |
|
|
Min mave var sku både i bak og frem gear. Lad mig bare sige det på denne måde. Jeg p***ede ud af røven  
Men nu er jeg klar  __________________ Vin & Vinyl
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Februar 2010 kl. 10:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Super, så kan jeg roligt lave en hel kande kaffe. __________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Februar 2010 kl. 17:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er der lagt billeder ud i mundorf silver/gold tråden.  __________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |
Bonde1985 Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Februar 2010 kl. 18:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
perfekt:) vil jeg lige kigge på lidt senere. står lige med begge hænder begravet i kødgryderne
|
| Til top |
|
| |
McFrede Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 564
|
| Sendt: 27 Februar 2010 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
KomAnton skrev:
Hej Bonde.
Fedt at du tager sagen i egen hånd og forsøger dig med et kabel. Der er mange meninger om hvordan et højtalerkabel skal strikkes sammen og jeg vil anbefale dig at bruge en lang aften i selskab med noget god musik i ørerne - og så bruge øjnene til at støvsuge det store internet for andres erfaringer.
Jeg har endnu ikke lavet mit eget HT-kabel, men er rigtig glad for mit DIY RCA-kabel som er inspireret af http://svalander.se/teknik/kablar/kablar.htm Svalander er tilhænger af flettede kabler og beskrivelse af snoede kabler er også til at finde http://diyaudioprojects.com/Power/Low-Inductance-DIY-Speaker -Cables/
Hvad er det for noget utermineret kabel du har bestilt? ...nu har du bestilt kabel, ellers kunne Busk måske inspirere dig? http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=80467&K W=bu sk+
 |
|
|
Jeg brugte en del tid i går aftes på Hr. Svalanders side og det så meget interessant ud, jeg har lige fået en ordentlig røvfuld sølvtråd og teflon-sleeving hjem samt masser af stik og skal snart i gang... MEEN, når den gode herre begynder at skrive om at vende kablet i en bestemt retning angivet af oprulningen tror jeg nu jeg står af selvom det SIKKERT bare er mit anlæg der ikke er i stand til at gengive forskellene... __________________ Roder med CMOY og lytter på JVC HA-RX700 mod JVC HA-RX900
The world needs to be taught a lesson... I'm the professor!
|
| Til top |
|
| |
svedel77 Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 18
|
| Sendt: 28 Februar 2010 kl. 08:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kunne man evt. sætte sagen på spidsen, og prøve at lave et forsøg, med at bruge noget helt alm. tykt kobberledning - alle ledere skal være et godt stykke fra hinanden - altså ikke snoet. Og så se hvad lydkvaliteten er, i forhold til "rigtige" kaber?
|
| Til top |
|
| |