| Forfatter |
|
ulrikl Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 8
|
| Sendt: 14 Marts 2010 kl. 17:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey HIFI-Folk
Jeg har mig nogle fantastiske Tannoy D700 højtalere, som jeg vil forkæle med en god rørforstærker. Jeg har også en effektforstærker(Kan ikke lige huske mærket), men ved ikke om det gør nogen stor forskel når jeg køre den gennem rørforstærkeren? Jeg håber at I kan komme med nogle gode forslag, jeg fortrækker at købe brugt, så jeg får mest for pengene. Ser frem til en god debat. På forhånd tak for Jeres hjælp 
|
| Til top |
|
| |
jascdk Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2009 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 91
|
| Sendt: 14 Marts 2010 kl. 20:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg ville anbefale dig, og give hjemmesiden www.audio-classic.dk et kig. Det er et lille firma, som laver egne rørforstærkere.
Super kvalitet til fornuftige priser.
Jeg har selv lige købt 2 rør-monoblokke i kt88 af dette mærje, og det spiller bare:) Hans dyreste forstærker er en 6c33c
forstærker, som både laves i mono og stereo.
Jeg mener den som mono ligger i 16K. Dette er en rigtig fornuftig pris, i forhold til meget andet på markedet.
Bygningsmæssigt er der ikke noget at klage over. Det hele er hardwired og bestykket med gode komponenter!
God jagt,
MVH
Jacob
|
| Til top |
|
| |
Tweaker Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1750
|
| Sendt: 15 Marts 2010 kl. 09:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et andet dansk kvalitetsmærke her http://www.thorhauge-audio.dk/
|
| Til top |
|
| |
Svend88 Lukket konto

Lukket efter eget ønske
Bruger siden: 14 December 2008 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 491
|
| Sendt: 15 Marts 2010 kl. 10:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Panserbasse skrev:
Hej
Jeg ville anbefale dig, og give hjemmesiden www.audio-classic.dk et kig. Det er et lille firma, som laver egne rørforstærkere. Super kvalitet til fornuftige priser.
Bygningsmæssigt er der ikke noget at klage over. Det hele er hardwired og bestykket med gode komponenter!
|
|
|
100 % enig. Du får virkelig kvalitet og super service for dine penge.
|
| Til top |
|
| |
Teisco Forum Bruger

Bruger siden: 10 Marts 2010 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 7
|
| Sendt: 15 Marts 2010 kl. 11:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
ulrikl Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 8
|
| Sendt: 15 Marts 2010 kl. 12:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
hey teisco, jeg har kigget på dit link, det ser helt klart ud som om du har gjort dig nogle store overvejelser omkring dine køb. jeg oplever lidt at det er en jungle med alle de forskellige rør, er der en hjemmeside hvor man kan læse om de forskellige? er der nogle fællesnævner man kan læse noget ud af??
|
| Til top |
|
| |
Svend88 Lukket konto

Lukket efter eget ønske
|
| Sendt: 15 Marts 2010 kl. 14:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
ulrikl skrev:
|
hey teisco, jeg har kigget på dit link, det ser helt klart ud som om du har gjort dig nogle store overvejelser omkring dine køb. jeg oplever lidt at det er en jungle med alle de forskellige rør, er der en hjemmeside hvor man kan læse om de forskellige? er der nogle fællesnævner man kan læse noget ud af?? |
|
|
Jeg stod selv i samme situation, da jeg skulle bestemme mig for rør. Pas på med for meget info i starten, for til sidst er du bare forvirret på et højere plan. En rørforstærker er jo bare...ja en forstærker. Der er groft sagt singel end på få watt som kræver små eller meget følsomme (høj dB) højtalere. Og så er der push pull som er på mange watt og kan trække større højtalere. Så er det en rigtig god idé med auto BIAS, for så er du ude over det tekniske. Søg på rørforstærker og auto BIAS, tag ud til forhandler og lyt. Det var den simple version. Når du har fået indsnærvet dit behov mht. watt effekt, pris og hvor langt du vil køre for at købe el. køb online, så undersøg detaljerne om de produkter du er blevet interesseret i.
|
| Til top |
|
| |
bittermand Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1294
|
| Sendt: 15 Marts 2010 kl. 14:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend88 skrev:
ulrikl skrev:
|
hey teisco, jeg har kigget på dit link, det ser helt klart ud som om du har gjort dig nogle store overvejelser omkring dine køb. jeg oplever lidt at det er en jungle med alle de forskellige rør, er der en hjemmeside hvor man kan læse om de forskellige? er der nogle fællesnævner man kan læse noget ud af??
|
|
|
Jeg stod selv i samme situation, da jeg skulle bestemme mig for rør. Pas på med for meget info i starten, for til sidst er du bare forvirret på et højere plan. En rørforstærker er jo bare...ja en forstærker. Der er groft sagt singel end på få watt som kræver små eller meget følsomme (høj dB) højtalere. Og så er der push pull som er på mange watt og kan trække større højtalere. Så er det en rigtig god idé med auto BIAS, for så er du ude over det tekniske. Søg på rørforstærker og auto BIAS, tag ud til forhandler og lyt. Det var den simple version. Når du har fået indsnærvet dit behov mht. watt effekt, pris og hvor langt du vil køre for at købe el. køb online, så undersøg detaljerne om de produkter du er blevet interesseret i. |
|
|
M.h.t. autobias vs. fast/justerbar bias er det jo HELLER ikke bare ligetil - det har OGSÅ indflydelse på lyden. Svend88 har ret i, at man har en tendens til at blive forvirret på højere plan, men det ér jo (forhåbentlig) et apparat man skal have i mange år, så det kan godt betale sig at gøre sig bekendt med principperne bag de forskellige forstærkere. Det tog mig flere halve år at beslutte mig for min. De forskellige typer bliver gennemgået her på en humoristisk og gennemskuelig facon. Lad dig forvirre på det højere plan for en tid, senere skal brikkerne nok falde på plads - jeg er i hvert fald glad for den langvarige indre dialog, der førte mig til mit valg (klik evt. på linket i min underskrift under den potrygende ungersvend).
|
| Til top |
|
| |
hasselbaink Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 413
|
| Sendt: 15 Marts 2010 kl. 15:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det der med autobias det er vist ikke så lige til... på en single-ended forstærker er det jo fint med katode bias, men på en push-pull vil det i nogen grad modvirke formålet med selve push-pull konstruktionen.
mvh.
|
| Til top |
|
| |
hasselbaink Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Marts 2010 kl. 15:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
PS. Det gælder push-pull i klasse AB: Der skal man have fixed bias. Det er i øvrigt ikke svært at indstille hvis forstærkeren er ordentligt lavet. Man skal have et billigt multimeter og databladet til forstærkeren, dvs. hvilken værdi (hvor mange mV) bias skal have.
|
| Til top |
|
| |
Deguello Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juli 2007 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 196
|
| Sendt: 15 Marts 2010 kl. 16:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jeg har også et par D700 - og overvejere også om en rørforstærker er noget for mig. Lige pt. har jeg et sæt NAD S100 og S200 - som har alt rigeligt med kræfter til at have kontrol over højtalerne ved et hvilket som helst lydtryk. Jeg har haft lånt en Jungson 80 Watt kl. A forstærker (ikke rør) - det var  en noget mere dynamisk oplevelse, ved almindeligt lydtryk. Jeg følger med spænding denne tråd - der er jo allerede nogle spændende links. Hvad med forslag på gode "brugte" rørforstærkere? VH
|
| Til top |
|
| |
Tweaker Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1750
|
| Sendt: 15 Marts 2010 kl. 17:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men! D700 er nogle rigtigt fine højttalere, og de er pænt følsomme, så det er fristende at bruge rør på dem. Men de
meeeeeeget strømkrævende, så man kan godt risikere at en rørslæde ikke kan sparke nok liv i dem. Derfor er det meget
vigtigt at prøve før du køber.
|
| Til top |
|
| |
Teisco Forum Bruger

Bruger siden: 10 Marts 2010 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 7
|
| Sendt: 15 Marts 2010 kl. 19:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
ulrikl skrev:
hey teisco, jeg har kigget på dit link, det ser helt klart ud som om du har gjort dig nogle store overvejelser omkring dine køb. jeg oplever lidt at det er en jungle med alle de forskellige rør, er der en hjemmeside hvor man kan læse om de forskellige? er der nogle fællesnævner man kan læse noget ud af?? |
|
|
Ja, du har ret jeg havde rodet lidt rundt i om hvorvidt jeg
skulle vælge en forstærker med KT-88 eller EL34 rør.
Efter jeg havde undersøgt priserne på de forskellige KT-88 rør var det
indlysende at min pengepung ikke syntes om priserne på disse rør.
Dog skal det siges at nogle mener at KT-88 rør holder længere tid end EL34.
Men begynder man at regne ud på det kan man jo købe mange 6P3S-E rør for hvad
en Quard af de KT-88 rør koster ;-)
Og ja, det er en jungle, men for at gøre en lang historie kort så har jeg afprøvet
en del NOS (New Old Stok) rør i mine mange guitar forstærkere, og sammenligner
man de gamle rør med de Russiske kloner er lyden eminent i forhold til den
billige pris.
Men det korte og det lange er at for 2600.- kr. + 300.- kr til 4 nye preamp og
power rør har man en yderst velspillende amp.
Mine RAUNA NJORD har også en noget høj drifteffekt og der skal normalt en god
forstærker til at trække dem.
Jeg havde i sin tid en MARANTZ PM750 85W forstærker hoocket op på dem, men i
1997 byttede jeg til en 45W HARMAN KARDON og den havde svært ved at
trække dem, men det klarer YAQIN MC-10L fint...
Ønsker dig held og lykke med valget af din rør fætter.
MVH TEISCO
|
| Til top |
|
| |
Svend88 Lukket konto

Lukket efter eget ønske
|
| Sendt: 15 Marts 2010 kl. 19:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
hasselbaink skrev:
| . Det gælder push-pull i klasse AB: Der skal man have fixed bias. |
|
|
Prima Luna laver da push pull med det de kalder "Adaptive AutoBias"

|
| Til top |
|
| |
seba Udelukket fra forum

Bruger siden: 23 Februar 2010 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 327
|
| Sendt: 15 Marts 2010 kl. 20:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Teisco
Jeg regner med dit nick er taget fra en gammel guitarforstærker?
Det er rigtigt kt88/6550 er dyrere end el34,men har man muligheden for at trimme bias (fixed bias) kan man stille tomgangsstrømmen så tilpas (lavt) at levetiden forlænges betydeligt.Det kræver meget lidt at sætte sig ind i hvordan man anvender et multimeter til at stille bias korrekt!
Hvad angår russiske rør,har de et særdeles godt ry mht lyd,så med pt gældende priser ww,ser jeg ingen grund til at investere i dyrere fabrikater.
Taler vi om strømkrævende højtalere,vil pushpull klare opgaven langt bedre end singleendede,hvilket Bittermands pragtfulde link forklarer på en fornøjelig facon.
Desværre har pushpull ikke samme lydmæssige kvaliteter som singleendede amp`s,så vil man have billetten til nirvana,må man enten give afkald på dybbas eller betale prisen!
Det kan klares med dyre effektive højtalere,eller større og mere effektkrævende rør i forstærkeren,disse rør er ikke nødvendigvis dyrere set over tid,qua længere levetid,men strømregningen tæller med.Et enkelt el34 bruger sammenlagt lidt over 30w,hvor en 211 bruger 150w..
Til sammenligning bruger en pushpull el34 i klasse A = 15w out,ca 150w,hvor en singleended 211 på 20w out,bruger 300w,men så taler vi også pentoder koblet i pushpull "triodedrift" kontra ægte trioder i singleended drift.
Og lyden er derefter!
|
| Til top |
|
| |
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
| Sendt: 15 Marts 2010 kl. 21:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan aldrig få W nok! Der er for mange kompromisser ved SE! Vidunderlig mellemtone, men så må man give afkald på "hug" og realistiske lydtryk (med mindre man kan acceptere Lowther "shout"). Jeg fandt en Amplifon WT-40 på fleabay til fornuftig pris, den bruger op til "små 500w" ( ikke nogen billig fornøjelse)! Man kan så trøste sig med at 4 stk 6C33 rør koster den formue af kr. 400,- og så skal man ikke bekymre sig om tuberolling. Kondensatorerne i signalvejen er ikke de bedste, skift til tinfoil/PP! Teflon lyder ikke bedre lydmæssigt i følge mine erfaringer, så er der lidt til strømregningen. Alt i alt et super køb til 1/3 af den daværende danske udsalgspris! mvh

< ="text/">
|
| Til top |
|
| |
seba Udelukket fra forum

Bruger siden: 23 Februar 2010 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 327
|
| Sendt: 15 Marts 2010 kl. 23:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Igen handler det om højtalernes følsomhed/impedanskurve og ønsket max lydtryk!
Lowthernes shout omgåes elegant ved at bruge delefilter og flere enheder.Præcis som med andre enheder,bør lowtheren anvendes i det område hvor den lyder bedst.
Første watt er vigtigst har jeg både forstået og lever med.Fordelen ved mange watt er først og fremmest bedre dæmpningsfaktor,som især er ønsket hvis man har ineffektive højtalere.
Kondensatorer i signalvejen er generelt uønskede prøv at spørge dem der klarer sig uden.
|
| Til top |
|
| |
hasselbaink Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Marts 2010 kl. 10:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend88 skrev:
hasselbaink skrev:
| . Det gælder push-pull i klasse AB: Der skal man have fixed bias. |
|
|
Prima Luna laver da push pull med det de kalder "Adaptive AutoBias"

|
|
|
Det styrende led i sætningen er vel "adaptive". Det er næppe den gængse katodebias der er tale om.
mvh.
|
| Til top |
|
| |