Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 16:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Kom lige i tanken om.. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
6000JGA
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 22 Marts 2010 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

Nu er det jo ved at blive ret så smart med klasse D. Og jeg synes selv det rigtig fornuftigt og lyden i mine øre, af forskellig grej jeg har lyttet til, fejler intet.

Næ, det jeg tænkte på om man egentlig kan sammenlig Klasse D's watt "i krafter/ydeevne" med klasse AB? - ved godt der er stor forskel på forskellige forstærkere og at der findes forskelligt klasse D.

sammenligner jeg en lyngdorf på 2x200 watt med en Rotel Klasse AB som har 2x100 watt, hvad gir så mest kontrol?

synes 2x200 watt er meget, og det ville da være mega lækkert hvis klasse d var ligeså effektivt som AB men så bare med dobbelt så mange watt fordi klasse d ikke kræver så meget plads som AB og ikke spilder varme.

ret mig lige hvis jeg er helt galt på den

Til top Vis 6000JGA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 6000JGA

chubbz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Sendt: 22 Marts 2010 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

Hvad mener du med at Klasse D ikke er ligeså effektivt som AB?
Det er jo lige omvendt.

En Klasse D forstærker er netop meget mere effektiv end klasse A, B, AB...det er derfor de kan bygges i mindre kasser, fordi at de udvikler mindre varme.

Men hvad er det egentlig du gerne vil vide?

Cambridge Audio
Musical Surroundings
Kharma
Van den Hul
Mogami

Til top Vis chubbz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chubbz

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: København
Sendt: 22 Marts 2010 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

altså 1 watt er 1 watt, det vil sige 1 joule/sekund. der er ikke forskel på watt.

de nye klasse t forstærkere er meget effektive, dvs de omsætter meget af strømmen fra stikkontakten til signalet der sendes ud i højttalerne. omvendt er effektiviteten i en rør-forstærker ret dårlig og meget af strømmen fra stikkontakten forsvinder som varme fra forstærkeren i stedet for at blive omdannet til et højttaler-signal.

så altså kort fortalt, så er der forskel på forbrug og ydelse. forbruget er det samlede antal watt en given forstærker bruger og ydelsen er hvor mange watt den omsætter og leverer ud til højttalerne. der kan derimod være forskel på dynamikken og andre oplevelser af lyden fra de forskellige forstærker konstruktioner. et af de afgørende faktorer for en forstærkers ydelse, er hvornår den begynder at forvrænge eller overstyre og hvornår det overskrider en vis grænse.

håber det var forståeligt.

mvh

højttaler: audio note az-one

diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
Til top Vis vibe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vibe

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 22 Marts 2010 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

Som vibe skriver ovenover, så er en Watt en Watt. Så forstærkerens max effekt kan fint sammenlignes, uanset konstruktionen.

Du skal så lige være opmærksom på,at forskellen mellem 2x200W og 2X100W kun er 3db, så det er ikke fordi det give vidt meget højere lydtryk.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

Morten A
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2008
Lokalitet: København
Sendt: 22 Marts 2010 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

erlingt skrev:
Som vibe skriver ovenover, så er en Watt en Watt. Så forstærkerens max effekt kan fint sammenlignes, uanset konstruktionen.

Du skal så lige være opmærksom på,at forskellen mellem 2x200W og 2X100W kun er 3db, så det er ikke fordi det give vidt meget højere lydtryk.

3 db er en fordobling af lydtrykket, det kan tydeligt høres, selv om det menneskelige øre ikke opfatter 3 dB som en fordobling, der skal 10 dB til

Til top Vis Morten A's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten A

jensmarius
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager en pause!!!

Bruger siden: 20 November 2005
Sendt: 22 Marts 2010 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

6000JGA skrev:

Nu er det jo ved at blive ret så smart med klasse D. Og jeg synes selv det rigtig fornuftigt og lyden i mine øre, af forskellig grej jeg har lyttet til, fejler intet.

Næ, det jeg tænkte på om man egentlig kan sammenlig Klasse D's watt "i krafter/ydeevne" med klasse AB? - ved godt der er stor forskel på forskellige forstærkere og at der findes forskelligt klasse D.

sammenligner jeg en lyngdorf på 2x200 watt med en Rotel Klasse AB som har 2x100 watt, hvad gir så mest kontrol?

synes 2x200 watt er meget, og det ville da være mega lækkert hvis klasse d var ligeså effektivt som AB men så bare med dobbelt så mange watt fordi klasse d ikke kræver så meget plads som AB og ikke spilder varme.

ret mig lige hvis jeg er helt galt på den

Hej 6000JGA.

Det er et rigtigt rigtigt godt spørgsmål du her stiller,som du har fået nogle svar på som kun er halve sandheder. Det er ganske rigtigt at en watt er en watt uanset princippet A, AB, T eller D. Men men, det fortæller intet om hvor mange KRAFTER en given forstærker har og hvor meget KONTROL den har over de højttalere den skal trække. Jeg har i øjeblikket en anerkendt kl. D på 2x200 watt i 8 ohm. Den har en meget lille strømforsygning, som efter min mening er alt for lille, og det resulterer i at den absolut ikke har KONTROL over højttalerne. Jeg har så også en anerkendt Amerikaner på 2x50 watt med en enorm strømforsygning, og se, den har super KONTROL, da den har en masse KRAFTER, men kun er på 50 watt. Den Rotel du nævner som er på 2x100 watt kan sagtens have mere kontrol over dine højttalere, fremfor en Lyngdorf på 2x200 watt, da den temmelig sikkert har en langt større/bedre strømforsygning. Når der snakkes   KONTROL er strømforsyningen langt vigtigere end watt`ene. Kunne næsten forestille mig at du har hørt den Lyngdorf i forhold til din ROTEL, og undre dig over at styrkeforholdet faktis er omvendt i forhold til det antal watt de to er opgivet til.

Venligst    Jens

Til top Vis jensmarius's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensmarius

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes