| Forfatter |
|
Carlsen80 Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2010 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 8
|
| Sendt: 22 Marts 2010 kl. 20:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil igang med at udforske rør-verdnen, men der er bare så mange ting jeg ikke forstår.
Så har lige nogle specifaktions spørgsmål 
Hvad betyder:
- Triode
- Push pull
- Pentode
- Så er der klasse A, push pull og klasse A triode osv. Hjælp mig med at forstå, Please 
- Bias
Ja, jeg er forvirret 
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 22 Marts 2010 kl. 20:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så kan du begynde her;
Rør er en fælles-betegnelse for alle rørtyper..herunder;
Dioder:2 elektroder (ensrettere/forsyning)
Trioder: Rør med 3 elektroder (oftest indgangs-rør, drivere og lign småsignal), men der findes også kraftige trioder(845/6B4G) til effekt- forstærkning. Trioder opfattes pga. deres egenskaber som de bedste til lyd.
Tetroder og pentoder: 4/5 elektroder(KT88/EL34)...som regel anvendes disse sammen med trioder (indgang/driver)+pentoder i udgangen. Det er den hyppigst forekommende konfiguration til effekter fra 15W til flere hundreder, men kan man nøjes med ca20W findes der rene triode-forstærkere. Større effekt-forstærkere (med trioder) er ubetalelige.
Udgangs-rør kan kobles som single-ended hvor ET enkelt rør varetager hele signalet...typisk triode-forstærkere op til 20-30W og de kan kobles i push-pull som er det samme koblings-metode i alm. transistor-forstærker. Her varetager mindst 2 rør hver sin halvperiode som alle lydsignaler er sammensat af (større forstærkere).
Pentoder kan kobles som trioder, men det er en smags-sag. Ulemper ½ effekt iforhold til normal kobling
Pentoder kan kobles i Ultra-lineær kobling hvor de får noget af triodernes egnskaber. Ulemper? Fordel: Perfekt til HIFI.
Der findes andre typer, men de bruges ikke eller sjældent i forstærkere.
Der kan findes meget mere i denne tråd;
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=77337&P N=5&TPN=1
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Marts 2010 kl. 22:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg håber da ikke du er blevet forskrækket
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
| Sendt: 25 Marts 2010 kl. 23:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige en ord mere til dit forråd: single ended 
Men ud og lyt, gerne til forskelle på de forskellige principper og rør typer 
|
| Til top |
|
| |
eggers Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 414
|
| Sendt: 25 Marts 2010 kl. 23:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Marts 2010 kl. 00:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
gli- skrev:
|
Lige en ord mere til dit forråd: single ended 
Men ud og lyt, gerne til forskelle på de forskellige principper og rør typer 
|
|
|
Det er skam nævnt og intet glemt tror jeg ikke...
|
| Til top |
|
| |
Carlsen80 Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2010 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 8
|
| Sendt: 26 Marts 2010 kl. 08:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej jeg er skam ikke blevet forskrækker
Men stadigvæk lidt forviret Så jeg må jo bare læse lidt mere for at blive klogere og ud og lytte 
|
| Til top |
|
| |
Svend88 Lukket konto

Lukket efter eget ønske
Bruger siden: 14 December 2008 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 491
|
| Sendt: 28 Marts 2010 kl. 07:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Carlsen80 skrev:
|
Nej jeg er skam ikke blevet forskrækker
Men stadigvæk lidt forviret Så jeg må jo bare læse lidt mere for at blive klogere og ud og lytte 
|
|
|
Dette er IKKE en reklame for Audio Classic.... eller mine egne bruger anmeldelser for den sags skyld  . Men Hvis du har lyst, så kan du læse lidt om min oplevelse af rørlyden i min(e) brugeranmeldelse(r). Jeg vil klart også anbefale singel end KL A (mærket bestemmer du selv), hvis du har følsomme højtalere. De kan faktisk spille ret højt på trods af de få watt
http://www.hifi4all.dk/brugeranm/Anmeldelse.asp?Kat=7&id =196&titel=Model+6550
|
| Til top |
|
| |
Sponkii Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juni 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 146
|
| Sendt: 16 Oktober 2010 kl. 00:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
En af grundene til at rør lyder bedre end BJT transistorer, er fordi deres karatestik og opbygning gør at når de sættest til at forstærke et signal giver de 2. harmonisk forvrængning, det er en forvrængning som lyder "godt" og passer sammen med den faktiske tone.
problemtet med BJT er at de giver en 3. eller højere ordens forvrængning, forvrængning som øret er følsomt over for, samt ikke passer sammen med den faktiske tone, derfor lyder det dårligt..
Mosfets og andre fets har samme karatestik som rør, da de også giver 2. ordens forvrængning. forvrængningen.
Orden kommer fra deres strøm karatestik.. Når en mosfet arbejder i saturation (mættet område, hvor den er liner) har den ligningen Id=K(Vgate-Vtreshold)^2 og det er den ^2 som giver 2.harmonisk forvrængning..
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 17 Oktober 2010 kl. 00:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sponkii skrev:
En af grundene til at rør lyder bedre end BJT transistorer, er fordi deres karatestik og opbygning gør at når de sættest til at forstærke et signal giver de 2. harmonisk forvrængning, det er en forvrængning som lyder "godt" og passer sammen med den faktiske tone.
problemtet med BJT er at de giver en 3. eller højere ordens forvrængning, forvrængning som øret er følsomt over for, samt ikke passer sammen med den faktiske tone, derfor lyder det dårligt..
Mosfets og andre fets har samme karatestik som rør, da de også giver 2. ordens forvrængning. forvrængningen.
Orden kommer fra deres strøm karatestik.. Når en mosfet arbejder i saturation (mættet område, hvor den er liner) har den ligningen Id=K(Vgate-Vtreshold)^2 og det er den ^2 som giver 2.harmonisk forvrængning.. |
|
|
Jeg ved ikke hvad der gik galt for dig, kan du evt prøve at oversætte det til noget forståeligt ?
__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
Sponkii Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juni 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 146
|
| Sendt: 19 Oktober 2010 kl. 11:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
Sponkii skrev:
Orden kommer fra deres strøm karatestik.. Når en mosfet arbejder i saturation (mættet område, hvor den er liner) har den ligningen Id=K(Vgate-Vtreshold)^2 og det er den ^2 som giver 2.harmonisk forvrængning.. |
|
|
Jeg ved ikke hvad der gik galt for dig, kan du evt prøve at oversætte det til noget forståeligt ?
|
|
|
Det drejer sig om den uønskede støj der kommer fra halvledere når det skal gengive eller forstærke et signal, så kommer der en forvrængning og støj som man ikke kan undgå.. For audiofile drejer det sig om at få en så lav forvrængning og så lidt støj som muligt. og hvis der endeligt skal være støj så bør det helst være 2.harmonisk da det passer med de toner der reelt bliver spilllet, lad os sige at der bliver spillet et A, så den 2. harmoniske ligger måske som et lysere A (må du ikke hænge mig op på, da jeg ikke ved angivelser for toner), da de to toner er af samme type, falder de godt sammen og lyder derfor godt.. hvis det er 3.harmonisk bliver den samme A tone ikke til en anden A, men måske et D eller forvrænget til noget som ikke er en hel tone, den 3.harmoniske støj er øreret mere følsomt for samt det ikke falder ind sammen med den ønskede tone, derfor lyder denne forvrængning dårligt.. så prøver jeg at forklare hvor forvrængningen stammer fra, og den stammer fra måden komponenterne reagere på strømme og ændringer..
|
| Til top |
|
| |
HIFI IS FUN Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 355
|
| Sendt: 19 Oktober 2010 kl. 21:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja de rør er sgu bare sagen det spiller bare fedt.
især sammen med elektrostater,hvor der spilles på gramafon.
har haft martin logan ascent med en audio research intergreret foran.
gude skøn lyd
|
| Til top |
|
| |