| Forfatter |
|
TRSTRS Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2010 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4
|
| Sendt: 02 Maj 2010 kl. 18:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har brug for et godt råd.
Når jeg afbryder min TR2040 får jeg et gevaldigt knald i begge højttalere. Og det er det samme enten jeg afbryder v, stikkontakten eller jeg afbryder på selve radioen.
Et godt tip inden jeg begynder på fejlfindingen vil være velkommen.
På forhånd tak
Børge
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 20276
|
| Sendt: 04 Maj 2010 kl. 08:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej TRSTRS
Der sidder som regel to hurtigt virkende relæer tæt ved højttaler udgangene, som skal forhindre dette. Jeg havde i sin tid held med at fjerne dækslerne og justere afstanden i relæerne, på en Japaner forstærker.
__________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
| Til top |
|
| |
alterego Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 198
|
| Sendt: 04 Maj 2010 kl. 14:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et gammelt trick som altid virker, men som kan være besværligt at implementere, er en kondensator og en modstand (i serie), over kontakten som 'knalder'. En polyesterkondensator på 100nF/400V og en modstand på 100 Ohm, er passende.
Når det er ved afbrydelsen braget kommer, skal de to komponenter monteres på forstærkersiden af kontakten (Mellem fase og nul).
Budgettet vælter heller ikke ved at afkoble begge sider af kontakterne 
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto

|
| Sendt: 04 Maj 2010 kl. 14:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alterego
Kan du forklare hvad det er der sker, jeg fik engang at
vide at det var stående DC strøm. Men hvad er det ?
Jeg havde samme bøvl ved ICEpower modul tilslutning.
__________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
| Til top |
|
| |
Præsten Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2063
|
| Sendt: 04 Maj 2010 kl. 14:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hovsa. Min gamle Mørch grammofon gør det samme når jeg slukker. Vil det trick også virke der?
mvh
Præsten __________________ 2A = 101010
DEQX-bruger/supporter
Undervands-Rugby
Præstens OB1
|
| Til top |
|
| |
osprey Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1053
|
| Sendt: 04 Maj 2010 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hjælper det skrue helt ned for Volume kontrollen før der slukkes?
Tricket har været anvendt i visse grammofoner!
Hvad med koble højttalerne FRA før mán slukker, hvis denne mulighed foreligger. __________________ Langt om længe overbevist 1080p24 Fan. Og at Fladskærmene ER Lokomotivet som trækker bedre opløsninger. Har fået et Følge Pengestrømmen problem.
|
| Til top |
|
| |
alterego Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Maj 2010 kl. 17:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tricket med RC-leddet over kontakterne, vil fungere i alle sammenhænge, og jo tættere på kontaktpunkterne desto bedre. Alternativet er at styre kontakten, så den bryder ved nulgennemgang, men det er mere besværligt end en modstand og en kondensator.
Det er transformeren som er den 'skyldige', for er den 'ladet op' når netspændingen på primæren forsvinder, forsøger den at opretholde energiniveauet - og det ender galt.
Det er samme princip som udnyttes i bilers tændspoler. Her mættes kernen med 12V, og når platinerne bryder, kan energien kun slippe væk gennem sekundærspolens 2000x så mange vilkinger og tændrørene.
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto

|
| Sendt: 04 Maj 2010 kl. 18:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto

|
| Sendt: 09 Maj 2010 kl. 08:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kim skrev:
Du behøver ikke starte med at lodde i din forstærker. Jeg ville prøve at starte med at lave et strømkabel med en afbryder på (sådan en ligesom til sengelamper evt.) og se, om du kan genskabe problemet, og derefter se om en RC serieforbindelse over ledningerne efter afbryderen løser problemet. Altså strømkablet skal sættes imellem stikkontakten og forstærkeren, og forstærkeren skal hele tiden være "tændt". Du starter med strømkablet og afbryderen uden RC led. Når du så slukker på strømkablet, skulle du få samme knald i højttalerne. Herefter monterer du RC-leddet og ser, om knaldet forsvinder, når du slukker. Det er jo rart at vide, om løsningen virker for dig, inden du går igang med at modificere forstærkeren.
 Mvh. Kim.
|
|
|
Tak Kim. __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
| Til top |
|
| |
alterego Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Maj 2010 kl. 14:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter Pan skrev:
Kim skrev:
Du behøver ikke starte med at lodde i din forstærker. Jeg ville prøve at starte med at lave et strømkabel med en afbryder på (sådan en ligesom til sengelamper evt.) og se, om du kan genskabe problemet, og derefter se om en RC serieforbindelse over ledningerne efter afbryderen løser problemet. Altså strømkablet skal sættes imellem stikkontakten og forstærkeren, og forstærkeren skal hele tiden være "tændt". Du starter med strømkablet og afbryderen uden RC led. Når du så slukker på strømkablet, skulle du få samme knald i højttalerne. Herefter monterer du RC-leddet og ser, om knaldet forsvinder, når du slukker. Det er jo rart at vide, om løsningen virker for dig, inden du går igang med at modificere forstærkeren.
 Mvh. Kim.
|
|
|
Tak Kim.
|
|
|
Fin tegning 
Og vil man gå med livrem og seler, sætter man et RC-led på hver side af kontakten.
RC-leddene findes færdige - indstøbt i epoxy f.eks. Jeg har kannibaliseret mængder af dem fra skrottede computere.
|
| Til top |
|
| |