Emne: 2x B300 til singlewire HT? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Alland Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 515
|
| Sendt: 13 Maj 2010 kl. 11:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en kammerat der har et par VA Beethoven Concert Grand, altså et par HT'ere med singlewire-terminaler.. Han har en Densen B200 og en B300, og har fået et godt tilbud på en ekstra B300..
Med et par højttalere med 2 sæt terminaler, ville det jo ikke være noget problem at biampe, men kan han bruge en ekstra B300 til noget, når højttalerne nu kun har et sæt terminaler?? Jeg tænker om sådan en B300 kan sættes til at køre mono, så man stadig kan have glæde af den dobbelte effekt??
På forhånd tak //Allan
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3923
|
| Sendt: 13 Maj 2010 kl. 12:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alland skrev:
Jeg har en kammerat der har et par VA Beethoven Concert Grand, altså et par HT'ere med singlewire-terminaler.. Han har en Densen B200 og en B300, og har fået et godt tilbud på en ekstra B300..
Med et par højttalere med 2 sæt terminaler, ville det jo ikke være noget problem at biampe, men kan han bruge en ekstra B300 til noget, når højttalerne nu kun har et sæt terminaler?? Jeg tænker om sådan en B300 kan sættes til at køre mono, så man stadig kan have glæde af den dobbelte effekt??
På forhånd tak //Allan
|
|
|
tror ikke densen kan brokobles, så nej du får ikke det store udbytte af at købe en extra b-300, sælge hellere din egen b-300 og gå efter b-300 xs, b-320 eller b-330. __________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |
Alland Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Maj 2010 kl. 12:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svaret - det var som forventet..
Var dog ikke 100% sikker på, om forstærkeren kunne tage den overskydende effekt fra eks. venstre kanal og bruge i højre, hvis man kun tilslutte den ene højttaler til den ene effekt.. Eks. er surroundreceivere jo opgivet til en højere effekt i 2 kanaler end de er til 5/7 kanaler..
//Allan
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3923
|
| Sendt: 13 Maj 2010 kl. 13:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alland skrev:
Tak for svaret - det var som forventet..
Var dog ikke 100% sikker på, om forstærkeren kunne tage den overskydende effekt fra eks. venstre kanal og bruge i højre, hvis man kun tilslutte den ene højttaler til den ene effekt.. Eks. er surroundreceivere jo opgivet til en højere effekt i 2 kanaler end de er til 5/7 kanaler..
//Allan
|
|
|
Det kommer an på hvordan trafoen er viklet,hvis det er en trafo med viklinger til henholdsvis venster og højre kanal, så er der intet vundet, er det der i mod en trafo med kun en vikling, så vil forstærkeren ha letter ved at levere den strøm der er påkrævet, da det kun er den ene kanal der bruges, dog tror jeg ikke det er en økonomisk rentabel løsning, __________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |
Thomas Sillesen Branchemedlem

Nerds.dk
Bruger siden: 29 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1596
|
| Sendt: 13 Maj 2010 kl. 13:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
B-300 (og vore øvrige effektforstærkere) kan ikke brokobles.
Som det er nævnt, kan der være en mindre fordel i at køre med een effekt til hver højttaler. Da forstærkeren til hver højttaler på den måde er alene om at bruge strømforsyningen.
__________________ Med Venlig Hilsen
Thomas Sillesen
|
| Til top |
|
| |
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
| Sendt: 13 Maj 2010 kl. 15:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
dan a. skrev:
Alland skrev:
På forhånd tak //Allan
|
|
|
tror ikke densen kan brokobles, så nej du får ikke det store udbytte af at købe en extra b-300, sælge hellere din egen b-300 og gå efter b-300 xs, b-320 eller b-330. |
|
|
... eller en DM-30... eller et sæt B-350´ere  __________________ Mvh Thue
|
| Til top |
|
| |
Præsten Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2063
|
| Sendt: 13 Maj 2010 kl. 16:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan sagtens være en god ide af køre med to forstærkere, selvom der kun er et sæt terminaler.
Som Sillesen skriver, skal de to kanaler ikke længere deles om strømforsyningen, dvs hele trafoens kapacitet kan bruges på blot 1 kanal.
Jeg oplevede et stort løft i lyden, da jeg kørte med 2 Holfi Power 8 på den facon. Spillede kun med den ene halvdel af hver, men der var en klar
forbedring, med mere overskud, mere kontrolleret bas, og generelt mere naturlighed i lydbilledet.
Så det kan jeg kun anbefale!
mvh
Præsten __________________ 2A = 101010
DEQX-bruger/supporter
Undervands-Rugby
Præstens OB1
|
| Til top |
|
| |
Alland Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Maj 2010 kl. 20:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå, nu fik han handlet en pris på plads på en brugt B200 og en ekstra B300, købt fra en Svensk privat sælger.. Han kørte før med en DM20 for-forstærker..
Der melder sig nu det problem, at højttalerne brummer temmeligt højt.. Brummelyden opstår på alle indgange, og uanset om han bruger den ene, den anden, eller for den sags skyld begge effektforstærkere.. Den ene B300, har tidligere været brugt med den gamle DM20 uden problemer, så fejlen må vel næsten ligge hos B200?! Der er forsøgt med 2 forskellige sæt signalkabler, for at udelukke fejl på dette.. Kablerne mellem for og effekt har også været afprøvet i både pre-out 1 og 2..
Hvad kan fejlen skyldes??
På forhånd tak //Allan
|
| Til top |
|
| |
Pierre Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3547
|
| Sendt: 31 Maj 2010 kl. 20:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal sku da bare have et sæt B350`r 
Konge monoblokke  __________________ Vin & Vinyl
|
| Til top |
|
| |
Mads57 Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2008 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 732
|
| Sendt: 31 Maj 2010 kl. 20:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alland skrev:
Nå, nu fik han handlet en pris på plads på en brugt B200 og en ekstra B300, købt fra en Svensk privat sælger.. Han kørte før med
en DM20 for-forstærker..Der melder sig nu det problem, at højttalerne brummer temmeligt højt.. Brummelyden opstår på alle indgange, og uanset
om han bruger den ene, den anden, eller for den sags skyld begge effektforstærkere.. Den ene B300, har tidligere været brugt med den gamle
DM20 uden problemer, så fejlen må vel næsten ligge hos B200?! Der er forsøgt med 2 forskellige sæt signalkabler, for at udelukke fejl på dette..
Kablerne mellem for og effekt har også været afprøvet i både pre-out 1 og 2..Hvad kan fejlen skyldes??På forhånd tak//Allan
|
|
|
er fejlen der i samme kanal i alle 4 pre-outs? For hvis det er sådan, tyder det på en defekt kanal i din b-200.
|
| Til top |
|
| |
Alland Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Maj 2010 kl. 20:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pierre skrev:
Du skal sku da bare have et sæt B350`r 
Konge monoblokke  |
|
|
Ja, nu er der lige 2 ting:
1: Det er ikke mig, men min kammerat der har balladen.
2: Tingene ER altså indkøbt, og endda lige for nyligt, så forslag til
opgradering bedes udeladt, til en anden god gang...
//Allan
|
| Til top |
|
| |
Alland Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Maj 2010 kl. 20:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mads57 skrev:
Alland skrev:
Nå, nu fik han handlet en pris på plads på en brugt B200 og en ekstra B300, købt fra en Svensk privat sælger.. Han kørte før med
en DM20 for-forstærker..Der melder sig nu det problem, at højttalerne brummer temmeligt højt.. Brummelyden opstår på alle indgange, og uanset
om han bruger den ene, den anden, eller for den sags skyld begge effektforstærkere.. Den ene B300, har tidligere været brugt med den gamle
DM20 uden problemer, så fejlen må vel næsten ligge hos B200?! Der er forsøgt med 2 forskellige sæt signalkabler, for at udelukke fejl på dette..
Kablerne mellem for og effekt har også været afprøvet i både pre-out 1 og 2..Hvad kan fejlen skyldes??På forhånd tak//Allan
|
|
|
er fejlen der i samme kanal i alle 4 pre-outs? For hvis det er sådan, tyder det på en defekt kanal i din b-200. |
|
|
Fejlen forekommer på alle inputs og på i hvert fald 2 pre-outs.. //Allan EDIT: ..og for så lige at svare på dit spørgsmål, så forekommer den i både højre og venstre kanal
|
| Til top |
|
| |
Mads57 Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2008 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 732
|
| Sendt: 31 Maj 2010 kl. 20:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alland skrev:
Mads57 skrev:
Alland skrev:
Nå, nu fik han handlet en pris på plads på en brugt B200 og en ekstra B300, købt fra en Svensk privat
sælger.. Han kørte før med
en DM20 for-forstærker..Der melder sig nu det problem, at højttalerne brummer temmeligt højt.. Brummelyden opstår på alle indgange, og
uanset
|
|
|
er fejlen der i samme kanal i alle 4 pre-outs? For hvis det er sådan, tyder det på en defekt kanal i din b-200. |
|
|
Fejlen forekommer på alle
inputs og på i hvert fald 2 pre-outs..//AllanEDIT: ..og for så lige at svare på dit spørgsmål, så forekommer den i både højre og venstre kanal
 |
|
|
Det lyder ikke godt. Det bedste er nok at sende den B-200 en tur til Esbjerg til service hos Densen.
De er rigtig flinke dernede og serviceminded, jeg har tidligere haft en B-100 til service dernede.
Forstærkeren var allerede fikset dagen efter jeg afleverede den hos dem.
Ellers er Thomas Sillesen aktiv på forum her, han kender måske til problemet. Prøv spørg ham ad.
|
| Til top |
|
| |
Alland Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Maj 2010 kl. 21:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mads57 skrev:
Alland skrev:
Mads57 skrev:
Alland skrev:
Nå, nu fik han handlet en pris på plads på en brugt B200 og en ekstra B300, købt fra en Svensk privat
sælger.. Han kørte før med
en DM20 for-forstærker..Der melder sig nu det problem, at højttalerne brummer temmeligt højt.. Brummelyden opstår på alle indgange, og
uanset
|
|
|
|
|
Fejlen forekommer på alle
inputs og på i hvert fald 2 pre-outs..//AllanEDIT: ..og for så lige at svare på dit spørgsmål, så forekommer den i både højre og venstre kanal
 |
|
|
Det lyder ikke godt. Det bedste er nok at sende den B-200 en tur til Esbjerg til service hos Densen.
De er rigtig flinke dernede og serviceminded, jeg har tidligere haft en B-100 til service dernede.
Forstærkeren var allerede fikset dagen efter jeg afleverede den hos dem.
Ellers er Thomas Sillesen aktiv på forum her, han kender måske til problemet. Prøv spørg ham ad. |
|
|
Han har kommenteret i denne tråd længere oppe, så håber han får øje på de nye indlæg.. Det var også derfor jeg indrykkede her, i stedet for at lave ny tråd  Lad det derfor være en opfordring - ud af busken, Thomas  //Allan
|
| Til top |
|
| |
Thomas Sillesen Branchemedlem

Nerds.dk
Bruger siden: 29 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1596
|
| Sendt: 01 Juni 2010 kl. 11:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alland skrev:
Lad det derfor være en opfordring - ud af busken, Thomas 
//Allan
|
|
|
Undskyld jeg ikke er online døgnet rundt 
Jeg har ikke et svar på stående, men gør følgende:
Af med låget på B300. Check gain switches internt i B-300. Der er 4 små dip swiches der sidder 2 og 2. De skal stå på "OFF". Står de på "ON" så skift dem til "OFF". Det betyder lavere forstærkning, lavere støj, og matcher bedre til B200 (ON er til B100 som have en passiv forforstærker).
Vi kan håbe det er det, for det er let lavet, alternativet er at det er B-200 den er gal med, og det kræver nok vi stikker næsen i den. __________________ Med Venlig Hilsen
Thomas Sillesen
|
| Til top |
|
| |
Alland Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Juni 2010 kl. 19:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå, hermed kommer så en lidt forsinket opfølgning.. Jeg var nede hos min kammerat med problemet i sidste weekend, og må sige jeg var forvirret da jeg tog derfra..
Det viste sig at støjen ikke var til stede, når der ikke var tilsluttet nogle kilder.. Efter en hel del skiften frem og tilbage, kom vi frem til følgende:
Hvis hans tv (Pioneer 5090H) var tilsluttet antennestikket, og sat til forforstærkeren med et alm. rca kabel, så brummede højttalerne.. Pillede man antennekablet ud af tv'et var der ingenting.. Hvis antennekablet sad i, og tv'et ikke fik strøm, blev støjen endnu værre.. Støjen var på alle indgange, selvom rca stikket kun var sat til i én.. Det endte med vi kørte et optisk kabel over i hans dac, og så var der ro..
Fejlen opstod også hvis man brugte hans Marantz SR4003 som pre sammen med en B300, men forbandt man Marantz'en direkte til højttalerne, så virkede det fint...
Nogen gode bud på hvad der kan være problemet??
//Allan
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|