Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 23:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: 2x B300 til singlewire HT? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Alland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 13 Maj 2010 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Jeg har en kammerat der har et par VA Beethoven Concert Grand, altså et par HT'ere med singlewire-terminaler.. Han har en Densen B200 og en B300, og har fået et godt tilbud på en ekstra B300..

Med et par højttalere med 2 sæt terminaler, ville det jo ikke være noget problem at biampe, men kan han bruge en ekstra B300 til noget, når højttalerne nu kun har et sæt terminaler?? Jeg tænker om sådan en B300 kan sættes til at køre mono, så man stadig kan have glæde af den dobbelte effekt??

På forhånd tak
//Allan
Til top Vis Alland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alland

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 Maj 2010 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Alland skrev:
Jeg har en kammerat der har et par VA Beethoven Concert Grand, altså et par HT'ere med singlewire-terminaler.. Han har en Densen B200 og en B300, og har fået et godt tilbud på en ekstra B300..

Med et par højttalere med 2 sæt terminaler, ville det jo ikke være noget problem at biampe, men kan han bruge en ekstra B300 til noget, når højttalerne nu kun har et sæt terminaler?? Jeg tænker om sådan en B300 kan sættes til at køre mono, så man stadig kan have glæde af den dobbelte effekt??

På forhånd tak
//Allan
tror ikke densen kan brokobles, så nej du får ikke det store udbytte af at købe en extra b-300, sælge hellere din egen b-300 og gå efter b-300 xs, b-320 eller b-330.

Alland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Maj 2010 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret - det var som forventet..

Var dog ikke 100% sikker på, om forstærkeren kunne tage den overskydende effekt fra eks. venstre kanal og bruge i højre, hvis man kun tilslutte den ene højttaler til den ene effekt.. Eks. er surroundreceivere jo opgivet til en højere effekt i 2 kanaler end de er til 5/7 kanaler..

//Allan

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 Maj 2010 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Alland skrev:
Tak for svaret - det var som forventet..

Var dog ikke 100% sikker på, om forstærkeren kunne tage den overskydende effekt fra eks. venstre kanal og bruge i højre, hvis man kun tilslutte den ene højttaler til den ene effekt.. Eks. er surroundreceivere jo opgivet til en højere effekt i 2 kanaler end de er til 5/7 kanaler..

//Allan
Det kommer an på hvordan trafoen er viklet,hvis det er en trafo med viklinger til henholdsvis venster og højre kanal, så er der intet vundet, er det der i mod en trafo med kun en vikling, så vil forstærkeren ha letter ved at levere den strøm der er påkrævet, da det kun er den ene kanal der bruges, dog tror jeg ikke det er en økonomisk rentabel løsning,

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 13 Maj 2010 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

B-300 (og vore øvrige effektforstærkere) kan ikke brokobles.

Som det er nævnt, kan der være en mindre fordel i at køre med een effekt til hver højttaler. Da forstærkeren til hver højttaler på den måde er alene om at bruge strømforsyningen.

Thomas Sillesen
Til top Vis Thomas Sillesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Sillesen

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 Maj 2010 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

dan a. skrev:
Alland skrev:

På forhånd tak
//Allan
tror ikke densen kan brokobles, så nej du får ikke det store udbytte af at købe en extra b-300, sælge hellere din egen b-300 og gå efter b-300 xs, b-320 eller b-330.

... eller en DM-30... eller et sæt B-350´ere

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 Maj 2010 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

Det kan sagtens være en god ide af køre med to forstærkere, selvom der kun er et sæt terminaler.
Som Sillesen skriver, skal de to kanaler ikke længere deles om strømforsyningen, dvs hele trafoens kapacitet kan bruges på blot 1 kanal.
Jeg oplevede et stort løft i lyden, da jeg kørte med 2 Holfi Power 8 på den facon. Spillede kun med den ene halvdel af hver, men der var en klar
forbedring, med mere overskud, mere kontrolleret bas, og generelt mere naturlighed i lydbilledet.
Så det kan jeg kun anbefale!

mvh

Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

Alland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Maj 2010 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Nå, nu fik han handlet en pris på plads på en brugt B200 og en ekstra B300, købt fra en Svensk privat sælger.. Han kørte før med en DM20 for-forstærker..

Der melder sig nu det problem, at højttalerne brummer temmeligt højt.. Brummelyden opstår på alle indgange, og uanset om han bruger den ene, den anden, eller for den sags skyld begge effektforstærkere.. Den ene B300, har tidligere været brugt med den gamle DM20 uden problemer, så fejlen må vel næsten ligge hos B200?! Der er forsøgt med 2 forskellige sæt signalkabler, for at udelukke fejl på dette.. Kablerne mellem for og effekt har også været afprøvet i både pre-out 1 og 2..

Hvad kan fejlen skyldes??

På forhånd tak
//Allan

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 31 Maj 2010 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

Du skal sku da bare have et sæt B350`r

Konge monoblokke

Mads57
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2008
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 31 Maj 2010 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Alland skrev:
Nå, nu fik han handlet en pris på plads på en brugt B200 og en ekstra B300, købt fra en Svensk privat sælger.. Han kørte før med
en DM20 for-forstærker..Der melder sig nu det problem, at højttalerne brummer temmeligt højt.. Brummelyden opstår på alle indgange, og uanset
om han bruger den ene, den anden, eller for den sags skyld begge effektforstærkere.. Den ene B300, har tidligere været brugt med den gamle
DM20 uden problemer, så fejlen må vel næsten ligge hos B200?! Der er forsøgt med 2 forskellige sæt signalkabler, for at udelukke fejl på dette..
Kablerne mellem for og effekt har også været afprøvet i både pre-out 1 og 2..Hvad kan fejlen skyldes??På forhånd tak//Allan

er fejlen der i samme kanal i alle 4 pre-outs? For hvis det er sådan, tyder det på en defekt kanal i din b-200.
Til top Vis Mads57's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mads57

Alland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Maj 2010 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

Pierre skrev:

Du skal sku da bare have et sæt B350`r

Konge monoblokke

Ja, nu er der lige 2 ting:

1: Det er ikke mig, men min kammerat der har balladen.
2: Tingene ER altså indkøbt, og endda lige for nyligt, så forslag til opgradering bedes udeladt, til en anden god gang...

//Allan

Alland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Maj 2010 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

Mads57 skrev:
Alland skrev:
Nå, nu fik han handlet en pris på plads på en brugt B200 og en ekstra B300, købt fra en Svensk privat sælger.. Han kørte før med
en DM20 for-forstærker..Der melder sig nu det problem, at højttalerne brummer temmeligt højt.. Brummelyden opstår på alle indgange, og uanset
om han bruger den ene, den anden, eller for den sags skyld begge effektforstærkere.. Den ene B300, har tidligere været brugt med den gamle
DM20 uden problemer, så fejlen må vel næsten ligge hos B200?! Der er forsøgt med 2 forskellige sæt signalkabler, for at udelukke fejl på dette..
Kablerne mellem for og effekt har også været afprøvet i både pre-out 1 og 2..Hvad kan fejlen skyldes??På forhånd tak//Allan

er fejlen der i samme kanal i alle 4 pre-outs? For hvis det er sådan, tyder det på en defekt kanal i din b-200.

Fejlen forekommer på alle inputs og på i hvert fald 2 pre-outs..

//Allan

EDIT: ..og for så lige at svare på dit spørgsmål, så forekommer den i både højre og venstre kanal

Mads57
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2008
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 31 Maj 2010 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Alland skrev:

Mads57 skrev:
Alland skrev:
Nå, nu fik han handlet en pris på plads på en brugt B200 og en ekstra B300, købt fra en Svensk privat
sælger.. Han kørte før med
en DM20 for-forstærker..Der melder sig nu det problem, at højttalerne brummer temmeligt højt.. Brummelyden opstår på alle indgange, og
uanset

Fejlen forekommer på alle
inputs og på i hvert fald 2 pre-outs..//AllanEDIT: ..og for så lige at svare på dit spørgsmål, så forekommer den i både højre og venstre kanal

Det lyder ikke godt. Det bedste er nok at sende den B-200 en tur til Esbjerg til service hos Densen.
De er rigtig flinke dernede og serviceminded, jeg har tidligere haft en B-100 til service dernede.
Forstærkeren var allerede fikset dagen efter jeg afleverede den hos dem.
Ellers er Thomas Sillesen aktiv på forum her, han kender måske til problemet. Prøv spørg ham ad.
Til top Vis Mads57's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mads57

Alland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Maj 2010 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Mads57 skrev:
Alland skrev:

Mads57 skrev:
Alland skrev:
Nå, nu fik han handlet en pris på plads på en brugt B200 og en ekstra B300, købt fra en Svensk privat
sælger.. Han kørte før med
en DM20 for-forstærker..Der melder sig nu det problem, at højttalerne brummer temmeligt højt.. Brummelyden opstår på alle indgange, og
uanset

Fejlen forekommer på alle
inputs og på i hvert fald 2 pre-outs..//AllanEDIT: ..og for så lige at svare på dit spørgsmål, så forekommer den i både højre og venstre kanal

Det lyder ikke godt. Det bedste er nok at sende den B-200 en tur til Esbjerg til service hos Densen.
De er rigtig flinke dernede og serviceminded, jeg har tidligere haft en B-100 til service dernede.
Forstærkeren var allerede fikset dagen efter jeg afleverede den hos dem.
Ellers er Thomas Sillesen aktiv på forum her, han kender måske til problemet. Prøv spørg ham ad.

Han har kommenteret i denne tråd længere oppe, så håber han får øje på de nye indlæg.. Det var også derfor jeg indrykkede her, i stedet for at lave ny tråd

Lad det derfor være en opfordring - ud af busken, Thomas

//Allan

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 01 Juni 2010 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

Alland skrev:

Lad det derfor være en opfordring - ud af busken, Thomas

//Allan

Undskyld jeg ikke er online døgnet rundt

Jeg har ikke et svar på stående, men gør følgende:

Af med låget på B300. Check gain switches internt i B-300. Der er 4 små dip swiches der sidder 2 og 2. De skal stå på "OFF". Står de på "ON" så skift dem til "OFF". Det betyder lavere forstærkning, lavere støj, og matcher bedre til B200 (ON er til B100 som have en passiv forforstærker).

Vi kan håbe det er det, for det er let lavet, alternativet er at det er B-200 den er gal med, og det kræver nok vi stikker næsen i den.

Thomas Sillesen
Til top Vis Thomas Sillesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Sillesen

Alland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juni 2010 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

Nå, hermed kommer så en lidt forsinket opfølgning.. Jeg var nede hos min kammerat med problemet i sidste weekend, og må sige jeg var forvirret da jeg tog derfra..

Det viste sig at støjen ikke var til stede, når der ikke var tilsluttet nogle kilder.. Efter en hel del skiften frem og tilbage, kom vi frem til følgende:

Hvis hans tv (Pioneer 5090H) var tilsluttet antennestikket, og sat til forforstærkeren med et alm. rca kabel, så brummede højttalerne.. Pillede man antennekablet ud af tv'et var der ingenting.. Hvis antennekablet sad i, og tv'et ikke fik strøm, blev støjen endnu værre.. Støjen var på alle indgange, selvom rca stikket kun var sat til i én.. Det endte med vi kørte et optisk kabel over i hans dac, og så var der ro..

Fejlen opstod også hvis man brugte hans Marantz SR4003 som pre sammen med en B300, men forbandt man Marantz'en direkte til højttalerne, så virkede det fint...

Nogen gode bud på hvad der kan være problemet??

//Allan

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes