Forfatter |
|
Lux550 Freak Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 392
|
Sendt: 31 Maj 2010 kl. 00:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle,
jeg er den lykkelige ejer af en Krell KSA-80B, samt en Luxman L-550 - begge renoverede indenfor de sidste 5-8 år.
Men hvordan er det nu - disse hæderkronede produkter er jo gamle - hvad er der sket i løbet af de sidste mange år.. Er Hi-fi-produkter i den "billige" ende i dag ligeså gode som High-end var for 20 år siden, eller holder konstruktionerne stadig fanen højt, når det gælder lyd og lytte-glæde af de gamle kæmper? Ville jeg få "bedre" lyd ved at skifte Krell'en ud med f.eks. en NAD-forstærker til 4000 - hvis vi forudsætter, at de aldrende produkter ikke er slidt ned, men stadig spiller (omtrent) som i deres velmagtsdage?
Jeg ved ikke, om det overhovedet er muligt at svare fornuftigt på spørgsmålet, men hvis det er - tænker jeg at det er kapaciteterne herinde, der må ligge inde med svaret.
mvh - og afventende i spænding på evt. svar/holdninger Lux550 Freak (som nok vil vedblive med at være vintage-freak )
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2439
|
Sendt: 31 Maj 2010 kl. 00:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er nok sket en hel del:
Mere luft i kabinetterne - mindre jern og metal generelt - mere "guld" - flere dioder - tab af integreret RIAA - mere plastic - færre kilo - dårligere servicevenlighed - dårligere kontakter og printboards - dårligere potentiometre. Dette var et lille udpluk af min virkelighed vedr. dette spørgsmål. Der er sikkert talrige undtagelser, men jeg følte mig hildet til at svare generelt. (men jeg er jo også en vintagenørd).
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
freako Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 400
|
Sendt: 31 Maj 2010 kl. 05:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Færre knapper på apparaterne! Plus at du nok får mere vellyd for f.eks. 5000.- i dag end du gjorde for 20-30 år siden. Forstærkere og CD-afspillere i 5-10-20.000 kroners klassen er jo blevet klart bedre. For ikke at tale om højttalere og pick-up'er. Her er sket et kæmpespring efter min mening. Jeg vil dog sige at der er noget særligt ved vintage udstyr. Spiller selv LP'er på en Luxman PD121 fra 1978, og den er stadig på toppen.
__________________ Freako (always happy but never satisfied)
Luxman - Holfi - Thule - Dynaudio - Audio Pro
|
Til top |
|
|
Kinnaps Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 264
|
Sendt: 31 Maj 2010 kl. 08:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Behold dine ting, vil jeg sige. Specielt da når vi taler forstærkere. Mange af de samme audio-komponenter, der bruges idag, var der også i 80'erne. Desuden er mange af konstruktionerne stadig bygget op omkring de samme principper. Skal man pege på en undtagelse, må det vel næsten være Klasse D.
|
Til top |
|
|
Skorpio Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 Februar 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 470
|
Sendt: 31 Maj 2010 kl. 08:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg prøvede engang den Luxman 550 (fordi den er ret flot) op imod min NAD3020. Jeg ville ikke bytte...
Så du behøver ikke købe nyt dyrt....gamel billigt grej kan være en åbenbaring :-)
|
Til top |
|
|
indomitus Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 324
|
Sendt: 31 Maj 2010 kl. 09:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Thomas Sillesen Branchemedlem

Nerds.dk
Bruger siden: 29 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1596
|
Sendt: 31 Maj 2010 kl. 09:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad der er sket på 20 år ?.. hmm.. jeg er blevet skaldet..
__________________ Med Venlig Hilsen
Thomas Sillesen
|
Til top |
|
|
indomitus Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 324
|
Sendt: 31 Maj 2010 kl. 09:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thomas Sillesen skrev:
Hvad der er sket på 20 år ?.. hmm.. jeg er blevet skaldet.. |
|
|
Er dine "lyttere" ikke også blevet dårligere? 
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
Sendt: 31 Maj 2010 kl. 09:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thomas Sillesen skrev:
Hvad der er sket på 20 år ?.. hmm.. jeg er blevet skaldet.. |
|
|
minder om en kørerlærer der glædede sig til han blev ældre, og kunne få råd til en åben sportsvogn, så han endeligt kunne mærke vinden gennem håret .............
well ..... Er det ikke sådan at de gamle kæmper (hvis de er iorden) kan give ethvert stykke moderne skrammel i billigklassen seriøst baghjul ? Jeg ville bestemt ikke bytte en Krell ud med en digitalfætter, endsige en 4000 kroners NAD.
__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
Til top |
|
|
Friman Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 25 August 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 608
|
Sendt: 31 Maj 2010 kl. 10:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
IMO er det på digitalsiden (signalkilder) og højttalere den største udvikling er sket. Forstærkere fra den tid kan sagtens spille rigtig fint, og til tider bedre end det der produceres i dag.
__________________ Mvh. friman
|
Til top |
|
|
Ulvin Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 402
|
Sendt: 31 Maj 2010 kl. 10:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har svært ved at se hvad der skulle gøre en ny forstærker teknisk bedre end 15-20 år gammel Krell. Det eneste sted jeg kunne forestille mig der er lagt lidt mere fokus/forbedring på er standby forbrug, men det siger jo ikke meget om lyden når først tingene er varme. Jeg tror fredmarantz rammer meget godt på beskrivelsen af nyere forstærkere vs de gamle tunge. __________________ Krell KSA 200S
Krell KRC-3
HTPC/PS Audio Digital Link III DAC
Dali Grand
Se det her
|
Til top |
|
|
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1946
|
Sendt: 31 Maj 2010 kl. 17:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er bl.a. sket det at kondensatorer i signalvejen stort set er fjernet så de fleste klasse A/B amps i dag er DC koblede (de fandtes også dengang) eller kører balanceret (de fandtes også dengang, men var hunde dyre).
Synes der er meget mere luft, bund, attack og ambiance i nyere konstruktioner, men en del højttalere er også skiftet ud her de sidste 40 år. Så hvor hunden ligger begravet er svært at sige direkte. En masse parametre er gennem tid ændret, - incl. andre lokaler.
|
Til top |
|
|
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 114
|
Sendt: 31 Maj 2010 kl. 17:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Hvad er der sket på 20 år?"
Ikke en skid !
Jo vi har fået PCM-Multi kanal, DD True-HD og DTS HD-Master, godt for surrounden. Vi har fået klasse-D forstærker, som spiller ganske godt, men ellers er der vel ikke sket det store.........
De regler som gælder for god lyd i dag, var de samme der gjaldt for 60 år siden, fra Bofa (B&o) katalog 1952:
"Disse Forstærker er Toppunktet af, hvad moderne forstærkerteknik kan præstere. Forstærkerne er nøje afpassede til Tonehoveder og Højttaler, og andre for Gengivelsen lige saa vigtige Komponenter. Et Tonefilmsanlæg kan nemlig sammenlignes med Kæden, som ikke er stærkere end sit svageste led; det nytter ikke at vente Topresultater, før hele Kæden bestaar af Komponenter, hvis Konstruktion er tilpasset hinanden."
|
Til top |
|
|
1966 Forum Bruger

Bruger siden: 03 Maj 2008 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 241
|
Sendt: 31 Maj 2010 kl. 17:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Produkter fra dengang holder bare og skal man have samme kvalitet idag skal man have den store pung op idag efter min mening. mvh.1966.
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
Sendt: 31 Maj 2010 kl. 17:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
1966 skrev:
Produkter fra dengang holder bare og skal man have samme kvalitet idag skal man have den store pung op idag efter min mening. mvh.1966.
|
|
|
Det skulle man nu også dengang. 
Luxman L-550 var vel ikke ligefrem noget alle havde råd til. Og jeg har da set meget udstyr fra dengang der ikke "bare holder".
|
Til top |
|
|
1966 Forum Bruger

Bruger siden: 03 Maj 2008 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 241
|
Sendt: 31 Maj 2010 kl. 18:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så har du sgu købt det forkerte Stanley.
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
Sendt: 31 Maj 2010 kl. 18:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
1966 skrev:
Så har du sgu købt det forkerte Stanley. |
|
|
Jeg sagde nu ikke at jeg havde købt det, kun at jeg havde set det. 
Men jeg har da haft en Luxman. Min økonomi var ikke til en L-550 så jeg måtte nøjes med en L-430. Det var da en udmærket forstærker, men ikke noget ekseptionelt. For en tilsvarende pris (inflation medregnet) tror jeg nu nok man kan få noget bedre idag. Min L-430 døde da ladeelektrolytterne blev utætte og syren løb ud over printet så LF-udgangen brændte af.
|
Til top |
|
|
virious Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 1508
|
Sendt: 31 Maj 2010 kl. 18:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
På 20 år har vi fået en masse små slanke kasser med domer, 6,5" basser og flot pianolak.  Lad os få nogle rigtig mandehøjttalere tilbage, hvor alt under 10" er mellemtone! Rørforstærkeren er for længst opfundet, så på forstærkersiden behøver de ikke bruge flere udviklingstimer  /Jeppe
__________________ We say "Lowther for Life". We mean that once Lowther Loudspeakers are used, audio and hi-fi perfectionists stay with them for life, and those that stray come back.
|
Til top |
|
|
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 114
|
Sendt: 31 Maj 2010 kl. 20:04 | IP-adresse registreret
|
|