| Forfatter |
|
Morell Forum Bruger

Tidl. Neon^
Bruger siden: 28 Februar 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 669
|
| Sendt: 31 Maj 2010 kl. 20:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey alle rør-gøjlere! :D
Jeg er den glade indehavder af en Xindak Muse SE afspiller som har både rør og transistor udgang. Købte den fra ny og fra
starten af spillede jeg på rør-udgangen i en 3 måneders tid da jeg egentlig gik ud fra at den var bedst. I dag er sagen så at
jeg egentlig langt foretrækker transistor udgangen!
Jeg syntes rør-udgangen, i forhold til transistor-udgangen, har en super fin bund men mangler virkelig noget i mellem og top.
Det er ligsom at guitare ikke rigtigt ringer ud som de skal og der er lidt lukket omkring toppen. Har læst diverse steder at det
var nogle utroligt ringe kina-rør der sidder i dem så lukkede lige op her idag for at se på sagerne.
I den sidder så et Jan Philips ECG U.S.A. 34167 type 6922 rør hvilket ikke lige var hvad jeg forventede.
Men hvis jeg skal have et rør til den som åbner op i toppen og mellemtonen men stadig har glød, hvad vælger jeg så???
__________________ Livet er som en barneskjorte - kort og beskidt
|
| Til top |
|
| |
750es Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2008 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 214
|
| Sendt: 31 Maj 2010 kl. 21:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg vil sige telefunken ell philips miniwatt
| |
Morell Forum Bruger

Tidl. Neon^
|
| Sendt: 31 Maj 2010 kl. 22:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
750es skrev:
|
|
|
Jamen de skal da med i overvejelserne. Med hvilke begrundelser nævner du lige de to rør??
Jeg har læst mig til at Siemens ECC rør skulle være det bedste inden for denne type rør, er der nogen der har prøvet? __________________ Livet er som en barneskjorte - kort og beskidt
|
| Til top |
|
| |
seba Udelukket fra forum

Bruger siden: 23 Februar 2010 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 327
|
| Sendt: 31 Maj 2010 kl. 22:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der går formentlig alt for lav strøm i det 6922 rør - og det kan du umiddelbart ikke selv ændre,medmindre du er vant med en loddekolbe og kender lidt til rør-teknologi!
|
| Til top |
|
| |
750es Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2008 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 214
|
| Sendt: 31 Maj 2010 kl. 23:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Neon^ skrev:
750es skrev:
|
|
|
Jamen de skal da med i overvejelserne. Med hvilke begrundelser nævner du lige de to rør??
Jeg har læst mig til at Siemens ECC rør skulle være det bedste inden for denne type rør, er der nogen der har prøvet? |
|
|
jeg synes det er de rør der kommer tættes på det du eftersøger i lyd jeg har selv brugt begge typer __________________
|
| Til top |
|
| |
john pedersen Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2008 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2500
|
| Sendt: 31 Maj 2010 kl. 23:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Neon^ skrev:
750es skrev:
|
|
|
Jeg har læst mig til at Siemens ECC rør skulle være det bedste inden for denne type rør, er der nogen der har prøvet? |
|
|
hej
jeg køre både med siemens og mullard på godt resultat.... selvfølgelig en lydforskel men det er elt efter temperament..... forresten køre selv med en xindak muse 3.0
mvh john
|
| Til top |
|
| |
Morell Forum Bruger

Tidl. Neon^
|
| Sendt: 01 Juni 2010 kl. 08:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
john pedersen skrev:
Neon^ skrev:
750es skrev:
| jeg vil sige telefunken ell philips miniwatt |
|
|
Jamen de
skal da med i overvejelserne. Med hvilke begrundelser nævner du lige de to rør?? Jeg har læst mig til at Siemens ECC rør
skulle være det bedste inden for denne type rør, er der nogen der har prøvet? |
|
|
hej
jeg køre både med siemens og mullard på godt resultat.... selvfølgelig en lydforskel men det er elt efter temperament.....
forresten køre selv med en xindak muse 3.0
mvh john |
|
|
Hvordan er de hver i sær, Siemens´et og Mullard...-altså tænker på hvad er forskellen lydmæssigt på dem? __________________ Livet er som en barneskjorte - kort og beskidt
|
| Til top |
|
| |
Morell Forum Bruger

Tidl. Neon^
|
| Sendt: 01 Juni 2010 kl. 08:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
seba skrev:
Der går formentlig alt for lav strøm i det 6922 rør - og det kan du umiddelbart ikke selv ændre,medmindre
du er vant med en loddekolbe og kender lidt til rør-teknologi! |
|
|
Hvorfor skulle der gøre det? Altså tænker på at konstruktionen jo nok er lavet til at give røret det som det har behov for...
Hvorledes kontrollere jeg dette? __________________ Livet er som en barneskjorte - kort og beskidt
|
| Til top |
|
| |
john pedersen Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2008 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2500
|
| Sendt: 01 Juni 2010 kl. 09:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Neon^ skrev:
john pedersen skrev:
Neon^ skrev:
750es skrev:
| jeg vil sige telefunken ell philips miniwatt |
|
|
Jamen de skal da med i overvejelserne. Med hvilke begrundelser nævner du lige de to rør?? Jeg har læst mig til at Siemens ECC rør skulle være det bedste inden for denne type rør, er der nogen der har prøvet? |
|
|
hej
jeg køre både med siemens og mullard på godt resultat.... selvfølgelig en lydforskel men det er elt efter temperament..... forresten køre selv med en xindak muse 3.0
mvh john
|
|
|
Hvordan er de hver i sær, Siemens´et og Mullard...-altså tænker på hvad er forskellen lydmæssigt på dem? |
|
|
hej jeg synes mullard er mere kontank i lyden mangler lidt " rør glød " i mine øre....og må så indrømme jeg fyldte dig med løgn igår ... havde lige skilt min cd ad igår og det rør jeg spiller med nu er et der hedder JJ TESLER... det står der ihvertfald ... og netop det rør spiller dejligt blødt og med den rigtige glød..... men det er jo smag og behag... men mullard kommer ikke på her mere.... men sorry jeg skrev siemens 
mvh
|
| Til top |
|
| |
m@dsen Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 718
|
| Sendt: 01 Juni 2010 kl. 11:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en Xindak XA3200 mkII hvor jeg har skiftet rør i både ud og indgangen. Der sidder nu RCA i indgangen og Telefunken i udgangen, og det spiller bare, dejlig åbent og et meget bredt lydbilled. Jeg vil mene du skal prøve et Telefunken i udganen på din Muse 2. Jeg spiller selv med en Muse 3 men på transistorudgangen lige pt. men der skal snart ske noget mht. rør, så skriv endelig hvis du finder de vise sten.
m@dsen __________________ Øvelse gør ikke kun mester, det giver også viden!
Sandheden er der ude, man skal bare lede!
|
| Til top |
|
| |
seba Udelukket fra forum

Bruger siden: 23 Februar 2010 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 327
|
| Sendt: 01 Juni 2010 kl. 12:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Neon^ skrev:
seba skrev:
|
Der går formentlig alt for lav strøm i det 6922 rør - og det kan du umiddelbart ikke selv ændre,medmindre du er vant med en loddekolbe og kender lidt til rør-teknologi!
|
|
|
Hvorfor skulle der gøre det? Altså tænker på at konstruktionen jo nok er lavet til at give røret det som det har behov for...
Hvorledes kontrollere jeg dette? |
|
|
Måske fordi firmaet ikke rigtigt ved hvor røret lyder bedst,men blot går ud fra et kurveblad!
Ved at måle spændingsfaldet over fx katodemodstandene ved røret!
|
| Til top |
|
| |
Frankie Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 December 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 749
|
| Sendt: 01 Juni 2010 kl. 14:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Neon^ skrev:
Hey alle rør-gøjlere! :D
Jeg er den glade indehavder af en Xindak Muse SE afspiller som har både rør og transistor udgang. Købte den fra ny og fra starten af spillede jeg på rør-udgangen i en 3 måneders tid da jeg egentlig gik ud fra at den var bedst. I dag er sagen så at jeg egentlig langt foretrækker transistor udgangen!
Jeg syntes rør-udgangen, i forhold til transistor-udgangen, har en super fin bund men mangler virkelig noget i mellem og top. Det er ligsom at guitare ikke rigtigt ringer ud som de skal og der er lidt lukket omkring toppen. Har læst diverse steder at det var nogle utroligt ringe kina-rør der sidder i dem så lukkede lige op her idag for at se på sagerne.
I den sidder så et Jan Philips ECG U.S.A. 34167 type 6922 rør hvilket ikke lige var hvad jeg forventede.
Men hvis jeg skal have et rør til den som åbner op i toppen og mellemtonen men stadig har glød, hvad vælger jeg så???
|
|
|
Kan godt forstå at du er lidt overrasket..... Jan røret er bestemt ikke et dårligt rør, men jeg vil gætte på at det IKKE har været nyt da det blev sat i....derfor din fornemmelse af mangel i de øvre områder ! kig lidt her hos "pynten" : http://pyndtshop.dk/advanced_search_result.php?keywords=6922 &x=4&y=7
Han har lidt forskelligt guf !
Mvh Frankie
|
| Til top |
|
| |
m@dsen Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 718
|
| Sendt: 01 Juli 2010 kl. 09:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hva´så, fandt du frem til et bede rør til din Muse?
m@dsen __________________ Øvelse gør ikke kun mester, det giver også viden!
Sandheden er der ude, man skal bare lede!
|
| Til top |
|
| |
kennethjensen Udelukket fra forum

Branchemedlem Audioheaven
Bruger siden: 10 Oktober 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2146
|
| Sendt: 03 Juli 2010 kl. 15:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tungsol med guldben passer rigtig godt i sådan en bandit!
__________________ Kenneth
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
| Sendt: 03 Juli 2010 kl. 16:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm, undre mig lidt, at der bliver nævnt en hel masse forskellige fabrikater; men ingen nævner, at 6922 svarer til et europæisk ECC88 rør og amerikanske 6DJ8. Hvilket er rimeligt vigtigt, da 6922/ECC88 er lidt anderledes hvad angår glød og benforbindelser end "gængse" ECC rør.
Forøvrigt kan også anbefales det russiske 6N1P rør, som er en kopi af det amerikanske 6DJ8.
Nu er tråden jo "lidt" gammel, så det kunne jo også være spændende at få trådstarters tilbagemelding på, hvad han har prøvet og oplevet.
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 03 Juli 2010 kl. 17:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
erlingt skrev:
Hmm, undre mig lidt, at der bliver nævnt en hel masse forskellige fabrikater; men ingen nævner, at 6922 svarer til et europæisk ECC88 rør og amerikanske 6DJ8. Hvilket er rimeligt vigtigt, da 6922/ECC88 er lidt anderledes hvad angår glød og benforbindelser end "gængse" ECC rør.
Forøvrigt kan også anbefales det russiske 6N1P rør, som er en kopi af det amerikanske 6DJ8.
|
|
|
6DJ8 og 6N1P har ikke identiske data. Prøv at Google lidt. Ofte kan man dog uden problemer benytte 6N1P i stedet for 6DJ8, men det er klogt at være på den sikre side først... 6N1P-EV (EB) er i øvrigt et fremragende rør. Og så er de billige! Som med andre rør vil jeg sige, at jo ældre - jo bedre. Mine ældste 6N1P er fra 1959. Og de er blandt de bedste jeg har af denne type. Mvh. Niels L. Mvh. Niels L.
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
| Sendt: 03 Juli 2010 kl. 17:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Korrekt, 6n1p og 6dj8 er ikke prik ens - hvem kan også forvente at en russisk kopi af et amerikansk produkt er helt ens. Forøvrigt meget sjovt, at bemærke, når man sidder med et rør af hver type, hvor meget tungere og mere robust det russiske er opbygget.
Primært er forskellen i strømforbrug til glød, som er dobbelt så høj for 6n1p, hvilket jo kan give problemer, hvis strømforsyningen er lavt dimensioneret. Så man skal lige holde øje med temperaturen på powertrafo'en, jeg har dog ikke oplevet problemer i den forbindelse.
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
| Sendt: 03 Juli 2010 kl. 18:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
6922 = E88CC
6DJ8 = ECC88
Et billigere alternativ er PCC88 hvis maskinen kan håndtere dem.

Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Nullergøj Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 422
|
| Sendt: 03 Juli 2010 kl. 18:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
6DJ8 - 6922 - ECC88 ECC188 og ECC189 har ens benforbindelser og stort set ens data.
Personligt foretrækker jeg Siemens rør da de netop har det du savner, en sprød og fin mellemtone og diskant.
|
| Til top |
|
| |
Nullergøj Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 422
|
| Sendt: 03 Juli 2010 kl. 18:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
PCC88 er kun 0,7 v højere så det går nok.
|
| Til top |
|
| |