| Forfatter |
|
Skakse Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2010 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 29
|
| Sendt: 06 Juli 2010 kl. 21:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er så svært at vælge, når man for alvor skal ud og ofre penge på noget ordenligt isenkram...kender I det? Jeg ville, til at
starte med, købe et stereo anlæg i form af mentor 6 og nad c375, men nu er jeg kommet i tvivl.
Jeg går nemlig også højt op i at se film med go lyd, og da jeg kun har en 35000 og handle for, kan man jo ikke få det hele,
eller kan man?
Hvad syntes i om følgende setup. Ville det være e ngod løsning, hvis jeg både skal se blue ray og høre musik-cd'er: (Har en
stue på ca. 20 kvadratmeter, ok jeg kan godt lide en god dyb bas, der trykker i brystkassen). Tror nemlig, at jeg er faldet
lidt for det, men ville jo lige høre nogle kloge hoveders meninger først:)
2x concept 10
2x Concept 2
1x Concept CT centerhøjtaler
1x Concept Sub 12
Denon AVR 4310 surround reciever
Denon DBP 2010 Blue ray afspiller.
På forhånd tak og med venlig hilsen
Skakse
|
| Til top |
|
| |
Elias Forum Bruger

Bruger siden: 11 September 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 108
|
| Sendt: 07 Juli 2010 kl. 22:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Skakse,
det ser altsammen rigtig fint ud, du kan sikkert få en masse råd for og imod, men nu siger jeg bare lige det som jeg mener.
Hvis du synes det lyder lige som det skal, så er det det du skal have.
Tager jeg den kritiske hat på vil jeg sige dette. To dali concept 10 plus en dali sub 12 er lige rigeligt til et rum på 20
kvadratmeter. Det er jo fire 10 tommer enheder plus en 12 tommer dedikeret til bas. Umiddelbart kan Sub 12'en rykke din
stue fra hinanden, men jeg kender den ikke så godt.
Hvis du er vild med dalis lyd kunne du evt. høre nogle af de mindre ikon, eller lektor højttalere, der kan du sagtens finde en
mindre højttaler til samme pris. Til gengæld får du lidt bedre enheder, og hvis du sætter dig ned og lytter efter, vil en af
serierne også give dig et bedre musik billede.
Nu ved jeg ikke hvilket anlæg du har nu? (skriv det gerne hvis du har lyst) Men hvis jeg går ud fra du ikke har alverden, så
synes jeg du skulle prøve at starte ud med at gå i hifiklubben eller en anden hifi butik og høre hvad du får af musik nydelse
for 35.000....eller bare 25.000, det vil være markant bedre ende hvad end du får i surround, til samme pris, og det vil lyde
fantastisk til film, men selvfølgelig ikke være surround. Hvis det er bassen og de store brag du gerne vil mærke når du ser
film, kan du jo sagtens sætte en sub til din stereo forstærker. Hvis du køber den rigtige stereo forstærker ville du også
kunne koble den sammen med en surround forstærker i fremtiden, og bare lade den køre f.eks. de to front højttalere. Så
har du et skide godt stereo perspektiv til musik og masser af overskud når du ser film.
Hvis jeg var dig ville jeg tage stereo. Jeg har selv dali mentor 6 og en nad m3, som ligger tæt på c375'eren, og det spiller så
vildt godt. Når jeg ser film skal jeg virkelig passe på med ikke at skrue for højt op, for et sæt mentor 6 kan virkelig give
noget bund fra sig, og så er de p***e hamrende musikalske, og bånddiskanten gør et eller andet lækkert ved folks stemmer i
film. De er helt klare og det lyder skide godt.
Jeg har et par brugte mentor 6 til salg, så hvis du ender på den vogn kan du jo overveje et brugt køb, så slår du jo 5-6.000
af nyprisen.
Nå, men min korte mening er du burde teste hvad du kan få af film og musik glæde fra stereo. Ender du på surround tror jeg
du skal have nogle mindre front højttalere, som til gengæld lyder bedre, da en 12 tommer sub nok skal give dig rigeligt med
bas og eksplotioner.
|
| Til top |
|
| |
Skakse Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juli 2010 kl. 23:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Elias
Og tusind tak for dit uddybende svar. Lige nu har jeg sådan et Sony dab iso10, tror jeg nok det hedder. Sådan et med bittesmå
højtalere på størrelse med golfbolde. Det er pænt at se på, men det er så også det eneste positive ved det, synes jeg. Jeg
havde også tænkt på lektor-serien, men endte så på concept 10 pga af bassen. Jeg vil da helt klart tage med i overvejelsen
dine gode råd.
Jeg havde bare tænkt at det kunne være fedt med surround sound, og så at det nok ville lyde "godt nok"
til mit musik behov.
|
| Til top |
|
| |
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
| Sendt: 07 Juli 2010 kl. 23:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du har en sæt Concept 10 + Concept Sub på 20 kvm er der i hvert rigeligt bass imo  Jeg tror du vil få meget svært ved st styre bassen, og derved få upræcis og buldrende bas. Hvis du opgraderer til en mindre model fra en bedre (og dyrere) serie er jeg sikker på at du vil opleve bedre lyd til både film og musik. Både fordi de spiller mere præcist og virkelighedstro, og fordi de vil passe bedre til dit rum størrelsesmæssigt. En subwoofer til at supplere til film primært kunne være en god løsning. I mit rum som også er på ca. 20 kvm har jeg lidt besvære med at styre 4 stk. 6" basser. Det skal også siges at der skal en del penge op af lommen, hvis du skal have en surroundreceiver som virkelig kan spille rigtig god stereolyd ift. hvad en ren analog stereoforstærker kan. Tag ud og lyt til lidt forskelligt, og gør op med dig selv om du vil
satse på stereo eller surround. Du bør høre et godt stereo setup med
filmlyd. Det kan faktisk give en fed oplevelse.
__________________ Mvh Thue
|
| Til top |
|
| |
Jonas bojer Branchemedlem

BIIR
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2657
|
| Sendt: 08 Juli 2010 kl. 00:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
35000kr er da mange penge.
Tror ikke lige den Denon afspiller vil være det bedste til CD-lydkvalitet.
Men tag ud og lyt som de andre skriver for du kan finde meget forskelligt og godt grej for 35.000kr
Hilsen Jonas Bojer
|
| Til top |
|
| |
klypstefan Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 636
|
| Sendt: 08 Juli 2010 kl. 00:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
er enig - det bedste standart forum-svar nogensinde, ikke :)
Jeg har selv concept 8 lige nu og har lige været i hfk og lytte på både mentor 6 og 8. Det er i den grad en helt anden lyd du får ud af mentor serien. Jeg fik det indtryk, at jeg faktisk aldrig har hørt mine skiver, som de i virkeligheden er optaget. Mentor 6 leverer en rigtig god bund. Man skal ikke lade sig narre af at dens mindre dimensioner. Dog mangle den de laveste frekvenser, men hvis du smider en sub til, skal du være ualmindeligt basliderlig før du kommer til at synes der mangle noget. Personligt synes jeg slet ikke det ekstra "mudder-bas" concept 10 smider ud kan opveje det for den fænomenale rene og klare lyd mentor-serien præsterer :).. og igen - jeg er enig med de andre - smut i hfk og lyt til de forskellige opstillinger. :) held og lykke med at find hvad du søger!.
|
| Til top |
|
| |
Elias Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Juli 2010 kl. 07:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
På mig lyder det som om du måske går lidt mere op i film end musik, hvis det er sagen, skal du helt klart gå efter surround, man skal jo have noget der passer til det man bruger.
Det lød bare lige på det første indlæg som om du også var meget glad for bare at høre musik. Men du skal helt klart vælge det anlæg du synes der passer til dit behov.
Er du meget forelsket i denon og dali? Hvis ikke kunne du jo prøve at tøffe i ja....Tapeconnection, vassago (ligger i odense), ktradio osv. Hvis du en dag er i kbh kunne det være et sjovt projekt at tage forbi de to af stederne. Så kan du høre en masse andre mærker hvis du har lyst.
|
| Til top |
|
| |
TruthSpinner Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 875
|
| Sendt: 08 Juli 2010 kl. 09:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg i flere omgang prøvet surround af i min kælder og jeg ender altid tilbage i stereo. Med et rigtigt godt anlg får jeg
mindst 85% af lydoplevelse alligevel og musik er bare SÅ meget bedre.
|
| Til top |
|
| |
norvig Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 280
|
| Sendt: 08 Juli 2010 kl. 09:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville vælge stereovejen.
Mht. forstærker ville jeg nok tage springet og gå efter NAD M3 isf. C375. Det er en virkelig lækker forstærker. Ville nok også vælge et par mentor 6 til.
Men hvis du er rigtig glad for bas, så måske et par Ikon 8 (De er endda på tilbud i øjeblikket. Tror måske, der er en MK2 version på vej). Med fire 8" basenheder vil du få meget bas på 20 kvm.
Mht. til blu-ray, så vil jeg foreslå en Oppo BDP 83. Så får du ikke bedre:
http://ktradio.dk/product_detail.asp?id=2300
Den er vist også markedets bedste til at opskalere DVD film til Full HD formatet. Hvis du vil bruge den til at spille CD'er fra, så bør du nok gå efter SE udgaven. Den har bedre lyd. __________________ Ethvert elektrisk apparat indeholder en masse røg. Hvis denne røg slipper ud, virker apparatet ikke mere.
|
| Til top |
|
| |
Elias Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Juli 2010 kl. 10:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
hmm...nu ændrer jeg lige fokus lidt...hvor god lyd laver den oppo SE i stereo?
|
| Til top |
|
| |
LilleNørd Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 384
|
| Sendt: 08 Juli 2010 kl. 10:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
For 35.000 er der rigtigt mange muligheder, kunne du fortælle lidt mere om hvor du måske ville hen ad, der er mange spændene alternativer til concept serien og også mange spændene til de recivere fra denon.
Kunne være super hvis der var et par ting du viste du kunne lide f.eks højttalere eller forstærker så man viste lidt om hvad man skulle råde dig til.
vh. ln.
|
| Til top |
|
| |
norvig Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 280
|
| Sendt: 08 Juli 2010 kl. 22:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Asklepios Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 611
|
| Sendt: 08 Juli 2010 kl. 22:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Elias skrev:
| hmm...nu ændrer jeg lige fokus lidt...hvor god lyd laver den oppo SE i stereo? |
|
|
Den er faktisk rigtig god... Nu har jeg ikke hørt den selv, men den bliver rost til skyerne. F.eks. har den fået rigtig gode anmeldelser i Stereophile. Og netop DAC'en i SE versionen er en af de gode (ja ja, chippen siger ikke alt da det også handler om implementering osv.), både McIntosh dyre CD-afspiller til 50K og den anmelderroste Peachtree anvender samme DAC. Så en Oppo SE ville bestemt være at foretrække IMO, jeg ville selv vælge sådan en, hvis det da ikke lige var fordi jeg har en alm Oppo og en Stello CD-afspiller  __________________ Mange hilsener
Simon
B&O, ProAc, Rega & Sonos
Atlas
|
| Til top |
|
| |
Elias Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Juli 2010 kl. 16:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg står nemlig og skal enten investere i en nad m5 eller en anden afspiller og kender ikke nogle gode alternativer
|
| Til top |
|
| |
Skakse Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Juli 2010 kl. 23:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tusind tak skal I have...selvom det ikke er blevet meget nemmere at beslutte sig. Jeg vil i hvert fald overveje stereovejen til
film. jeg går nogenlunde lige meget op i film og musik, men kan godt lide et godt bastryk, når jeg ser film.
I skal i hvert fald have tusind tak, fordi I gad bruge jeres til på at vejlede mig.
|
| Til top |
|
| |
freako Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 400
|
| Sendt: 10 Juli 2010 kl. 08:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Elias skrev:
Hej Skakse,
det ser altsammen rigtig fint ud, du kan sikkert få en masse råd for og imod, men nu siger jeg bare lige det som jeg mener.
Hvis du synes det lyder lige som det skal, så er det det du skal have.
Tager jeg den kritiske hat på vil jeg sige dette. To dali concept 10 plus en dali sub 12 er lige rigeligt til et rum på 20
kvadratmeter. Det er jo fire 10 tommer enheder plus en 12 tommer dedikeret til bas. Umiddelbart kan Sub 12'en rykke din
stue fra hinanden, men jeg kender den ikke så godt.
Hvis du er vild med dalis lyd kunne du evt. høre nogle af de mindre ikon, eller lektor højttalere, der kan du sagtens finde en
mindre højttaler til samme pris. Til gengæld får du lidt bedre enheder, og hvis du sætter dig ned og lytter efter, vil en af
serierne også give dig et bedre musik billede.
Nu ved jeg ikke hvilket anlæg du har nu? (skriv det gerne hvis du har lyst) Men hvis jeg går ud fra du ikke har alverden, så
synes jeg du skulle prøve at starte ud med at gå i hifiklubben eller en anden hifi butik og høre hvad du får af musik nydelse
for 35.000....eller bare 25.000, det vil være markant bedre ende hvad end du får i surround, til samme pris, og det vil lyde
fantastisk til film, men selvfølgelig ikke være surround. Hvis det er bassen og de store brag du gerne vil mærke når du ser
film, kan du jo sagtens sætte en sub til din stereo forstærker. Hvis du køber den rigtige stereo forstærker ville du også
kunne koble den sammen med en surround forstærker i fremtiden, og bare lade den køre f.eks. de to front højttalere. Så
har du et skide godt stereo perspektiv til musik og masser af overskud når du ser film.
Hvis jeg var dig ville jeg tage stereo. Jeg har selv dali mentor 6 og en nad m3, som ligger tæt på c375'eren, og det spiller så
vildt godt. Når jeg ser film skal jeg virkelig passe på med ikke at skrue for højt op, for et sæt mentor 6 kan virkelig give
noget bund fra sig, og så er de p***e hamrende musikalske, og bånddiskanten gør et eller andet lækkert ved folks stemmer i
film. De er helt klare og det lyder skide godt.
Jeg har et par brugte mentor 6 til salg, så hvis du ender på den vogn kan du jo overveje et brugt køb, så slår du jo 5-6.000
af nyprisen.
Nå, men min korte mening er du burde teste hvad du kan få af film og musik glæde fra stereo. Ender du på surround tror jeg
du skal have nogle mindre front højttalere, som til gengæld lyder bedre, da en 12 tommer sub nok skal give dig rigeligt med
bas og eksplotioner.
|
|
|
Ham Elias er ikke så tosset! __________________ Freako (always happy but never satisfied)
Luxman - Holfi - Thule - Dynaudio - Audio Pro
|
| Til top |
|
| |
LilleNørd Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 384
|
| Sendt: 10 Juli 2010 kl. 10:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay hvis du er åben for ren stereo forstærker og vil have noget der er rigtigt godt så er en af mine favoritter bladelius.
http://www.hifi4all.dk/tilbudsavisen/KommercielAnnonce.asp?i Ad=12690
Det er en stereoforstærker der virkelig spiller og har overskud til det meste + den har også mulighed for "surroundsound pass through" så den kan bruges sammen med surround forstærker hvis man vil det bedste fra begge verdner.
|
| Til top |
|
| |
Skakse Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Juli 2010 kl. 14:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den ser rigtig fin ud, synes, men 16 kilo oveni bliver nok for meget.
|
| Til top |
|
| |
rskriver Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2315
|
| Sendt: 11 Juli 2010 kl. 16:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skakse skrev:
| Den ser rigtig fin ud, synes, men 16 kilo oveni bliver nok for meget. |
|
|
Den findes nogle gange på brugtmarkedet. Har set den et par gang til 12 kilo.
Alternativt kunne du kigge på Emotiva UMC-1 + XPA-5 eller XPA-2.
UMC-1
XPA-5
|
| Til top |
|
| |
polmann Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 928
|
| Sendt: 11 Juli 2010 kl. 20:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu nævner du selv Dali. Har du kigget på nogle af de lidt ældre modeller? Et bud kunne være Evidence serien, som kan købes i
det prisleje du skriver. Der er også mange som roser XTZ (har aldrig selv hørt dem)
__________________ Polmann
Vestsjællands HIFI-klub
|
| Til top |
|
| |