| Forfatter |
|
Kato Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 115
|
| Sendt: 26 Juli 2010 kl. 08:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle
Jeg har gået og kigget på rørforstærkere i lang tid og vil høre jer om i har hørt thorhauges nye single ended forstærkere?
Hvordan spiller den i forhold til andre singel ended forstærkere.
Kan Thorhauge blande sig i toppen med de aller bedste rørforstærkere?
Jeg tænker at hvis den lyder godt vil jeg måske overveje at købe den da 12000kr. jo er mange penge men forholdsvist billigt når man taler single ended rørforstærkere.
Lyder instrumenter som om de er live i rummet når man lytter til den? (altså de lyder meget ægte) Lyder optagelserne somom de spiller live i rummet?
Håber at nogen herinde har lagt øre til den.
MVH
Lars
|
| Til top |
|
| |
RiverKing Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 342
|
| Sendt: 26 Juli 2010 kl. 08:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Lars. Jeg kender ikke til Steen' SE model, men har haft en af hans ældre rørbamser, og den var super lækker, både i bygge- og lydkvalitet! Men så fik jeg børn, og så er en rørbamse ikke den bedste kombination at sætte sammen med små børnefingre. Men skulle jeg igen ud i rør markedet, så ville jeg ikke tøve et sekundt med at købe en af Steen' forstærkere igen. Mvh. Torben
__________________ 2 anlæg tak! 1 til musik og 1 til film - 1 samlet anlæg kan bare ikke gøre det!
|
| Til top |
|
| |
Morell Forum Bruger

Tidl. Neon^
Bruger siden: 28 Februar 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 669
|
| Sendt: 26 Juli 2010 kl. 09:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Altså det kommer jo temmelig meget an på hvad du har i sinde at sætte den sammen med...-skal den indgå i et eksisterende
setup eller hvordan lyder dine planer?
__________________ Livet er som en barneskjorte - kort og beskidt
|
| Til top |
|
| |
Mads57 Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2008 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 732
|
| Sendt: 26 Juli 2010 kl. 10:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg heller ikke hørt den SE model, men ejer selv I270.
Lydkvalitet fejler intet! Lammetæver dermod samtlige kineser rørforstærkere jeg har lagt øre til.
Steen ved sgu hvad han laver, så ingen tvivl om de er ordenligt bygget.
Så jeg er ret sikker på den SE model, nok skal være vellydende.
|
| Til top |
|
| |
seba Udelukket fra forum

Bruger siden: 23 Februar 2010 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 327
|
| Sendt: 26 Juli 2010 kl. 10:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den er bygget over kt88/6550 effekt-tetroden,og dermed langt under ægte trioder i klangrigdom!
Til den pris burde rørensretning være en selvfølge.
Kender du fabrikatet på udgangstrafoerne?
|
| Til top |
|
| |
Kato Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Juli 2010 kl. 10:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Ok det lyder somom Steens produkter er af fin kvalitet. Jeg må se at få dem hørt på næste hifi messe eller måske besøge ham.
Det sidste svar fra Seba var meget spændende da jeg nemlig gik og tænkte om denne se forstærker lyder ligeså godt som en ægte single ended triode forstærker. Der står på websiden at den kan bruge andre rør men det gør den vel ikke til en single ended triode forstærker?
Jeg spiller på nogle store horn så jeg kan sagtens nøjes med 3-8 watt. Mine højtalere gengiver alle detaljer så det ville være dejligt med en rigtig god rørslæde. Spiller i øjeblikket på en NAD 3020.
Er der forresten nogen som kender den thorhauge som er til salg for 3500kr. på ksb i øjeblikket det lyder billigt og den ser ret ny ud.
Åbenbart skal man op i ægte single ended trioder for den bedste lyd? hvad er jeres mening?
MVH
Lars
|
| Til top |
|
| |
anse Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 476
|
| Sendt: 26 Juli 2010 kl. 11:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
seba skrev:
|
Den er bygget over kt88/6550 effekt-tetroden,og dermed langt under ægte trioder i klangrigdom!
Til den pris burde rørensretning være en selvfølge.
Kender du fabrikatet på udgangstrafoerne?
|
|
|
Typisk svar fra Seba, vi sad næsten og ventede på det:)
mvh.
Anders
|
| Til top |
|
| |
RiverKing Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 342
|
| Sendt: 26 Juli 2010 kl. 11:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kato skrev:
Er der forresten nogen som kender den thorhauge som er til salg for 3500kr. på ksb i øjeblikket det lyder billigt og den ser ret ny ud.
|
|
|
Nej desværre, min gamle rørbamse havde 2x40W __________________ 2 anlæg tak! 1 til musik og 1 til film - 1 samlet anlæg kan bare ikke gøre det!
|
| Til top |
|
| |
seba Udelukket fra forum

|
| Sendt: 26 Juli 2010 kl. 12:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
se-princippet handler om at kun et rør varetager både positiv og negativ signalbehandling..dette kan gøres med alle rørtyper.
alle rørtyperne skal varmes op i katoden for at fungere - tetroder og pentoder har adskilt glødesystemet fra katoden,og kan således varmes op med vekselstrøm.
trioderne har glød og katode som en fælles enhed - dvs de brummer lystigt hvis man varmer dem op med vekselstrøm.....alene derfor er det noget dyrere at bygge med ægte trioder.
pentoderne blev introduceret i musiksammenhæng fordi de er væsentligt mere effektive med deres ekstra gitre - som desværre også udtværer signalet der skal gennem denne ekstra forstærkning!
nogen konstruktører vælger så at udelade brugen af disse ekstra gitre - men infrastrukturen er jo den samme (afstande osv) så no such thing as free lunch her heller!
ingen vej udenom triodeer hvis du ønsker sounden og detaljerigdommen
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 26 Juli 2010 kl. 12:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pladder Slowon/Seba
...Pentoder i triodekobling er ligeså gode...alt anden snak er rendyrket religion og holdbarheden af de direkte opvarmede trioder gør dem uegnede til klasse A drift som SE jo er. Med KT88 eller 6550 får man fin lyd og laaang holdbarhed. Og så er der forresten dukket et nyt rør op...KT120 som tåler 60W anodetab...så er der frit slaw for bias indstillingen næsten. Der skal natuligvis tages hensyn til udgangs-transformatoren og strømforsyningen. __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
Kato Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Juli 2010 kl. 12:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok
Jeg forstår selvom jeg ikke helt har forstand på selve elektronikken i en rørforstærker.
Jeg har haft en single ended transistor forstærker (pass aleph) og den lød ret godt syntes jeg.
Jeg har engang hørt en single ended triode på mine horn og det lød så ægte at jeg troede det var løgn.
Synd det skal være så dyrt at bygge dem.
Prøvede at have en kinesisk single ended triode hjemme men den lød slet ikke som jeg forventede. Findes der overhoved gode single ended trioder i prisklassen 10000-20000kr.? Som virkelig lyder ægte livestemning og instrumenter.
har kigget på audio-classic.dk hjemmeside de har en single ended triode til 17000 med 811 rør mon den lyder godt til den pris? andre fabrikanter kræver jo ofte svimlende beløb for deres single ended trioder. Desværre for dyre til min pengepung.
Går og overvejer om jeg mon kan være tilfreds med sådan en alm. single ended rørslæde og så ud i fremtiden købe den ægte single ended triode rørslæde.
MVH
Lars
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 26 Juli 2010 kl. 12:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad var det for en SE du hørte på dine horn og hvad er det for horn du har?
mvh
|
| Til top |
|
| |
Kato Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Juli 2010 kl. 13:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er sådan nogle hjemmebyggede horn. Lyder ret godt hvis jeg selv skal sige det. Ham jeg købte hornene af havde en single ended triode forstærker med 811 rør den lød fantastisk har aldrig været mere imponeret over en forstærker end den han havde ved ikke hvad mærket var men han havde nu også selv tweaket den kraftigt. Jeg ved ikke hvordan du oplaoder billeder så jeg kan desværre ikke vise et billede af mine højtalere har prøvet at læse manualen til oploading men fattede ikke noget af det.
Jeg syntes også det er trist at det skal være så besværgeligt når det før i tiden var så let.
|
| Til top |
|
| |
Kato Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Juli 2010 kl. 13:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
prøv at gå ind på dba.dk og skriv coral jbl i søgefeltet så dukker der nogle horn op som ligner mine...
http://www.dba.dk/coral-hjemmebygget-hvid-og/id-67141942/
(obs dette er ikke et salg adminitrator!!!!)
|
| Til top |
|
| |
lexus Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1037
|
| Sendt: 26 Juli 2010 kl. 13:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
mener audio note har en rør-effekt der starter ved 24000....
jeg skrev mener...
fortsat go "kamp" 
|
| Til top |
|
| |
seba Udelukket fra forum

|
| Sendt: 26 Juli 2010 kl. 13:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
at folk har problemer med hørelsen eller dårlige højtalere skal jeg sgu ikke stå på mål for!
jeg er da flintrende ligeglad med hvad tubemania mener - hvis manden havde ret eksisterede der ingen triodeforstærkere! - eller for den sags skyld triodefestivaler - eller dyre forstærkere i det hele taget - næh hør på tossen der mener alt er lige godt og køb dig en pentode gerne pushpullert,og lev i lykkelig uvidenhed med dit middelmådige gear
|
| Til top |
|
| |
seba Udelukket fra forum

|
| Sendt: 26 Juli 2010 kl. 13:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
jean hiraga skrev stolpe op og ned i sin gule bog "rørforstærkere" om forskellen på trioder og pentoder - pushpull og singleended drift - ud fra hva tubemania siger,er jean hiraga dummere end tagpap og aner intet om lyd osv -
fakta er at mine forskellige trioder har kørt længere end noget kt88 nogensinde vil komme til - syntes i der ønsker oplysning,finder det andre steder end her hvor landsbytosser tillades at fylde side efter side med nonsens.
|
| Til top |
|
| |
ASML Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 336
|
| Sendt: 26 Juli 2010 kl. 14:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Åhhhhhh ja.... Underholdningsværdien er da helt i top , når Slowon/trapez/Granberg/seba, kommer med nye indlæg i de forskellige tråde her på sitet.... Vi bliver simpelthen nødt til at erkende at samtlige Pentoderør-baserede forstærkere i verden er noget bras...Ellers får vi jo aldrig en anstændig dialog her på Hifi4all.dk.....
|
| Til top |
|
| |
Totoronto Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 436
|
| Sendt: 26 Juli 2010 kl. 14:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kato skrev:
| Jeg ved ikke hvordan du oplaoder billeder så jeg kan desværre ikke vise et billede af mine højtalere har prøvet at læse manualen til oploading men fattede ikke noget af det. |
|
|
Hvis du går ind på f.eks. Imageshack, og uploader dit billede dér, får du serveret et "Direct link", som du kopierer ind i dit forumindlæg med billede/foto knappen. Sværere er det faktisk ikke :-). Husk at bruge "Upload options/resizing" (max 800X600). Det er ret irriterende at være nødt til at kigge på et for stort billede med scroll knapperne  . Da du nu kører med en 3020 på et par horn, burde du næsten prøve en Tripath chip amp. Den koster ikke mange basseører, og du vil med garanti blive meget overrasket over, hvad sådan en nymodens lille sag kan præstere. Der er en tråd om den her.
|
| Til top |
|
| |
seba Udelukket fra forum

|
| Sendt: 28 Juli 2010 kl. 13:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
det helt forunderlige her er at med højeffektive højtalere kan man HØRE forskellen på pentoder/trioder - pushpull/singleended - og er således ikke overladt til at lade forvrængningsmålinger afgøre hvad er bedst!
jeg har aldrig udtalt mig om pentoder/pushpull er noget bras - kun at trioderne og se-princippet i optimale setup langt overgår dem -
nogen er glade for fiat og andre foretrækker ferrari - jeg har prøvet begge dele og er ikke i tvivl
|
| Til top |
|
| |