| Forfatter |
|
torsten-91 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2010 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 18
|
| Sendt: 29 Juli 2010 kl. 19:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej hej ;)
jeg står og mangler en forstærker til mine cerwin vega clsc 15 højttalere, er der nogen der kan give nogle gode råd hvilken forstærker der kunne passe til og hvor man for dem billigt ?
vil gerne have maksimal udnyttelse af dem, så håber i kan hjælpe med at finde en forstærker der både kan trække højttalerne men samtidig spiller rent med en god bas :)
MVH Torsten
|
| Til top |
|
| |
mx jelle Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2009 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 774
|
| Sendt: 29 Juli 2010 kl. 20:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er dit budget og vil du købe brugt...?
Hvis du vil købe brugt er der mange som bruger NAD på cv. Du kan købe en NAD c372 eller måske en gammel NAD
forforstærker og en effektforstærker til. Effektforstærkeren kunne f.eks. være NAD THX 218, så har du virkelig nogle krafter til
de højtalere
de overstående ting findes bla. på KSB herinde.
Ellers er der også mange som bruger PA effektforstærkere til cv højtalere
|
| Til top |
|
| |
fjoggedelic Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2010 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 28
|
| Sendt: 29 Juli 2010 kl. 22:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
et godt bud kunne være Denons gamle monoblokke POA 6600, dem har jeg set til salg herinde på et tidspunkt til rimelige penge, med tilhørende forforstærker. De kan spille hvad som helst op og også dine!!!
|
| Til top |
|
| |
torsten-91 Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Juli 2010 kl. 16:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
jamen mit budget er 2500 kr deromkring
og jeg er ligeglad med om den er brugt eller ny, men er den brugt skal den være i forsvarlig stand og fungere som en ny :)
forstår ikke det med forforstærker og effektforstærker, kan du forklarer det nærmere?
og PA?
har kigget på den her ( se linket nedenfor) , kan i anbefale den, for har ikke hørt så meget om det mærke er mere tryg ved at købe NAD ?
Specifikationer for nad 372
er det nok til mine cv, uden at forstærkeren bliver overbelastet??
http://www.danguitar.dk/product.asp?product=13685
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
| Sendt: 30 Juli 2010 kl. 16:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
En effektforstærker er den del som giver effekten til dine højtalleren, motoren om man vil. Forforstærkeren er kontrolenheden der styre mængden af effekt effektforstærkeren skal afgive. Altså styre den hvor højt du skal spille, uden denne enhed vil effektforstærkeren køre på fuld skrald og smadre højttalerne og eller sig selv med det samme den blev sat til.
Ovenstående kan både fås i et samlet kabinet, eller i 2 kabinetter hver for sig. Man kan som sådan ikke sige hvad der er "bedst" da delene kan være de samme i den integreret forstærker (samlet kabinet) som ved en forforstærker + effektforstærker løsning. Prisen vil typisk være lavere på den integreret løsning da man køber ét kabinet og ikke 2. Hvorimod effekt + forforstærker løsningen vil give en mulighed for senere at skifte den ene af de 2 dele ud, uden at skulle skifte det hele.
PA står for Professionel Audio og er typisk grej der kan tåle en masse tæsk igennem længere tid (spille højt), men kan mangle en del finesse i lyden.
Hvis du vil have maks. udnyttelse af dine CV skal du op i prisklasse vil jeg tro, men du skal vide at du sagtens kan få dem til at spille højt nok (for langt de fleste) ved at købe en forstærker i klasse med eks. en Nad 319 eller noget i den dur. Den er en af forgængerne for den Nad C372 du selv er inde på, men kan fås billigere pga. alderen. En Nad 319 yder 125 watt pr. kanal i 8 ohm og kan fint spille dine cv'er op. Aldersmæssigt vil sådan en være mellem 10 og 15 år gammel, og koste omkring 1000 til 1500. Hvis du har mulighed for det kan du også gå efter den nyere Nad c370. Begge er intg. modeller, hvilket vil sige at det er løsningen med 1 kabinet. Effekt+ forforstærkerne der matcher dem hedder 216+116 for 319 og 270 + 170 (mener jeg, men jeg er ikke helt sikker her)
|
| Til top |
|
| |
mx jelle Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2009 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 774
|
| Sendt: 30 Juli 2010 kl. 17:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, Ascari forklarer det meget godt
Jeg synes at have læst/hørt engang, at omnitronic ikke skulle være særlig godt. Det kunne vist være noget billigt kina
skrammel...
Ta' du hellere og gå på brugtmarkedet og find noget, der får du meget mere for pengene og der kan sagtens findes noget der
er som nyt.
En omnitronic som du linker til er et eksempel på en PA/PRO forstærker, som ofte giver mange watt for pengene, men som
Ascari siger, har de så ikke så meget med hifi at gøre. Du skal også lige være opmærksom på, at PA forstærkere er aktivt
kølede. De har altså en blæser til et køle dem og det kan give en smugle støj (nogle af dem temmelig meget støj  )
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
| Sendt: 30 Juli 2010 kl. 17:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, som mx jelle siger, så hold dig fra den forstærker du linker til. Jeg har ikke hørt den, det skal siges, men en forstærker der er så billig og kun vejer 12 kilogram med en opgivet effekt på 300 watt i 8 ohm virker urealistisk.
Se evt. på den Nad c272 du kigger på, den vejer ca. det samme, men yder kun det halve, og den kostede som ny ca. 4500.
|
| Til top |
|
| |
rskriver Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2315
|
| Sendt: 30 Juli 2010 kl. 17:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
NAD C272 findes ofte på brugtmarkedet til 2000kr, og til den pris kan det ikke gå helt galt
|
| Til top |
|
| |
Strandvaskeren Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 491
|
| Sendt: 30 Juli 2010 kl. 18:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
PA står nu for Public Address, men ellers er jeg enig med Ascari.
@Torsten: Du kan godt købe sådan en effektforstærker som du linker til, men så får du også brug for en forforstærker, ellers får du musik for fuld skrue, hele tiden og uden mulighed for at skrue ned..
En forforstærker er en kasse hvor du kan vælge hvilken signalkilde du vil lytte til, skrue op og ned for lyden, justere bas og diskant og den slags, men den er ikke istand til at trække et par højttalere, derfor sender man signalet fra forforstærkeren hen til en effektforstærker. Effektforstærkerens opgave er at forstærke det signal forforstærkeren giver i en grad så der kommer lyd ud af højttalerne. En effektforstærker har normalt ingen volumenkontrol og spiller derfor så højt som muligt = hvis du vil have mindre end fuld hammer på musikken må du skrue ned på forforstærkeren.
Det mest almindelige er dog en integreret forstærker hvor både forforstærker og effektforstærker er bygget ind i samme kasse.
Så du skal enten lede efter en integreret forstærker eller finde luft i økonomien til at købe en forforstærker til den effektforstærker du linker til.
|
| Til top |
|
| |
torsten-91 Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Juli 2010 kl. 14:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
okay jeg tror nok jeg finder ud af det nu :)
i skal have mange tak for jeres hjælp allesammen
|
| Til top |
|
| |