Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2025 | 22:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Bedste telefunken rør ECC83 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Music4life
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2007
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 08 September 2010 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

Hvor mange forskellige telefunken rør findes der egentligt ?

Er nysgerrig efter at prøve dem som mange mener er de bedste ECC83 rør der findes

Hvad skal jeg kigge efter ?

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 08 September 2010 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

ecc803s er det mest berømte.

Jeg kan bedst lide ecc83 smooth plates. Det er i forhold til ribbed plates, jeg har aldrig prøvet ecc803s - det koster jo kassen.

Nåja det blever en kraftig udskrivning hvis du skal have 4 stk.

Ellers er der Tesla e83cc som skulle vær det samme som ecc803s, lavet på Telefunken maskiner hos Tesla, så vidt jeg har hørt.

God jagt!

Mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

Music4life
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2010 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:

Jeg kan bedst lide ecc83 smooth plates. Det er i forhold til ribbed plates, jeg har aldrig prøvet ecc803s - det koster jo kassen.

Ellers er der Tesla e83cc som skulle vær det samme som ecc803s, lavet på Telefunken maskiner hos Tesla, så vidt jeg har hørt.

God jagt!

Mvh.

Hej Milu

Har kontaktet en gut på dba.dk

han har denne liste

1) Nye/nyproduktion m.orig emb:
ECC81-82-83 EI, JJ, EH, Mesa, Svetlana m.orig.emb 50-75kr/stk (< standard lyd)

(2) Demo/-brugt/-testet u.orig emb:
ECC81-82-83 TFK (DDR), Valvo, Philips,(NL) Tungsram, Siemens, Sylvania, GE 125kr/stk (< lin.3D lyd)
ECC81-82-83 TFK (BRD), Brimar, Philips (UK), Amperex, Tesla, TungSol, RCA 150kr/stk (< unik 3-D lyd)

(3) NOS m.orig emb:

ECC81-82-83 TFK, Philips, Valvo, Tungsram, Sylvania, RCA, GE 200-250kr/stk (< alle unik 3-D lyd)

EH=ElectroHarmonix, TFK=Telefunken, GE=General Electric, RCA=Radio Corporation America,
CZ=Tidl.Tjek, DDR=Østtyskl, BRD=Vesttyskl, NL=Holl, YUG=Tidl.Yugosl, SLO=Slov, RUS=Rusl.

Alle Demo/-brugte rør er testet og sorteret for >95% fabrikspec, samt lyttetestet

Er det værd at gå efter ud fra hans beskrivelse. Og hvad skal jeg kigge efter. Hvad er op og ned på DDR og BRD, øst, vest 

bittermand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008
Lokalitet: København
Sendt: 08 September 2010 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

Det bedste Telefunken-rør står der Tesla E83CC på, det er nemlig en klon af Telefunken ECC803S, der, som Milu også siger, er produceret på Telefunkens produktionapparat. I betragtning af de SINDSSYGE priser Telefunken ECC803S bliver solgt til, vil det være godt tosset ikke at gå efter det identiske Tesla-rør til 1/10 af prisen for Telefunken.

'I only offend those who want to be offended' - Frank Zappa

Til top Vis bittermand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bittermand

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 08 September 2010 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

Er det dette rør i mener er det samme som telefunken http://pyndtshop.dk/product_info.php?cPath=58_41&product s_id=239

Music4life
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2010 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

dan a. skrev:
Er det dette rør i mener er det samme som telefunken http://pyndtshop.dk/product_info.php?cPath=58_41&product s_id=239

Nej Dan

JJ Tesla er ikke det samme som Tesla. JJ overtog vist resterne, men er slet ikke samme kvalitet

Mener jeg er historien 

bittermand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2010 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

dan a. skrev:

Absolut ikke. Det er de gamle Tesla-rør fra FØR JJ har noget med dem at gøre.

De ser således ud.

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 September 2010 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

Music4life skrev:
Milu skrev:

God jagt!

Mvh.

Hej Milu

han har denne liste

ECC81-82-83 TFK (DDR), Valvo, Philips,(NL) Tungsram, Siemens, Sylvania, GE 125kr/stk (< lin.3D lyd)
ECC81-82-83 TFK (BRD), Brimar, Philips (UK), Amperex, Tesla, TungSol, RCA 150kr/stk (< unik 3-D lyd)

(3) NOS m.orig emb:

ECC81-82-83 TFK, Philips, Valvo, Tungsram, Sylvania, RCA, GE 200-250kr/stk (< alle unik 3-D lyd)

EH=ElectroHarmonix, TFK=Telefunken, GE=General Electric, RCA=Radio Corporation America,
CZ=Tidl.Tjek, DDR=Østtyskl, BRD=Vesttyskl, NL=Holl, YUG=Tidl.Yugosl, SLO=Slov, RUS=Rusl.

Alle Demo/-brugte rør er testet og sorteret for >95% fabrikspec, samt lyttetestet

Er det værd at gå efter ud fra hans beskrivelse. Og hvad skal jeg kigge efter. Hvad er op og ned på DDR og BRD, øst, vest 

Jeg ved ikke rigtigt, jeg ville købe igennem mere officielle forhandlere, f.eks. forhandlere på Ebay med gode bedømmelser, eller der virker troværdige, eller forhandlere/forretninger på nettet.
Sagen er, at du skal være sikker på, hvad du ender op med. Det er ikke altid helt sikkert, hverken her på H4A eller andre steder, når du handler ved private.

DDR og BRD øst vest ja, men ved ikke om TFK lavede til begge.

Mvh.

Music4life
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2010 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:
Music4life skrev:
Milu skrev:

God jagt!

Mvh.

Hej Milu

han har denne liste

(3) NOS m.orig emb:

Jeg ved ikke rigtigt, jeg ville købe igennem mere officielle forhandlere, f.eks. forhandlere på Ebay med gode bedømmelser, eller der virker troværdige, eller forhandlere/forretninger på nettet.
Sagen er, at du skal være sikker på, hvad du ender op med. Det er ikke altid helt sikkert, hverken her på H4A eller andre steder, når du handler ved private.

DDR og BRD øst vest ja, men ved ikke om TFK lavede til begge.

Mvh.

Synes måske også det lyder lidt diffust. Har dog snakket med ham pr. tlf.. Virker reel. Får man ikke hvad man forventer. Pengene retur.

Skal måske nok have røret i hånden, før man ved hvad man har købt. 

bittermand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2010 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

Det kan iøvrigt i dén grad betale sig at nedtone "mærke-snobberiet" jvf. ovennævnte. Fornylig købte jeg hhv. et Mullard ECC83 long plate fra '59 og et Amperex ECC83 (Bugle Boy) fra '63 til en MEGET favorabel pris, alene fordi der står Philips Miniwatt i stedet for de to andre navne.

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 September 2010 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

bittermand skrev:
Det kan iøvrigt i dén grad betale sig at nedtone "mærke-snobberiet" jvf. ovennævnte. Fornylig købte jeg hhv. et Mullard ECC83 long plate fra '59 og et Amperex ECC83 (Bugle Boy) fra '63 til en MEGET favorabel pris, alene fordi der står Philips Miniwatt i stedet for de to andre navne.

Je tror ærlig talt ikke der er noget "mærke-snobberi" mere.

Det tror jeg de fleste ved, at de handle ved hinanden, de forskellige fabrikanter.

Det er jo heldigvis meget nemt at finde ud af.

Jeg tror det største problem er, at få det man har betal for, et perfekt NOS rør f.eks. For alt kan jo sælges som NOS rør - brugeren har jo sjældent nogen mulighed for at tjekke det vedkommende propper i sin maskine.
Derfor kan nogle rigtig gode tilbud være lidt FOR gode tilbud. Og dyre rør være lidt FOR dyre rør.
Jeg vil vide hvad jeg propper i mine maskiner, derfor har jeg en rørtester - og jeg har sendt en del rør tilbage der er solgt som NOS og matchede. Derfor tør jeg også købe på Ebay eller andre steder, for jeg ved hvad jeg får...

Mvh.

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Sendt: 08 September 2010 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

Tubeworld.com har en meget fin oversigt, hvor man kan skyde sig ind på hvilket 12AX7/ECC83, der kan passe til ens stil og udstyr, se oversigten her.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

Music4life
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 September 2010 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

erlingt skrev:
Tubeworld.com har en meget fin oversigt, hvor man kan skyde sig ind på hvilket 12AX7/ECC83, der kan passe til ens stil og udstyr, se oversigten her.

Fin beskrivelse. tillader mig at indsætte den

Supercharger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 10 September 2010 kl. 05:27 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Supercharger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Supercharger

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 September 2010 kl. 08:17 | IP-adresse registreret  

Tjek dette site, så kan du se at der er fremstillet fem forskellige typer. Jeg har dem alle og kan ikke høre nævneværdig forskel, på nær  ecc803s, som på flere måder er mere detaljerede i lyden.

http://www.tube-classics.de/TC/Tubes/SieTel%20ECC83/ECC83.ht m

Jeg hører gerne om nogen der har slidt en Telefunken ecc83 op, da jeg aldrig selv har formået at ødelægge såden et rør.

Gutten der linkes til på dba har ganske mange rør, dog mest østrør og han er til at tale med.

Jowi64
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 10 September 2010 kl. 09:57 | IP-adresse registreret  

Hej m4l.

Har også en unison cd afspiller og har lige skiftet orginal røret (Electric harmonix) ud med et tad rør.

Det er efter min mening ikke optimal da lyden over mit anlæg især i det frekvensoråde hvor mandestemmer befinder sig kommer lyden simpelthen ikke ordentlig ud af højtalerne,det er som om der er et tyndt gardin foran.

Har derfor også tænkt at skifte til telefunken eller blive ved orginal røret men i en ligt bedere udgave.

Må ellers sig at rør er et spændende område at beskæftige sig med, da man kan lege med lyden for forholdsvis få penge

mvh.

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 10 September 2010 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

hej her er en link til Tubedepot i USA.

de har meget godt, har selv købt her og fået førsteklasses rør, kan bestilles udmålt til det spec du har brug for så som high gain, lownoise etc. har udførlig beskrivelse af rørerne, også lyden .

det er nemt at købe du skal bare have et visakort/amex/etc

http://www.tubedepot.com/index.html?utm_source=newsletter4&a mp;utm_medium=email&utm_campaign=2009_summer

god fornøjelse med siden den er informativ

Skorpio
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 Februar 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 10 September 2010 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

Det man ofte gør når man skifter rør uden at gøre andet, er at flytte biaspunktet på røret. Der er altid tolerencer inden for en producents rør, men fra fabrikant til fabrikant kan der være størrer variationer.

Så ved udskiftning imellem eks. 5 rørtyper, finder man ikke det bedste rør, men det rør man bedst kan lide med den (faste) biasinstilling konstruktionen har.

Så ønsker man at "lege" med lyd karakteren, kan man alternativt flytte på bias og køre med samme rør. Nogle vil så mene at man roder ved produktet, men så slider man ikke soklerne op, som ofte ses ved endeløse rørskifter.

Til top Vis Skorpio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Skorpio

Music4life
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 September 2010 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

Jowi64 skrev:

Hej m4l.

Har også en unison cd afspiller og har lige skiftet orginal røret (Electric harmonix) ud med et tad rør.

Det er efter min mening ikke optimal da lyden over mit anlæg især i det frekvensoråde hvor mandestemmer befinder sig kommer lyden simpelthen ikke ordentlig ud af højtalerne,det er som om der er et tyndt gardin foran.

Har derfor også tænkt at skifte til telefunken eller blive ved orginal røret men i en ligt bedere udgave.

Må ellers sig at rør er et spændende område at beskæftige sig med, da man kan lege med lyden for forholdsvis få penge

mvh.

Hvad er det for et rør fra TAD du har i maskinen. Tog en chance med mit TAD rør og købte testvinder røret fra testen på Nerds.dk. http://www.nerds.dk/?page=visanmeldelse&id=78

Synes det er godt rør og bedre end orginalen synes jeg. Men også et moderne lydende rør.

Vil dog prøve et nos rør i maskinen.

Music4life
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 September 2010 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

jesper olsen skrev:

Tjek dette site, så kan du se at der er fremstillet fem forskellige typer. Jeg har dem alle og kan ikke høre nævneværdig forskel, på nær  ecc803s, som på flere måder er mere detaljerede i lyden.

http://www.tube-classics.de/TC/Tubes/SieTel%20ECC83/ECC83.ht m

Jeg hører gerne om nogen der har slidt en Telefunken ecc83 op, da jeg aldrig selv har formået at ødelægge såden et rør.

Gutten der linkes til på dba har ganske mange rør, dog mest østrør og han er til at tale med.

Hej jesper

Ser frem til at prøve dine rør

har du sendt dem

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum