Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2025 | 22:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Klog på rør? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 16 September 2010 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

Her på det seneste, har jeg oplevet lidt mærkværdigheder, med min rør slæde... Når jeg tænder for den så plejer jeg altid at lade den stå mindst 5min. og varme lidt op, inden jeg begynder at skrue op for volumen.

Men i et stykke tid nu, har jeg oplevet at højre kanal har ploppet en lille smule, indenfor de første 1,5 - 2min. Nogle gange højere og mere end andre, og nogle gange slet ikke... Og i dag kom den venstre kanal også meget et rimelig højt plop.

Når den er varmet op, så er der ingen ting at sætte fingeren på!

Den højre kanal har dog altid være langsommere til at stige i bias strømmen end den venstre, men ellers er effekt rørene lige gamle, matchede og har måske spillet ~200 - 300 timer. Og de har ikke været kørt hårdt ifølge databladet (6C33C-B)! Har ikke dog ikke prøvet at have nogle andre i.
Nu er jeg ikke selv den store rør nørd, men slidte rør, giver det sig ikke udslag i en lavere og lavere bias.

Nogen der har nogle ideer til, hvad det evt. kunne skyldes?

(Det er ikke noget der umiddelbart får mig til at fare flint, så voldsomt lyder det heller ikke. Og det er til syneladende ikke blevet værre. Men det ville da være interessant at høre om nogle havde en forklaring på det )

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 16 September 2010 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

det kunne tyde på træt rør et eller anet sted, har kun støt ind i det et sted og der blev et rør udskifted i strømforsyningen så var der ikke mere blopper der
Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

virious
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 16 September 2010 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

Mon ikke ploppet skyldes en kondensator, der er træt?

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Status: Online
Sendt: 16 September 2010 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

virious skrev:
Mon ikke ploppet skyldes en kondensator, der er træt?

Ikke nødvendigvis, den ene af mine rørtrin (med nye komponenter) havde det samme problem. Det var et defekt EF86 rør der stod og "snakkede med sig selv".

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Sendt: 16 September 2010 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

Det er nogle Philips GZ34 ensrettere, som nok er de her 400 - 500 timer gamle. Lytterne i strømforsyningen er 105 graders, og kun 200-300 timer gamle, ligesom effekt rørene. Men har ikke nogen ide om, hvor langt tid sådan nogle GZ34 kan holde? (de var ellers dyre nok...)

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 16 September 2010 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

Et Philips GZ34 holder laaaangt længere end de nævnte 400-500 timer (mindst det ti-dobbelte) - så medmindre der er tale om en GZ34'er med en fejl, så er det næsten helt sikkert ikke det.

Jeg ville kaste min første mistanke på rørenes ben og sokler. T'a at rense dem - og prøv at se, om ikke dette skulle afhjælpe problemet.  Hvis ikke, så er mistanken overføringskondensatorer. Dette skal du lade en fagmand med ordentlig forstand på rør udføre.

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Sendt: 16 September 2010 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Prøver sku ar rense soklerne, det lyder ikke helt dumt, at det måske kan være der problemet ligger. Ved nærmere eftertanke, så mener jeg faktisk også at en eller anden har påtalt, at forstærkeren havde en et ret stor strømtræk under opstart (på trods af softstart).

Overførselskondensatorene er nogle store mundorf supreme silver/gold, de burde vist holde evigt...

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2010 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

Prøv at rense de sokler, ja -  men også rørenes ben!

Pas på med at stikke noget ledende ned i soklerne, der kan stå grim strøm og vente på at gøre det af med dig. Nogle gange kan det løses ved forsigtigt at trække røret og og ned af soklen nogle få gange.

Vh

Freddy

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Sendt: 16 September 2010 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

Pas på med at stikke noget ledende ned i soklerne, der kan stå grim strøm og vente på at gøre det af med dig. Nogle gange kan det løses ved forsigtigt at trække røret og og ned af soklen nogle få gange.

Vh

Freddy

Ja benene skal selvfølgelig også renses

Men mon ikke den får futtet det meste at spændingen af, når den kører klasse a. Selvom gløden går ud meget hurtig, når man slukker for den, så "spiller" den dog ca. 30-40sek. efterfølgende... Men der efter er der nok ikke meget spænding tilbage på lytterne?

Men tak for advarslen!

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2010 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

Det at den har et ensretterrør skulle jo betyde, at den ikke begynder at trække strøm for GZ34'eren er varm og virksom - så dét i sig selv er vel en indbygget "softstart".

Vh

Freddy

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 September 2010 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:
fredmarantz skrev:

Vh

Freddy

Men mon ikke den får futtet det meste at spændingen af, når den kører klasse a. Selvom gløden går ud meget hurtig, når man slukker for den, så "spiller" den dog ca. 30-40sek. efterfølgende... Men der efter er der nok ikke meget spænding tilbage på lytterne?

Men tak for advarslen!

Det tror jeg ikke, at du skal forlade dig på. Mangen karsk mand er blevet chokeret mange timer og endda dage den er blevet slukket.

Vh

Freddy

Tonni
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 September 2010 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:
micma18 skrev:
fredmarantz skrev:

Vh

Freddy

Men tak for advarslen!

Det tror jeg ikke, at du skal forlade dig på. Mangen karsk mand er blevet chokeret mange timer og endda dage den er blevet slukket.

Vh

Freddy

Pjat dog Freddy!

Han vil jo gerne spille harpe! ;-)

Nej seriøst! - Hold hellere fingrene LANGT væk fra de sokler hvis ikke du har sikret dig ved at måle efter først!!! - 3-500 Volt er IKKE tilgivende!!! - Og især ikke når der er så meget strøm lagret som de Russere kræver!!!

Tag hellere og motionere rørene lidt op og ned i soklerne i stedet, og se om ikke det giver noget!
GZ34 tror jeg ikke på når det startede i en kanal og så senere også kom i den anden!!!
- Har Russerne fået justeret bias efter de blev sat i? - Eller kører de for hårdt?

Med venlig hilsen
Tonni

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Sendt: 17 September 2010 kl. 01:11 | IP-adresse registreret  

der er jo også dårlige rør sokler der kan være skyld i disse ting, nogle gange kan man klæmme på benene i soklen og så virker det til næste gang de ikke spænder om rør benene længere, dette engrep kan gøres med en god penset, har gjort det nogle gange uden problemer, så nye gode sokler er også en løsning og hvad skal man så lige vælge, jeg har god arfaring med dem fra Audio Note de holder, har ikke spændt nogle efter efter jeg har købte de sokler.

men der er lige en ting og det er rør er en pære og de kan ryge hvornår det skal være, også selv om de er nye så jeg hæller mere til at et af rørene er ved af fisa af

det var lidt go nat historie her fra

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Sendt: 17 September 2010 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

Lige at spare på de modstande som aflader kondensatorerne til Anodespændingerne. Amerikansk benævnelse er Bleeder Resistors. Dansk må være afladningsmodstande. Jeg synes det er svineri hvis disse mangler!

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Sendt: 17 September 2010 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

Klog på Rør!

Er der nogen herinde der har erfaringer med at der tændes for Glødestrømmen ad to omgange. Jeg ved godt der er forskel men de gamle U-Rør der var i serie, her var der altid en NTC modstand koblet i SERIE, og for det ikke skulle være løwn hed samme Urdox modstande. Efter stoffet UranDioxid.

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: København
Sendt: 17 September 2010 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

Jeg vil skyde på et rør der blopper. For at finde ud af hvilket det er, byt et og et rør fra den ene side til den andre. Jeg gætter på et av de to rørene der står foran de store effekttrioder. (hvis det er Hørning sleden din du henviser til)

Puma
Til top Vis Nightpuma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nightpuma Besøg Nightpuma's Websted

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 17 September 2010 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

osprey skrev:
Er der nogen herinde der har erfaringer med at der tændes for Glødestrømmen ad to omgange. Jeg ved godt der er forskel men de gamle U-Rør der var i serie, her var der altid en NTC modstand koblet i SERIE, og for det ikke skulle være løwn hed samme Urdox modstande. Efter stoffet UranDioxid.

Hvis du kører med reguleret DC på glødetrådene, kan du opnå det samme med et strømbegrænser. Du kan også køre med fast strøm istedet for fast spænding.

Men til almindelige E-rør er det ikke nødvendigt

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 September 2010 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

osprey skrev:

Klog på Rør!

Jep og en lille krølle på så var det for at beskytte skala lamperne som også sad i serie og besad en langt mindre masse end rørene og derfor blev de for hurtigt varme ifh til rørene...derved fik de for høj spænding da rørene jo havde lav modstand så længe de ikke var varme.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Sendt: 17 September 2010 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

Problemet er løst.... Det var effekt rørene der var defekte. Ja i hvert fald det ene, men begge er skiftet, da de praktisk talt begge havde sagt plop?

Men efter et hurtig opkald til per knudsen, og siddet på lur og kigget på rørene under opvarmningen, så kunne jeg se inde imellem pladerne i det højre rør, der sprang en gnist inde på gitteret, når den ploppede / der fik den til at ploppe.  De burde ikke være slidte, men de kan jo også bare gå i stykker nogle gange.

Men monterede nogle plain 6C33C, og der har slet ikke været tendens til ploppen i dag. Men hvis nogen kender en der ligger inde med nogle parrede 6C33C-B, så kunne jeg nok godt være interesseret

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes