Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2025 | 01:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Aktivt filter - whats the deal! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sponkii
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juni 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 16 September 2010 kl. 18:54 | IP-adresse registreret  

Jeg er ved at lave min subwoofer aktiv.

i den sammenhæng vil jeg gerne lave et aktivt filter, da det er nemmere at styre og fylder mindre.

men efter at have læst lidt på nettet og snakket med et par folk er jeg blevet lidt i tvivl, der er forfærdeligt mange ting at tage højde for.

-Fasedrej
-Filter topologi
-Filter orden

Mit anlæg består af en Cambridge forstærker og to Yamaha NS-555 samt min hjemmebyggede sub, og min hjemmebyggede forstærker. jeg har førhen taget pre-out fra min Cambridge og ført over til ekstern forstærker og internt filter som var et ret heldigt et estimat.. lyden fra det var ok..

Nu kommer de punkter hvor jeg er lidt i tivivl:

Hvor stor en betydning har fasedrejet af filteret?
 - nogle siger det ikke er det vigtigste fordi placeringen af højtalerne som oftest aldrig er optimale.

Hvilken topologi filter er at foretrække til audio, og er højere orden = bedre?
 - jeg forestiller mig jo skarpere cut ved den ønskede frekvens jo bedre, right/wrong?

En af dem jeg snakkede med påstod endda at det ikke var nødvendigt at sætte filter til de eksisterende højtalere, men bare justere subben så den kun giver tillæg til bunden af det der mangler på de oprindelige. hvilket lyder lidt dumt i mine øre da jeg kan overlade nogle af de lavere frekvenser til subben og give yamaha'erne lidt mindre at arbejde med, og derved klarer lyd?.

Håber der er nogle der kan bidrage :)..
Til top Vis Sponkii's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sponkii

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 17 September 2010 kl. 00:16 | IP-adresse registreret  

hvis din forstærker ikke er en digital forstærker, hvor du kan skære dine Yamaha nedadtil, vil jeg råde dig til at lade Yamaha spille alt og supplere med sub hvor Yamaha ruller af.

En plateamp som denne Hypex kan klare jobbet og der er indbygget justering af crossoverfrekvens til sub'en!

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

Sponkii
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 September 2010 kl. 00:47 | IP-adresse registreret  

Hej, jeg ville lave et delefilter på indgangen af min forstærker som så deler hf til Cambridge og Yamaha, og lf til min sub..

forstærkeren til subben er ikke noget problem der ligger jeg inde med en som yder 125watt rms i 8 ohm eller 300 i 4, kan bridge den så jeg kan køre 600 i 2 hvis det ønskes, men regner ikke med det nogle sinde kommer på tale..

det der er min hurdle lige nu er hvilket filter tropologi jeg skal vælge, om subben kun skal supplere, og hvor meget jeg skal bekymre mig om fasedrejning.

med hensyn til filtre har jeg kigget lidt på et
2-vejs Linkwitz Riley med 24dB/oktav
Akerberg-Mossberg Filter lige nu er dB/oktav ukendt men sikker ikke under 12

men så er der også noget med frekvens responce, om de er bessel, butterworth eller chebyshev..

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 17 September 2010 kl. 01:43 | IP-adresse registreret  

ja der er jeg lidt lost...

jeg overvejer pt. selv den nemme løsning med et digitalt filter som dette til ombygning af min ht. Mine ht har indbygget sub i siden, og da man på det digitale filter kan lave et delay, vil man på den måde få sidebasserne i fase. Man kan bare ændre delefrekvens mmm. via usb.

Derudover er der 3veje i filteret som kan styre de 3 veje på fronten, så jeg er helt fri for at lave delefilter. Hver vej får så deres eget lille forstærkermodul.

Jeg kan godt se på Yamaha'ernes pris at dette filter vil være den dyre ende. Men måske findes der noget lignende billigere af et andet fabrikat med kun 2 veje. Værd at undersøge måske...

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 September 2010 kl. 08:47 | IP-adresse registreret  

www.minidsp.com har et billigt DSP modul, hvor der kan tilkøbes forskellige plugins. Der er et 2.1 plugin, der arbejder perfekt med en eller to subwoofers (stereo eller mono).

Det kost 99$ og typisk 10$ for et plugin. Jeg har det selv, og det lyder bedre end Behringer DCX2496 (som jeg også har haft). Hvis man vil have digital indgange og udgange, kan dette også tilkøbes.

Ellers har www.cadaudio.dk nogle meget billige analoge elektroniske delefilterprint (et par hundrede kroner).

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Sponkii
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 September 2010 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Den DSP virker ret spændende, men har ikke pengene til det som det ser ud lige nu.
og udfordringen ved at lave et filter selv er også ret spændende.

Har snakket med en lærer på DTU, selv om det lå lidt tilbage i hans studie tid, så mente han at både  butterworth og chebyshev kan bruges, man skal bare være opmærksom på at chebyshev ikke har en linær responce, men til fordel har den et skarpere knæk.

jeg vælger så at bruge et bessel da det er en mellemting mellem de to overnævnte, det vil give fin lineraritet og fint knæk.. med hensyn til filter topologi var han ikke så sikker, han mente at de fleste filte ville yde ens, det er bare et spørgsmål om hvor nemt/svært det er at tune dem.

umiddelbart bør Akerberg-Mossberg være ret nemt at tune da det er indviduelle komponenter der står for gain, cut-freq og Q..

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Sendt: 19 September 2010 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Butterworth er heller ikke lineær.

Forskellen på et digitalt filter og et analogt, er blot at du slipper for at lodde 100 gange.

Selvom du i teorien har lavet et butterworth filter, kan det godt være du med de anvendte enheder alligevel et tættere på et bessel. Du er nødt til at måle, uanset om filteret er analogt eller digital.

Sponkii
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 September 2010 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

ved godt det aldrig vil være 100% som teori og beregninger, det vil det aldrig blive..

jeg har gode muligheder for at måle alle komponenter, og sikkert også komme til at lave en FFT efterfølgende..

hvis jeg skulle lave et digitalt filter skal jeg også lodde en masse.. jeg undgår ikke støj eller forvrængning med hverken digital eller analog filter, men opløsningen og tab bør være væsentligt mindre hvis jeg bruger gode komponenter i den analoge udgave.

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Sendt: 20 September 2010 kl. 08:22 | IP-adresse registreret  

Det digitale filter fra MinDSP kræver ingen lodning og støjen er minimal (væsentligt lavere end de elektroniske filtre jeg har hørt). Tab er der selvsagt ikke noget af, og opløsningen er så høj så den er ret tæt på den analoge opløsning. Det er endvidere muligt at lave FIR filtre og dermed lave et filter uden fasefejl. Her skal man selv beregne overføringsfunktion og implementere disse i biquads i DSP'en. Selve fasedrejet i enhederne kan også kun korrigeres digitalt. Her ved jeg dog ikke om MiniDSP har mulighed for dette.

Sponkii
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2010 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen..
ingen tvivl om at en DSP er en rigtig god løsning, måske den bedste med hensyn til muligheder og tuning..

men jeg vil gerne lave et analogt filter, og søger noget information og erfaring med der på :)..

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes