Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 19:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Defekt forforstærker Musical Fidelity (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
heffehurtig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 23 September 2010 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Godaften d'herrer.

Har denne her ældre (ca 87-88?) Musical Fidelity p-172 forforstærker, som jeg købte for en rum tid siden igennem en fyr her på siden. Den spiller flot, men ikke så længe efter, jeg fik den, blev den svagere i den højre kanal, så nu lurer jeg på, om det kan være lytterne, der skal skiftes. Der sidder fire stykker og tænkte på at bytte siderne ud med hinanden til at begynde med, for at se om problemet skifter side.

Eller er det hul i hovedet?

Jeff

Til top Vis heffehurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heffehurtig

almarx
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 23 September 2010 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Det er en god ide at prøve, hvor problemet er, og det enkelt at flytte kabler!
Til top Vis almarx's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af almarx

Gela
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause!

Bruger siden: 09 Marts 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 23 September 2010 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Det er nok ikke lytterne (i strømforsyningen). De er fælles for begge kanaler, med mindre den er 100% dual mono. Det er nok nærmere potmeteret.
Til top Vis Gela's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gela

heffehurtig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 September 2010 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Tak for svar

Den har seperat strømforsyning og den er der vist ikke noget galt med. Men inde på printet sidder der, hvad må være ladelytter, da der står 35v 2200uf på dem...Eller har jeg misforstået noget?

Men potmeteret, har jeg nogen tilgængelig mulighed for at tjekke det ud? Er lidt noob mht elektronik, men tænker det må kunne lade sig gøre at fuske sig igennem til en løsning.

Igen tak for svar, det er kanon.

Gela
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause!

Sendt: 23 September 2010 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Tja, det er lidt svært at kontrollere. Man kan nogen gange banke lidt på det under afsplining og se hvad der sker.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 23 September 2010 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

heffehurtig skrev:

Godaften d'herrer.

Har denne her ældre (ca 87-88?) Musical Fidelity p-172 forforstærker, som jeg købte for en rum tid siden igennem en fyr her på siden. Den spiller flot, men ikke så længe efter, jeg fik den, blev den svagere i den højre kanal, så nu lurer jeg på, om det kan være lytterne, der skal skiftes. Der sidder fire stykker og tænkte på at bytte siderne ud med hinanden til at begynde med, for at se om problemet skifter side.

Jeff

Der sidder normalt mange elektrolytter i sådan en forforstærker, og det kan godt være en (eller flere) af dem der er årsagen. Men ikke de store i strømforsyningen.

At finde fejlen ved at flytte rundt på alle de små elektrolytter i tilfældig rækkefølge til du rammer den dårlige er om ikke "hul i hovedet" så ihvertfald temmelig besværligt. Det er en fejl man normalt ville måle sig frem til, men det kræver selvfølgelig måleudstyr, viden og evt. en servicemanual.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

heffehurtig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 September 2010 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

Hmm, der sidder fire stykker. Jeg tror jeg vil se, om jeg kan få gjort forsøget her i weekenden med at bytte rundt på dem og så vil jeg rapportere tilbage, hvad jeg har fundet...

Har ingen servicemanual og heller ingen viden, men min kammerat har et multimeter. Er der en, der ved hvordan man måler på sådan en lyt og hvad man skal kigge efter?

Gela
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause!

Sendt: 24 September 2010 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

Du kan ikke måle på lyt med et alm. multimeter. Du skal bruge et LCR-meter, men det er de færreste som ligger inde med sådan et. Lytterne skal også loddes ud før du kan måle på dem - ja, så kan man lige så godt skifte dem med det samme.

Jeg tror nu ikke at det er lytterne den er gal med, med mindre de sidder direkte i signalvejen, hvilket er noget skidt generelt.

Jblfan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 24 September 2010 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Hmmm...

Uden forstand / erfaring og et Osciloskop, ville jeg nok fra-råde at i begynder at lodde / måle i apparatet. I risikerer nemt at det bliver enddog meget dyrt og genoprette et par "amatør-fejl" og ødelagte printbaner som følge af ingen rutine.
  Umiddelbart det i selv kan, uden knowhow og scope / tonegenerator, er at kontrollere / rense / motionere alle knapper og mekaniske komponenter. Ellers ville jeg indlevere den til et fornuftigt værksted, i Jylland kunne det være Sound2Vision i Viborg, på sjælland High End Musik i vanløse eller JJ teknik i ( farum?? ) - har IMHO et rimeligt ry. Der kan måske være en tendens til lidt lavere priser i Jylland...

JBLfan

heffehurtig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 September 2010 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Det er en gammel sag, som jeg ikke har givet store formuer for, så hvis den ryger i svinget, er det bare sådan det er. På et værksted får de dårligt varmet en loddekolbe op, inden maskinens pris er doblet op. Men der kan være noget om, at det hurtigt kan blive dyrt at lave tingene selv...

Hvad angår lytterne og signalvejen, så kan jeg ikke forstå at en defekt en af slagsen ikke skulle påvirke forforstærkerens præstation: Hvis den ikke gjorde det, hvad laver den så på printet?

Der sidder også et par transistorer i, hvad jeg mener må være udgangen lige ved siden af lytterne. Dem skifter jeg også lige, mens jeg er ved det. Er der nogen, der ved hvor jeg får fat i sådan noget, uden det behøver koste en bondegård?

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 September 2010 kl. 00:28 | IP-adresse registreret  

heffehurtig skrev:

Det er en gammel sag, som jeg ikke har givet store formuer for, så hvis den ryger i svinget, er det bare sådan det er. På et værksted får de dårligt varmet en loddekolbe op, inden maskinens pris er doblet op. Men der kan være noget om, at det hurtigt kan blive dyrt at lave tingene selv...

Hvad angår lytterne og signalvejen, så kan jeg ikke forstå at en defekt en af slagsen ikke skulle påvirke forforstærkerens præstation: Hvis den ikke gjorde det, hvad laver den så på printet?

Der sidder også et par transistorer i, hvad jeg mener må være udgangen lige ved siden af lytterne. Dem skifter jeg også lige, mens jeg er ved det. Er der nogen, der ved hvor jeg får fat i sådan noget, uden det behøver koste en bondegård?

Har du evt. mulighed for at uploade et par billeder af forstærkeren så vi kan se printene fra komponentsiden ?

Jeg har forsøgt at finde en servicemanual på nettet, men desværre uden held.

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 25 September 2010 kl. 01:57 | IP-adresse registreret  

heffehurtig skrev:

Godaften d'herrer.

Jeff

Hvis der en "Tape Out" på apparatet - kunne du prøve at tappe signalet til bånd eller til anden forstærkers AUX eller lignende. Husk at skrue ned for volumen på forstærker nummer to, da der altid er fuld power på "Tape Out"!

Mvh.
Niels L.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

heffehurtig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 September 2010 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
heffehurtig skrev:

Godaften d'herrer.

Jeff

Hvis der en "Tape Out" på apparatet - kunne du prøve at tappe signalet til bånd eller til anden forstærkers AUX eller lignende. Husk at skrue ned for volumen på forstærker nummer to, da der altid er fuld power på "Tape Out"!

Mvh.
Niels L.

Tak for råd. Det viser sig dog at være mc-riaa'en den er gal med. Nu er jeg nok ude i at skulle have målt alle komponenterne i riaa'en ud. Det drejer sig om at få den gjort klar til gave eller salg. Jeg er bare ikke fan af defekt udstyr - det er noget med noget ordenssans...

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 September 2010 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

heffehurtig skrev:

Tak for råd. Det viser sig dog at være mc-riaa'en den er gal med. Nu er jeg nok ude i at skulle have målt alle komponenterne i riaa'en ud. Det drejer sig om at få den gjort klar til gave eller salg. Jeg er bare ikke fan af defekt udstyr - det er noget med noget ordenssans...

Det lyder jo fair nok, men du vil næppe få dine penge hjem igen hvis du skal betale for reparation og derefter sælge den. Hvis du gør opmærksom på fejlen når du sælger den er der vel ikke noget galt i at sælge den defekt. Sandsynligheden for at en evt. køber bruger mc-pickup er nok ikke ret stor.

heffehurtig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 September 2010 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

Tja, hvis det er til en ikke-mc-vinyl type, så er det helt ligemeget. Du har en pointe.

Any takers?

Tråd flyttes til ksb, mvh Jeff :-)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes