Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 18:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Effekttrin til JBL LX40 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ChristianHansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 24 September 2010 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

Hej.

Min bette bror har et par JBL LX40 højttalere. Han bruger en NAD C320BEE til at trække dem. Der er ikke synderlig meget
riv i dem. Og det er han lidt træt af. Han går på ingen måde op i kvalitet af lyd, hvor flot og bredt det er og alt sådan noget.
:-)

Det eneste han går op i er, volume, og BAS!! Og da han snart fylder år, så var min tanke at give ham et billigt effektrin,
eventuelt nogle af de der PA effektrin, fra fx., Stageline, eller Skytec. Vi snakker en 1500 spir. Helst ikke mere, end det.

Specs på højttaleren er som følger:
6 ohm
Frequency Response 45 hz - 20 khz (-6db)
Sensitivity 88 dB / 2,83v / 1 m
Crossover Frequency 600 hz / 2,5khz
Recommend amp power: 10-175 watt.

Problemet med hans nuværende setup er som sagt at der ikke er nok power i. Umiddelbart så vil jeg da tro at de høkasser
han har, godt kan spille et bette værelse på 16 m2 op, med masser af bass, og lyd. Hvis de ellers bar får lidt mere power. Er
jeg helt skævt på den her? :)

Tak for Jeres tid. Og god weekend.
Til top Vis ChristianHansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ChristianHansen

exciter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 24 September 2010 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Tror ikke forstærkeren er problemet, den nad smider vist en 50w pr. kanal i 8 ohm, det burde være rigelig til de jbl'er. 
Hvordan er højttalerne stillet op i rummet? en anderledes opstilling kan give betydelig mere eller mindre bas. Ellers skal du måske se på nogle andre højttalere f.eks. de lidt mindre cerwin vega modeller.

Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 24 September 2010 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

exciter skrev:

Tror ikke forstærkeren er problemet, den nad smider vist en 50w pr. kanal i 8 ohm, det burde være
rigelig til de jbl'er. Hvordan er højttalerne stillet op i rummet? en anderledes opstilling kan give betydelig mere eller mindre
bas.
Ellers skal du måske se på nogle andre højttalere f.eks. de lidt mindre cerwin vega modeller.

En højttaler med en følsomhed på 88db og en amp som yder 50w pr kanal...? Det er alt andet end rigeligt hvis man ønsker
høj
volume og kontrol over bassen! (EDIT: Nu så jeg lige højttalerne var 6 ohm og forstærker yder 50w i 8ohm.. Men det ændrer
dog ikke min mening - er stadig alt for lidt)

Du kan sagtens finde nogle billige effekttrin som kan give den nødvendige power. Søg evt. efter Behringer's EP serie..
EP1500
koster vist lige under 2000 for ny og kan sikkert findes brugt. De har overraskende god lydkvalitet samtidigt! (Nu er der
sikkert
en masse som råber op - men det er i hvert fald min mening :))
Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

ChristianHansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 September 2010 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

Hej Exciter.

De der CW'ere det syntes jeg virkelig er nogle kedelig høkasser. Der er ingen bud i dem, med mindre man går op i de større
modeller. Også kommer vi lidt ud over den sum penge, jeg var villig til at smide efter en gave til ham. :-)

Jonas_H.

Jeg syntes de indlæg er lidt misvisende, om man så må sige. Kan os være jeg læser det helt forkert. Men på en måde siger
du at 50w pr kanal er nok, men derefter siger du at det er for lidt? :p

Jeg går udfra at du mener det er for lidt, da du anbefaler mig et effektrin. Men jeg vil lige kigge på de der Behringer EP, og
se hvordan det ser ud. Tak ska du ha. :-) - Mht. lydkvaliteten, så tror jeg at hans lydkvalitet er vurderet udfra hvordan det
nyeste techno lyder, om der er nok smæk på bassen. :p
Til top Vis ChristianHansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ChristianHansen

ChristianHansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 September 2010 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

Hvis vi tager udgangspunkt i at højttalerne er gode nok. Så er ideen som sådan ikke "bare" at købe en forstærker som kan
klare lige præcis den højttaler. Men den bedst tænkelige forstærker til omkring 1500 spir, som kan smide noget effekt ud. Så
hvis han en dag vælger at investere i et sæt nye høkasser, så har han en forstærker der kan gøre lidt for ham. :-)

Ved ikke om det er for meget for langt, for det fesne beløb.

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 24 September 2010 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

ChristianHansen skrev:
Hej Exciter.

De der CW'ere det syntes jeg virkelig er nogle kedelig høkasser. Der er ingen bud i dem, med mindre man går op i de større
modeller. Også kommer vi lidt ud over den sum penge, jeg var villig til at smide efter en gave til ham. :-)

Jonas_H.

Jeg syntes de indlæg er lidt misvisende, om man så må sige. Kan os være jeg læser det helt forkert. Men på en måde siger
du at 50w pr kanal er nok, men derefter siger du at det er for lidt? :p

Jeg går udfra at du mener det er for lidt, da du anbefaler mig et effektrin. Men jeg vil lige kigge på de der Behringer EP, og
se hvordan det ser ud. Tak ska du ha. :-) - Mht. lydkvaliteten, så tror jeg at hans lydkvalitet er vurderet udfra hvordan det
nyeste techno lyder, om der er nok smæk på bassen. :p

Sorry hvis jeg ikke formulerede det klart nok.. :) Men skrev at det var ALT ANDET end rigeligt... Dvs. ikke rigeligt. Hehe. Så
ja, jeg mener at 50w er alt alt for lidt. Alternativt kan du anbefale ham en subwoofer? Så får han da smæk på bassen... Så
bliver prislejet dog nok lidt højere end de 1500.
Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

ChristianHansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 September 2010 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

Okay.. :-)

Jah.. Jeg tror nu jeg vil satse på at finde ham en forstærker så. Det er bare halv svært at finde noget lækkert til den nette sum
af 1500 kr.. :p - Men tror du ikke en PA model, selv af den billige ende vil kunne gøre det for ham?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes