Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 07:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: netstøjfilter brænder sikringen (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
henninge
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2009
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Sendt: 11 Oktober 2010 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

hejsa, jeg har fået følgende problem,

Efter jeg har fået en ny effektforstærker til at trække mit ene sæt højttalere, så brænder den sikringen i mit netstøjfilter hele tiden.  Min nye forstærker er en Haffler XL600,  og det er efter jeg har sat den op i mit eksisterende anlæg at det sker.

nogen som ved hvad der forårsager dette, har jeg for mange apparater tilsluttet en stikprop?

Til top Vis henninge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henninge

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 11 Oktober 2010 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Er det ikke fordi sikringen er for lille? Jeg havde et Isotek strømfilter med en hovedsikring på 5 ampere, og jeg turde slet ikke sætte mine OTL monotrin til, da de trækker mere end det.

Men inden du sætter en større sikring i skal du nok være sikker på at producenten af netstøjfiltret ikke fraråder det.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 11 Oktober 2010 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Hvad er værdien på den sikring ? en logisk konklution må være at effekten bruger mere strøm en sikringen tillader. Det kan være startstrømmen der får den til at springe, altså når du lige tænder effekten trækker den en større effekt en ved normal brug, hvis sikringen så er en flink sikring, så er den hurtig til at brænde ved bare en lille overskridelse.

henninge
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2010 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

dan a. skrev:

Hvad er værdien på den sikring ? en logisk konklution må være at effekten bruger mere strøm en sikringen tillader. Det kan være startstrømmen der får den til at springe, altså når du lige tænder effekten trækker den en større effekt en ved normal brug, hvis sikringen så er en flink sikring, så er den hurtig til at brænde ved bare en lille overskridelse.

sikringen er en 15 amp sikring, ingen idé om den er for lille, filteret er fra Copenhagen Transformers og har virket upåklageligt hidtil, men efter jeg koplede Haffleren på er det at problemet er begyndt, jeg tror ikke at Copenhagen Transformers eksisterer mere, men jeg ved det dog ikke, så det bliver svært at søge rådgivning der.

Niels_arl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 Oktober 2010 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

15 A er fandme meget.... 230V * 15A = 3450 Watt

Hvis ikke det kun er startstrøm, så er det noget galt.

Prøv lige at undersøge om 15A er det rigtige, ellers kan det være det hjælper med en "træg" sikring. Læs dog om manualen skriver noget om dette - det er jo ikke meningen, at man skifter sikring i sine apperater.

Til top Vis Niels_arl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels_arl

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 11 Oktober 2010 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

Mit gæt:

Din nye Hafler bruger en ringkernetrafo . . . ?

Hvis den gør, skal du investere i en såkaldt "lydpotte" - et kredsløb, der begrænser startstrømmen i et sekund eller to; nok til at sikringen ikke springer.

Eller du kan lede Hafleren gå uden om filtret. Der er nogen, der siger, at filtre på effektforstærkere hæmmer lyden.

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2010 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige læst manualen, kan ikke finde oplysninger op den optagene effekt, men enig i at 15A er meget. Prøv en træg sikring som forslået, hjælper det ikke, så er det vist tid til service.

henninge
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2010 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Niels_arl skrev:

Prøv lige at undersøge om 15A er det rigtige, ellers kan det være det hjælper med en "træg" sikring. Læs dog om manualen skriver noget om dette - det er jo ikke meningen, at man skifter sikring i sine apperater.

jeg har lige dobbeltchecket, og jeg havde set forkert, det er en 5 amp sikring, men jeg havde ingen problemer for jeg satte Haffleren til, men det er jo også en meget kraftig forstærker, kan det have noget med det at  gøre?

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2010 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

henninge skrev:
Niels_arl skrev:

jeg har lige dobbeltchecket, og jeg havde set forkert, det er en 5 amp sikring, men jeg havde ingen problemer for jeg satte Haffleren til, men det er jo også en meget kraftig forstærker, kan det have noget med det at  gøre?

Det lyder også mere rigtig, du skal have fat i en manual for netfilteret for at se hvor meget effekt den kan levere, når du kenden den værdi, så kan du regne baglæns og finde den maximale main sikrings størrelse.

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 11 Oktober 2010 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

gå du uden om det filter med din forstærker og sæt et seberat net filter til den vis du vil have filter på, og så få et der kan tage den start strøm som din forstærker skal bruge til opstart, vis det ikke hjælper skal du have en soft start sat ind i din forstærker det samme som boholm er inde på, ellers vil jeg da anbefale at du undgå filter til det efektrin, jo flere ting i kæden jo ringer lyd
Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 11 Oktober 2010 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Manualen for forstærkeren siger, at forstærkeren skal tilsluttes en forsyning med en 20A sikring. Nu er denne(manualen) jo amerikansk og sikkert specificeret for 120V netspænding; men ved vores 240V betyder det, at der kræves minimum 10A sikring i forsyningen.

Der er ingen tvivl om, at problemet skyldes starttransient i transformator og strømforsyning - som også nævnes i Boholm's indlæg ovenfor. Så enten skal du have lavet noget "soft start", køre forstærkeren uden om filtret, eller måske klare det med en større sikring i filteret.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

henninge
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2010 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Ja jeg har lige fået forstærkeren i dag, så blev lidt nervøs for om der måske var noget galt, konklusionen må næsten blive at jeg kører udenom netstøjsfilteret med Haffleren.

Mange tak for svar.

Supercharger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 12 Oktober 2010 kl. 07:32 | IP-adresse registreret  

Du kan prøve at udskifte dine gruppe sikringer med 13A istedet for 10A. det kan være at det lige akkurat dækker dit behov (du får foræret 690W)
Til top Vis Supercharger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Supercharger

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 12 Oktober 2010 kl. 08:30 | IP-adresse registreret  

Supercharger skrev:
Du kan prøve at udskifte dine gruppe sikringer med 13A istedet for 10A. det kan være at det lige akkurat dækker dit behov (du får foræret 690W)

Strømgruppen har da ingen problemer? Det er sikringen (5A) i netstøjsfiltret der ryger, han kan åbenbart fint starte Hafler'en udenom netstøjsfiltret.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Supercharger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 12 Oktober 2010 kl. 10:30 | IP-adresse registreret  

Ups. Sorry  Ja så skal du undersøge hvor mange A skinnen tåler.

ENDELIG ikke "bare" proppe en større sikring i. da du kan risikere at filterdelene bliver overophedede pga større strømtræk.

Til top Vis Supercharger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Supercharger

henninge
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2010 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

helt i orden jeg har taget strømfilteret fra

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes