| Forfatter |
|
henninge Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2009 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 56
|
| Sendt: 11 Oktober 2010 kl. 21:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
hejsa, jeg har fået følgende problem,
Efter jeg har fået en ny effektforstærker til at trække mit ene sæt højttalere, så brænder den sikringen i mit netstøjfilter hele tiden. Min nye forstærker er en Haffler XL600, og det er efter jeg har sat den op i mit eksisterende anlæg at det sker.
nogen som ved hvad der forårsager dette, har jeg for mange apparater tilsluttet en stikprop?
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 11 Oktober 2010 kl. 21:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det ikke fordi sikringen er for lille? Jeg havde et Isotek strømfilter med en hovedsikring på 5 ampere, og jeg turde slet ikke sætte mine OTL monotrin til, da de trækker mere end det.
Men inden du sætter en større sikring i skal du nok være sikker på at producenten af netstøjfiltret ikke fraråder det.
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3923
|
| Sendt: 11 Oktober 2010 kl. 21:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er værdien på den sikring ? en logisk konklution må være at effekten bruger mere strøm en sikringen tillader. Det kan være startstrømmen der får den til at springe, altså når du lige tænder effekten trækker den en større effekt en ved normal brug, hvis sikringen så er en flink sikring, så er den hurtig til at brænde ved bare en lille overskridelse. __________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |
henninge Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Oktober 2010 kl. 21:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
dan a. skrev:
|
Hvad er værdien på den sikring ? en logisk konklution må være at effekten bruger mere strøm en sikringen tillader. Det kan være startstrømmen der får den til at springe, altså når du lige tænder effekten trækker den en større effekt en ved normal brug, hvis sikringen så er en flink sikring, så er den hurtig til at brænde ved bare en lille overskridelse. |
|
|
sikringen er en 15 amp sikring, ingen idé om den er for lille, filteret er fra Copenhagen Transformers og har virket upåklageligt hidtil, men efter jeg koplede Haffleren på er det at problemet er begyndt, jeg tror ikke at Copenhagen Transformers eksisterer mere, men jeg ved det dog ikke, så det bliver svært at søge rådgivning der.
|
| Til top |
|
| |
Niels_arl Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 446
|
| Sendt: 11 Oktober 2010 kl. 21:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
15 A er fandme meget.... 230V * 15A = 3450 Watt
Hvis ikke det kun er startstrøm, så er det noget galt.
Prøv lige at undersøge om 15A er det rigtige, ellers kan det være det hjælper med en "træg" sikring. Læs dog om manualen skriver noget om dette - det er jo ikke meningen, at man skifter sikring i sine apperater.
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 11 Oktober 2010 kl. 21:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit gæt:
Din nye Hafler bruger en ringkernetrafo . . . ?
Hvis den gør, skal du investere i en såkaldt "lydpotte" - et kredsløb, der begrænser startstrømmen i et sekund eller to; nok til at sikringen ikke springer.
Eller du kan lede Hafleren gå uden om filtret. Der er nogen, der siger, at filtre på effektforstærkere hæmmer lyden.
__________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Oktober 2010 kl. 21:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lige læst manualen, kan ikke finde oplysninger op den optagene effekt, men enig i at 15A er meget. Prøv en træg sikring som forslået, hjælper det ikke, så er det vist tid til service.
__________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |
henninge Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Oktober 2010 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Niels_arl skrev:
|
Prøv lige at undersøge om 15A er det rigtige, ellers kan det være det hjælper med en "træg" sikring. Læs dog om manualen skriver noget om dette - det er jo ikke meningen, at man skifter sikring i sine apperater.
|
|
|
jeg har lige dobbeltchecket, og jeg havde set forkert, det er en 5 amp sikring, men jeg havde ingen problemer for jeg satte Haffleren til, men det er jo også en meget kraftig forstærker, kan det have noget med det at gøre?
|
| Til top |
|
| |
dan a. Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Oktober 2010 kl. 22:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
henninge skrev:
Niels_arl skrev:
|
|
|
|
jeg har lige dobbeltchecket, og jeg havde set forkert, det er en 5 amp sikring, men jeg havde ingen problemer for jeg satte Haffleren til, men det er jo også en meget kraftig forstærker, kan det have noget med det at gøre? |
|
|
Det lyder også mere rigtig, du skal have fat i en manual for netfilteret for at se hvor meget effekt den kan levere, når du kenden den værdi, så kan du regne baglæns og finde den maximale main sikrings størrelse. __________________ Husk det er kun en hobby
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 11 Oktober 2010 kl. 22:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
gå du uden om det filter med din forstærker og sæt et seberat net filter til den vis du vil have filter på, og så få et der kan tage den start strøm som din forstærker skal bruge til opstart, vis det ikke hjælper skal du have en soft start sat ind i din forstærker det samme som boholm er inde på, ellers vil jeg da anbefale at du undgå filter til det efektrin, jo flere ting i kæden jo ringer lyd
|
| Til top |
|
| |
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
| Sendt: 11 Oktober 2010 kl. 22:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Manualen for forstærkeren siger, at forstærkeren skal tilsluttes en forsyning med en 20A sikring. Nu er denne(manualen) jo amerikansk og sikkert specificeret for 120V netspænding; men ved vores 240V betyder det, at der kræves minimum 10A sikring i forsyningen.
Der er ingen tvivl om, at problemet skyldes starttransient i transformator og strømforsyning - som også nævnes i Boholm's indlæg ovenfor. Så enten skal du have lavet noget "soft start", køre forstærkeren uden om filtret, eller måske klare det med en større sikring i filteret.
|
| Til top |
|
| |
henninge Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Oktober 2010 kl. 22:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja jeg har lige fået forstærkeren i dag, så blev lidt nervøs for om der måske var noget galt, konklusionen må næsten blive at jeg kører udenom netstøjsfilteret med Haffleren.
Mange tak for svar.
|
| Til top |
|
| |
Supercharger Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2009 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 628
|
| Sendt: 12 Oktober 2010 kl. 07:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan prøve at udskifte dine gruppe sikringer med 13A istedet for 10A. det kan være at det lige akkurat dækker dit behov (du får foræret 690W)
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 12 Oktober 2010 kl. 08:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Supercharger skrev:
Du kan prøve at udskifte dine gruppe sikringer med 13A istedet for 10A. det kan være at det lige akkurat dækker dit behov (du får foræret 690W)  |
|
|
Strømgruppen har da ingen problemer? Det er sikringen (5A) i netstøjsfiltret der ryger, han kan åbenbart fint starte Hafler'en udenom netstøjsfiltret.
|
| Til top |
|
| |
Supercharger Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2009 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 628
|
| Sendt: 12 Oktober 2010 kl. 10:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ups. Sorry Ja så skal du undersøge hvor mange A skinnen tåler.
ENDELIG ikke "bare" proppe en større sikring i. da du kan risikere at filterdelene bliver overophedede pga større strømtræk. 
|
| Til top |
|
| |
henninge Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Oktober 2010 kl. 13:10 | IP-adresse registreret
|
|
|