Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 15:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Lyd forsvinder med et klik. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
pakomo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 December 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 02 November 2010 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Kære Hifi4All,

Jeg har et spørgsmål, og det bunder simpelthen i min uvidenhed om hvordan en forstærker fungerer.

Jeg har en Argon AMP3245 forstærker. Til den har jeg tilsluttet en computter, og jeg hører musik og filmlydspor igennem den.
Det sker af og til, hvis jeg har sat outputtet lidt lavt på computeren, at der kommer et lille klik fra selv forstærkeren (ja det
lyder helt mekanisk), og så forsvinder lydsignalet helt. Hvad er det der får min forstærker til at opføre sig således, og er det
overhovedet meningen?

Mvh
Patrick
Til top Vis pakomo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pakomo

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: København
Sendt: 02 November 2010 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

det lyder som et relæ eller en slags sikring, som slår fra. er forstærkeren meget varm, når det sker?

højttaler: audio note az-one

diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
Til top Vis vibe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vibe

pakomo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 November 2010 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

vibe skrev:
det lyder som et relæ eller en slags sikring, som slår fra. er forstærkeren meget varm, når det sker?

Godt spørgsmål, jeg vil undersøge det i morgen. Tror det umiddelbart ikke.

phoeniks
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2007
Sendt: 03 November 2010 kl. 07:51 | IP-adresse registreret  

hvordan få du lyden tilbage?

musik skal ses live - film skal høres i hjemmebioen
Til top Vis phoeniks's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af phoeniks

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 03 November 2010 kl. 08:03 | IP-adresse registreret  

Det lyder mere som et mute-relæ, der slår til (altså lyden fra) når der ikke er signal over et vist niveau.

Skru op (gerne helt op, computeres volumenkontrol er sjældent god) for lyden på computeren, og brug forstærkerens
volumenkontrol i stedet.

mvh

Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

pakomo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 August 2011 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

Præsten skrev:
Det lyder mere som et mute-relæ, der slår til (altså lyden fra) når der ikke er signal over et vist niveau.

Skru op (gerne helt op, computeres volumenkontrol er sjældent god) for lyden på computeren, og brug forstærkerens
volumenkontrol i stedet.

mvh

Præsten

Nå, jeg har levet med problemet i noget tid nu, og ja. Det er med garanti et mute-relæ. Mit problem består dog, og da jeg
har set nogle film på det seneste, har problemet irriteret mig. Der er ikke tale om, at det sker hele tiden, men i passager
med blot underlægningsmusik har jeg problemet: klik, og så ingen lyd. Det er irriterende, da forstærkeren sagtens kan
levere underlægningsmusikken til højttalerne så den sagtens kan høres, men pga. for svagt signal FRA computeren, ender
jeg af og til med komplet stilhed. Virkeligt noget der ødelægger filmoplevelsen når man ser stille film (så The Secret Life og
Bees, og der er tit passager uden dialog..aaarg!)

Det kan måske nævnes, at der hvor lyden forsvinder kan jeg fremprovokere lyden ved at lade en "klik"-lyd køre på repeat i
en musikafspiler. Det er naturligvis ikke en måde at se film på, men ville blot understrege igen, at det MÅ være et mute-
relæ, som slår fra når signalet ind er for "lavt" i en periode på, tjae kan ikke helt huske det, men tror 2-3 sekunder max.

Sååå, hvad gør jeg? Skal jeg anskaffe mig en DAC som måske kan levere et højere "grundsignal"? En forforstærker? Eller er
jeg simpelthen nødt til at anskaffe mig en ny forstærker? Jeg overlever det ikke et år mere!

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 17 August 2011 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

pakomo skrev:
Præsten skrev:

volumenkontrol i stedet.

mvh

Præsten

Nå, jeg har levet med problemet i noget tid nu, og ja. Det er med garanti et mute-relæ. Mit problem består dog, og da jeg
har set nogle film på det seneste, har problemet irriteret mig. Der er ikke tale om, at det sker hele tiden, men i passager
med blot underlægningsmusik har jeg problemet: klik, og så ingen lyd. Det er irriterende, da forstærkeren sagtens kan
levere underlægningsmusikken til højttalerne så den sagtens kan høres, men pga. for svagt signal FRA computeren, ender
jeg af og til med komplet stilhed. Virkeligt noget der ødelægger filmoplevelsen når man ser stille film (så The Secret Life og

Det kan måske nævnes, at der hvor lyden forsvinder kan jeg fremprovokere lyden ved at lade en "klik"-lyd køre på repeat i
en musikafspiler. Det er naturligvis ikke en måde at se film på, men ville blot understrege igen, at det MÅ være et mute-
relæ, som slår fra når signalet ind er for "lavt" i en periode på, tjae kan ikke helt huske det, men tror 2-3 sekunder max.

Sååå, hvad gør jeg? Skal jeg anskaffe mig en DAC som måske kan levere et højere "grundsignal"? En forforstærker? Eller er
jeg simpelthen nødt til at anskaffe mig en ny forstærker? Jeg overlever det ikke et år mere!

Henvend dig straks i den forretning, der forhandler apparatet! Også selvom 'garantien' er udløbet.
Det er min erfaring at en 'garantiperiode' kun er vejledende. De fleste forretninger, som jeg kender til, ser ikke så nøje på dén slags... 

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

pakomo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 August 2011 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:

pakomo skrev:
Præsten skrev:
Det lyder mere som et mute-relæ, der slår til (altså lyden fra) når der ikke er signal
over et vist niveau.

volumenkontrol i stedet.

mvh

Præsten

Henvend dig straks i
den forretning, der forhandler apparatet! Også selvom 'garantien' er udløbet.Det er min erfaring at en 'garantiperiode' kun er
vejledende. De fleste forretninger, som jeg kender til, ser ikke så nøje på dén slags...  Mvh.Niels

Men er problemet ikke, at det som sådan er "meningen"? Så vidt jeg kunne forstå på de tidligere svar, er det et muterelæ,
som er placeret i enheden med vilje, således at forstærkeren ikke forstærker små signaler, som ikke er sendt til denne med
vilje, altså en slags baggrundsstøj. Vil jeg ikke svært ved at dække en 'feature' ind som en defekt? Desværre gik der noget
tid før jeg opdage det, da jeg ikke brugte et signal fra en PC i de første mange måneder, kassen har jeg højst sandsynligt
heller ikke, da min kone har en mani med at smide kasser ud!

Forretningen er desuden HiFi-klubbens netbutik, og er anskaffet primo 2010.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes