| Sendt: 07 November 2010 kl. 21:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har efterhånden fået et anlæg, som jeg er rigtig, rigtig glad for. Og mine højttalere, effektforstærkere og DAC skal ikke skiftes ud de næste mange år, for det spiller bare.
Men jeg er dog selv af den opfattelse, at min forforstærker er det svageste led - min NAD 1240 er udmærket, men lever måske ikke helt op til standarden for resten. Og jeg har før erfaret, at forforstærkeren er enormt vigtig for den samlede lyd.
Så hvad skal jeg overveje, hvis jeg får lyst til at skifte forforstærkeren ud? Jeg vil gerne have flere forslag, så jeg har noget at holde øje med på brugtmarkedet. Prisen skal helst ikke over 2000, og det er et krav (næsten) at den har en brugbar MM RIAA (hvis ikke, skal jeg have forslag til en billig RIAA). Og så skal den helst have to udgange, så jeg kan fortsætte med at biampe uden at skulle bruge Y-kabler (selvom det selvfølgelig er en mulighed).
Jeg har også den mulighed at hive min NAD 1155 forforstærker ind fra værkstedet - den har også ry for at være en udmærket forforstærker. Men her er der altså en eller anden løs forbindelse i Phono-indgangen. Men ville den bedste løsning i virkeligheden være at bruge den 1155, og så købe en ekstern RIAA?
Det skal siges, at jeg er ret glad for NAD og andre "varme" forstærkere, så det skal helst være en forforstærker med en varm, musikalsk klang. Rør er bestemt også en mulighed.
|