Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 19:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Støj på pladesp. når forstærker jordes? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Leather6
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 11 November 2010 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

Hej!

Jeg er for nylig flyttet i nyt hus, hvor der er jordforbindelse i alle stik kontakter. I min Primare i20 forstærker er der
mulighed for et 3 benet stik, så jeg tænkte at det var en glimrende mulighed for at få jordet min forstærker. Som sagt, så
gjort. Det hjalp da også en smule på lyden fra Cd, men når jeg så slår over og vil benytte min pladespiller er der tydelig
højfrekvent støj på signalet (så tydeligt at selv min kæreste kan høre det!) Fjerner jeg det tre benede strømstik til
forstærkeren og bruger et alm. 2 bens stik, er der ingen problemer, så er signalet støj frit.. Og jeg har naturligvis forsøgt
mig med mere end et 3 bens kabel..

Mit setup er som følger: Primare i20 forstærker forbundet til en B&O Beogram 3300 via en Cambridge RIAA og et DIN->RCA
konverter stik.
Jeg har forsøgt at vende 220 volts stik til pladespiller og RIAA, for at vende fase, men uden at det har hjulpet..

Er der nogen der har en ide om hvad der kan være galt? Er det en fejl i husets installationer? Jeg mener, en jordforbindelse
burde jo netop ileminere støj...

Mvh. Allan

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 November 2010 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Nu er der måske en grund til man ikke altid anvender, nå ja, jordforbindelser.

Nu er signalet fra en grammofon jo en del svagere end fra en CD, så derfor større risiko for noget!  Hvad har Du gjort med den ligesom ekstra stelforbindelse grammofoner normalt har?

Jordforbindelser er sådan mere vel fordi der foreligger en risiko for noget. Og herhjemme har vi kørt i mange år uden ligesom jorde forbrugerelektronik. hvorhenne man rent praktisk bør jordforbinde et sådant set-up er udenfor mit kendskab.

En ting Du nok ikke har mulighed for er forsøge måle Dig frem, det med prøve forskellige modstande imellem selve apparatet og så JORD forbindelsen inde i stikkontakten. Ikke at jeg ved hvad der sker herved,     Nu drejer det sig jo om HI FI i en hvis kvalitet og ikke bare noget elektrisk, kaffemaskine eller sligt simpelt udstyr.

Hawaiian
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2010
Lokalitet: København
Sendt: 11 November 2010 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Jeg ville Tjekke op på dine jordforbindelser. har du multimeter kan du lige prøve at måle mellem jord og fase. den skulle gerne vise præcis samme volt som Nul og Fase giver.

Jeg har selv haft problemer med med støj fra jordforbindelsen (Troede jeg). Du kan godt opleve at når din musik kvalitet bliver bedre ved tilslutning af jord, bliver dårlige indspillet musik numre straffet! (det var min erfaring)

jeg afspiller via computer, det blev straffet :/
Til top Vis Hawaiian's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hawaiian

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 26 Februar 2011 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Hey Leather6 (cool navn)

døjer garanteret med, at du ikke har en rigtig jordforbindelse (spyd i jorden), men et nyt trick man har indført, som kaldes jord via nul. Det er en lempelse for at overholde reglementer i gl. ejendomme f. eks. og undgå at trække kabler i disse. Det er kendt for at gi´ støj på HiFi, og i særdeleshed i de følsomme kredsløb såsom mm og mc. Løsning: Fjern jordbenet i alle stik til dit anlæg og fejlen er væk.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes