Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 05:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Ny int. forstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Leon Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Oktober 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 17 November 2010 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Hej Alle

Jeg er gået i research mode, for at finde den rigtige int. forstærker til mit anlæg og min smag. Jeg har allerede benyttet mig
af en del tråde inde på sitet her, men skriver nu også selv for at få hjælp. Jeg er kun på udkig efter en forstærker som kan
bypasse. Dertil fandt jeg en tråd herinde, som linkede videre til en norsk site med 30-40 forskellige int. forstærkere. Disse
har jeg nu kogt ned til otte interessante forstærkere. Dette synes jeg nu stadig er mange at lytte på, og egentlig kunne
huske de forskellige lytteindtryk, og derfor vil jeg gerne ned på ca 3-5, hvis muligt.

De respektive int. forstærkere er:

Bladelius Tyr
Densen B-110
Hegel H100
Micromega IA-60
Micromega IA-100
Harmon Kardon hk990
Naim Nait 5i
Audio Analouge Puccini Settanta

Der er selvfølgelig en del prisforskel på disse, og jeg er selvfølgelig interesseret i at få bedst til pengene, hvad end det så må
betyde :-)

Mit anlæg ser i øjeblikket således ud:

Højtalere: Piega TP5
Surround forstærker: Marantz SR6003
Cd afspiller: Marantz SA8003

Som min nuværende forstærker indikerer, kan jeg godt lide den varme og musikalske lyd frem for den meget analystiske.
Jeg hører Jazz, Soul, HipHop og lidt Rock ala Kashmir, Coldplay osv.

Jeg er interesseret i at høre, om der er nogen som kan vurdere forstærkerne, og evt. hjælpe mig med at koge ned i antallet,
som jeg senere hen skal ud at høre på i de respektive forretninger.

Mange tak
Til top Vis Leon Olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Leon Olsen

kvickly
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Marts 2008
Lokalitet: Øerne
Sendt: 17 November 2010 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

Aner ikke hvad du mener med at bypasse men Densen eller Naim er klart mine favoritter af nævnte dog vil din signalkilde nok være for svag til et sådan setup..såe  måske HK990

Iøvrigt skulle du måske tilføje Rega Mira3 (dejlig amp) da disse formodentlig snart udgår, priserne er allerede sat ned i UK:

"we have recently dropped the recommended retail price on the Brio to £248 (from £328) and the Mira to £448 (from £598)

Paul Darwin
Rega Research "

Til top Vis kvickly's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kvickly

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Sendt: 17 November 2010 kl. 23:56 | IP-adresse registreret  

Sådan en Audio Analogue spiller dejlig varmt og musikalsk. En tand tilbagelænet med en skøn stemmegengivelse.

Den lille Naim spiller også fedt. Godt med drive som går lige i højrefoden, men perspektiv osv. synes jeg er hørt bedre til prisen.

Personligt havde jeg nok taget Densen. Men varmt spiller den ikke Den er mere "lige på". Men den spiller med masser af glæde, og er imo frem for alt sjovere end så meget andet at lytte på.

De andre kandidater har jeg ikke hørt.

Morten A
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2008
Lokalitet: København
Sendt: 18 November 2010 kl. 00:06 | IP-adresse registreret  

Kan kun anbefale Tyr, det er en virkelig lækker forstærker der spiller tættere på Thor end folk aner

Ellers er Hegel H100 også interresant med DAC og USB. Ud fra din beskrivelse af klang/lyd du godt kan lide tror jeg dog du vil finde den for neutral.

Til top Vis Morten A's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten A

Jblfan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 18 November 2010 kl. 00:37 | IP-adresse registreret  

- Der kommer en ny Primare der som standard her Processor Input - Vel det som du kalder bypass, så du kan bruge den som effekt til din surround forstærker. Det som gør denne voldsomt interessant - Jeg har bestilt en selv - er, at der er plads til et "multimedie-modul", indeholdende DAB+, WiFi, LAN, AES/EBU og FM - Så vidt jeg husker. - Så kan du streame musik fra DLNA NAS e.l., og klarer FLAC...

Skulle komme sidst november / først December, koster mellem 20 og 25k med multimedie-kortet, mener "råprisen" på forstærkeren var 16k. - Mon ikke den er med på messen i weekenden???

JBLfan

Mulleblop
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 18 November 2010 kl. 01:47 | IP-adresse registreret  

http://www.aprilmusic.com/main/sub02_03_03.html

Den kan banke alle de andre, du kan jo selv ta ud at høre hvis du er i tvivl.

:-)
Til top Vis Mulleblop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mulleblop

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005
Sendt: 18 November 2010 kl. 07:11 | IP-adresse registreret  

Mulleblop skrev:
http://www.aprilmusic.com/main/sub02_03_03.html

Den kan banke alle de andre, du kan jo selv ta ud at høre hvis du er i tvivl.

:-)

Den ligger så også i en HELT anden prisklasse end de ovennævnte forstærkere.

Haapanen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 August 2008
Sendt: 18 November 2010 kl. 09:26 | IP-adresse registreret  

H/K 990 har også en god DAC og usb indgang.
Til top Vis Haapanen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Haapanen

Henrik B.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 22 April 2009
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 November 2010 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

Reklame for egne produkter er IKKE tilladt i forum, jævnfør vores retningslinjer!

Til top Vis Henrik B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Henrik B. Besøg Henrik B.'s Websted

Leon Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2010 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

Tak for de mange svar.

Densen og Naim lyder begge interessante, og i følge trueKay så passer Audio Analogue lige til min højrefod :-) Det er
umiddelbart hårdt at skære nogle forstærkere væk, på et forholdsvist tyndt grundlag, men Hegel H100 må blive skåret væk
på grund af den for neutrale tilgang, som Morten A hentyder til.

Den nye Primare forstærker lyder dog yderst interessant. Jeg har altid haft et godt øje til Primare, og havde for et års tid
siden spa22 hjemme for at teste, og den var fantastisk men blot for dyr. Så et meget spændende indslag af JBlfan, og hvis
du har mere på den skal du endelig poste det.

HK990 får også gode ord med på vejen, så den skal også have et lyt.

Det er jo en lang proces at finde den rette forstærker, men det skal også være den rigtige.

wamba
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 18 November 2010 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Primare <3

What more to say?

EJ spøg til side!

Jeg har altid haft en kærlighed til Primare, og af de utallige ting man efterhånden har lyttet til, så har jeg aldrig været i så
begejstret som jeg var for Primare.

Naim er absolut heller ikke at kimse af, spiller en smuuuule til den varme side... Rigtig lækkert...

Primare har bare det "i min verden" mest neutrale klangniveau.. Imponerende rytmisk!

Virkelig lækker... :)
Til top Vis wamba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wamba

sborup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2009
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 November 2010 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

Hej Leon.

Har også hørt Bladelius Tyr og den lyder rigtig godt og som en stor forstærker på trods af at den ikke har den store udgangs effekt. Men tror umiddelbart Bladelius er for neutralt/analytisk. Jeg ville ikke afskrive Hegel. Spiller umiddelbart meget som Bladelius, men med et tilskud af varme( hvad jeg har læst ). Og hvis ikke du har brug for den vilde effekt, kunne H70 måske være rigtig interessant. Har fået kanon anmeldelse i Fidelity...Kan se du også overvejer Primare. Sikker på det er gode forstærkere, men skulle spille meget neutralt...Spændende at høre hvad du synes om de forkellige forstærkere når du skal ud og lytte. Kan jo være du kommer hjem med noget helt andet, som i dine ører lyder super, og det er jo det vigtigste. Ps. Tror heller ikke Rega er helt tosset. Det spiller bare musik, varmt og lækkert..

Til top Vis sborup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sborup

kvickly
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Marts 2008
Lokalitet: Øerne
Sendt: 18 November 2010 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Henrik B. skrev:

Reklame for egne produkter er IKKE tilladt i forum, jævnfør vores retningslinjer!

Ikke lige min erfaring, tværtimod, at lytte med øjnene rettet mod hvor mange watt den har på papiret kan i den grad snyde, mange mega watt forstærkere har bestemt en flad dynamik struktur, skinger og tynd i værste tilfælde hvor andre forstærkere med moderat udgangs effekt kan lyde særdeles organiske, naturtro og dynamiske - don't fool yourself

Til top Vis kvickly's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kvickly

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Sendt: 18 November 2010 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

kvickly skrev:
Henrik B. skrev:

Ikke lige min erfaring, tværtimod, at lytte med øjnene rettet mod hvor mange watt den har på papiret kan i den grad snyde, mange mega watt forstærkere har bestemt en flad dynamik struktur, skinger og tynd i værste tilfælde hvor andre forstærkere med moderat udgangs effekt kan lyde særdeles organiske, naturtro og dynamiske - don't fool yourself

her er jeg meget enig med kvickly. tænk på diverse rørforstærkere, som ikke leverer ret mange watt, men som er super dynamiske og indlevende. det samme gør sig gældende indenfor transistor forstærkere. hvis de er fornuftigt designede og udstyret med en velproportioneret strømforsyning, så er watt'ene ikke så afgørende for overskud, dynamik og tja... hvad skal man kalde det, musikalitet måske.

mvh

højttaler: audio note az-one

diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
Til top Vis vibe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vibe

Henrik B.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 22 April 2009
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 November 2010 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Jeg er naturligvis ikke enig! 

Om en forstærker lyder "tynd og skinger" kan aldrig hænge sammen med antallet af watt! Lydens karakteristik bestemmes af komponenter og konstruktion - aldrig af en udgangs watt/ampere.

Der er ingen tvivl om, at en kraftig udgang vil give mulighed for - ubesværet - at afgive de effektudladninger der naturligt er i musikken. En mere svag forstærker vil her netop møde begrænsninger, som har negativ indflydelse på lyden.

M.v.h.

Til top Vis Henrik B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Henrik B. Besøg Henrik B.'s Websted

Leon Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2010 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

Hej sborup

God idé med Hegel H70, og tak for inputtet ang. Bladelius. Jeg har kun hørt Primares spa22, og må ærligt indrømme, at det er
den bedste surround forstærker til prisen jeg har hørt. Derfor er jeg også lidt excited for en mulig int. forstærker med bypass
mulighed :-) Dermed kan jeg måske godt have samme holdning som wamba.

Ikke desto mindre er intet besluttet endnu, og hvis Hegel H70 er et super produkt, er prisen på denne også billigere, hvilket
selvfølgelig også tæller.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes