Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 23:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Hvorfor køre signalet balanceret? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
SuckyBoyfriends
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 18 November 2010 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

Man ser ofte high-end produkter hvor opbygnngen af systemet er således

Cdafspiler - analogt balanceret til - forforstærker - Analogt balanceret til - effektforstærker

Dete betyder, at signalet analogt bliver farvet og udsat for støj fra cd til effekt.

Hvis man lytter til kabel-eksperter kan signalet igennem to gange balanceret kabler blive farvet rigtig meget alene ved kabelføringen imellem komponenterne.

Dertil køber støj og farvning igennem alle de analoge kredsløb de forskellige komponenter har.

Til sidst har jeg en ide om at langt de fleste forforstærkere i stereo i dag laver signalet digitalt igen for at styre volumen inden de smides videre til effekt delen. hvilket blot forringer signalet endnu mere?

Mit spørgsmål er:

Hvorfor holder man ikke signalet digitalt helt frem til effekt-delen for at sikre så lidt farvning og støj som muligt?

Eks. Tact Millenium har jo næsten dette princip.

Ved, at der på digitalt signal kan komme jitter, men her kan man vel ret let låse clocken som eks. Denon gør på deres nye high-end surround produkter?

Jeg tænker den mest optimale måde således:

Cd-afspiller - Digitalt til - forforstærker - digitalt til - effektforstærker med D/A - højtaler!

Dum ide?

Til top Vis SuckyBoyfriends's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SuckyBoyfriends

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 November 2010 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

De eneste analoge kabler jeg har, er højttalerkablerne, ellers er det digitalt frem til mine Lyngdorf TDA2200 forstærkere.

Jeg bliver aldrig "analog" igen.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 November 2010 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

SuckyBoyfriends skrev:

Man ser ofte high-end produkter hvor opbygnngen af systemet er således

Cdafspiler - analogt balanceret til - forforstærker - Analogt balanceret til - effektforstærker

Dete betyder, at signalet analogt bliver farvet og udsat for støj fra cd til effekt.

Hvorfor?

SuckyBoyfriends skrev:
Hvis man lytter til kabel-eksperter kan signalet igennem to gange balanceret kabler blive farvet rigtig meget alene ved kabelføringen imellem komponenterne.

Hvilke kabel-eksperter?

SuckyBoyfriends skrev:
Til sidst har jeg en ide om at langt de fleste forforstærkere i stereo i dag laver signalet digitalt igen for at styre volumen inden de smides videre til effekt delen. hvilket blot forringer signalet endnu mere?

Det er i langt de fleste tilfælde forkert. Langt de fleste har en digitalt styret, men analogt fungerende volumenregulering.

SuckyBoyfriends skrev:
Mit spørgsmål er:

Hvorfor holder man ikke signalet digitalt helt frem til effekt-delen for at sikre så lidt farvning og støj som muligt?

[QUOTE=SuckyBoyfriends]Eks. Tact Millenium har jo næsten dette princip.

Ved, at der på digitalt signal kan komme jitter, men her kan man vel ret let låse clocken som eks. Denon gør på deres nye high-end surround produkter?

Jeg tænker den mest optimale måde således:

Cd-afspiller - Digitalt til - forforstærker - digitalt til - effektforstærker med D/A - højtaler!

Dum ide?

Som udgangspunkt ja, men dette kan dog godt ændre sig på sigt. En digital volumenregulering skal foregå ved ret høje bit-dybder, for ikke at få negativ indvirkning på signalet. De fleste mener at en analog volumenregulering ganske enkelt lyder bedre end en digital - udviklingen kan ændre på dette hen ad vejen. Dét du beskriver er ikke urealistisk, men hvis du vil gå dén vej, så har du jo ikke noget at bruge forforstærkeren til.

Hvis vi endelig skulle diskutere hvordan den bedste opsætning skulle se ud, hvis vi nu kastede al konservatismen overbord, og så på hvad den bedste løsning var - så ville det nærmere være noget i retning af: Digital kilde>32 bit volumenregulering, evt. indbygget i kilden>aktiv højttaler med digitalt delefilter>D/A konvertere>forstærkere (i højttaleren)>højttaler.

Med andre ord, en kilde og et sæt digitale, aktive højttalere, er den "logiske" vej hvis vi skal tænke den optimale løsning, frem for den konservative. Problemet er for det første at hifi-folket i det hele taget bare ER konservativt, for det andet at det mere eller mindre tvinger folk til at købe hele dynen i ét hug, i stedet for at dele investeringen op.

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 November 2010 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

Med en digital forstærker/Lyngdorf TDA2200 sker volumenreguleringen ved at regulere strømforsyningen, så der er ingen problemer med bit-dybder. Der er altid fuld opløsning.

Supercharger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 18 November 2010 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

Underer mig også at man nøjes med ubalancerede kabler.

XLR balancerede kabler er jo langt bedre aht. til støj immunitet og indstråling.

Til top Vis Supercharger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Supercharger

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 18 November 2010 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Fuldt balancerede konstruktioner har den fordel, at de ikke er følsomme overfor groundloops, og at udefra kommende støj elimineres.

Så kan man også balancere "uægte" - dvs. det er kun signaloverførslen der er balanceret. Her kan jeg ikke rigtigt se fordelen, da der er ekstra elektronik eller audio transformer til balanceringen. Audio transformeren reducerer dog også groudloops, og må regnes for den bedste af de to "uægte" løsninger.

Jeg kører selv fuldt digitalt frem til højttalerne. Men, dette kræver klasse D forstærker, og er det nødvendigvis den bedst lydende forstærker? Min oplevelser er at detaljegraden er langt højere ved fuld digital overførsel, men den totale oplevelse er ikke nødvendigvis bedre. 

Der findes jo også stadig analoge kilder (pladespiller og spolebåndoptager), og de vil ikke have gavn af først at blive konverteret til digital og herefter digitalt ind i klasse D forstærker. De vil måske yde bedre ved en analog konvertering til klasse D, eller en traditionel klasse A- AB forstærker.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Sendt: 18 November 2010 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

SuckyBoyfriends skrev:

Hvorfor er mangel på støj = super god lyd?

Det vil jo betyde at min pladespiller er ringere end min Denver DVD. Eller en rør-slede med lidt baggrundsbrum er dårligere end en bilka forstærker.

Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef

bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Sendt: 18 November 2010 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

Otto JEn digital volumenregulering skal foregå ved ret høje bit-dybder, for ikke at få negativ indvirkning på signalet.[/QUOTE skrev:

16bit signal ind i en 24 bit DAC burde give mulighed for at regulere tabsfrit på de overskydende 8 bit = 48dB = 0,01

16bit signal ind i en 24 bit DAC burde give mulighed for at regulere tabsfrit på de overskydende 8 bit = 48dB = 0,01 watt/8ohm og op til 650watt

Måske lidt kompliceret, men oversat svarer det til at du tabsfrit kan skrue op fra svag hovedetelefon niveau og op til diskoteks lydstyrke, hvis altså din efterfølgende elektronik klarer 144 dB dynamik.

Bedste argument jeg kan (og selv kæmper imod) for at flytte lyden i digitalkabler ud til aktive højttalere er at stuen ikke skæmmes af grimme forstærkere og tykke kabler.

Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2010 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

bdef skrev:

Bedste argument jeg kan (og selv kæmper imod) for at flytte lyden i digitalkabler ud til aktive højttalere er at stuen ikke skæmmes af grimme forstærkere og tykke kabler.

og valgmulighederne er stort set ikke eksisterende. De fuldt digitale forstærkere er enten baseret på Texas instruments eller Texas instruments. Der er et par andre, men de er ikke store ift.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2010 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Min MiniDSP kan styre volumen for alle kanaler synkront. Der sker digitalt ved 56 bit, så ingen tab her heller. Al interne signalbehandling sker ved iøvrigt 56 bit, netop for at undgå tab.

SuckyBoyfriends
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2009
Sendt: 18 November 2010 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

bdef skrev:

SuckyBoyfriends skrev:

Hvorfor er mangel på støj = super god lyd?

Det vil jo betyde at min pladespiller er ringere end min Denver DVD. Eller en rør-slede med lidt baggrundsbrum er dårligere end en bilka forstærker.

Tør jeg ikke svare på;)

Til top Vis SuckyBoyfriends's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SuckyBoyfriends

torsteinowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 18 November 2010 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

Otto J skrev:
Hvis vi endelig skulle diskutere hvordan den bedste opsætning skulle se ud, hvis vi nu kastede al
konservatismen overbord, og så på hvad den bedste løsning var - så ville det nærmere være noget i retning af: Digital kilde>32
bit volumenregulering, evt. indbygget i kilden>aktiv højttaler med digitalt delefilter>D/A konvertere>forstærkere (i
højttaleren)>højttaler.

Hvad så med timingen? En dac med jitter reduktion vil nødvendigvis lave en variabel forsinkelse på signalet. Hvis begge kanaler
ikke kører på samme oscillator giver det tidsvariation mellem kanalerne.

Til top Vis torsteinowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torsteinowich

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 18 November 2010 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

torsteinowich skrev:
Otto J skrev:
Hvis vi endelig skulle diskutere hvordan den bedste opsætning skulle se ud, hvis vi nu kastede al
konservatismen overbord, og så på hvad den bedste løsning var - så ville det nærmere være noget i retning af: Digital kilde>32
bit volumenregulering, evt. indbygget i kilden>aktiv højttaler med digitalt delefilter>D/A konvertere>forstærkere (i
højttaleren)>højttaler.

Hvad så med timingen? En dac med jitter reduktion vil nødvendigvis lave en variabel forsinkelse på signalet. Hvis begge kanaler
ikke kører på samme oscillator giver det tidsvariation mellem kanalerne.

Det må jo give et dejligt bredt lydbillede! 

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes