Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 09:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Gods nok i en Beolab 5000 til JBL XPL 160 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Alaza
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 24 November 2010 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg står i en situation med en nedarvet B&O Beolab 5000 forstærker, som jeg har renoveret/modificeret en smule med udskiftning af kondensatorer i PSU og udgangstrin. Jeg har dog endnu ikke købt højtalere til den, men har kigget bl.a. på JBL's XPL 160 brugt.

Rummet den skal spille op er ikke særligt stort: Ca. 2*6 m.

Jeg er dog ret insisterende på at det skal være gulvhøjtalere, og så virker valget af XPL'en ret naturligt. Jeg har dog endnu ikke hørt den spille, hvilket jeg selvfølgelig skal ud og gøre før køb. Men kan jeg forvente at B&O forstærkeren kan levere power nok, og ellers nogen input til matchningen?

Kilden er en harddisk og et Auzentech lydkort. Jeg forventer senere at investere i en DAC til formålet.
Til top Vis Alaza's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alaza

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Sendt: 25 November 2010 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

JBL XPL 160 er en rigtig god højtaler,men husk på at den har TI mellemtone og diskant,så du skal ikke parre dem med en forstærker der er lys i klangen.Om B&O'en er det ved jeg ikke,men en af mine venner som har dem,bruger Nakamichi CA 5/PA 5 mk.2,og det spiller med en dejlig varme og uden skarpe tendenser.Hvis du køber de højtalere,skal du huske at få de originale standere med,da de så vil være i den rigtige lytte højde.

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

Alaza
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 November 2010 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

Jeg har desværre også kun en meget svag anelse omkring lyden, da jeg kun har hørt den spille på nogle relativt billige Dali højtalere som jeg bestemt ikke var fan af.

Men nu hvor du nævner det, så har jeg en erindring om at de var en smule skarpe i lyden. Jeg må prøve at se om jeg evt. kan høre setupet sammen inden køb.

Men du mener godt at jeg kan forvente at der er power nok i B&O'en til XPL'en?

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Sendt: 26 November 2010 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

Det er et godt spørgsmål,som du kun kan finde ud af ved at prøve det sammen.Nu ved jeg ikke hvor mange watt forstærkeren er på,men den må meget gerne være på min.100 w.og have en kraftig strømforsyning og det tvivler jeg på B&O'en har,men det er der nok andre der kan svare på.

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 26 November 2010 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Det er ikke nemt at svare på det spørgsmål. Det er jo individuelt hvad der menes med "power nok". Det afhænger bl.a. af hvilken type musik du hører og hvor højt du ønsker at spille. Og, som du selv er inde på, lytterummets størrelse. (Er det de korrekte mål du har skrevet, 2m i bredden er godt nok ikke meget?).

Personligt vælger jeg efter hvordan det spiller og ikke hvor højt det kan spille. Jeg har ikke haft problemer med "power nok" på nogle af de forstærkere jeg har haft. Andre kan ikke få "power nok". uanset hvilken forstærker de vælger. Så jeg er enig med CARS10, du må prøve at lytte selv.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Alaza
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 November 2010 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Forstærkeren leverer 120 W ved 1 KHz på begge kanaler i 10 min. ifølge manualen.

Angående PSU'en, så har den fået lidt mere at leve af da jeg har skiftet indgangskondensatoren, men den er selvfølgelig ikke på højde med de strømforsyninger der sidder i nyere og større forstærkere. Men jeg har desværre heller ingen idé om hvorvidt den er kraftig nok til at trække den størrelse højtalere.

Det er de korrekte rum mål - desværre. Det er et meget aflangt værelse de kommer til at skulle spille op, og det kommer til at være på et moderat lydniveau. Så det er måske ikke så usandsynligt at jeg vil være godt tilfreds.

En sidste ting. Har I nogen bud på hvorvidt en DAC vil en markant forbedring i forhold til at trække lyden ud analogt på et Auzentech X-Mystique i en PC?

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 27 November 2010 kl. 08:26 | IP-adresse registreret  

Så tror jeg ikke at du får problemer med forstærkerens ydelse.

Jeg kender ikke dit lydkort og jeg har ikke eksperimenteret så meget med lyd fra pc til anlæg. Det er der dog andre herinde der har, så jeg tror du vil få flere svar på det spørgsmål hvis du opretter en ny tråd i forum "Digital".

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Jeppeknygberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 November 2010 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Har prøvet at køre med en beomaster 5000 (nu skriver du godt nok beolab, men mener du ikke beomaster?) sammen med et sæt JBL L36 Decade (ældre model end XPL, med 10" bas). Den gjorde det meget dårligt, og havde ikke meget kontrol over bassen. Selv en lille kinarørforstærker havde bedre styr på bassen. Så umiddelbart tror jeg ikke, at forstærkeren passer til meget andet end B&O´s egne mindre højttalere.

Efter min mening, kan du få meget mere vellyd, hvis du skaffer en anden forstærker til de ellers meget gode højttalere.

Håber du kan bruge det.

Mvh Jeppe.

Til top Vis Jeppeknygberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jeppeknygberg

Alaza
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 November 2010 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

Hmm, det lyder bestemt interessant. Det er to forskellige modeller: Beolab og BeoMaster.

Den du tænker på antager jeg er den her: http://beocentral.com/beomaster5000-1980s

Den jeg har er: http://www.beoworld.org/prod_details.asp?pid=383

Det lyder dog yderst mærkeligt at B&O'en ligefrem bliver udkonkurreret af en kinarørforstærker. Men der er ikke så meget andet for selvfølgelig, end at prøve at høre det spille.

Jeg håber jeg kan få en god lytter inden evt. køb af højtalerne.

Men har I evt. nogle gode forslag til forstærkerkøb til de højtalere? Jeg regner med at købe brugt.

Jeppeknygberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 November 2010 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Hej Alaza.

Ja det er jo en helt anden forstærker, det må du undskylde. Så er min viden desværre ikke tilstrækkelig til yderligere input, men håber du finder ud af noget. Vil dog tilslutte mig de andre, der mener at du skal lytte dig frem.

Mvh Jeppe

Til top Vis Jeppeknygberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jeppeknygberg

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes