| Sendt: 16 Januar 2011 kl. 16:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lige søgt lidt på nettet, og hvad jeg kan se så er en CLS-215 en 4-ohm´s højtaler, hvis den er ligeså giftig som de ældre Cerwin Vegaer med dyk ned på ca. 2,5ohm så ville jeg holde mig fra 2-stk NAD 216.
Det er helt rigtigt at de kan afgive 2 * 400watt i 8 ohm, men ved at brokoble ser forsærkerne den halve impedans, alså den ser en 8 ohm´s højtaler som en 4 ohm´s, og en 4 ohm´s ser den som 2 ohm.
Jeg kan jo forstå at med sådan et system du har så vil du gerne spille vildt højt, og ligger den CLS-215 på omkring 4 ohm under afspilning så skal dine forstærkere arbejde i 2ohm, og det vil de få meget svært ved hvis der skal spilles meget højt og i længere tid.
De kan sikkert sagtens spille på de CLS-215 men at feste med dem tror jeg ikke du skal.
Hvis du prøver med sådan et system, så lad være med at stille de 2-stk NAD 216 oven på hinanden, det er der mange der gør og med det resultat at alt den varme den nederste afsætter sender den videre op til den øverste og dermed varmer de sådan set hinanden mere op.
Du skal nok op i noget NAD 218 som har 2 * 350watt i 4 ohm hvor NAD 216 har 2 * 210watt i 4 ohm, watt er ikke alt, men der er alså væsenligt mere driv i en NAD 218 end i NAD 216.
Selv har jeg aldrig været tilhænger af NAD 214/216/218 jeg mener selv at det var et stort tilbage skridt i forhold til de modeller som de afløste, men det er en anden historie.
__________________ NAD 7600 2*150 watt, + Højtaler Cerwin Vega AL-1000.
|