| Forfatter |
|
Kapperdapper Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5
|
| Sendt: 13 Januar 2011 kl. 22:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej med Jer.
Jeg har et gammelt stereo-anlæg fra 70'erne. Forstærkeren med radio er en gammel Grundig, hvis model minder meget om en RTV500. Den er vildt funky, men bassen er ret ustyrlig. Både når jeg hører radio, plader eller kobler pc til, er bassen enormt markant og høj, at selv hvis jeg skruer bassen helt i bund og fyrer op for diskanten, rumler den fylder alt. Næste nummer kan være mindre slemt og så er bassen næsten væk. Det virker meget mystisk og er som om, at nogle bestemte frekvenser får den til at flippe helt ud. Men det skifter fra nummer til nummer. Men generelt er der bare pikke-meget bas!
Er receiveren i stykker, bør jeg købe en eq og tilslutte, skal jeg skifte en komponent?
Gode råd og erfaringer modtages med kyshånd!
Mange tak fra Kapper.
|
| Til top |
|
| |
ning Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 534
|
| Sendt: 13 Januar 2011 kl. 23:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er vel ikke fordi der er aktiveret en Loudness-knap?
__________________ mvh Ning
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 Januar 2011 kl. 23:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, en sådan knap findes slet ikke. Så skulle det i hvert fald være indvendigt.
|
| Til top |
|
| |
klypstefan Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 636
|
| Sendt: 13 Januar 2011 kl. 23:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du prøvet forstærkeren på andre højttalere, siden du er sikker på det er forstærkeren?
Umiddelbart lyder det som noget højttaler-agtigt med den buldrende bass. Er højttalerne også vintage? Der er gamle
højttalere der bruger både 10" og 12" enheder som bas og mellemtone helt op til diskanten. Her tænker jeg på membran-
opbrydninger, specielt i forbindelse med at du siger at den flipper ud ved bestemte frekvenser.
Men det lyder underligt at bassen er mere mærkant i nogle numre end andre. Ændre forstærkeren lyd, eller er det bare sådan
anlægget lyder med det givne nummer. Hvis forstærkeren ændre lyd, burde det ikke være afhængigt af nummeret du hører.
Så burde et bestemt nummer lyde forskelligt hver gang du lytter til det.
Men som sagt, prøv evt at smid nogle andre speakers til. Så ved du da nogenlunde, hvor problemet er.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 17 Januar 2011 kl. 12:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jep, har prøvet med nye højttalere - samme problem.
Mht. forskellige numre: Der er generelt enormt meget bas på langt de fleste numre. Dog hørte jeg Scorpions "Winds of Change" og der var stort set ingen bas - jeg tror dog at det skyldes en dårligt rippet mp3 og derfor ikke har noget med problemet at gøre.
|
| Til top |
|
| |
high5 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 111
|
| Sendt: 17 Januar 2011 kl. 14:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det skulle vel ikke skyldes, at du har koblet din pc eller cd-afspiller til en indgang kaldet Phono eller Riaa eller lign.? Hvis dette er tilfældet, så har du koblet den til en pladespillerindgang, som har indbygget basforstærkning, hvilket kan forklare dine oplevelser.
__________________ Mvh. Steen Kjeldsen
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 Januar 2011 kl. 08:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er absolut ikke umuligt, da der er to forskellige indgange! Det kunne sagtens være tilfældet - tjekker det ud.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 Januar 2011 kl. 20:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg tjekket og der er en mærkbar forskel, så det var et godt råd!
Der er dog stadig for meget bas - også når jeg hører radio, og det har vel ikke noget med RIAA at gøre? Er det muligt at justere eq internt, ved fx. at pille inde i maskinen eller skifte noget ud?
|
| Til top |
|
| |