Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 19:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: hvilken effektforstærker? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Toft123
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 April 2007
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 18 Januar 2011 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

Jeg overvejer at sælge min Sherwood receiver og XTZ center og lave et rent 2.0 system med XTZ 99.36 som fronter.
Som altid er pengene et springene punkt, men til de begrænsede midler, jeg har, har jeg kigget på en Acurus L10 forforstærker
samt en EAR 202 effektforstærker. Begge dele er hver for sig udmærkede, har jeg læst, men kombinationen af de to er jeg
ikke helt sikker på. Måske bliver lyden i virkeligheden for "klar" med de udmærkede bånddiskanter, der sidder i XTZ
højttalerne?

*edit* se de sidste poster

Kan nogen give kvalificeret kritik på mine overvejelser/valg?
Til top Vis Toft123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toft123

Mr_Tarantino
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 Januar 2011 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har ikke så meget at tilføje til dine overvejelser, men ville blot høre hvorfor du overvejer et rent stereo setup?

Til top Vis Mr_Tarantino's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr_Tarantino

Toft123
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2011 kl. 00:17 | IP-adresse registreret  

Der er flere grunde, blandt andet kvaliteten af en receiver i forhold til et forstærkersæt. Jeg har ikke råd til at betale for et sæt
Audiolab f.eks., som har den musikalitet og de afkodningsmuligheder, der skal til.
Desuden er jeg ikke helt tilfreds med Sherwoodens håndtering af centerhøjttaleren, som egentlig var årsagen til at jeg gik fra
2.0 -> 3.0. Jeg hører ikke så godt, så centeren var med mine tidligere højttalere et must. Efter at have skiftet til XTZ, er
lydbilledet meget mere klart, så der er egentlig ikke så meget brug for centeren længere.
Alt taget i betragtning tænkte jeg at jeg egentlig hellere vil have dekodere i maskinerne (dvd og blu ray) og lade forstærkeren
gøre det, den er bedst til - håndtere lyden :)

jacobjron
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2010
Lokalitet: København
Sendt: 19 Januar 2011 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

Kan ikke give min erfaring ang. det pågældende setup, men en tidl. kollega havde på et tidspunkt en 202 til sine Dali Ikon 6, som han
fortalte at han var rigtig ked af at have solgt.
Til top Vis jacobjron's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jacobjron

Toft123
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2011 kl. 01:10 | IP-adresse registreret  

Hum, så fandt jeg en Acurus RL 11, som sælges som et sæt med en A150 sammen med. Det kunne måske være
kombinationen, altså RL 11 med EAR 202 :)

Toft123
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2011 kl. 05:52 | IP-adresse registreret  

Der er nu tre muligheder for effektforstærker - alle inkluderer Acurus RL 11 som forforstærker

1. Acurus A150
2. EAR 202
3. Rotel RB 890

Som skrevet, skal forstærkerne kombineres med et sæt XTZ 99.36, som er meget afslørende og detaljerige.

Nogen meninger om kombinationer, der vil virke bedre end andre?

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Sendt: 21 Januar 2011 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

Jeg tvivler på at nogen kan give et kvalificeret bud på hvordan de forstærkere spiller sammen.

Har du ikke overvejet XTC`s egen forstærker? Den må da formodes at spille godt sammen med deres egne højttalere http://www.xtz.se/se/produkter/elektronik/class-a100-d3-silv er

Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 21 Januar 2011 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

Hej.

Har selv haft en acurus 250'er, det var en superamp, min bror har dia100, også kram. Deres effekter tror jeg generelt man får meget for pengene. Kender ikke deres pre.

mvh. Per.
Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2

Toft123
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2011 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Tweaker skrev:

Jeg tvivler på at nogen kan give et kvalificeret bud på hvordan de forstærkere spiller sammen.

Har du ikke overvejet XTC`s egen forstærker? Den må da formodes at spille godt sammen med deres egne højttalere
http://www.xtz.se/se/produkter/elektronik/class-a100-
d3-silv er

Det kan der selvfølgelig være noget om, men hvis nogen havde meninger om forforstærkeren og andre om effektforstærkerne,
kunne jeg vurdere sammensætningen ud fra dem :)
Jeg har kun læst godt om alle tre effektforstærkere, men EAR har jeg på fornemmelsen er for "klar" sammensat med XTZ.
XTZs egen forstærker er et rigtig godt bud, men grundet huskøb har jeg fået båndlagt mine udgifter til "mandeting" :) Sammen
med forforstærkeren sælges en A150 effekt, som jeg har overvejet lidt også.

Tak for rådene indtil videre. Det er rart at høre folks erfaringer!

Toft123
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2011 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Efter at have læst lidt mere op på karakteren af de forskellige forstærkere er jeg nået til en ny konklusion:

Jeg vil begynde med et sæt af for- og effektforstærker, hvor effektforstærkeren gerne må være multikanals. Så kan der følge en surround processor/preamp senere, når der bliver råd til det.

Karakteren af de forstærkere, jeg har nævnt, passer åbenbart ikke specielt godt sammen med XTZ højttalerne, da de er "tørre" i lyden - og det samme er mine højttalere. Efter at have fået et godt råd om enten Marantz eller NAD, har jeg fundet en NAD effekt og en Rotel forforstærker, som jeg overvejede at parre sammen. Jeg har i forvejen NAD cd-afspiller, som har en varm karakter, men også en Tvix, som jeg bruger mest, og den er ikke til den varme side.

Overvejelserne lige nu er mundet ud i:

For: Rotel RC-972
Effekt: NAD 906

NAD effekten har ikke voldsomt meget effekt i sig, men jeg har læst mig frem til at den burde kunne klare 2x90W og 30W til den sidste kanal, hvilket vel burde være nok til lidt hjemmebio-brug også?

Er der andre idéer til NAD-effekter eller noget lignende af varm karakter? Det må gerne være noget, der kan findes på brugtmarkedet lige nu.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes