Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 23:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Hvad gør de forskellige typer forstærkere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Coach-Z
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 April 2008
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 25 Januar 2011 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Jeg er lidt på herrens mark når det gælder alt det her HiFi... kom lidt ind på ved et tilfælde, men har altid haft lysten, det er bare pengene der har manglet.

Nu har jeg så fået et (gammelt) B&O anlæg af min bror og bevæger mig rundt på listefødder indtil jeg ved hvad jeg laver.

En ting jeg har fundet ud af er at forstærkere ikke kun er forstærkere..

Indtil videre er jeg stødt på flere betegnelser og det irriterer mig at jeg ikke rigtig ved hvad I kyndige folk derude snakker om.

Er der ikke en derude der kunne forklare mig hvad der adskiller min gamle B&O BeoMaster 6500 tuner/forstærker fra f.eks. en

for-forstærker
Effekt forstærker
integreret forstærker
rør forstærker

Der er måske flere typer jeg ikke lige har stødt på, men så må I gerne forklare dem også.

Jeg har søgt på nettet og i ordbogen her på siden, men skal nok have skåret det helt ud i pap.

Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 25 Januar 2011 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

for-forstærker
Behandler signalet fra din cd-afspiller/anden lydkilde. Det er også her at du kan skrue op og ned for volumen osv. signalet sendes så ud af den via rca kabler

Effekt forstærker
er så den egentlige forstærker. Den forstærker så der er strøm nok til at drive dine højtalere.

integreret forstærker
Er en samling af de 2 ovenstående - altså for- og effektforstærker i et kabinet

rør forstærker
Kan i princippet være både en for-, effekt, eller integreret forstærker. forskellen er at den er opbygget om nogle rør, som er analoge hvor en typisk forstærker er digital.

Rør vs digital forstærker er noget indviklet noget. Digitale forstærkere tilbyder mange billige watt, mens rør forstærkeren tilbyder få (og mange mener bedre lydende watt.)

tilføjelse til listen er en såkaldt hybrid forstærker, hvor forforstærkeren er analog og effektforstærkeren er digital. Så får du rørlyd samtidig med mange watt.

håber det var nogenlunde fyldestgørrende ellers er google som bekendt din ven.
Til top Vis Nissemanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nissemanden

Coach-Z
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 April 2008
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 25 Januar 2011 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret..

Det vil altså sige at min BeoMaster 6500 er en integreret forstærker.

Den indbyggede for-forstærker laver signalet om til et signal som den indbyggede effektforstærker kan sende videre til højtalerne...

Håber at jeg har forstået det korrekt.

Har valget af for-forstærker betydning for den lyd der kommer ud, eller måske skulle jeg nærmere spørge, hvad adskiller en go for-forstærker fra en dårlig?

eag1
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 August 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 26 Januar 2011 kl. 00:47 | IP-adresse registreret  

Det er ikke korrekt at en forstærker enten er med rør eller digital. en forstærker uden rør kan sagtens være analog, når der
tales digital forstærker er det strømforsyningens opbygning der tales om(switchmode), som jeg lige har hørt det. men så er der
igen forskel på "digital forstærkere" og "digital forstærkere". men der er nok nogle kloge hoveder der kan uddybe det bedre
end jeg.
alt hvad du har af led i kæden der vidergiver musiksignalet har indflydelse på lyden. Dermed også forforstærkeren. og hvad
der gør sådan en god er vidt forskelligt afhængigt af hvem du spørger.
Til top Vis eag1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af eag1

Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 26 Januar 2011 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

eag1 skrev:
Det er ikke korrekt at en forstærker enten er med rør eller digital. en forstærker uden rør kan sagtens være analog, når der
tales digital forstærker er det strømforsyningens opbygning der tales om(switchmode), som jeg lige har hørt det. men så er der
igen forskel på "digital forstærkere" og "digital forstærkere". men der er nok nogle kloge hoveder der kan uddybe det bedre
end jeg.
alt hvad du har af led i kæden der vidergiver musiksignalet har indflydelse på lyden. Dermed også forforstærkeren. og hvad
der gør sådan en god er vidt forskelligt afhængigt af hvem du spørger.

Jamen så blev jeg også klogere.

Hvad mener du med: "men så er der
igen forskel på "digital forstærkere" og "digital forstærkere"."

Til top Vis Nissemanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nissemanden

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes