Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 22:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Tilslutte for-forstærker til Sony reciver (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
HR43
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 26 Januar 2011 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg har en Sony STR-DB790, hvor jeg godt ville tilslutte en forforstærker, da jeg godt kunne bruge lidt mere bas og diskant, til min store front højtalere, men kan det lade sige gøre, eller skal det være en effektforstærker(som man jo ikke kan indstille på)

Den ser sådan ud bagpå: http://www.superfi.co.uk[...]

Og det er sådan en her jeg gerne vil tilslutte: NAD 114 PreAmp.

Er der nogen der ved om det lade sig gøre..?

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 26 Januar 2011 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

Jeg tror det du tænker på er at tilslutte en effektforstærker, hvilket ofte kan give mere power end den indbyggede. I givet fald
skal den tilsluttes til Surroundreceiverens pre-out udgange. Men desværre ser det ikke ud til, at din receiver har preouts, så
måske er der ikke andet at gøre end at skifte receiveren.
Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 26 Januar 2011 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

Øh, det lyder lidt underligt. Er der da ikke bas- og diskantregulering på din Sony?
Der kommer ikke mere bas og diskant ud af en forforstærker, for du har da vel ikke tænkt dig at skrue op for bas og diskant først på en forforstærker og så på Sonyen?
Det ville da blive helt forfærdeligt.
Det lyder mere som om du har brug for andre højttalere, eller at ændre din opstilling af højttalerne i stuen. Der kan jo også være noget med regulering af en evt subwoofer.

Men i øvrigt kan du godt sætte en forforstærker på din Sony.
Du har jo de indgange, som hedder Multichannel In, under Analog-gruppen. Her kan L+R Front indgangene modtage L+R ud af en forforstærker. Men det bliver jo altså kun stereo, du får ud af det, styret af forforstærkeren.
Du kan faktisk også bruge de almindelige linje-indgange til det, altså Tape og CD.

Et effekttrin kan du ikke sætte til, da der ikke er nogen Pre Out på din Sony. Altså intet udtag fra Sonyens forforstærker efter volumenkontrol.

Alt i alt lyder det som om enten denne Sony eller dine højttalere er for ringe til dit behov. Hvis du vil have surround, så køb en ny og bedre surround-receiver. Så kan du også få omskiftning af hdmi-signaler med i købet. Hvis højttalerne er dårlige, skal du naturligvis hellere tage fat på dem.

HR43
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2011
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 Januar 2011 kl. 07:33 | IP-adresse registreret  

Hej Igen,

Tak for svarene..

Jo, der er bas og diskant regulering, men den er skruet op på max på begge to, og mit problem er

ved afspilning af alm. musik..

Og jo, det var faktisk min plan at få mere diskant i højttalerne på den måde, nok ikke den skarpeste måde, men jeg kunne måske spare et par tusinde, ved at lave dette stunt..

Ud fra jeres svar, er jeg blevet enig med mig selv om at kigge efter nogle nye højttalere, dem jeg

har er nok blevet lidt gamle i betrækket, og muligvis derfor den manglende diskant.

Tak for hjælpen.

Mvh Henning

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes