Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 09:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: lån/udlån af forforstærker 9800 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Toft123
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 April 2007
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 02 Marts 2011 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

Jeg er gået over til stereo efter mange år med receivere.
Min sammensætning lider lidt under dårlig økonomi, men i det store hele har jeg fået en del for pengene. Vellyden er der bare ikke helt! Jeg har fået advarsler mod sammensætningen, som er:

Rotel RC-03 forforstærker
Tripath ta2050 effektforstærker

Der er simpelthen ikke nok "bid" i den øvre mellemtone, mens bas og diskant gengives fuldt ud. Der er mange detaljer i lydbilledet - jeg kan høre detaljer, jeg aldrig har kunne før i indspilningerne.

Højttalerne er XTZ 99.36, hvor der er kontant afregning overfor kildematerialet, men den manglende mellemtone er konstant på stort set alle plader.

Lydkilden er en Tvix 6600N med .flac og film på, men jeg har også prøvet med en NAD dvd-afspiller, som er varmere i lyden med samme resultat.

Derfor vil jeg spørge, om nogen i 9800-området har en forforstærker med mere "bid" i mellemtonen, evt. lidt til den varme side, som kan lånes til at prøve udelukkelsesmetoden. Jeg er selvfølgelig ansvarlig overfor lånt hifi og giver gerne en kop kaffe/øl til ejeren af forstærkeren mens der lyttes, så man ikke skal efterlade sit grej hos mig :)
Til top Vis Toft123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toft123

Toft123
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Marts 2011 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

Ingen i nærheden, der har en forforstærker liggende, jeg kan prøve?

mesi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 November 2010
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 06 Marts 2011 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

det der tripath er skidt for musik
eller rettere tripath lyder decideret musikfjendsk både her på matriklen og de fleste andre steder
Til top Vis mesi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mesi

Toft123
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Marts 2011 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

Hmm, jeg kender een, jeg kan låne en Quad 406 af og prøve at høre forskellen. Men er kommentaren ikke lidt unuanceret? Jeg har læst rigtig meget godt om Tripath rundt omkring, og byggeren af forstærkeren har rost mærket, som han selv bruger i hjemmet

mesi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 Marts 2011 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

mener du jeg er unuanceret ved at skrive tripath lyder musikfjendsk?

jeg konstaterer blot det modsatte af konstruktøren!

den er gold,kold,klinisk,hård - på en måde der gør at jeg mister lysten til at lytte på den.
hos en ven lyder en marantz fra genbrugsstationen langt bedre!

jeg aner simpelthen ikke hvad der gør at nogle mennesker bruger dem til musikfrembringelse

Toft123
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Marts 2011 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

Jeg er ikke helt enig - jo, i at jeg brugte argumentet om konstruktøren så ukritisk. I mine ører er der en rimelig saftig bund og en klingende top, og egentlig også en god gengivelse af det nedre mellemtoneområde, men øvre mellemtone ligger for langt tilbage i lydbilledet.

Måske er jeg ignorant, men jeg kan egentlig godt lide at instrumenterne "skilles ad" i lydbilledet, så man kan høre præcis hvordan lilletrommen lyder osv. Jeg savner bare en smule mere markant mellemtone og har i første omgang mistænkt Rotel'en for at være synderen, da de jo har ry for at være til den lyse side, men det kan da også være at jeg bliver klogere og finder ud af at det er effektforstærkeren.

Jeg synes ikke forstærkeren er musikfjendsk, og slet ikke i det omfang du beskriver, men i sidste ende er det vel også individuel smag, hifi kan koges ned til

endukender
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Heltny/skruerselv?

Bruger siden: 18 December 2010
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 Marts 2011 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

Toft123 skrev:
Hmm, jeg kender een, jeg kan låne en Quad 406 af og prøve at høre forskellen. Men er kommentaren ikke
lidt unuanceret? Jeg har læst rigtig meget godt om Tripath rundt omkring, og byggeren af forstærkeren har rost mærket, som
han selv bruger i hjemmet

Jeg forstår godt hvad du mener. Men på den anden side, så er det ikke nogen garanti for vellyd, at man kan læse positivt om et
givet produkt.
Prøv at læse en række anmeldelser igennem af forskellige hifi produkter, og se hvor mange af dem der får rosende ord med på
vejen. Det gør de alle sammen. Næppe fordi alt hifiudstyr er super vellydende, men nærmere fordi man har en ufattelig
berøringsangst med kritik i branchen. Det letteste er at rose det hele
Til top Vis endukender's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af endukender

Toft123
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Marts 2011 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

Klart nok, hvis jeg gik efter anmeldelser - men dem undgår jeg helst (Undtaget What! Hifi).
Jeg er helt enig i dit argument og går altid efter forumindlæg og personlige beskrivelser af hifi. Der er ofte en mere jordnær tilgang til lyd end hos en anmelder, der sidder med velafbalanceret udstyr og (sikkert) en forudindtaget holdning/forkendskab til mærket

mesi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 Marts 2011 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

"Måske er jeg ignorant, men jeg kan egentlig godt lide at instrumenterne "skilles ad" i lydbilledet"

så er vi mindst to
forskellen er måske bare jeg er mere kritisk end du!

Toft123
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Marts 2011 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

mesi skrev:

forskellen er måske bare jeg er mere kritisk end du!

Det kommer måske med tiden. Jo mere hifi man prøver, jo mere kritisk bliver man vel. Jeg bruger heller ikke den kopiguitar, jeg betalte en fadøl for, længere :)

Diskussionen er sådan set meget interessant, men ikke 100% vedkommende for tråden (ud over at den bliver holdt i toppen af forum)
Nu har jeg købt Tripath'en, og selvom der er tilbagekøbsgaranti, vil jeg da give den en chance og ikke dømme på forhånd.

Derfor: Jeg mangler stadig en låneforstærker til en 10-minutters lyttesession!

Toft123
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Marts 2011 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

... Men det er måske navnet "Tripath", der får de seriøse nørder til at holde sig fra tråden?

Janop
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 06 Marts 2011 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

Der må da være en forhandler oppe i Nordjylland hvor du evt. kan låne en for forstærker med hjem på prøve

mesi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 Marts 2011 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

Toft123 skrev:
... Men det er måske navnet "Tripath", der får de seriøse nørder til at holde sig fra tråden?

hehe

der er vist mange "seriøse" nørder som syntes tripath er vejen til lydnirvana
men har man først haft en vellydende forstærker i samme afspillekæde - hopper kæden af på vejen.

Toft123
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Marts 2011 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Janop skrev:
Der må da være en forhandler oppe i Nordjylland hvor du evt. kan låne en for forstærker med hjem på prøve

Godt forslag egentlig - det havde jeg ikke tænkt på! Det må prøves :)

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 06 Marts 2011 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

Når der nu er tvivl om det skyldes din for eller effektforstærker kunne du måske også låne en integreret forstærker med PRE OUT/MAIN IN. Den kan jo skiftevis erstatte begge apparater.   

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004
Lokalitet: København
Sendt: 06 Marts 2011 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

Hvordan har du sat dine 99.36 op? Jeg tænker her på skumpropperne i portene og det justerbare delefilter.

Og hvordan står de i rummet?
Til top Vis roundsound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af roundsound

Toft123
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Marts 2011 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:

Når der nu er tvivl om det skyldes din for eller effektforstærker kunne du måske også låne en integreret forstærker med PRE OUT/MAIN IN. Den kan jo skiftevis erstatte begge apparater.   

Jeg har måske muligheden for at gøre det - men blander den integrerede forstærkers lyd sig ikke med effektforstærkerens når den er sluttet til?

StigCarlsson
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Marts 2011
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 06 Marts 2011 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

Du kunne jo også spørge dig selv: Hvad ville Tom gøre?
Til top Vis StigCarlsson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StigCarlsson

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 06 Marts 2011 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Toft123 skrev:
Jeg har måske muligheden for at gøre det - men blander den integrerede forstærkers lyd sig ikke med effektforstærkerens når den er sluttet til?

En integreret forstærker er bare en forforstærker og en effektforstærker i samme kabinet.

Du kan køre signalet fra PRE OUT til din egen effektforstærker. Hvis det lyder bedre er din effektforstærker ok, og du kan købe en anden forforstærker.

Du kan køre signalet fra din egen forforstærker til MAIN IN. Hvis det lyder bedst, er det din effektforstærker du skal skifte ud.

Den del af den integrerede forstærker som du ikke bruger påvirker ikke lyden. Der vil slet ikke være noget signal på den del når du har fjernet bøjlerne mellem PRE OUT og MAIN IN.

Men det er selvfølgelig kun for at du har mulighed for at "dobbeltchecke" hvis du kan låne en integreret. Der vil ikke være nogen mening i at købe en integreret forstærker.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Toft123
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Marts 2011 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:

Toft123 skrev:

En integreret forstærker er bare en forforstærker og en effektforstærker i samme kabinet.

Du kan køre signalet fra PRE OUT til din egen effektforstærker. Hvis det lyder bedre er din effektforstærker ok, og du kan købe en anden forforstærker.

Du kan køre signalet fra din egen forforstærker til MAIN IN. Hvis det lyder bedst, er det din effektforstærker du skal skifte ud.

Den del af den integrerede forstærker som du ikke bruger påvirker ikke lyden. Der vil slet ikke være noget signal på den del når du har fjernet bøjlerne mellem PRE OUT og MAIN IN.

Men det er selvfølgelig kun for at du har mulighed for at "dobbeltchecke" hvis du kan låne en integreret. Der vil ikke være nogen mening i at købe en integreret forstærker.

Ok, tak for forklaringen - og bare rolig - jeg har ingen planer om at købe integreret igen. Slet ikke bare for at afprøve Måske har min svigerfar en ældre Luxman stående, som jeg kan afprøve med.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes