Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 09:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: ATC forstærker erfaringer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Gaba
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 08 Marts 2011 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har længe kigget efter noget forstærker der skal spille sammen med min Stello Da220mk2 Dac samt mine Dynaudio Focus 140, jeg kan godt lide en behagelig lyd, uden aggresiv diskant, og med god dynamik og drive, og jeg syntes højttalerne bare sluger power, så forstærkere skal være noget strøm stærk. Mange af de kraftige forstærker jeg har prøvet er lidt sløve og tunge i røven, og har stadig ikke hørt en der sprudler af liv

Er der nogle der har erfaring med Atc forstærkere, jeg har kigget på deres intg. SIA2-150 den ser spændende ud, og har fået gode anmeldelser på What Hifi, dog er der ikke meget aktivitet fra Atc i danmark, så man kan jo ikke bare smutte forbi og lytte på en

http://www.atcloudspeakers.co.uk/sia2-150.php

http://www.whathifi.com/Review/ATC-SIA-2-150/

Andre bud er meget velkommen, og jeg har også haft andre kombi i tankerne, bla Rega Cursa/exon , Audia Flight One Mk2, Quad 909 effekt, Rega Ecelit, har ikke hørt nogle af dem, og vil helst have en intg..

Vh

G.

Til top Vis Gaba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gaba

beam
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 28 Marts 2006
Lokalitet: København
Sendt: 08 Marts 2011 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

Slettet.

Til top Vis beam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af beam Besøg beam's Websted

Rune|WildChild
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2004
Sendt: 08 Marts 2011 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Jeg kender ikke den ATC, men kender Dynaudio'erne rigtig godt, da jeg selv har haft dem i nogen år efterhånden. Jeg har
spillet med følgende forstærkere på:

- Rega Mira 3
- Rega Elicit
- Primare A30.1 MKII
- Electrocompaniet AW180 monoblokke
- Audia Flight MKII
- Bladelius Thor MKII
- Thorhauge i270
- Unison Research Unico Primo (nuværende)

Alle sammen bortset fra den italienske kæmpe har været fede på hver deres måde. Mira 3'en spiller rigtig fedt musikalsk,
rytmisk og upfront - men mangler kræfter. Elicit giver lidt flere detaljer, men mangler stadig kræfter og er derfor i mine øjne
ikke pengene værd når det er Focus 140 det handler om.

Primare A30.1 MKII (minder mig om i30) spiller rigtig fedt, den vækker virkelig focus'erne til live og kan levere en solid
bund. Den er super god til rock, spiller en smule mindre upfront og tight end Rega'et og derudover er den ikke super
velopløst opad til.

Electrocompaniet's AW180 monoblokke er bare fede, sådan er det bare, uden tvivl dem jeg ville vælge hvis penge og plads
ikke var et spørgsmål. De spiller i mine øre som sådan noget elektronik skal, markant overskud, meget musikalsk og
naturligt.

Bladelius Thor MKII er også en vanvittig fed forstærker til de højtalere her, som også leverer nærmest uudtømmelige
resserver, dog kan den til tider blive for detaljeret og spids op ad til, tangerende til en smule klinisk, meeen jeg kunne nok
godt leve med den, og med den nye MKIII's ændringer, tror jeg den er rigtig fed sammen med Focus 140.

Thorhauge i270 er jo en rørforstærker og er lidt anderledes end resten af feltet. Her er ikke uudtømmelige ressourcer og
lydniveauet kan derfor ikke presses til ekstremer. Dog leverer den sammen med Focus'erne en helt fantastisk vokal, og man
har aldrig indtrykket af at den er presset på strømreserverne, med mindre man selvfølgelig skruer godt op.

Unison Research har jeg nu, som et kompromis mellem rør og transistor. Den giver noget henad de rigtig gode stemmer på
rør og samtidig sørger mosfets i udgangstrinnet for lidt power. Den er ikke super punchy i bunden, men meget tør, den river
dog ikke focuserne ligeså kraftigt rundt som mange af de andre forstærkere jeg her har nævnt. Men er et godt kompromis
hvis man er blevet forelsket i en rørforstærkers stemmegengivelse og samtidig ikke vil give afkald på lidt kræfter.

Kort kan jeg nævne Audia Flighten. Man skal huske at smag er forskellig, dog synes jeg at den var mega kedelig at høre på,
slet ikke rytmisk, og man blev nærmest sat ned aller bagerst i salen når man lyttede på musik, ikke noget jeg gider, men
husk smag er forskellig!!

Jeg ved du spurgte efter erfaringer med ATC, men her har du da mine erfaringer med Focus 140 i forbindelse med diverse
forstærkere. Hvis jeg skulle vælge mellem de forsstærkere du lister, ville jeg klart vælge Cursa/Exon, jeg har mange gange
selv leget med tanken om at prøve netop det sæt, og jeg tror det kan levere en rigtig fornuftig lyd.

WiredForSound
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2007
Lokalitet: Fyn
Sendt: 08 Marts 2011 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

Hej,

Den ATC du nævner lånte jeg af Steen Vittrup fra Audiocompaniget, jeg testede den op imod et Zindak sæt, hvor den var overlegen...

Lige indtil jeg fik lov at låne en Hypex UCD 400 forstærker... her blev ATC ´en sat til vægs i både dynamik og bund... uden nogen former for tvivl..

Jeg havde et par andre "audiophile" på besøg samme dag.. der var bred enighed om at Hypex´en havde klart mere kontrol over mine højtalere, som med en følsomhed på 88db og en impedans på 5 Ohm er sværtdrevende...

Mvh/

Martin

250.000uF per side!
Hypex UCD 400 mono blokke -2kVA forsyning (hver)
PDS 06 CD (tweeked version)
eAR Pre TWO 2+
Avalon Ceramiq
Til top Vis WiredForSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af WiredForSound

Gaba
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 Marts 2011 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Beam: Hiato -  Ja det kunne være lækkert, men den ser lidt dyr ud, måske en gang når den kommer på tilbud 

Rune: Mange tak for dit indspark, jeg har fulgt dine tråde, også der cursa exon kommer fra. Og den kombi skal jeg have prøvet inden jeg hopper ud i noget, dog er jeg lidt ked af det skal fylde så meget, syntes 3 kasser er en del, og så min dac ovenpå. Men jeg bemærket at Electrocompaniet, spillede godt men igen så meget grej til så små højttalere..

Kunne godt tænke mig at prøve en ATC, er der nogle der ved hvor den evt kunne forhandles i dk

Vh
Til top Vis Gaba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gaba

Radiomanden
Branchemedlem
Branchemedlem

AUDIOcompagniet

Bruger siden: 03 Juni 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 09 Marts 2011 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

Jeg har stadig den nævnte ATC effektforstærker stående. Den var blevet solgt, der var problemer med brum. Den er lige
kommet tilbage fra min tekniker, der har undersøgt den uden at finde problemer.

Den skal have rigtig jord for at performe bedst og ikke brumme - og er lidt kræsen med stel. Du er velkommen til at prøve den
derhjemme, hvis du får lyst!

mvh Søren Vittrup
AUDIOcompagniet
Til top Vis Radiomanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Radiomanden Besøg Radiomanden's Websted

WiredForSound
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Marts 2011 kl. 09:35 | IP-adresse registreret  

#GABA

Jeg kan kun råde dig til at give den ATC Søren Vittrup har til salg et lyt...

Den har masser af krafter og uanset præferance en super forstærker :)

Jeg kunne bedre lide DIY Hypex, men sådan er det nogen vil have datteren og andre.....

Vh/ Martin

250.000uF per side!
eAR Pre TWO 2+
Avalon Ceramiq
Til top Vis WiredForSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af WiredForSound

Levesen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 12 December 2010
Sendt: 10 Marts 2011 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

Poulsaudiobutik i Åbyhøj har ATC.
Til top Vis Levesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Levesen

beam
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 28 Marts 2006
Sendt: 10 Marts 2011 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  

Slettet.

Til top Vis beam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af beam Besøg beam's Websted

WiredForSound
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Marts 2011 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

#Beam

Hvis det er den samme effektblok som jeg "testede" er det en SPA (ikke SIA) 150 :-)

Mvh/

Martin

250.000uF per side!
eAR Pre TWO 2+
Avalon Ceramiq

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes