| Forfatter |
|
redwine Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2011 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 261
|
| Sendt: 31 Marts 2011 kl. 22:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan se at der nu er mange med de vidunderlige højtttalere.
Ville gerne have en dialog omkring valg af forstærker (og højttalerkabler), hvad bruger I og jeres erfaringer med det
|
| Til top |
|
| |
Marskal Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 196
|
| Sendt: 31 Marts 2011 kl. 23:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har desværre ikke den store erfaring med harbeth endnu, men det bør jeg vist omtalen taget i betragtning, snart se at få  Tilgengæld kan jeg berette om at der er en del på Naim's forum der har Harbeth som foretrukne partner, og der skulle være en rigtig god synergi disse produkter imellem. I følge rygterne er disse to mærker også populære partnere på Harbeth's eget forum.
|
| Til top |
|
| |
wildstyle Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2249
|
| Sendt: 01 April 2011 kl. 01:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det en bestemt model du har i tankerne, eller drejer det sig om samtlige af Harbeth's modeller?  Det lader til, at mange er glade for at kombinere Harbeth med forstærkere, som besidder den klassiske "engelske" lydfilosofi. Som jeg oplever det, er det forstærkere som ikke vægter de gængse hifi-termer højest, men som har sit primære fokus på "fodtramp" og "spilleglæde" - lidt ligesom højttalerne selv. Her tænker jeg på Rega, Cyrus, LFD og selvfølgelig Naim. Jeg har efterhånden også set en del, som anvender rørforstærkere sammen med deres Harbeth. Jeg har selv haft positive oplevelser med denne kombination. Jeg har hørt noget Manley rørgrej på Monitor 30 og SHL5 - og det lød godt. En Thorhauge i270 på SHL5 lyder også super lækkert. Mulighederne er mange...
|
| Til top |
|
| |
Friisand Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 244
|
| Sendt: 01 April 2011 kl. 07:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Konstruktøren selv giver udtryk for at Harbeth spiller godt med alle forstærkere bare de er af god kvalitet. Han har et meget
afslappet forhold til valg af hifi-komponenter. Navnlig omkring kabler siger han at det er bedre at bruge pengene på cd'er og
koncertbilletter istedetfor at ofre store summer på kabler! På Harbeths eget forum skrives der en del om forstærkervalg og jeg
mindes ikke en der har nævnt en forstærker der ikke dur sammen med Harbeth. Men det er rigtigt at der hældes meget til de
engelske produkter og det er nok osse det der sjælemæssigt passer bedst til os Harbetianere. Der er lidt herreværelse og god
whisky over et par højtalere der ligner et levn fra 70'erne sammen med sammen med en forstærker der oser af England ;-) En
psykologisk synergi......
De mdr jeg selv har spillet på SHL5 har jeg haft Musical Fidelity A5, Cyrus 7 og Rega Exon/Cursa spændt foran dem. De lyder
alle forrygende sammen med Harbeth.Navnlig Cyrus og Rega giver masser af det "fodtramp" som Wildstyle nævnte! Hos
forhandleren Troels var jeg meget begejstret for LFD. Der er så meget fokus på musik fremfor teknik når man har fået et sæt
Harbeth indenfor dørene og de kan stærkt anbefales herfra! __________________ Gert Friis
|
| Til top |
|
| |
DPetersen Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1013
|
| Sendt: 02 April 2011 kl. 09:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Harbeth SHL5:
For mig, så siger det store udvalg af forstærkere der kan vælges til denne højtaler meget om de kvaliteter som højtaleren har. Eller måske endda mangel på samme. Forstået på den måde at man kan tilvælge den lyd man ønsker ud fra forstærkervalg.
Godt nok hælder den lidt til det musikalske, men syntes ikke at den har den store egenlyd som der egentlig ligges op til med engelsk lyd. Den kan spille alt slags musik og man skal blot vælge en forstærker der kan det også
Et bud på et godt match herfra ville være Gryphon Diablo __________________ M.V.H Dpetersen
|
| Til top |
|
| |
redwine Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2011 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 261
|
| Sendt: 02 April 2011 kl. 09:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
DPetersen skrev:
|
Harbeth SHL5:
For mig, så siger det store udvalg af forstærkere der kan vælges til denne højtaler meget om de kvaliteter som højtaleren har. Eller måske endda mangel på samme. Forstået på den måde at man kan tilvælge den lyd man ønsker ud fra forstærkervalg.
Godt nok hælder den lidt til det musikalske, men syntes ikke at den har den store egenlyd som der egentlig ligges op til med engelsk lyd. Den kan spille alt slags musik og man skal blot vælge en forstærker der kan det også
Et bud på et godt match herfra ville være Gryphon Diablo
|
|
|
Interessant, det match har jeg aldrig hørt om før
Har ellers hørt at "små forstærkere" er mere end nok, f.eks. ca. 30 "gode watt"
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 02 April 2011 kl. 12:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man skal undgå at parre Harbeth med lyd som højttalerne selv har. Ellers falder man i søvn. En forstærker med en præcis og skinger fri klang vil være en god makker til dem. Den må også gerne have pondus og være åben og levende. Harbeth focuserer meget omkring mellemtonen, som er meget fin, så forstærkeren og andet tilsluttet må helst ikke gøre det samme, men have høje kvaliter her. Skal det være rør, må det godt gå i retningen af Audio Research's dynamiske frigjorte spillestil.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Friisand Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 244
|
| Sendt: 02 April 2011 kl. 20:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Man skal undgå at parre Harbeth med lyd som højttalerne selv har. Ellers falder man i søvn. En forstærker med en præcis og skinger fri klang vil være en god makker til dem. Den må også gerne have pondus og være åben og levende. Harbeth focuserer meget omkring mellemtonen, som er meget fin, så forstærkeren og andet tilsluttet må helst ikke gøre det samme, men have høje kvaliter her. Skal det være rør, må det godt gå i retningen af Audio Research's dynamiske frigjorte spillestil.  |
|
|
Ja...det er da meget normal tankegang omkring synergi! Men har du nogensinde hørt Harbeth lyde kedeligt? Naturligvis kan forstærkeren være så ringe at den ikke kan føde en Harbeth. Kan du nævne en forstærker der får dig til at sove når den spiller på en Harbeth? Jeg er nemlig aldrig stødt på påstande om at en eller anden bestemt forstærker lyder dårligt sammen med Harbeth! Der er temmelig lange tråde på harbeth' forum om forstærkervalg.....men jeg kunne godt savne "dårlige erfaringer"! __________________ Gert Friis
|
| Til top |
|
| |
DPetersen Forum Bruger

|
| Sendt: 02 April 2011 kl. 22:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
redwine skrev:
DPetersen skrev:
|
Harbeth SHL5:
Et bud på et godt match herfra ville være Gryphon Diablo
|
|
|
Interessant, det match har jeg aldrig hørt om før
Har ellers hørt at "små forstærkere" er mere end nok, f.eks. ca. 30 "gode watt"
|
|
|
Jaaa små kraftkarle kan også sagtens klare det og det rigtig godt endda, men det er ikke et krav. Så hvis du er på jagt så prøv en Diablo.
Men enig i at en letdreven højtaler som SHL5 ikke nødvendigvis vil komme til at spille meget højere (eller bedre for den sags skyld) set i forhold til en rigtig god 30-35W klasse A forstærker. Det kræver i den grad noget af den kraftigere forstærker for at den er enslydende fra lav til høj volume.
En af de 35W klasse A forstærkere jeg tænker på er en Patos TT RR. Ret neutral med en snert af varme. En super forstærker i mine ører. Langt bedre end Pathos Classic og Logos. __________________ M.V.H Dpetersen
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 02 April 2011 kl. 22:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Friisand skrev:
allanowich skrev:
Man skal undgå at parre Harbeth med lyd som højttalerne selv har. Ellers falder man i søvn. En forstærker med en præcis og skinger fri klang vil være en god makker til dem. Den må også gerne have pondus og være åben og levende. Harbeth focuserer meget omkring mellemtonen, som er meget fin, så forstærkeren og andet tilsluttet må helst ikke gøre det samme, men have høje kvaliter her. Skal det være rør, må det godt gå i retningen af Audio Research's dynamiske frigjorte spillestil.  |
|
|
Ja...det er da meget normal tankegang omkring synergi! Men har du nogensinde hørt Harbeth lyde kedeligt? Naturligvis kan forstærkeren være så ringe at den ikke kan føde en Harbeth. Kan du nævne en forstærker der får dig til at sove når den spiller på en Harbeth? Jeg er nemlig aldrig stødt på påstande om at en eller anden bestemt forstærker lyder dårligt sammen med Harbeth! Der er temmelig lange tråde på harbeth' forum om forstærkervalg.....men jeg kunne godt savne "dårlige erfaringer"! |
|
|
Hmmm......Harbeth har noget af de kvaliteter man også finder hos de originale Snell højttalere. De får de bedste ud af de fleste forstærkere. Men man kan dog også sætte dem Harbeth/Snell sammen med udstyr, som ikke blomstre men holder så meget igen, at det ikke er så spændende at høre sin musik. F.eks en Aura VA-100 eller VA50 vil ikke være et godt match. Det er jo heller ikke alle rør slæder, der er lige spændende at lytte til. Bortset fra, at Harbeth kredser noget omkring mellemtonen, så lyder Harbeth/Snell lige så godt som den tilsluttede forstærker tillader. De der holder Harbeth, har nok også valgt at se lidt for meget efter hvad andre har benyttet samman med dem og har derfor ikke gjort så mange dårlige erfaringer i den forbindelse.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
DPetersen Forum Bruger

|
| Sendt: 03 April 2011 kl. 20:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kunne ikke være mere enig
allanowich skrev:
|
så lyder Harbeth lige så godt som den tilsluttede forstærker tillader.
|
|
|
__________________ M.V.H Dpetersen
|
| Til top |
|
| |