| Forfatter |
|
Casper_W Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juni 2009 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 290
|
| Sendt: 16 April 2011 kl. 01:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
Jeg vil lige høre om i ville være nervøse for at parallelforbinde to højttalere på 8 ohm hver til en brokoblet NAD 2700??
MVH
Casper Wolff
|
| Til top |
|
| |
Robert GS Branchemedlem

Ground Sound
Bruger siden: 15 Marts 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 532
|
| Sendt: 16 April 2011 kl. 01:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja - det er nok lige at presse citronen lidt for meget.
Du kan jo undersøge om den er stabil i 2 ohm ifølge datablad / specs
Mvh. Robert GS
|
| Til top |
|
| |
bantan Udelukket fra forum

Bruger siden: 16 Marts 2011 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 582
|
| Sendt: 16 April 2011 kl. 01:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Casper_W skrev:
Hej!
Jeg vil lige høre om i ville være nervøse for at parallelforbinde to højttalere på 8 ohm hver til en brokoblet NAD 2700??
MVH
Casper Wolff |
|
|
Hvis det er dine HP 215 kan du godt gøre det, da de to 15" sidder i serie i den højttaler.
Om ikke andet så er sikringskredsløbet "tidligt på den" i en NAD 2700, så den vil bare slå fra hvis du prøver at få den til at yde
mere end den kan
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 16 April 2011 kl. 09:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
bantan skrev:
Hvis det er dine HP 215 kan du godt gøre det, da de to 15" sidder i serie i den højttaler.
|
|
|
??????????????
Hvad mener du at det skulle betyde i forhold til impedansen. Vi er vel enige om at resultatet stadig bliver 2 ohm som Robert skriver ?
bantan skrev:
Om ikke andet så er sikringskredsløbet "tidligt på den" i en NAD 2700, så den vil bare slå fra hvis du prøver at få den til at yde mere end den kan
|
|
|
Sikringskredsløb redder mange forstærkere og højttalere. Det betyder dog ikke at man bare kan koble hjernen fra og stole på at det når at reagere hver gang. Man bør undgå at bringe forstærkeren i situationer hvor det aktiveres. Jeg har set mange afbrændte forstærkere og højttalere fordi sikringskredsløbet ikke har forhindret katastrofen.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 April 2011 kl. 11:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley stanley stanley
Rolig nu.
Ja det bliver 2 ohm og det kan en NAD 2700 godt, men den slår fra f.eks kl 11 da den har nået sit max der.
Alle forstærkere kan køre 2 ohm - det er et spørgsmål om hvor højt der skal spilles
En NAD 2700 har netop et sikringskredsløb der reagerer lidt for tidligt i forhold til så meget andet.
Det er efter min mening lidt for følsomt.
Og jo, jeg har prøvet en NAD 2700 op til mange gange.
Og tit kørt den i 4 ohm brokoblet, på f.eks Dali 18 MKII og Dali 850
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 16 April 2011 kl. 11:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo, man kan med gode forstærkere, sagtens spille i 2 ohm. Man kan dog ikke spille særligt højt og nogen særlig glæde får man derfor ikke ud af det. Det er kun i Mark Levinson/Krell klassen og den dur, man næsten kan spille normalt. Mange almindelige forstærkere kan ikke lide at spille i diskanten i 2 ohm, ja mange er slappe og udynamiske i 4ohm i dette område. Tænk på at 25w i 8 ohm kontinuert varmer noget. 25w i 2 ohm på samme forstærker bliver ret hed. Glem det!  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Casper_W Forum Bruger

|
| Sendt: 16 April 2011 kl. 13:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor tror i umiddelbart jeg henter mest effekt? Jeg har brokoblet det og parallelkoblet højttalerne, men har min hund hjemme,
så kan ikke give den max gas :)
Her er lige et datashet over forstærkerne: http://nadelectronics.com/content/100531160119-NAD_2700.pdf
Spørgsmålet om jeg henter mest effekt ved at køre to højttalere stereo over hver forstærker eller som jeg har prøvet nu, hvor
e kører brokoblet parallelforbundet?
MVH
Casper
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

|
| Sendt: 16 April 2011 kl. 13:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
bantan skrev:
Stanley stanley stanley
Rolig nu.
Ja det bliver 2 ohm og det kan en NAD 2700 godt, men den slår fra f.eks kl 11 da den har nået sit max der.
Alle forstærkere kan køre 2 ohm - det er et spørgsmål om hvor højt der skal spilles
En NAD 2700 har netop et sikringskredsløb der reagerer lidt for tidligt i forhold til så meget andet. Det er efter min mening lidt for følsomt.
Og jo, jeg har prøvet en NAD 2700 op til mange gange.
Og tit kørt den i 4 ohm brokoblet, på f.eks Dali 18 MKII og Dali 850
|
|
|
Jeg tager det nu ganske roligt, det er jo ikke min forstærker du vil mishandle. 
Men nu er NAD jo så venlige at lægge brugermanualer ud på nettet, så jeg fandt lige en over NAD 2700 (desværre kun på engelsk):
Prøv at læse hvad de skriver om brokobling på side 4.
"For best results the bridging mode should be used with a single 8-ohm or higher impedance speaker..........."
De skriver faktisk også at du ikke kan være sikker på at sikringskredsløbet forhindrer ødelæggelse af forstærkeren.
At du har været heldig betyder jo ikke nødvendigvis at det aldrig kan gå galt for andre. 
|
| Til top |
|
| |
Casper_W Forum Bruger

|
| Sendt: 16 April 2011 kl. 13:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Stanley
Jeg har lige siddet og kigget i selvsamme manual og de skriver at den kan køres sikkert i 2 ohm :) Så min concern ligr mere på
hvor jeg får mest effekt henne?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 April 2011 kl. 14:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
bantan skrev:
Stanley stanley stanley Rolig nu. Ja det bliver 2 ohm og det kan en NAD 2700 godt,
men den slår fra f.eks kl 11 da den har nået sit max der. Alle forstærkere kan køre 2 ohm - det er et spørgsmål om hvor
højt der skal spilles En NAD 2700 har netop et sikringskredsløb der reagerer lidt for tidligt i forhold til så meget andet. Det er
efter min mening lidt for følsomt. Og jo, jeg har prøvet en NAD 2700 op til mange gange. Og tit kørt den i 4 ohm brokoblet,
på f.eks Dali 18 MKII og Dali 850 |
|
|
Jeg tager det nu ganske roligt, det er jo ikke min forstærker du vil mishandle. 
Men nu er NAD jo så venlige at lægge brugermanualer ud på nettet, så jeg fandt lige en over NAD 2700 (desværre kun på
engelsk):
Prøv at læse hvad de skriver om brokobling på side 4.
"For best results the bridging mode should be used with a single 8-ohm or higher impedance speaker..........."
De skriver faktisk også at du ikke kan være sikker på at sikringskredsløbet forhindrer ødelæggelse af forstærkeren.
At du har været heldig betyder jo ikke nødvendigvis at det aldrig kan gå galt for andre. 
|
|
|
Prøv en NAD 2700 istedet for at læse.
Den manual er præcis magen til den der hører til NAD 2600 og NAD 2600A lige på nær betegnelsen.
Casper_W
Spil du bare løs, der sker ingenting
>>> Skal man rette sig efter hvad der står i den manual, så må man ikke bruge en brokoblet NAD 2700 på 90% af alle
Cerwin Vega, da de er 4 ohm eller derunder <<<
En HP-215 har 2 basser i serie og ligger tættere på 8 ohm end nogen anden Cerwin Vega, så 2 stk HP-215 i parallel
svarer meget godt til en af alle de andre Cerwin Vega
Og post gerne resultatet, så andre kan få glæde af det
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

|
| Sendt: 16 April 2011 kl. 14:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Casper_W skrev:
Hej Stanley
Jeg har lige siddet og kigget i selvsamme manual og de skriver at den kan køres sikkert i 2 ohm :) Så min concern ligr mere på hvor jeg får mest effekt henne?
|
|
|
Okay, det var så ikke det du spurgte om i dit første indlæg. Du spurgte om man skulle være nervøs ved at brokoble m. 2 sæt parallelt. Det mener jeg at du bør være. Det skriver NAD jo faktisk også flere gange i manualen. Læs også hvad de skriver i starten i afsnittet "speaker impedance". Du kan altså sagtens risikere at forstærkeren ser ind i en samlet impedans der er noget lavere end 2 ohm.
Men hvis du trods mine og NAD´s advarsler alligevel tager chancen, hvad så ?
Du belaster din forstærker til grænsen (måske over), hvilket sjældent giver bedre lyd. Det passer jo også med Bantans erfaringer, han skriver at den slår fra ret tidligt. De tekniske data du linker til giver ikke svar på dit spørgsmål. De opgiver kun "Continous Output Power" i 8 ohm. De øvrige effektopgivelser er "short term", altså kortvarigt. Hvordan forstærkeren opfører sig med dine højttalere og din musik kan ikke læses af disse data. Brokobling med lave impedanser stiller store krav til strømforsyningens evne til at levere strøm nok. Når strømforsyningen ikke længere kan følge med opstår forvrængning (udover risikoen for afbrændte udgangstransistorer). Dermed risikerer du også afbrændte diskantenheder.
|
| Til top |
|
| |
Casper_W Forum Bruger

|
| Sendt: 16 April 2011 kl. 14:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
Casper_W skrev:
Hej Stanley Jeg har lige siddet og kigget i selvsamme manual og de skriver at den
kan køres sikkert i 2 ohm :) Så min concern ligr mere på hvor jeg får mest effekt henne?
|
|
|
Okay, det var så ikke det du spurgte om i dit første indlæg. Du spurgte om man skulle være nervøs ved at brokoble m. 2
sæt parallelt. Det mener jeg at du bør være. Det skriver NAD jo faktisk også flere gange i manualen. Læs også hvad de
skriver i starten i afsnittet "speaker impedance". Du kan altså sagtens risikere at forstærkeren ser ind i en samlet impedans
der er noget lavere end 2 ohm.
Men hvis du trods mine og NAD´s advarsler alligevel tager chancen, hvad så ?
Du belaster din forstærker til grænsen (måske over), hvilket sjældent giver bedre lyd. Det passer jo også med Bantans
erfaringer, han skriver at den slår fra ret tidligt. De tekniske data du linker til giver ikke svar på dit spørgsmål. De opgiver
kun "Continous Output Power" i 8 ohm. De øvrige effektopgivelser er "short term", altså kortvarigt. Hvordan forstærkeren
opfører sig med dine højttalere og din musik kan ikke læses af disse data. Brokobling med lave impedanser stiller store krav
til strømforsyningens evne til at levere strøm nok. Når strømforsyningen ikke længere kan følge med opstår forvrængning
(udover risikoen for afbrændte udgangstransistorer). Dermed risikerer du også afbrændte diskantenheder.
|
|
|
Jeg referer her anden gang ikke til det tekniske data men manualen som førstæller at den køre "safely" i 2 ohm. Som
Bantan skriver så er min HP 215 8 ohm så ja, det må vel svare til en enkelt normal CW. Den havde jeg ikke lige selv tænkt.
Har kørt med 2 stk. AT-100 brokoblet på de samme forstærkere og de kører 3,6 ohm, så mon ikke de klarer HP 215'erne
også?
Spørgsmålet er bare hvor jeg får mest power ud henne, for i modsætning til at køre med en enkelt højttaler på den
brokoblede forstærker, kører jeg jo nu med 2 på hver, så effekten bliver jo også halveret i guess.
Men skriver lige igen når jeg får lov at tæske dem helt når hunden ikke er her :)
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 April 2011 kl. 15:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der sidder en overload diode på fronten der blinker når forsygningen når grænsen, den har stået og blinket en hel nat til en fest
uden afbrændte ht eller skade på forstærkeren.
Ved kraftige pasager kunne de 4 NAD 2700 vi spillede på klikke fra, men klikke til igen efter 5-10 sek og sådan spillede det hele
natten
Du skal regne med ca 400 watt i 8 ohm og ca 600 watt i 4 ohm, men de dynamiske effekter er MEGET højere
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

|
| Sendt: 16 April 2011 kl. 15:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
bantan skrev:
Prøv en NAD 2700 istedet for at læse.
Den manual er præcis magen til den der hører til NAD 2600 og NAD 2600A lige på nær betegnelsen.
Casper_W
Spil du bare løs, der sker ingenting
>>> Skal man rette sig efter hvad der står i den manual, så må man ikke bruge en brokoblet NAD 2700 på 90% af alle Cerwin Vega, da de er 4 ohm eller derunder <<<
En HP-215 har 2 basser i serie og ligger tættere på 8 ohm end nogen anden Cerwin Vega, så 2 stk HP-215 i parallel svarer meget godt til en af alle de andre Cerwin Vega
Og post gerne resultatet, så andre kan få glæde af det  |
|
|
Det er selvfølgelig helt op til Casper om han vil følge NAD´s anbefalinger.
Jeg siger heller ikke at det, med garanti, går galt hvis han ikke gør. Kun at der er en væsentlig risiko.
Jeg undrer mig dog lidt over at du tør garantere at det ikke går galt, især når du har haft forstærkeren til at slå fra flere gange.
Men det er nok bare mig der har set for mange afbrændte forstærkere (og store regninger). 
|
| Til top |
|
| |
Casper_W Forum Bruger

|
| Sendt: 16 April 2011 kl. 15:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det med at klikke fra er også sket utallige gange her. Rart sikkerhedsnet :)
Bantan: Jo men et er vel 600 watt samlet til højttalerne, dvs. 300 watt til hver? :)
Btw. har oplevet en downside som jeg ikke lagde mærke til om var der før jeg brokoblede + parallelforbindede: Der er lidt
baggrundsstøj som kan høres når der ikke er noget lyd i højttalerne og ved stop i sangene.
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 16 April 2011 kl. 15:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er nok begyndende tinnitus  __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

|
| Sendt: 16 April 2011 kl. 15:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Casper_W skrev:
Jeg referer her anden gang ikke til det tekniske data men manualen som førstæller at den køre "safely" i 2 ohm.
|
|
|
Så læste du vel også næste sætning. Det er sådan noget kedeligt noget med "the output transistors may overheat". 
Men held og lykke med dit forsøg på at finde grænsen for hvor meget man kan overskride leverandørens anbefalinger inden det går galt. Lad os håbe at sikringskredsløbet også redder forstærkeren næste gang, sådan nogle "output transistors" kan være ubehageligt dyre at få skiftet.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 April 2011 kl. 15:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Casper_W skrev:
Det med at klikke fra er også sket utallige gange her. Rart sikkerhedsnet :)
Bantan: Jo men et er vel 600 watt samlet til højttalerne, dvs. 300 watt til hver? :)
Btw. har oplevet en downside som jeg ikke lagde mærke til om var der før jeg brokoblede + parallelforbindede: Der er lidt
baggrundsstøj som kan høres når der ikke er noget lyd i højttalerne og ved stop i sangene. |
|
|
Ja det er ca 300 watt til hver
Du vil ikke kunne høre ret meget forskel på 300 watt til hver og 400 watt til hver
Støjen kan meget nemt komme fra din forforstærker og dine højttalere er jo ret følsomme
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 16 April 2011 kl. 17:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man skal nok ikke tolke den sikkerhed i 2 ohm, som om at den kan køre kontiuert i 2ohm. Det skal forstås sådan, at en impedans på højttaleren, der et par steder dykker til 2 ohm, ikke vil have indflydelse på forstærkerens ve og vel. Det klarer en Nad som er mis. Jeg tror ikke den vil lyde godt på et par Apogee bånd højttalere, som stort set ligger omkring de 1-3 ohm, laveste i diskanten.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
bdef Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 739
|
| Sendt: 16 April 2011 kl. 18:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm ... Jeg synes der er en mere relevant synsvinkel her.
Det at koble 2 højttalere i parallel giver snollede 3 dB mere og det samme gør en brokobling. Uanset om NAD'en holder eller ej, så vil jeg være mere bekymret for lydtrykket. Uanset om i får de 6 dB ekstra eller ikke. 6 dB er godt nok en 4 dobling, men på grund af ørets opbygning så skal det ca. 10 dB ekstra til for at det opleves som en fordobling. Når jeg så tænker på at jeg kan spille pænt til med mine 20 Watt, så undres jeg over hvad der skal spilles op. En festsal, en sportsplads?
|
| Til top |
|
| |