Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 00:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: DC på udgangen (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
OleDP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 28 April 2011 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

Hej

Her til morgen opdager jeg at min gamle effektforstærker, Perreaux E2, har noget DC på udgangen.

Det er mest i venstre kanal, omkring 310 mV og højre kanal har også noget, omkring 100 mV. Det flytter selvsølgelig mine 7" Flexunit lidt udad, og det har jeg ikke lagt mærke til før.

Målingerne er fortaget med højttalerne tilkoblet, men uden kablerne fra forforstærkeren.

Jeg vil vove den påstand at det er noget som er kommet hen ad vejen. Jeg har ikke set det før nu.

Hvad er der galt og hvad kan jeg gøre ved det ?

Mvh Ole
Til top Vis OleDP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OleDP

exciter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 28 April 2011 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

Tag lige og mål igen med højttalerne frakoblet og volume skruet helt ned.
Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter

OleDP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2011 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Jeg har lige målt igen - stadig som stand-alone uden forbindelse til forforstærkeren og uden højttaler koblet til og resultatet er stort set det samme : 285 mV og 100 mV. Nu har forstærkeren stået tændt i flere timer uden ændring.

Mvh Ole

exciter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 28 April 2011 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

Prøv at kontakte firmaet og spørg efter en service manual nz.info@perreaux.com

alt efter om den har dc offset justering eller ej, så er det enten et spørgsmål om justering eller udskiftning af trætte komponenter.

Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 April 2011 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

Man måler altid offset med kortsluttet indgang alternativt 10 ohm i et RCA stik.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

OleDP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2011 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Jeg har lige prøvet at måle med kortsluttede indgange, og får samme resultat som før.

Jeg har skrevet til Perreaux og venter på et svar.

Mvh Ole

OleDP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 April 2011 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Jeg har ikke hørt noget fra Perreaux endnu.

Jeg har taget låget af forstærkeren og der findes 3 trimmere til justeringer af hver kanal :

"Q1 adj", "DIST" og "Off set". Er der én af disse som kan justere DC ?.

Er der én som kan guide mig til at justere DC eller én i nærheden af Randers, som kan hjælpe mig ?.

Et andet spørgsmål er hvorfor dette høje DC pludselig opstået ?. Jeg synes jo ikke at det har været der før ( men det er ikke det samme som at det ikke har været der i én eller anden grad ).

Jeg har taget flere billeder, hvis det ønskes.

Mvh Ole

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 30 April 2011 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

Det er "Offset" trimmeren du skal bruge,

Skru helt ned for styrkekontrollen, forbind et DC voltmeter over højttalerudgangen og indstil på trimmeren til du får 0V DC på udgangen (+/- 5mV er OK).

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 30 April 2011 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

Årsagen til at det kommer med tiden er at komponentværdierne ændrer sig ved lang tids brug.
Typisk er det modstandene der bliver højere i værdi, og de tre trimmere kan også flytte sig (minimalt).

Har du målt DC lige efter at du har tændt, eller efter at forstærkeren har været tændt et stykke tid og er blevet lun? Fordi det har også stor betydning for DC offset'et og det kan være at hvis du måler efter at den er lun at offset spændingerne er lavere.

Anyway: Når trimmeren nu hedder 'off set' og du kan finde ud af at bruge et multimeter, ja så er jo lige til højrebenet selv at justere det på plads.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 April 2011 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

Det kan være svært at ramme 5mV. Men helt op til 30-50mV regnes for at være OK.

OleDP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 April 2011 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Jeg har ladet forstærkeren stå tændt i en time, for at blive varm og stabil.

Højre kanal, som før lå omkring 100 mV kan jeg justere ned til 1-2 mV. Jeg kan også justere den ned under nul ( negativ )

Men venstre kanal som før lå omkring 310 mV kan jeg ikke justere længere ned end omkring 120 mV. Så stopper trimmeren.

Det er altså målt og justeret uden tilslutning af signalkabler eller højttalere. Jeg prøvede at kortslutte indgangen men det ændrer ikke noget.

Mvh Ole

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 April 2011 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

Jamen så er højre kanal jo bare fin fin.
Så mangler du bare den venstre, men det kan fixes. Der skal ændres på værdien på en af de to modstande der sidder i serie med trimmeren. Jeg kan desværre ikke tilbyde dig at gøre det i praksis, men hvis du har et diagram og/eller kan tage flere billeder i stil med det du har lagt på, så kan jeg måske guide dig. Et billede af printbanerne på undersiden af printet kan gøre det.

Lad være med at måle med 'åben' indgang. Tilslut altid en kortslutning eller den preamp der benyttes. En åben indgang kan skabe offset i sig selv, det er ikke farligt men så måler man offset på en anden situation end den man benytter = irrelevant måling og justering.

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 April 2011 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

!20 mv er da til at leve med medmindre man har elektrostater.

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 April 2011 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

Diamagnetic skrev:

!20 mv er da til at leve med medmindre man har elektrostater.

Ja, men hvis man kan få den tættere på 0 er det værd at gøre.

OleDP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 April 2011 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Her er et closeup af de 2 modstande på hhv 470 k og 47 k. Jeg har taget bundpladen af, så man kan se igennem printet. Jeg ved ikke om det kan bruges.

Mvh Ole

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 30 April 2011 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

Der er allerede kommet gode kompetente bud på, hvordan du bør gøre. Det er "off-set"-trimmeren, du skal bruge - ja-og den venstre kanal kræver et mindre eftersyn. De fleste fabrikanter tillader et DC-offset på max. plus/minus 50mV. Så den højre kan altså justeres ind "på plads", men det kan den venstre altså så ikke. Der kan, som man tidligere har været inde på, være komponenter i dén kanal som er drevet lidt rigeligt. Du kan med fordel undersøge komponenter som modstande i den kanal. Dit billede af de to modstande giver i hvert fald ikke mig nogle hints, men derfor kan en af disse modstande godt have drevet lidt for meget. Måske er der elektrolytkondensatorer i kanalen , som er lidt trætte efter mange års drift.

Jeg ville tage modstandene ud og måle dem og evt. sætte nye tilsvarende i  - desuden kunne en mild recapping også blive aktuel i den kanal. Og når du nu var i gang, kunne den anden kanal måske lige så godt få turen med det samme.

Er du dén Ole?

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 Maj 2011 kl. 00:38 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

Der er allerede kommet gode kompetente bud på, hvordan du bør gøre. Det er "off-set"-
trimmeren, du skal bruge - ja-og den venstre kanal kræver et mindre eftersyn. De fleste fabrikanter tillader et DC-offset på
max. plus/minus 50mV. Så den højre kan altså justeres ind "på plads", men det kan den venstre altså så ikke. Der kan, som
man tidligere har været inde på, være komponenter i dén kanal som er drevet lidt rigeligt. Du kan med fordel undersøge
komponenter som modstande i den kanal. Dit billede af de to modstande giver i hvert fald ikke mig nogle hints, men derfor
kan en af disse modstande godt have drevet lidt for meget. Måske er der elektrolytkondensatorer i kanalen , som er lidt
trætte efter mange års drift.

Jeg ville tage modstandene ud og måle dem og evt. sætte nye tilsvarende i  - desuden kunne en mild recapping også
blive aktuel i den kanal. Og når du nu var i gang, kunne den anden kanal måske lige så godt få turen med det samme.

Er du dén Ole?

Vh

Freddy

Modstande " driver " normalt ikke. Mest sandsynligt er det halvledere. Der må eksperimenteres med små ændringer af de
viste modstande.

OleDP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Maj 2011 kl. 08:37 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Jeg må jo igang med at lodde lidt og se om jeg kan finde en dårlig komponent. Jeg kan jo godt spille med de 120 mV, men når man nu ved at det ikke er 100 % OK, så er jeg sikker på at jeg kan høre det LOL

Er det bare at forsøge sig frem med de 2 modstande indtil at jeg kan justere omkring 0 mV ? Ændre den ene et trin op eller ned og måle hvad der sker ?.

Ja, Freddy - Jeg er dén Ole. Måske har du kontakter til en god reperatør, hvis det ikke lykkes for mig i første omgang ?. Jeg er meget glad for forstærkeren og vil gerne have at den kører 100 %.

Mvh Ole

MrBakmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2008
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 01 Maj 2011 kl. 09:38 | IP-adresse registreret  

Hej Ole,

Jeg har set svarene på dit indlæg, og vil da også lige give mit besyv med - det er jo det vi er her for

Min erfaring siger mig, at hvis en forstærker pludeselig får DC på udgangen, så skyldes det oftest IKKE selve forstærkerens offset justering - men derimod en ubalance i et differential trin længere tilbage i udgangstrinnet; f.eks en operationsforstærker, hvor offset justeringen er drevet ELLER den ene forsyningsspænding enten er meget lav eller helt forsvundet (de fleste op-amp's skal have symmestrisk forsyningsspænding, f.eks +/- 15V).

Jeg er ikke enig i påstanden om, at modstande "driver" med tiden, da de ikke ser ud til at have lidt overlast i form af stærk varme - men tjek dem blot for sjælefredens skyld.

Nu kan jeg ikke afgøre om forstærkeren rent faktisk har op amp's i konstruktionen udfra dine billeder, men inden du går igang med loddekolben, bør du lige tjekke følgende:

- Samtlige udgangsspændinger fra strømforsyningen (ofte er spændingen påtrykt printet)
- Forsyningsspændingen til samtlige op amp's

Held og lykke og lad os høre hvordan det går.

Til top Vis MrBakmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MrBakmann

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Maj 2011 kl. 10:17 | IP-adresse registreret  

OleDP skrev:
Er det bare at forsøge sig frem med de 2 modstande indtil at jeg kan justere omkring 0 mV ? Ændre den ene et trin op eller ned og måle hvad der sker ?.

Ja, men det ser snarere ud som om at det er 47k og 56k modstanden du skal pille ved.
Find ud af hvilken der går mod +V og gør den lidt større, eller den der går mod -V og gør den mindre. Når du måler Off set første gang efter sådan en ændring er det bedst at starte UDEN højttaleren tilkoblet ( hvis offset skulle være gået op på adskillige volt eller noget).

Jeg er iøvrigt ening i MrBakmans råd.

(edit: modstande)

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum