Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 06:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Nødvendigt med forstærker? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Alaza
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 22 Maj 2011 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Jeg overvejer kraftigt at købe et setup i stil med et Asus Xonar Essence ST/STX og eksempelvis et sæt stereo Totem
Dreamcatchers (http://totemacoustic.com/english/hi-fi/compact/dreamcatcher /). Vil det være nødvendigt for mig at bruge en
effektforstærker, eller kan lydkortet drive dem alene fra RCA udgangene på lydkortet?

Side spørgsmål: Hvis jeg vælger at købe en forstærker, vil det så være at foretrække at køre lyden ud via SP/DIF og investere
i en digital effektforstærker? Setupet vil primært skulle bruges til musik, men også en smule film og spil.
Til top Vis Alaza's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alaza

Peter X
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 22 Maj 2011 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

Hej, Ja du skal bruge en effektforstærker for at trække et par almindelige højttalere.

Alternativt kan du købe "Aktive" højttalere hvor effekt forstærkeren er indbygget i højttalerne, de fleste PC-højttaler sæt er lavet på den måde. f.eks Logitech Z523

Dit Asus Xonar STX har en hoved telefon forstærker den kan ikke trække højttalere, ud over det er kortet forsynet med en Burr-Brown PCM 1792A chip til DAC, det er ikke helt ringe. 

Hvis du anvender S/PDIF vil du bypasse lydkortets DAC, og skal så have en DAC senere i kæden, det kan enten være en løs DAC sammen med en effektforstærker inden højttalerne. Eller en "Power DAC" Sumoh Power DAC el. NAD M2 Og så kunne det også klares af de fleste Surround recivere. Men det er altså lidt synd at købe så fint et lydkort til de løsninger.

Hvordan har du egentligt fundet frem til Totem Dreamcatcher?

Mvh Peter

Til top Vis Peter X's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter X

Alaza
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: København
Sendt: 22 Maj 2011 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

Hej, tak for det hurtige og uddybende svar.

Alright, jeg havde heller ikke forventet andet, synes bare ikke jeg kunne finde ud af hvor meget effekt de analoge udgange
på Asus kortet kan levere.

Mht. at anvende S/PDIF, så er det vel egentligt kun et realitisk scenarie hvis jeg vælger et 5.1 setup modsat et 2.0? For så
også at skulle have et ekstra modul i form af en DAC ind i lydvejen.

Jeg fandt Totem sættet via http://www.stereophile.com/content/totem-dreamcatcher-loudsp eaker - læste konklusioner på
midrange budget højtalere og noterede mig at konklusionen var at:

"The Totem Dreamcatcher is more than a nearly flawless affordable bookshelf speaker that competes with speakers at triple
its price. Never before have I heard a small speaker whose sound was so enticing and intoxicating that it made me want to
never stop listening. Of all the speakers I've reviewed in the last 28 years, I have never enjoyed music more through
anything else, regardless of price."

Mvh

Tore
Til top Vis Alaza's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alaza

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes