Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 09:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Nyt setup: Hvorfor er min lyd ikke bedre? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kvikz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 10 Juni 2011 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

Jeg er ved at sammensætte mit første anlæg nogensinde, og til formålet har jeg købt en Marantz PM6003 forstærker samt to Monitor Audio Bronze BX2 højttalere.

Jeg hørte på et tidspunkt højttalerne og var imponeret, og fik googlet mig frem til, at PM6003 var blandt de bedste forstærkere til at drive dem.

Jeg er dog bange for, at jeg ikke har tænkt min løsning helt nok igennem, da jeg ærlig talt intet ved om det.
Lydkilden er en Apple Airport Express, der er forbundet trådløst til min computer og iPhone.

Jeg satte det hele til midlertidigt i går, men det lyder mildest talt elendigt.
Airport Expressen er tilsluttet forstærkerens AUX-kanal med først en 3,5 jack > 2x phono hun converter, og herefter et 2x phono han > 2x phono han, da det var hvad jeg lå inde med.

Jeg har forbundet højttalerne med lampeledning til System A på forstærkeren.
Højttalerne har mulighed for bi-wiring, og de stik jeg først havde tilsluttet ledningerne til, resulterede i en meget metallisk lyd. De stik jeg nu har tilsluttet til giver bedre lyd, men fuldstændig uden dybde og bass. Det lyder forfærdeligt, og jeg kan ærligt sige, at mine 200kr computerhøjttalere lyder bedre.

Det har hele tiden været min mening at samle det midlertidigt, og så købe de "rigtige" kabler efterfølgende, men kan den dårlige lyd virkelig være på grund af kablerne?

Airport Expressen har TOSlink, men vil der være nogen forskel ved at skifte til sådan et kabel her, og kan min forstærker overhovedet afspille det signal?

Jeg sidder på arbejdet og skriver dette, og er netop kommet i tanke om, at højttalernes stik var luset sammen med en slags guldskive, som jeg fjernedehelt, da jeg tænkte at man nok ikke skulle bruge den. Men er det måske min egentlige grund til den dårlige lyd, eller skal man kun bruge det ved bi-wiring?

Sidst men ikke mindst, har jeg tænkt at jeg måske slet ikke KAN få ordentlig lyd med mit nuværende setup, og at jeg derfor mangler en DAC, men jeg ved det ikke.

Jeg håber i kan hjælpe!
Til top Vis kvikz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kvikz

reenberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005
Sendt: 10 Juni 2011 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

Uden at kende setuppet lyder det som om du fordre din forstærker med et signal som er ALT for højt ( hvor meget skruer du op på forstærkeren ? )Det vil få indgangen til at klippe og give ubrugelig lyd.
Den lyd du stremer skal også være i orden ( altså IKKE MP3 96kbs eller lignende. alt over 196kbps bør lyde ok ( ikke som FLAC, men ude mærket til at teste med) )

Lån en CD afspiller i stedet for ( eller en anden kilde du stoler på så som DVD afspilleren, HD recorden eller hvad der nu er derhjemme) så du er SIKKER på det ikke er kilden der er poblemet og se hvad der sker.

Til top Vis reenberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af reenberg

kvikz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juni 2011 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

Jeg prøvede også at tilslutte min iPhone direkte, men det gav ingen forskel overhovedet.
Forstærkeren er skruet minimalt op, måske 8-10% volume.

Alt mit musik er 320kbps vbr, så det er (desværre!) heller ikke kvaliteten der er problemet.

strecker
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Permanent

Bruger siden: 14 Januar 2007
Sendt: 10 Juni 2011 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

så vidt jeg ved er der også digital udgang i minijack stikket på din Airplay og det er KLART at fortrække frem for analog minijack..!!

der næst.. hvis du kun bruger et sæt terminaler på højttalerne skal du benytte den "bro" der forbinder de to sæt terminaler sammen, ellers er det kun enten bas eller mellemtone / diskant der får signal..

hvis du benytter begge sæt terminaler på højttalerne ( bi-wire / bi-amp ) SKAL du fjerne broen, da du ellers risikerer at futte dit nye grej af..

kan se du bor i kbh og du er ret newbie inden for hifi, så jeg vil da gerne tilbyde at komme forbi at kigge på det hvis du bor i nærheden af mig, inden du brænder dit fine nye anlæg af..

tror det er den analog minijack tilslutning der får det hele til at lyde skidt, og hvis højttalerne samtidig ikke får ordentligt signal så er der ikke noget at sige til den dårlige lyd..

jesper

Til top Vis strecker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af strecker

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 Juni 2011 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

Metalbøjlen skal du lade blive på, med mindre du biwirer eller biamper. Det er nok her lyden går helt  galt.
Biamp
Biwire
Sådan skal du gøre

Ang. det kabel du linker til, fungerer det på samme måde som det du bruger. Det er Minijack -> 2xPhono han. Det ekstra kabel du bruger gavner dog ikke ligefrem lyden.

Selv uden dac, og med lampeledning kan du sagtens få god lyd ud af det anlæg. Fornuftige komponenter som matcher hinanden godt.

Vær obs på hvad kvalitet du ripper din musik i. Gør det endelig i en ordentlig kvalitet første gang.

James Rabundus
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 Oktober 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 Juni 2011 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

kvikz skrev:

Airport Expressen har TOSlink, men vil der være nogen forskel ved at skifte til sådan et kabel her, og kan min forstærker overhovedet afspille det signal?

Eller køb et lidt bedre, merudgiften er vel til at overse...

http://www.hi-end.on9mart.com/cart/SEOR-SEO-RC15.html

strecker
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Permanent

Bruger siden: 14 Januar 2007
Sendt: 10 Juni 2011 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

jeg ser nu at din forstærker ikke har digital input..

kunne godt tænkes at et ordentligt minijack til phono ville pynte lidt på lyden, men jeg ville gå all in og købe mig en DAC til at smide imellem Airporten og forstærker.. du skal ikke særlig højt i pris før der kommer forbedringer i forhold til den DAC Airplay kører med..

Til top Vis strecker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af strecker

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 10 Juni 2011 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

thuekay skrev:

Metalbøjlen skal du lade blive på, med mindre du biwirer eller biamper. Det er nok her lyden går helt  galt.
Biamp
Biwire
Sådan
skal du gøre
Ang. det kabel du linker til, fungerer det på samme måde som det du bruger. Det er Minijack -> 2xPhono
han. Det ekstra kabel du bruger gavner dog ikke ligefrem lyden.Selv uden dac, og med lampeledning kan du sagtens få god
lyd ud af det anlæg. Fornuftige komponenter som matcher hinanden godt.Vær obs på hvad kvalitet du ripper din musik i. Gør
det endelig i en ordentlig kvalitet første gang.

præcis.. hvis der kun er kabel ind i diskantdelen af delefilteret, er det ikke underligt at der ingen bass er hehe

Kør for guds skyld digitalt med din airport express, da det vil give væsentlig bedre lyd end din bærbars indbyggede lydkort
(minijack pjatværk)

Hvis det ikke spiller kanon, så er er noget andet galt, for dit setup fejler ikke noget.

Skal der opgraderes senere hen vil jeg foreslå en bedre DAC end Airportens indbyggede, selvom den på nuværende fint
skulle kunne producere vellyd.

Når alt dette er sagt skal dine nye højttalere også have nogle timers spilletid før de åbner sig ordentligt op og spiller som de
er bygget til at spille.

Lækkert sammensat setup, og Monitor Audio og Marantz går rigtig godt i spænd.
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juni 2011 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

Hvis ovenstående forslag ikke afhjælper problemet (hvilket jeg er ret sikker på det gør), så tag evt nogle billeder af dine
tilslutninger/kabling og smid op til os, så skal vi hurtigt få styr på sagerne

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 11 Juni 2011 kl. 00:11 | IP-adresse registreret  

kvikz skrev
Jeg sidder på arbejdet og skriver dette, og er netop kommet i tanke om, at højttalernes stik var luset sammen med en slags guldskive, som jeg fjernedehelt, da jeg tænkte at man nok ikke skulle bruge den. Men er det måske min egentlige grund til den dårlige lyd, eller skal man kun bruge det ved bi-wiring?

Hvis de der kortslutnings bøjler ikke er der og du ikke kører bi-wiring...så spille du enten kun bas-mellemtone eller diskant...hvis det er tilfældet så kan jeg godt forstå du ikke er tilfreds, men jeg håber da jeg tager fejl... 

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 11 Juni 2011 kl. 00:16 | IP-adresse registreret  

Så vidt jeg kan forstå på dit indlæg, lyder det også for mig som om, at du har fjernet bøjlen uden at skulle fjerne den - når du kun bruger én ledning, skal bøjlen være der, som de andre også skriver.

Kabler kan ikke gøre lyden forfærdelig, og de kan heller ikke redde et dårligt anlæg. Hvis de overhovedet gør en forskel, er det meget små justeringer, der er tale om.
Til top Vis dysterland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dysterland Besøg dysterland's Websted

bantan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 16 Marts 2011
Lokalitet: Fyn
Sendt: 11 Juni 2011 kl. 01:14 | IP-adresse registreret  

kvikz skrev:
Jeg sidder på arbejdet og skriver dette, og er netop kommet i tanke om, at højttalernes stik var luset
sammen med en slags guldskive, som jeg fjernedehelt, da jeg tænkte at man nok ikke skulle bruge den. Men er det måske
min egentlige grund til den dårlige lyd, eller skal man kun bruge det ved bi-wiring?

De "guldskiver" sidder der for at forbinde bas/mellemtone og diskanten

De 2 øverste (+ & -) er til diskanten og de 2 nederste er til bas/mellemtonen

Fjerner du de "guldskiver" (Bøjler) og kun sætter ledninger på de 2 øverste, vil kun diskanten spille - og selvfølgelig kun
bassen, hvis du kun bruger de nederste.

Er det sådan du har gjort, forstår jeg du er utilfreds med din lyd.

Så... På med de bøjler igen, eller endnu bedre; En lille stump kabel mellem + & + og en lille stump mellem - & - og sæt dit
højttalerkabel til enten de øverste + & -, eller de nederste - så skulle det gerne virke for dig
Til top Vis bantan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bantan

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 Juni 2011 kl. 01:37 | IP-adresse registreret  

Man sige at et billede sige mere en tusinde ord, man havde gør så flere billede

Single wire

Bi-wire/bi-amp (højttalerterminal)

Bi-amp

Så til næste del.

Glem alt om at bruge den indbygget DAC i en Airport Expressen, det lyder ikke særlig godt, og det er næste en synd ikke at
bruge den digital mulighed der er i en Airport Expressen og så over til en god DAC.

Fra din Airport Expressen skal du bruge et Home Cinema Optisk kabel (MiniPlug - Toslink) som så er forbundet til en god DAC
(et eksempel kunne værre en brugt THULE DAC 200 (se linken)), og DAC er så forbunde helt normalt med din Marantz
PM6003, med et normalt RCA signal kable.

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=189953

Airport Expressen

Et eksempel på et Home Cinema Optisk kabel (MiniPlug - Toslink)
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Sendt: 11 Juni 2011 kl. 08:25 | IP-adresse registreret  

Du spiller nok bare i modfase.
Byt om på + og - på den ene højttaler.
Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

Dennisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2008
Sendt: 11 Juni 2011 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

Det er helt sikkert bare den guld-forbinder imellem terminalerne som du skal sætte tilbage på plads.

Hvis du har smidt dem væk, kan du bruge et stykke højttalerkabel til at forbinde dem.
Du kan også bare afisolere noget mere af højttalerkablet og så stikke det hele vejen igennem begge terminaler. Det er nok
lidt nemmere, end at skulle få to stykker kabel igennem hvert hul.

Som NriK siger, kan du også risikere at forbinde højttalerne i modfase. Det er vigtigt at den leder som sidder i + på
forstærkeren også sidder i + på højttaleren, og det samme med minus selvfølgelig.

Hvis du spiller i modfase, lyder musikken som om den spiller mere inde i hovedet på dig, frem for foran dig.

Her er en hjemmeside med eksempler. Hvis dem som
hedder "Out of phase" lyder mest rigtigt, er højttalerne forbundet forkert.

Men når alt er sat til som det skal, er jeg sikker på at du bliver rigtig glad for anlægget. Det er helt sikkert meget bedre end
dine tidligere computerhøjttalere, så glem du bare alt om DAC's og dyrere kabler.
..i hvert fald lige foreløbigt
Til top Vis Dennisk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennisk

CasperCU
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 11 Juni 2011 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

Jeg kan ikke lige se om du har købt ny eller brugt. men hvis det er nyt. så skal højtallerne spilles til. Lyden endre sig meget på
de første par hundrede timer de spiller. Så hvis de er nye, giv dem lidt tid
Til top Vis CasperCU's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CasperCU

klypstefan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 11 Juni 2011 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

kvikz, kommer du ikke snart fra arbejde så vi kan få opklaret problemet :).. er blevet helt nysgerrig..
Til top Vis klypstefan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klypstefan

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 11 Juni 2011 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Tja... Jeg må tilslutte mig de ovenstående bud. Enten har du fjernet kortslutningsbøljen bag på højttaleren, og brugt et singlewire kabel. Og dermed får du enten kun nedre frekvenser, eller også får du kun de øvre frekvenser ud af højttaleren. Ellers har du fået forbundet højttalerne i modfase, og dermed vil bassernes vandring gå modsat af hinanden, og ophæve hinanden, med meget begrænset bas til følge.
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

kvikz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juni 2011 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

Nu er jeg tilbage på arbejde. Mit internet virkede selvfølgelig ikke derhjemme..

Tusind tak for de helt ufatteligt mange detaljerede svar!

Problemet var ganske rigtigt den manglende bøjle mellem terminalerne bag på højttalerne, så snart jeg satte dem på, lød det helt fantastisk i mine absolut utrænede ører, der altid kun har hørt musik via computerhøjttalere.

Jeg har skrevet en DAC og nye kabler på ønskelisten, da der som i siger, helt sikkert er plads til forbedring, men lige nu er jeg tilfreds med min lyd :)

Endnu engang tak!

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juni 2011 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

Godt problemet blev løst, og endnu bedre at det også lyder godt i dine ører :)

En DAC behøver ikke koste ret meget. Prodigy Cube har rigtig god omtale her på forum.
Prodigy Cube

Det billige alternativ:
Behringer UCA-202

Have a nice day

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes