| Well well, først må jeg lige dybt og ydmygt undskylde at jeg ikke har svaret i SÅ lang tid. Sagen er at min kammerat pludselig fik kolde føder og hellere ville købe noget rigtig Hifi i stedet, hvilket selvfølgelig også er fair nok, men man føler sig vel lidt "brændt af".
Surt 
Anyway bare fordi at praksis ikke bliver til noget denne sommer, så betyder det ikke at teorien kan være interesant. Men da det er teori, så er der ikke lige nogen konkrete komponenter jeg kan remse op.
Anyway du har helt ret i at det var en bilradio jeg mente og ikke en bilforstærker. Valget faldt på bilradio, da man så slipper for delefilteret mellem bass og mellemtone/diskant samtidig med at man ofte kan finde bilradioer, som har både CD, radio, AUX in, SD kort og USB indgang og så er man jo godt kørende til en festival eller strandfest lige meget hvem der gerne vil sætte noget af deres musik på.
Jeg er ikke helt med på hvad du mener med at du slipper for delefilteret? Det skal da være der et eller andet sted....?
Angående denne "impedans" så forstår jeg det sådan at ved at sætte 2 x woofer(4ohm), så svarer det til at belaste forstærkeren med 2ohm, hvilket trækker dobbelt så meget effekt(watt)? Så vidt jeg husker dog, så er en bilforstærker da rimelig "grov" og har vel ikke så meget imod at blive lidt belastet.
Ja og ja :-)
Tager vi udgangspunkt i disse her Creative "satteliter", så kender vi ikke deres ohm. Kan vi bare sætte et multimeter direkte på og måle antal ohm?
Nej ikke helt - det du måler er så enhedens DC-modstand (een frekvens) - impedans varierer med frekvensen - det giver dog et rimeligt billede af hvor man ligger da du måler den "reelle" del af impedansen - du mangler lige den "imaginære" del af impedansen, så læg "lidt" til, så har du et fornuftigt overslag.
En helt anden ting er kølingen af sådan en lille kraft-kasse. Enhederne i sig selv bliver jo nok ikke nævneværdigt varme, men der vil være 1 bilradio og nok 2 forstrækere af 500 watt(husker sku ikke lige ohm, men det er alligevel nogle rimelig kraftige mono forstrækere, så de udvikler nok noget varme) og så selvfølgelig et batteri(som nok ikke er så glad for at overophede). Skal der tænkes på aktiv køling her? Nogle 120/140mm eller 1-2 200mm kan vel klare det? Eller er det overhovedet nødvenigt.
Tja - det bliver lidt et skud.... - men køling er altid en god ting, men det "koster" jo strøm......
Sidst er der lige et andet spørgsmål. Ideen er jo at det skal kunne køre på et bilbatteri, men hvis nu vi bare gerne vil spille en havefest op, så ville det jo være rart at kunne sætte det til stikkontakten i stedet. Så vidt jeg husker så SKAL man have et batteri koblet til. Man må ikke bare smide en bilbatterioplader direkte på systemet, men det skal derimod kobles til batteriet. Har jeg ret?
Nej - der er mange der har lavet en stræmforsyning til en bilradio og brugt det i skuret.... 
Omvendt er det rimeligt enkelt at sætte en oplader til, så kan du bare sætte den i stikket, når du er nær en kontakt 
Igen så undskyld jeg at jeg har været så sløvet med at svare, men mistede temmelig meget lysten efter min kammerat bakkede ud, da jeg ikke har råd til det selv(er ved at spare op til MC kørekort så...), men da jeg altid har kunne lide teori, så fik jeg lyst til at spørge ind til emnet igen  |