Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2025 | 13:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Højtalerværdi kontra forstærkerværdi (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
fuzzyboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 September 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 02 September 2011 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

Jeg har netop solgt min forstærker og er i gang med at demoe forskellige højtalere. Jeg er landet på et par Audiovector som
jeg har lånt på prøve, men i mangel af en ordentlig forstærker har jeg tilsluttet min Sumoh S30 (en lille digital forstærker til
kr. 700 der yder 2*30W på en god dag).

Selvom der er mærkbar forskel på lyden fra den og min tidligere (XTZ D3) er det en væsentlig mindre forringelse end jeg
havde troet - til trods for at jeg bruger PC'ens volume kontrol med dertil følgende kvalitetsforringelse (der er ingen volume
kontrol på Sumoh'en). Lyden er noget mere afpillet og diskanten lyder ikke super godt, men når man tænker på at XTZ
forstærkeren koster 4 gange så meget som Sumoh'en er jeg ret overrasket over, at forringelsen ikke er værre.

Havde jeg omvendt benyttet et par højtalere der havde kostet 1/4 af Audiovectorene er jeg ret overbevist om at forskellen
ville have været mere udtalt.

Så jeg kom til at tænke på - ligger den gylde kvalitet/krone kurve anderledes for forstærkere end for højtalere? Hvis mit
samlede budget er 20-30.000, hvor får jeg så den bedste værdi - ved at bruge mest på højtalere eller forstærker/dac? Eller
ligedelt?
Til top Vis fuzzyboy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fuzzyboy

Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 02 September 2011 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Højttalerne er efter min mening dem du bør bruge mest på.
Hvis de ikke passer til dine præferencer, så er det jo ligegyldigt hvad du bruger til at drive dem.

Dog skal forstærkeren passe til højttalerne, forstået på den måde at, det ville være skidt hvis forstærkeren ikke havde nok kræfter til at drive et par højttalere med lav følsomhed, og tendenser til lav impedans.

Og så giver det jo heller ikke meget mening at have en 300 kr, Aldi boombox til at drive at par 10.000 kr + højttalere.

fuzzyboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 September 2011 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

Dan R. Hansen skrev:
Højttalerne er efter min mening dem du bør bruge mest på.Hvis de ikke passer til dine præferencer,
så er det jo ligegyldigt hvad du bruger til at drive dem.Dog skal forstærkeren passe til højttalerne, forstået på den måde at, det
ville være skidt hvis forstærkeren ikke havde nok kræfter til at drive et par højttalere med lav følsomhed, og tendenser til lav
impedans.Og så giver det jo heller ikke meget mening at have en 300 kr, Aldi boombox til at drive at par 10.000 kr +
højttalere.

Hehe, det er der vist heller ingen der påstår - jeg er nærmere ude i om man bør dele sin investering 50/50, 60/40, 75/25 etc.

I mit tilfælde skal pengene dække både højtalere, amp og dac, så det kan være at vi nærmere er ude i noget 50/25/25 eller
hvad ved jeg - anyway, jeg tror du har ret i at de fleste penge skal smides efter højtalerne.

Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 02 September 2011 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Køb et par højttalere til 10k, en forstærker til 6k og så en DAC magic.
Kabler og lidt ekstra at give af, for resten.

Noget i den stil.

fuzzyboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 September 2011 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke at 6k + dacmagic er en nævneværdig upgrade over min XTZ, men budgettet har nok også efterhånden sneget sig
op på 30k og jeg har ikke noget imod at forstærker og DAC er brugt.

Desværre missede jeg den Stello AI500 der var til salg herinde i august :)

Anyway, det var også mest en betragtning, men det er på den anden side jo vanskeligt at opsætte faste regler for :)

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Sendt: 02 September 2011 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Den samlede lyd bliver aldrig bedre end dét, der kommer ud af CD-afspiller/pladespiller.

Og det bliver aldrig bedre end det forstærkeren kan videreformidle.

Og... det bliver aldrig bedre end dét, som højttalerne kan omdanne fra elektrisk svingninger til luftbårne svingninger.

Hertil kommer så kabler og andet tilbehør.

Så man kan ikke sige at noget er vigtigere end andet, for det bliver aldrig bedre end den dårligste komponent - det hele skal passe sammen!

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

reenberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005
Sendt: 02 September 2011 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

En tommelfigeregl siger 30% på kilden, 30 på ampen og 40 på HT'erne. Helt generelt tror jeg det passer ok.

Og hvis det er et stramt budget så køb noget brugt kvalitetsudstyr, der er ikke sket SÅ meget de sidste 3-4 år. ( forstærkere over 10 år bør serviceres, hvorimod HT'er der er ældre end det ofte er så gode som nye. På kildefronten er der sket en del de sidste 10 år).

I  den ' sjove ' prisklasse er det ikke så meget et spørgsmål om at finde kvalitet men derimod komponenter der matcher hinanden samt det lydbilled man ønsker, så det er enten ud at lytte eller at købe og gensælge en masse grej.

Selve lytterummet begynder også at betyde en del når vi kommer op i den dyre ende, ofte er 5000kr bedre investeret i rum akustikken end i grej
Til top Vis reenberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af reenberg

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Sendt: 02 September 2011 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

I virkeligheden er det et sjovt spørgsmål, for spiller en forstærker til 1.000 kr. godt på et sæt ht. til 20.000 kr. Nej, som regel ikke. Spiller et sæt ht. til 1.000 kr. godt på en forstærker til 20.000 kr. Ja bedre end den anden combi, men stadigvæk ikke optimalt. Tingende skal passe sammen.

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

FinnC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 04 September 2011 kl. 07:28 | IP-adresse registreret  

fuzzyboy skrev:

..snip..

Så jeg kom til at tænke på - ligger den gylde kvalitet/krone kurve anderledes for forstærkere end for højtalere?

Hvis mit samlede budget er 20-30.000, hvor får jeg så den bedste værdi - ved at bruge mest på højtalere eller forstærker/dac? Eller ligedelt?

Lyden omsættes til dit øre i højttaler, og den er hyppigst den ringeste enhed (stor grim kasse = lav WAF). Lytterummet er normalt også en stor synder, men kan for de fleste ikke ændres. Flot finer, slank front etc. giver ikke bedre lyd, men koster osv. osv.

Din (normale) hørelse er normalt en del bedre en forvrængning+fasedrej fra en mellem kvalitetshøjttaler - så her kan du faktisk hente meget ift. de øvrige dele - lyt dig frem og i din egen bolig.

Fordelingen højttaler vs øvrigt udstyr er ikke en fast enhed (kun hos sælger = forretning), men selv en perfekt forstærker kan ikke forbedre lyden af en for ringe højttaler.

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Sendt: 04 September 2011 kl. 07:47 | IP-adresse registreret  

Jeg synes du skulle lade "højtaler-forretningen" ligge og lave den om til et samlet køb med ht og amp. Så kan du jo lade
forretningerne foreslå og låne dig et sæt ht'ere sammen med en amp.
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

fuzzyboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 September 2011 kl. 07:55 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:
Jeg synes du skulle lade "højtaler-forretningen" ligge og lave den om til et samlet køb med ht og amp. Så
kan du jo lade
forretningerne foreslå og låne dig et sæt ht'ere sammen med en amp.

Medmindre den nye C390DD viser sig at være helt fantastisk, så regner jeg med at købe DAC og forstærker brugt, så det er
ikke umiddelbart en mulighed :)

Strand
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. mr nash

Bruger siden: 13 September 2008
Lokalitet: Jylland
Sendt: 04 September 2011 kl. 08:18 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Strand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strand

panos
Lukket konto
Lukket konto
Eget valg!

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 04 September 2011 kl. 10:02 | IP-adresse registreret  

Kig i KSB efter en lille brugt Holfi Integra, der får du rigtig meget for pengene. Så kig efter højtallere som passer med din stue. Lad være med at blive imponeret af storre mærker. Kabler spiler en stor rolle men det må komme senere med din budget :)

holfi prenb1
holfi nb250
taralabs the one over alt,
KEF reference 201/2
Til top Vis panos's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af panos

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 04 September 2011 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

Jeg ville bruge 50% på højttalerne og resten på elektronikken.  Går ud fra du tænker på nyt og ikke brugt udstyr.

fuzzyboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 September 2011 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Jeg ville bruge 50% på højttalerne og resten på elektronikken.  Går ud fra du tænker på nyt og ikke
brugt udstyr.

Nye højtalere, brugt elektronik (men dog brugt elektronik med garanti på). Hvis jeg tilfædigvis finder et par brugte højtalere af
den slags jeg er blevet lun på (Audiovector Si1 Signature i hvid), så køber jeg dem gerne brugt, men det er nok usandsynligt,
da farven er et must :)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes