| Forfatter |
|
jbh1 Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 133
|
| Sendt: 19 September 2011 kl. 09:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle i forum. Jeg har fået god hjælp før til min Ariston og Denon DL103 pickup.
Nu har jeg købt en billig gammel forstærker af en kammerat. Den er vist fra omkring 1982. Pris var dengang 3085 Kr, prisskiltet sidder stadig bagpå. Købt hos Finns Radio, Jægergårdsgade i Århus. Nu til problemet: Den spiller i begge kanaler men kun svagt. Volumen skal helt om til kl. 15-16 før der kommer "kraftig" lyd igennem. Det virker som om der mangler (for) forstærkning ?? Diskant, bass, balance, loudness osv fungerer. Er der en der kan hjælpe mig videre, jeg har et diagram fra L410 og det ligner meget L405.
venlig hilsen Jens
|
| Til top |
|
| |
Præsten Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2063
|
| Sendt: 19 September 2011 kl. 10:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kunne godt lyde som om at din pladespillerindgang har forstærkning til MM pickupper. Din Denon er vist en MC-pickup, der
har et lavere output end en MM pickup. Hvis din Pladespillerindgang kan skiftes over til MC, burde det løse problemet. Ellers
mangler du rigtig nok noget forforstærkning, feks en step-up trafo.
mvh
Præsten __________________ 2A = 101010
DEQX-bruger/supporter
Undervands-Rugby
Præstens OB1
|
| Til top |
|
| |
jbh1 Forum Bruger

|
| Sendt: 19 September 2011 kl. 10:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har måske ikke sagt det helt klart, men dette gælder også linieindgange eks. tape og Cd indgang. Kort sagt uanset hvilken indgang er der næsten ingen forstærkning. Giver det noget ang. en mulig fejlkilde ? mvh jens
|
| Til top |
|
| |
madmax Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Oktober 2008 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1092
|
| Sendt: 19 September 2011 kl. 12:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kunne tyde at den er defekt , eller delvis defekt.Prøv at massere volumen knappen og se om det hjælper , ellers kig om der en knap med line direct , det kan være at den er aktiveret det vil få lyden til at gå uden om forforstærkeren .Men kun et skud i tågen , den er jo også meget gammel og ingen ting holder evigt.
madmax
|
| Til top |
|
| |
Jblfan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 527
|
| Sendt: 19 September 2011 kl. 13:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
- Det er ikke Tape Monitor der er trykket ind, vel???
Derudover sidder der en knap der hedder "Mode Switch", måske på bagsiden til at skille Main og Pre ad i stedet for bøjler ( <-- Ifølge servicemanualens blok-diagram ) - Hvis det passer, står den så rigtigt???
Ellers må du ha' den til en der kan kigge på det - I Danmark ( Tysklandsodde; Jylland - Jydsk Hjemmestyre!! ) kan jeg mest anbefale Sound2Vision i Viborg - De ta'r ihvertfald ikke noget for at undersøge og komme med et overslag...
/ JBLfan __________________ MMmmmmm.... - JBL....
|
| Til top |
|
| |
jbh1 Forum Bruger

|
| Sendt: 19 September 2011 kl. 14:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej igen. Tak for svar og forsøg på at hjælpe. Tape monitor er det ikke, da jeg har prøvet med alle indgange.. Jeg vil tjekke den "mode sw". kan ikke mindes jeg har set den. 
jblfan: Har du virkeligt et diagram, det kunne jeg godt tænke mig en kopi af
Har kun det fra en L410
Jeg vender tilbage når jeg har testet/fundet den "mode sw".
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 19 September 2011 kl. 15:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener bestemt at jeg har repareret sådan en engang, men jeg kan desværre ikke huske præcist hvad der var galt. Servicemanualen hjalp ikke umiddelbart på hukommelsen. Den kan du downloade gratis her :
http://www.eserviceinfo.com/download.php?fileid=48157
Bemærk at der er flere filer du skal downloade før du kan åbne RAR-filen.
Har du haft forstærkeren åbnet ?
Så vidt jeg husker var det en ret simpel fejl, evt. en zenerdiode der kortsluttede og en modstand der derfor blev varm. Hvis det er korrekt, kan du muligvis se at printet er mørkt omkring komponenterne hvis du kigger på komponentsiden.
Men det er mange år siden, så det er muligt at jeg husker helt forkert. 
|
| Til top |
|
| |
jbh1 Forum Bruger

|
| Sendt: 19 September 2011 kl. 18:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har nu studeret dyret. Der er ingen "mode sw" på den. Kan godt se i mit diagram over en L410 at der er "main-in/pre-out" men kredsløbet er indrammet i stiblet linie og derfor nok en option.
Jeg har målt +- 50 volt til effektdelen over lytterne. Der er også lys i de 2 LED på printet i effektdelen.
Der er mørke områder på printet omkring 2 dioder. På disse dioder er der 12 volt i ene ende.
Jeg vil prøve at tjekke diagrammet som I linker til. Jeg håber det er det rigtige
|
| Til top |
|
| |
Jblfan Forum Bruger

|
| Sendt: 20 September 2011 kl. 21:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
- Jeg husker svagt at ha' lavet nåed på en lixman engang, hvor de +/- 15 volt manglede, og gav et lignende fenomen - om det var på alt eller kun pladespiller kan jeg dog ikke huske SM til L405 ligger på elektrotanya, upakket og u-adskilt, lige til og hente. Du kan som alm, bruger kun hente to filer om dagen der - men det rækker vel osse. Ellers skal du være partner ( som mig ), og det er ikke altid de tager nye ind - men rigtig mange ting ligger der da...!!
http://elektrotanya.com/luxman_l-405_sm.pdf/download.html
Der er da så en massiv fejl i schematic'et - De har tegnet tonekontrollen som virkende på udgangs-signalet - Det er forhåbentlig en fejl, ellers skal jeg da lige ha læst op på mit radiomekaniker-svendebrev fra halvfemserne... - Mode Switch kunne sagtens være tonekontrol on/off, Mono / stereo e.l. . Personligt ville jeg nok holde på at den muter pga. fejl i mutingkreds eller strømforsyning til denne, alternativt defekte udgange, så den kun spiller på driverne...
JBLfan
__________________ MMmmmmm.... - JBL....
|
| Til top |
|
| |
Morell Forum Bruger

Tidl. Neon^
Bruger siden: 28 Februar 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 669
|
| Sendt: 20 September 2011 kl. 22:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
jbh1 skrev:
Hej alle i forum. Jeg har fået god hjælp før til min Ariston og Denon DL103 pickup.
Nu har jeg købt en billig gammel forstærker af en kammerat. Den er vist fra omkring 1982. Pris var dengang 3085 Kr,
prisskiltet sidder stadig bagpå. Købt hos Finns Radio, Jægergårdsgade i Århus. Nu til problemet: Den spiller i begge kanaler
men kun svagt. Volumen skal helt om til kl. 15-16 før der kommer "kraftig" lyd igennem. Det virker som om der mangler
(for) forstærkning ?? Diskant, bass, balance, loudness osv fungerer. Er der en der kan hjælpe mig videre, jeg har et diagram
fra L410 og det ligner meget L405.
venlig hilsen Jens |
|
|
Jeg ved ikke om det kunne være intressant for dig at vide, men har lige arbejdet sammen med Finn i godt 1 år hvor vi
sammen var i Servicecenteret i Bilka Tilst :) Hvor Finn var den old-school tekniker!
Han lever stadig i bedste velgående med elektronik om ørene! __________________ Livet er som en barneskjorte - kort og beskidt
|
| Til top |
|
| |
jbh1 Forum Bruger

|
| Sendt: 21 September 2011 kl. 13:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen. Ja jeg kender ikke Finn, men er selv fra Foldby og ved at den er købt hos ham pga. prissedlen bagpå. Til jblfan: Efter jeg fik digrammet fra Stanley er jeg kommet videre
Alle forsyninger er 100% OK. Du har ganske ret. Der er fejl i mutingkredsløbet. Der hvor der skulle være -4 volt på diagrammet, har jeg ca. 0 volt. Og ja der også lidt fejl i "mit" diagram men vist kun småting. Har ikke fundet den eksakte fejl endnu men jeg kæmper videre.
Det har også undret mig at der IKKE var et relæ til forsinket indkobling, men det er altså lavet ved at shunte liniesignalet på indgangen af forforstærker med FETs. Aha tænkte jeg. Derfor spiller den kun svagt med fuld volume Tak igen for hjælp, jeg vender tilbage når der er nyt fra fronten.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 September 2011 kl. 13:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan man ikke bypasse mutingkredsløbet med en lodde lus , eller bare lodde det af .Er ikke en eletronik haj , men bare et foreslag.
madmax
|
| Til top |
|
| |
jbh1 Forum Bruger

|
| Sendt: 21 September 2011 kl. 20:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Madmax og andre. I eftermiddags blev de 2 FETer til muting loddet ud. Voila: Nu spiller Luxmanen som aldrig før Den er vågnet igen. Og virker nu helt normal på volumenknappen. Nu vil jeg prøve om jeg kan udmåle de FETer ,men ved ikke lige hvordan man gør. (Jeg skulle nok have taget uddannelse som radiomekaniker men valgte elektroniktekniker .) Jblfan har på hans diagram samme "fejl" som på mit. Bass/diskant regulering sidder på udgangen af effekttrinnet !!! Gad vide hvor meget japansk snaps de har indtaget under diagramtegning. Er der en der kan forklare hvordan man udmåler en FET ?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 September 2011 kl. 21:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tillykke dejligt at høre at du fik lidt liv i den igen.
madmax
|
| Til top |
|
| |
Jblfan Forum Bruger

|
| Sendt: 21 September 2011 kl. 23:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvis du har positiv spænding på "basis" (Gate) af FET'en istedet for negativ, så virker FET'erne som de skal - Så er fejlne hvorfor den muter...
Tjek negative spændinger ovenfor / til venstre for FET'erne...
JBLfan __________________ MMmmmmm.... - JBL....
|
| Til top |
|
| |