Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 19:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Alt om rør (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LoudandClear
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 27 Februar 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 27 November 2011 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

hej! grunden til jeg skriver er fordi jeg er begyndt at interessere mig lidt for rørforstærkere men jeg har nogle spørgsmål jeg
stadig ikke helt kan få besvaret så håbede i kunne hjælpe mig!
1. fungere rørforstærkere på samme måde som almindelige forstærker bare med et andet system?
2. kan de kun bruges til små højttalere eller hovedtelefoner
3. jeg kan se de ikke har forfærdelig mange watt i sig (det højeste jeg har set er 30), er det de samme slags watt som andre
forstærkere eller er der tale om nogle kraftigere watt der snilt kan trække et par højtalere?

håber i kan hjælpe mig lidt med at få indsigt i denne nye verden

MvH LoudAndClear
Til top Vis LoudandClear's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LoudandClear

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 27 November 2011 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

1. Der findes forskellige typer af rørforstærkere. Prøv evt. at søge på Pentoder og Trioder.

2. Nej de kan også bruges til store ht - men oftest nogle med høj følsomhed. Fx Hørning eller Avantgarde horn.

3. Wattene er tilsvarende. Jeg kender en der har 100W som disse.

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 27 November 2011 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

Kredsløbsmæssigt er rør også meget enklere opbygget end en transistor ditto. Man kan godt få rørforstærkere i 200w klassen. Kender én, der hedder Ichiban eller sådan fra USA vist nok. De kan godt trække et sæt B&W 801 S3.

Der er også danske LA-Audio. Her har man også en stor rørslæde på 200w på programmet, eller havde.

LoudandClear
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 27 November 2011 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

Som du jo nok ved allanowich har jeg jo 2 stk. AV M3, skal jeg ikke kaste en del watt efter dem før de lyder godt? jeg oplever
ihvertfald god kontrol lige nu med 100 watt pr. kanal fra min cambridge 740a men vil mindre gøre dem ukontrolable? :)
Til top Vis LoudandClear's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LoudandClear

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 November 2011 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

Du kan nøjes med det halve med en rør forstærker. Det har lidt at gøre med, at deres overstyring er blød og ikke så pludselig arupt som en transistor gør det med fæl klipning. Så kan man leve med noget højere forvrængning, (læs farvning) kan man hive mere effekt ud af en rørslæde end man skulle tro.

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 28 November 2011 kl. 00:19 | IP-adresse registreret  

Alt om rør er måske for meget at forlange i en tråd som denne, men jeg kan da kort besvare dine spørgsmål:

Ad 1: Ja- en rørforstærker forstærker et input-signal, så det bliver brugbart til drift af fx højttalere. Ganske som en transistoreret forstærker.

I en rørforstærker er det rørene som genererer forstærkningen, hvorimod det i en transistorforstærker er transistorer. Forstærkertyperne er ikke bygget op på samme måde, men alligevel er der også fælles træk.

Ad 2: Nej - de kan bruges til stort set de samme højttalere som transistorforstærkere. Man skal være opmærksom på, at de bedste resultater ofte opnås med højttalere med en gennemsnitlig til høj følsomhed.

Ad 3: Watt er Watt - og 30 Watt er 30 Watt. Det er de samme watt.  kombineret med en relativt følsom højttaler er 30 Watt mere end nok.

Tungt drevne transmissionslinehøjtalere er ikke rørforstærkeres livret, hvorimod hornkonstruktioner - åbne bafler og ventilerede systemer drives fint. Andre højttalertyper trives ofte også helt ok med rørforstærkere - kommer an på mange ting - fx dine egne behov, som du så skal definere - ikke mindst over for dig selv.

Det bedste du kan gøre, er at prøvelytte en rørforstærker på dine egne højttalere - i dit eget spillerum - med musik, som du kan lide at høre - og derefter selvstændigt vurdere, om det vil være noget, du kan lide - eller ej.

Og lad være med at kigge på specs - det har man ikke så godt af - brug ørerne og lad dig ikke besnakke.

Jeg har en del rørforstærkere på hylderne og jeg kan med en 35 watter spændt på et sæt højttalere med 93dB - følsomhed ikke ønske mig mere lyd - der er rigeligt til mit behov - rigeligt.

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

LoudandClear
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 28 November 2011 kl. 07:40 | IP-adresse registreret  

jeg kan se at mine egne højtalere har en følsomhed på 90,5 db, er der en sjov måde hvorpå man kan regne ud hvad der ca
skal til for at trække dem ordentligt så? jeg nyder gerne at hører høj musik en gang imellem men søger dog en helt anden
klang fra min forstærker, som jeg har hørt rør kan give :)
vil jo hverken gå på kompromis med hverken volumen eller lyden!

MvH LoudAndClear

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 28 November 2011 kl. 09:09 | IP-adresse registreret  

Der er nu ikke noget "sjovt" ved måden man udregner hvordan man driver højttalere. Det er meget simpelt. Højttalerenes følsomhed, beskrive ganske enkelt, hvor højt lydniveau de spiller, når de tilføres en effekt på 1Watt - og i den forbindelse er det fuldstændigt ligegyldigt, om effekten leveres af en transistor- eller rørforstærer.

Som allanowich skriver, så er en rørforstærker lidt nemmere at have med at gøre, da den ikke forvrænger så pludseligt og hårdt som en transistorforstærker. Så derfor behøver en rørforstærker ikke have plads til det samme overhead, som en transistorforstærker.

Du må - som fredmarantz - skriver have fat i noget rørudstyr og have lyttet til det.

Men vær opmærksom på, at det er en myte, at rørforstærkerer har en speciel lyd, de lyder ligeså forskelligt som transistorforstærkerer. Så også ved valget af rørforstærkerer, skal du have lyttet til flere forskellige, før du kan danne dig et referencegrundlag og vælge den, som du mener passer di og dine præferencer bedst.

Held og lykke med projektet

LoudandClear
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 28 November 2011 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

jamen 90,5 db er alligevel rimelig højt ved kun at pumpe 1 watt ind? vil det derfor sige at en 14 watts rørforstærker (fx)
sagtens ville kunne spille dem godt op uden at mangle kræfter? :) jeg ved godt at db er en logaritmisk skala og man derfor ikke
kan regne sådan på det, men det antyder da så at ca 30 watt vil være nok?

MvH

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 28 November 2011 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

I teorien skulle man kunne nå ca 105db med 30W i en 90db/1W højtaler, men der skal vel også være lidt *headroom*... Umiddelbart vil jeg mene 30W er tilstrækkligt hvis man ikke vil spille tordnene højt.

m,vh 

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

LoudandClear
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 28 November 2011 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

I teorien skulle man kunne nå ca 105db med 30W i en 90db/1W højtaler, men der skal vel også være
lidt *headroom*... Umiddelbart vil jeg mene 30W er tilstrækkligt hvis man ikke vil spille tordnene højt.

m,vh 

jeg spiller ikke tordnene højt men jeg kan godt lide når jeg kan hører mine højtalere har godt overskud og ikke mangler
kræfter så jeg skal satse på 40 watt sådan ca?

MvH

ts_riders
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 28 November 2011 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

Hej LaC

Jeg har været inde i nøjagtig samme tanker, som du går rundt med pt. Jeg spiller ej som dig tordnene højt (omkring kl. 10-11 stk.), men musikken skal i den grad kunne fylde stuen/sweetspottet. Jeg ville også se på, hvilken slags musik der skal spilles, da en underdimensioneret rør amp nok vil ha' svært med kontrollen af "storudladningsmusik", hvis volumen bare bliver fyret op.

På mit setup kører jeg med højttalere med en følsomhed på 91-92dB, og med en 300B SET rørforstærker med 2x15watt. Udgangsrørene kan levere 23watt, men de er justeret ned for længere holdbarhed.

Det spiller rigeligt højt til mit behov.

Dog vil jeg på det kraftigste anbefale dig, at du først låner en rørforstærker inden du køber. Ellers kan du blive slemt skuffet. Mit råd er derfor:

Find den højttaler du vil have og køb forstærker der efter - ikke omvendt.

Mvh Thor

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 November 2011 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

LoudandClear skrev:
tube mania skrev:

I teorien skulle man kunne nå ca 105db med 30W i en 90db/1W højtaler, men der skal vel også være
lidt *headroom*... Umiddelbart vil jeg mene 30W er tilstrækkligt hvis man ikke vil spille tordnene højt.

m,vh 

jeg spiller ikke tordnene højt men jeg kan godt lide når jeg kan hører mine højtalere har godt overskud og ikke mangler
kræfter så jeg skal satse på 40 watt sådan ca?

MvH
Det kan du sagtens gå efter. Jeg er sikker på, at en rør forstærker vil klæde dine Audiovector. Der vil opstå en fin synergi i mellem dem og rørslæden. Tror at du vil lytte til en masse rock og rul af enhver art......også lidt højt.

LoudandClear
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 28 November 2011 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

jamen det var da super jeg kunne får svar på de ting!

hvis jeg falder for noget bliver min Hifi-tråd opdateret og også her ;)

god jul til alle og godt tub-år!

LoudandClear
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 28 November 2011 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

ps. har i nogen rørfostærkere i kan anbefale som ville klæde mine AV'ere?
søger en varm lyd med god bund og blid diskant :)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes