| Forfatter |
|
RuneDams Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2011 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 106
|
| Sendt: 07 December 2011 kl. 16:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en 15" subwoofer med data:
15" (Ø38cm)
Belastning RMS 250 Watt
Belastning max 500 Watt
Frekvensområde 20 - 4.000Hz
Impedans 8 ohm
Re: 7
Fs: 30
Qms: 4,11
Qes: 1,2
Qts: 0,92
Sd: 829
Vas: 178
CMS: 183
SPL 88,5 dB
Magnetvægt 1.70kg
Svingspole 3.0" (Ø 7.5cm)
I øjeblikket bruger jeg en Beomaster 3000 som forstærker, og det er ikke just optimalt. Er der nogen der kan anbefale en
forstærker der enten passer godt til en højtaler som denne, eller lignende  . Håber der er nogle der kan hjælpe
|
| Til top |
|
| |
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
| Sendt: 07 December 2011 kl. 16:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med at indbygge en plateamp?
Fx denne
|
| Til top |
|
| |
M.M.M. Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 565
|
| Sendt: 07 December 2011 kl. 17:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
finlytteren skrev:
|
Fx denne
|
|
|
Den stemmer jeg også for  __________________ Mvh: Martin
|
| Til top |
|
| |
homer Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 421
|
| Sendt: 07 December 2011 kl. 17:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
RuneDams Forum Bruger

|
| Sendt: 07 December 2011 kl. 17:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
finlytteren skrev:
Fx denne
|
|
|
Det behøver ikke være en så dyr og professionel en, da sub'en ligger under sofaen og enheden knap kostede 600  (det er et
hjemmebygge projekt med min far). Kan sådan nogle fås billigere, eller er det helt ude i skoven?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 07 December 2011 kl. 18:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
denne er billigere. Men også kun 120W i 4 ohm og måske kun godt det halve i 8 ohm, som jeres enhed er! Synes det er for lidt til en så stor 8ohms enhed!
|
| Til top |
|
| |
heltedellen Lukket konto

Tak for indsatsen, Nicolai!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 859
|
| Sendt: 07 December 2011 kl. 18:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
homer der står jo ikke meget om den på linket ..feks vægt ss
|
| Til top |
|
| |
RuneDams Forum Bruger

|
| Sendt: 08 December 2011 kl. 08:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den er mere i min prisklasse, men jeg tænkte på, at den jo er ca 1.000 kr billigere end den finflytteren anbefalede + den har
lidt flere watt, så jeg tænkte på hvad det kunne skyldes? Spiller den godt og sådan  ?
|
| Til top |
|
| |
RuneDams Forum Bruger

|
| Sendt: 08 December 2011 kl. 08:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
finlytteren skrev:
120w/">denne er billigere. Men også kun 120W i 4 ohm og måske kun godt det halve i 8 ohm, som jeres enhed er! Synes
det er for lidt til en så stor 8ohms enhed!
|
|
|
Ja jeg kan godt se, at det ikke er mange watt ved 8 ohm så  , og så vil jeg hellere spare lidt sammen og så købe den store
af dem du har anbefalet. Men hvad med den homer anbefaler  ?
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 08 December 2011 kl. 09:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
BASH teknologien som i omnes forstærkeren går også for at være god. Pris og kvalitet følges ikke altid sammen. En billig forstærker kan sagtens være glimrende.
Hvis du har en surroundforstærker, behøver du ikke en decideret plate amp, så kan du nøjes med en effektforstærker.
f.eks. CAD D175ASW2 fra http://www.cadaudio.dk/cadpwmmoduler.htm til 1.200 kr. (kræver lidt indsigt i elektronik).
eller noget brugt fra DBA
|
| Til top |
|
| |
RuneDams Forum Bruger

|
| Sendt: 08 December 2011 kl. 09:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
BASH teknologien som i omnes forstærkeren går også for at være god. Pris og kvalitet følges ikke altid
sammen. En billig forstærker kan sagtens være glimrende.
Hvis du har en surroundforstærker, behøver du ikke en decideret plate amp, så kan du nøjes med en effektforstærker.
f.eks. <FONT size=1 face=Arial>CAD D175ASW2 fra
http://www.cadaudio.dk/cadpwmmoduler.htm til 1.200 kr. (kræver
lidt indsigt i elektronik).
<FONT size=1 face=Arial>eller noget brugt fra DBA |
|
|
Jeg har nemlig en surround forstærker  , så en effektforstærker er måske bedre  ? Men såvidt jeg ville gætte, så giver
en effektforstærker vel effekter på? På den hjemmeside du linker til, har jeg fundet denne jeg ville tro passer bedst:
http://www.cadaudio.dk/delta258a.pdf. Er det en sådan effektforstærker du omtalte  ?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 December 2011 kl. 11:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
RuneDams skrev:
finlytteren skrev:
|
120w/">denne er billigere. Men også kun 120W i 4 ohm og måske kun godt det halve i 8 ohm, som jeres enhed er! Synes det er for lidt til en så stor 8ohms enhed!
|
|
|
Ja jeg kan godt se, at det ikke er mange watt ved 8 ohm så , og så vil jeg hellere spare lidt sammen og så købe den store af dem du har anbefalet. Men hvad med den homer anbefaler ? |
|
|
Der Homer anbefaler er sikkert også ok. Men jeg kender den ikke. Den 400W jeg opringdeligt linkede til kender jeg - har hørt den med både 9" revolator+slave og med 12" monacor+slave. Den laver i hvert fald rigeliggt strøm!
RuneDams skrev:
Kjeldsen skrev:
|
BASH teknologien som i omnes forstærkeren går også for at være god. Pris og kvalitet følges ikke altid sammen. En billig forstærker kan sagtens være glimrende.
f.eks. <FONT size=1 face=Arial>CAD D175ASW2 fra http://www.cadaudio.dk/cadpwmmoduler.htm til 1.200 kr. (kræver lidt indsigt i elektronik).
<FONT size=1 face=Arial>eller noget brugt fra DBA
|
|
|
Jeg har nemlig en surround forstærker , så en effektforstærker er måske bedre ? Men såvidt jeg ville gætte, så giver en effektforstærker vel effekter på? På den hjemmeside du linker til, har jeg fundet denne jeg ville tro passer bedst: http://www.cadaudio.dk/delta258a.pdf. Er det en sådan effektforstærker du omtalte ? |
|
|
Prøv at kigge lidt længere nede på siden efter dem der hedder noget med SW til efternavn.
Den Kjeldsen omtalte er denne. Med en forstærker som denne skal crossover-frekvensen og volumen indstilles på din surroundreceiver.
Ved ikke hvad der ellers skal bruges til cad'en, udover måske et RCA-stik og en netbrønd! (kjeldsen?)
På de plateamps der er nævnt tidligere, indstilles crossoverfrekvens og volumen (og fase) på platen...
|
| Til top |
|
| |
RuneDams Forum Bruger

|
| Sendt: 08 December 2011 kl. 12:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
finlytteren skrev:
RuneDams skrev:
finlytteren skrev:
>120w/">denne er billigere. Men også kun 120W i 4 ohm og måske kun godt det halve i 8 ohm, som jeres enhed er!
Synes det er for lidt til en så stor 8ohms enhed!
|
|
|
Ja jeg kan godt se, at det ikke er mange watt ved 8 ohm så , og så vil
jeg hellere spare lidt sammen og så købe den store af dem du har anbefalet. Men hvad med den homer anbefaler
? |
|
|
Der Homer anbefaler er sikkert også ok. Men jeg kender den ikke. Den 400W jeg opringdeligt linkede til kender jeg - har
hørt den med både 9" revolator+slave og med 12" monacor+slave. Den laver i hvert fald rigeliggt strøm!
RuneDams skrev:
Kjeldsen skrev:
BASH teknologien som i omnes forstærkeren går også for at være god. Pris og kvalitet følges ikke altid sammen. En billig
forstærker kan sagtens være glimrende.
f.eks. <FONT size=1 face=Arial>CAD D175ASW2 fra
[COLOR=#0066cc">http://www.cadaudio.dk/cadpwmmoduler.htm[/CO LOR"> til 1.200 kr. (kræver lidt indsigt i elektronik).
<FONT size=1 face=Arial>eller noget brugt fra DBA
|
|
|
Jeg har nemlig en surround forstærker , så en
effektforstærker er måske bedre ? Men såvidt jeg ville gætte,
så giver en effektforstærker vel effekter på? På den hjemmeside du linker til, har jeg fundet denne jeg ville tro passer bedst:
http://www.cadaudio.dk/delta258a.pdf. Er det en sådan effektforstærker du omtalte http://hifi4all.dk/forum/smileys/smiley1.gif">? |
|
|
Prøv at kigge lidt længere nede på siden efter dem der hedder noget med SW til efternavn.
Den Kjeldsen omtalte er denne. Med en forstærker som denne skal
crossover-frekvensen og volumen indstilles på din surroundreceiver.
Ved ikke hvad der ellers skal bruges til cad'en, udover måske et RCA-stik og en netbrønd! (kjeldsen?)
På de plateamps der er nævnt tidligere, indstilles crossoverfrekvens og volumen (og fase) på platen...
|
|
|
Er jeg nødt til at få en 2 channel? Jeg har allerede nu indstillet min surround forstærker til "at være crossover filter", så det er
ikke noget problem  ? Jeg må indrømme, at jeg normalt også ville foretrække at købe en samlet og færdig, men pengene
rækker ikke så langt  , så jeg er nødt til at købe noget lignende det kjeldsen linker til, og så tage den derfra.
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 08 December 2011 kl. 12:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med en Qts på 0,92 og FS 30 er det en nærmest umulig PA enhed du har fået fat i.
Skal den i kabinet bliver Qts endnu højere og det samme gælder FS - MASSER af buldrebas, men bestemt ikke sub-woofer bas.
Anvendt i en åben baffel, vil den være rimeligt velegnet, men der vil en enkelt 15" nok komme til kort - der skal flere til.
Med andre ord - den enhed kan ikke bruges til hifi! (Uanset hvilken forstærker du sætter på den).
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 December 2011 kl. 13:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
RuneDams skrev:
Er jeg nødt til at få en 2 channel?
|
|
|
Nej det er du ikke nødt til. Men den brokobles, så du får 1*350Wi 8 ohm.
Alternativt kan du vælge en-kanals med SW som efternavn, men de er en anelse dyrere (næsten lige under den omtalte).
|
| Til top |
|
| |
RuneDams Forum Bruger

|
| Sendt: 08 December 2011 kl. 13:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
Med en Qts på 0,92 og FS 30 er det en nærmest umulig PA enhed du har fået fat i.
Skal den i kabinet bliver Qts endnu højere og det samme gælder FS - MASSER af buldrebas, men bestemt ikke sub-woofer
bas.
Anvendt i en åben baffel, vil den være rimeligt velegnet, men der vil en enkelt 15" nok komme til kort - der skal flere til.
Med andre ord - den enhed kan ikke bruges til hifi! (Uanset hvilken forstærker du sætter på den).
|
|
|
Jeg er ikke helt så meget inde i hifi til at forstå hvad du mener... Jeg har den tilsluttet nu, og det spilder fint  . Jeg snakkede
med butikken jeg købte den af, og de sagde at jeg saktens kunne bruge den som bas. Og hvad er en åben baffel? Og jeg må
indrømme, at jeg ikke aner hvad Qts eller FS er? Jeg tog dem bare fra hjemmesiden jeg købte dem af  .
|
| Til top |
|
| |
RuneDams Forum Bruger

|
| Sendt: 08 December 2011 kl. 13:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
RuneDams skrev:
janils skrev:
Skal den i kabinet bliver Qts endnu højere og det samme gælder FS - MASSER af buldrebas, men bestemt ikke sub-woofer
bas.
|
|
|
Jeg er ikke helt så meget inde i hifi til at forstå hvad du mener... Jeg har den tilsluttet nu, og det spilder fint . Jeg snakkede
med butikken jeg købte den af, og de sagde at jeg saktens kunne bruge den som bas. Og hvad er en åben baffel? Og jeg må
indrømme, at jeg ikke aner hvad Qts eller FS er? Jeg tog dem bare fra hjemmesiden jeg købte dem af . |
|
|
Jeg har lagt den under min sofa, nettop fordi den bare skal ryste en masse  . (Det er ikke et "professionelt" hifi anlæg. Jeg
har et lille rum på loftet hvor min ps3 og pc står. Vores "professionelle" hifi/surroundanlæg har vi indendørs  ). Mener du, at
jeg ville ende med at ødelægge højtaleren eller noget lignende?
|
| Til top |
|
| |
RuneDams Forum Bruger

|
| Sendt: 08 December 2011 kl. 13:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
finlytteren skrev:
RuneDams skrev:
Er jeg nødt til at få en 2 channel?
|
|
|
Nej det er du ikke nødt til. Men den brokobles, så du får 1*350Wi 8 ohm.
Alternativt kan du vælge en-kanals med SW som efternavn, men de er en anelse dyrere (næsten lige under den omtalte).
|
|
|
Hvad gør den speciel for subwoofere? Den anden kan ikke bruges antager jeg så?
|
| Til top |
|
| |
Morten A Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 869
|
| Sendt: 08 December 2011 kl. 14:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
RuneDams Forum Bruger

|
| Sendt: 08 December 2011 kl. 15:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg havde bare håbet på en lidt billigere løsning  ...
|
| Til top |
|
| |