Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 13:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: anlæg brummer og støjer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
henninge
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2009
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Sendt: 16 December 2011 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

jeg har en del brum og støj fra mit anlæg, jeg er efterhånden begyndt at mistænke kablerne, men jeg bruger ferritkerner på dem, det hjalp dog ikke synderligt.

En strømrenser gjorde heller ingen forskel, så fik jeg lavet jord på mit anlæg, men det gjorde problemet større.

kan kablerne have noget med det at gøre?

Eller måske noget andet?Smile

Til top Vis henninge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henninge

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 16 December 2011 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

Ja det kan signalkabler godt gøre (hvis kablet er defekt).

Prøv at låne nogle signalkabler, så du kan tjekke dem 1 ad gangen.

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

henninge
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 December 2011 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

ok, ja jeg tænkte også på om det kunne have noget med kvaliteten af signalkablerne at gøre?

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 December 2011 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

hvis det er et signalkabel det er galt med, ligger fejlen højst sandsynligt ved stikkene.

Hvis du kan lidt diy, kan du åbne dem og tjekke for dårlig lodning, eller en enkelt tråd der skaber en mindre korsslutning... 

henninge
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 December 2011 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

ok, men hvorfor blev det værre da jeg fik jord?

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 December 2011 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

måske fordi den utilsigtede stelforbindelse så har forbíndelse til alt, der er forbundet til jord?!?

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 16 December 2011 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Det er med meget stor sandsynlighed ikke kablerne, hverken med hensyn til støj eller brum.
Derimod er det et af dine apparater der ikke er opbygget korrekt med hensyn til de forskellig jord / stel.

Du får mere end svært ved at løse et sådant problem med kabler. Du skal have "brudt" stelsløjferne ydermere skal du have løst nogle uhensigtsmæssige gain forhold eller udskifte det apparat med for højt støjgulv.

Beskriv dit system og/eller vis os nogle billeder - der er måske nogen der kan identificere kilden (apparatet) til problemet

Mvh. Robert GS
Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted

henninge
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 December 2011 kl. 07:12 | IP-adresse registreret  

jeg har en integreret forstærker med pre out, den sender signalet ned til en bas-equalizer og igen videre til en equalizer,
herefter bliver signalet via y-splittere igen sendt tilbage til den integrerede forstærker og til en effektforstærker jeg også har,
da jeg bruger 2 sæt højttalere, ydermere har equalizeren subwoofer-udgang, hvor jeg har tilsluttet 3 subwoofere med y-
adaptere, både basequalizeren og equalizeren har gain-kontrol, hvor jeg kan skrue op for lyden. CD-afspiller, minidisk o.s.v. er
tilsluttet den integrerede forstærker direkte, både med analoge og digitale kabler.javascript:AddSmileyIcon('')

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 December 2011 kl. 07:19 | IP-adresse registreret  

Den opsætning lyde ikke sund

Det blive ikke let at finde fejlen med alt det du har forbundet på en gang, kan let forstår at dit anlæg brummer og støjer.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Sendt: 17 December 2011 kl. 07:48 | IP-adresse registreret  

henninge skrev:
jeg har en integreret forstærker med pre out, den sender signalet ned til en bas-equalizer og igen videre til en equalizer,
herefter bliver signalet via y-splittere igen sendt tilbage til den integrerede forstærker og til en effektforstærker jeg også har,
da jeg bruger 2 sæt højttalere, ydermere har equalizeren subwoofer-udgang, hvor jeg har tilsluttet 3 subwoofere med y-
adaptere, både basequalizeren og equalizeren har gain-kontrol, hvor jeg kan skrue op for lyden. CD-afspiller, minidisk o.s.v. er
tilsluttet den integrerede forstærker direkte, både med analoge og digitale kabler.

Umiddelbart lyder det for mig som om du ikke har de rigtige højttalere til dit behov, siden du er nød til at ha to forstærkere og en masse grej til at pumpe lyden. Det er i mine øjne ikke en farbar vej at bruge både basequalizer og grafisk ??? equalizer og 2 forskellige højttalere med hver sin effektforstærker.

Hvilke højttalere har du?
Hvad slags musik høre du mest?
Hvor stort rum spiller du i og hvor højt er højt nok?

Jeg ville nok prøve at forenkle systemet, så du har et sæt højttalere drevet af en forstærker eventuelt med en aktiv subwoofer.

Mvh. Robert GS
Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Sendt: 17 December 2011 kl. 07:50 | IP-adresse registreret  

Tag og skil alt ad

Start med kun forstærker og så fronthøjtalerne og f.eks cd eller computeren spil på det, spiller det uden brummen tilføjer du mere af dit anlæg indtil det brummer.

Prøv evt med en mixer så der er lidt styr på det hele http://www.4sound.dk/shoppingsystem/produkter.asp?gruppe=Mix ere&sort=lowprice

Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 December 2011 kl. 08:03 | IP-adresse registreret  

Robert GS skrev:
henninge skrev:
tilsluttet den integrerede forstærker direkte, både med analoge og digitale kabler.

Umiddelbart lyder det for mig som om du ikke har de rigtige højttalere til dit behov, siden du er nød til at ha to forstærkere og en masse grej til at pumpe lyden. Det er i mine øjne ikke en farbar vej at bruge både basequalizer og grafisk ??? equalizer og 2 forskellige højttalere med hver sin effektforstærker.

Hvilke højttalere har du?
Hvad slags musik høre du mest?
Hvor stort rum spiller du i og hvor højt er højt nok?

Jeg ville nok prøve at forenkle systemet, så du har et sæt højttalere drevet af en forstærker eventuelt med en aktiv subwoofer.

Mvh. Robert GS

Kunne være sådan et system http://www.4sound.dk/shop/pa-systemer/ld-systems/dave8xs.htm l så vil trådopretter måske tænke pga kun 1 subwoofer (istedet for 3) at det da ikke kan spile højt, jeg har noget aktive multimedia højtaler (kalder jeg dem) som kan spille op 110 db og det er rigeligt, LD sættet kan spille 117db så mon ikke der er nok power :p

http://www.ld-systems.com/311-0-ld-dave-8-xs-download-pool.h tml

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Sendt: 17 December 2011 kl. 09:16 | IP-adresse registreret  

gasolin skrev:

Kunne være sådan et system http://www.4sound.dk/shop/pa-systemer/ld-systems/dave8xs.htm l så vil trådopretter måske tænke pga kun 1 subwoofer (istedet for 3) at det da ikke kan spile højt, jeg har noget aktive multimedia højtaler (kalder jeg dem) som kan spille op 110 db og det er rigeligt, LD sættet kan spille 117db så mon ikke der er nok power :p

http://www.ld-systems.com/311-0-ld-dave-8-xs-download-pool.h tml

Ja - det er jo et bud, men strengt taget ved du jo ikke hvad det erstatter... Det kunne være 2 ens/forskellige sæt CV med 15", 12" etc. I den henseende kommer dit forslag nok til kort og der vil være behov for noget seriøst PA grej...

Så lad os lige høre hvad henninge har, inden vi gætter mere om hvad behovet i virkeligheden er!

henninge
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 December 2011 kl. 10:02 | IP-adresse registreret  

jeg har et sæt swan diva 6.2 F og et sæt Jungson beauty deity 6, forstærkeren er en yamaha dsp-a1 samt en rodec hda450
effektforstærker (pa forstærker) en Behringer equalizer og en Reckhorn bas-equalizer, en sony x7esd cd-afspiller og en Sony
940 QS minidisk, en Audio Pro Acebass 3, en Infinity Cascade 15 subwoofer samt en Sony SA-WX 900
subwoofer.javascript:AddSmileyIcon('')

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 December 2011 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

Et par cervin wega 1515 og en f.eks crown eller carver pa forstærker eller en kæmpe stor gammel vintage forstærker med ca 400 watt i 4 ohm og som kan klare belastinger ned til 2 ohm ville nok også kunne gøre det

Endnu bedre køb nogen store jbl eller b&w og en monster pa forstærker på 1000watt så har du rigeligt når bare der er min en stor 12" bas pr højtaler eller min 2 stk 10" basser

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Sendt: 17 December 2011 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

henninge skrev:
Det gælder ikke om at spille højt, men dæmpet musik, de toner der kommer skal være af høj kvalitet, derfor kan jeg ikke
bruge dit forslag til noget. Desværre.

Lydkvalitet i højsædet? - Det giver i så fald ingen mening i mine øjne den sammensætning du har lavet. Hvad gør al den EQ, 2 sæt højttalere med hver sin forstærker og med 2 forskellige subwoofere?

Har du overvejet at du måske kunne få et bedre resultat med et sæt kvalitetshøjttalere med en kvalitetsforstærker?

Dine Swan Diva 6.2 F ser ikke helt tossede ud (har ikke hørt dem), men mangler måske i virkeligheden bare lidt EQ i bunden (siden du har tilføjet subs) og en ordentlig forstærker til at drive dem

Mvh. Robert

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 December 2011 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Han skriver han har hele 3 subwoofer, klart trådopretter har brug for eq med mere når han ikke kan nøjes med 1 eller 2 subwoofer, må da gi en masse problemer da f.eks kun 2 af de 3 subwoofer kan stå i det nærmeste hjørne og med forskellige rum resonanser.

Måske trådopretter skulle nøjes med  2 subwoofer og invistere i sådan en  http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/forstarker/lyngdo rf_audio_rp-1_roomperfect_processor_forforstaerker_sort.htm

men starte minimalistisk og så efter hånden tilsuttes en ting mere er en god måde at finde ud af hvad der gir brummen og støj. Kunne et ground loop filter hjælpe ?

madsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 17 December 2011 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

henninge skrev:

jeg har en del brum og støj fra mit anlæg, jeg er efterhånden begyndt at mistænke kablerne, men jeg bruger ferritkerner på dem, det hjalp dog ikke synderligt.

En strømrenser gjorde heller ingen forskel, så fik jeg lavet jord på mit anlæg, men det gjorde problemet større.

kan kablerne have noget med det at gøre?

Eller måske noget andet?Smile

Har du tilsluttet en tuner på fællesantenneanlæg, kan det evt. være du skulle ha en isolator på antennekablet, du siger det blev værre da du tlsluttede jord, prøv at ta stikket ud hvis du har det

VH.

Madsen 

henninge
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 December 2011 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

ja lydkvaliteten i højsædet, Yamahaén er da klart en kvalitetsforstærker, og jeg har valgt den fremfor en dyrere
puristforstærker, fordi den lyder bedre. hverken divaérne eller jungsonérne mangler noget i dybden, men jeg mener at enhver
højttaler stort uanset hvor dyr den er, kan profitere af en subwoofer. Og endelig bruger jeg 4 højttalere fordi de i de fleste
tilfælde giver bedre lyd. Og med hensyn til resonanser i lytterummet, så bruger jeg basfælder som jeg har placeret i hjørnerne.

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 December 2011 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

koster heller ikke alverden,forstækeren så jeg tilfældigt til salg for kun 2000kr for en surround reciver der som ny koster omkring de 20000kr

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes