Forfatter |
|
thabong Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2011 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 51
|
Sendt: 29 December 2011 kl. 13:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey folks!
Jeg havde en træls oplevelse den anden dag. Min forstærker er blevet stille. Helt stille.
Det startede med at jeg havde koblet min "Apple airport ekspress(AirPlay)" til min forstærker, og efter noget tid skete der noget mærkeligt. Da
forstærker og airport ekspressen var koblet sammen gik der 2-3 min, og så kom der en mærkelig "hvid" støj efterfulgt at et lille knald i højre højtaler.
Nu vil forstærkeren (Nad) ikke spille, og power-lyset bliver ved med at være rødt, hvor der før gik lidt tid, og så slog forstærkeren til og lyste grønt.
Nogen der ved hvad den fejler? Noget der kan betale sig at lave(gav 500 kr. for forstærkeren)? Nogen der kender nogen som kan fikse den?
På forhånd tak:)
Vh
Thomas Bang.
|
Til top |
|
|
sennheiser Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2006 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 369
|
Sendt: 29 December 2011 kl. 15:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan være det er en sikring der er gået i den. Men det lydet bare underligt når du skriver der kom et knald i den ene højttaler. Du har tjækket der ikke er nogle højttaler kabler der har rørt hiannden. Men lyder meget som en sikring.
|
Til top |
|
|
thabong Forum Bruger

|
Sendt: 29 December 2011 kl. 17:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja jeg er sikker på at der ikke er nogle kabler som har rørt hinanden:( Er det nemt at skifte sikring?
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 29 December 2011 kl. 17:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
thabong
Er den tilsluttet analogt med mini jack til phono stik? Hvis der, så er det for der er meget digital støj, som er yderst højfrekvent og dette kan brænde forstærkeren af. Det er bedst at bruge en separat dac fra pc og så tilslutte den analoge udgang fra dac'en til forstærkeren. Men det er helt sikkert noget digitalt signal/støj, der har aflivet din forstærker.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
thabong Forum Bruger

|
Sendt: 29 December 2011 kl. 17:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for buddet:)
Det skal jeg jo lige have med i tankerne inden jeg sætter en ny forstærker til, så jeg ikke også brænder den af.
Den er forbundet således: airport(mini Jack) -> forstærker(phono stik).
Nogen der har et bud på en standard DAC?
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 29 December 2011 kl. 17:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til små penge kan du kigge lidt på Firestone eller Argon DAC 1. De ligner meget hinanden og søde og små.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
thabong Forum Bruger

|
Sendt: 29 December 2011 kl. 17:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Heheh "søde og små" :) Jeg vil prøve at undersøge det nærmere!
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
Sendt: 29 December 2011 kl. 23:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
thabong skrev:
Tak for buddet:) Den er forbundet således: airport(mini Jack) -> forstærker(phono stik). Det er forhåbentlig AUX du bruger som indgang på din forstærker ???
|
|
|
|
Til top |
|
|
thabong Forum Bruger

|
Sendt: 29 December 2011 kl. 23:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja selvfølgelig, du har helt ret:) Jeg er lidt ny i faget.
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
Sendt: 29 December 2011 kl. 23:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
thabong skrev:
Ja selvfølgelig, du har helt ret:) Jeg er lidt ny i faget. |
|
|
det kan være din AirPort ekspress er defekt, få en ny før du kobler en anen forstærker til igen
|
Til top |
|
|
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7537
|
Sendt: 30 December 2011 kl. 01:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er altid en sjov teori der dukker op som det første hos nogle folk - tjek sikringen. Det er såre simpelt, er der lys i lamperne på forstærkeren, så er sikringen intakt.
Derimod kan fejlsikringskredsløbet spasse helt ud og i nogle tilfælde stå helt af, således at forstærkeren er i konstant protection. Det kan være tilfældet her, men det skyldes ikke digital støj/forvrængning. Jeg har aldrig set at det har taget livet af en forstærker, men derimod enheder i højttalere i massevis.
Det er også værd at bemærke at her ikke er tale om tilslutning til en pc, som sagtens kan forårsage denne fejl, men derimod en Airport Express. Der er en overgang et eller andet sted, og er det en ældre NAD-forstærker, kan det meget sandsynligt være en kold lodning som følge af alderen. At det så lige sker nu, kan ligeså godt være tilfældigheder. Fejlen, der er beskrevet, er set masser af gange på ældre forstærkere.
Få en teknikker til at tjekke den igennem. Med lidt held er det en bagatel - jeg tror næppe at Airport Expres har forårsaget det. __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
Til top |
|
|
thabong Forum Bruger

|
Sendt: 03 Januar 2012 kl. 00:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for de fine svar!
Jeg tror ekspressen er defekt, da jeg slet ikke kan oprette netværk eller bruge AirPlay funktionen på den. Dog er det ikke sikkert at dette har skylden,
så må få en tekniker til at se på forstærkeren ved lejlighed.
Nu skal jeg vel bare næsten have en DAC i min opsætning? Kører lyden direkte fra computer via aux ned til forstærker.
|
Til top |
|
|
BjarkeHedegaard Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1575
|
Sendt: 05 Januar 2012 kl. 02:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
thabong skrev:
Tak for de fine svar!
Jeg tror ekspressen er defekt, da jeg slet ikke kan oprette netværk eller bruge AirPlay funktionen på den. Dog er det ikke sikkert at dette har skylden, så må få en tekniker til at se på forstærkeren ved lejlighed.
Nu skal jeg vel bare næsten have en DAC i min opsætning? Kører lyden direkte fra computer via aux ned til forstærker. |
|
|
Hvor meget vil du ofre på en DAC? :) Jeg vil lige slå et lille slag for Behringer UCA222. JA, den er faktisk så billig! Modtog lige én med posten i dag, da jeg var blevet sindssyg over lydkvaliteten fra mit onboard Realtek i hovedtelefonerne. Den er faktisk ikke spor dum, og slet ikke til prisen. Dog kan det sagtens betale sig at smide mere for bedre kvalitet selvfølgelig.. :)
Læs evt. her:
http://nwavguy.blogspot.com/2011/02/behringer-uca202-review. html
EDIT: UCA202 og UCA222 er samme produkt lydmæssigt. __________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
Til top |
|
|
gasolin Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2599
|
Sendt: 05 Januar 2012 kl. 08:39 | IP-adresse registreret
|
|
|